Foto van een BLOOPERS PechIemand die mij dit kan uitleggen?. Foto is geplaatst door brauheist op 20-04-2024 om 13:39:34, met 38 reacties.

BLOOPERS Pech

brauheist
Foto van een BLOOPERS Pech
Iemand die mij dit kan uitleggen?
T60401
@brauheist zelfde gevalletje als ik vorig jaar denk.

(klik om te vergroten)

brauheist
@T60401 idd ja
CaseCS130
@brauheist 6 gaats as? Die gaan niet zo ver in belastbaarheid. Als het een redelijk formaat kippertje is laad je er al snel te veel gewicht op.
CaseCS130
@CaseCS130 tractorfan.nl/picture/1555810/…
Hier heb je er eigenlijk al veel te veel gewicht op denk ik. De max is wel een ton of 8 met gewicht van de kipper erbij en dan moet je al de betere 6 gaats assen hebben.
brauheist
@CaseCS130 6 gaats as inderdaad, moet in principe een 10 tons kar zijn
casejxu
Quote Reactie van @brauheist:
10 tons kar zijn

10 tons jako heeft al dikke 8 gaats assen van 8cm in het vierkant
brauheist
@casejxu de koker die ik er achter heb zitten is ook vrij dik, de andere wielen kan ik niks aan voelen of zien
CaseCS130
@brauheist 10 tons bestaat niet met 6 gaats. Zo ver ik weet gaat het met 6 gaats maximaal tot 8 ton en dat is inclusief de kieper zelf. Kon tenminste een paar jaar terug geen zwaardere krijgen toen bij mij een hele as stomp was afgebroken. Gebeurde ook met zo'n vrachtje puin als op jou foto en dan door de bocht.
+1
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 als een 5-6 tonner enkelas nog 6 gaats is, kan 10 ton op een tandem toch ook wel?😅
Zit je wel met wringen, ik vermoed dat die er in een bochtje af gedraaid is
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Mooi dat je zelf het antwoord al geeft haha.
+1
brauheist
@CaseCS130 ik zet er een nieuwe wielnaaf op en zie het wel weer, kan er met laden rekening mee houden anders weet ik het ook niet
CaseCS130
@brauheist Klopt, wij denken er sinds een nieuwe asstomp ook wat beter om en dan gaat het goed. Vooral als je weet dat je op verharding echt haaks om moet kun je beter wat kleinere vrachten rijden.
+1
brauheist
@CaseCS130 ik weet ook niet hoe ik het anders moet aanpassen, dan moet er hele nieuwe tandem onder denk ik
+1
casejxu
Quote Reactie van @brauheist:
ik weet ook niet hoe ik het anders moet aanpassen, dan moet er hele nieuwe tandem onder denk ik

Asstompen uit de kokers slijpen en dikkere assen er in lassen is de beste optie. Banden iets meer lucht geven scheelt ook nog wel wat wringen
+1
CaseCS130
@casejxu nadeel is wel dat je dan ook andere wielen en banden moet. Zwaarste 6 gaats die ik bij Kramp kon krijgen kon 2350 kg dragen.
casejxu
@CaseCS130 bkt 15.0/55-17 PR18 kan bij 4,7bar 3000kg houden met 40km/h
+1
CaseCS130
@casejxu Ja maar zwaardere assen zijn automatisch 8 gaats, daar doelde ik op.
casejxu
@CaseCS130 ja dat is wel zo. Dan is het de afweging of t loont...
+1
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 dus voor het draagvermogen van de 2e as mag je niks rekenen met een tandem?😅
+1
T60401
@ronald-deutz-fahr moet je wel mee uitkijken. Als het ergens ongelijk is en het pendel systeem komt op zijn eind komt alles op 1wiel aan 1 zijde. Dat gaat wel met lage snelheid dan is het draagvermogen hoger dan met hoge snelheid.
+1
casejxu
@ronald-deutz-fahr 10t kieper weegt sowieso 12.500kg geladen. Beetje oplegdruk zit je op de grens.
+2
bart-spies
Quote Reactie van @brauheist:
kan uitleggen?

De laatste roep om een nieuw kipper.....

Hier gaan er ook 2 9-tons assen onder een 10 tons kipper. Als tandem onder een middenasser mogen die per stuk toch best iets minder hebben volgens de fabrikant.

Reacties

+1
MaxxuM4ever
Gewoon ouderdom en vermoeiing van materiaal. Steeds hogere lasten met een grotere trekker ervoor en hogere snelheden. Wij hadden het paar jaar terug ook met de kipper met zo’n tuimel? As.
Toen de krik eronder gezet en aan de achterkant houten blokken ertussen en zo rustig naar huis gereden.
+2
brauheist
@MaxxuM4ever ik heb de loonwerker laten komen, paar bakken eruit geschept ketting ertussen en van de weg af gehaald, had het geluk dat ik net 100 meter van mijn huis afreed
brauheist
Kent iemand dit merk? Ik moet nu opzoek naar een nieuwe wielnaaf

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

R Bouwmeesters
@brauheist FAD staat toch op de dop? Dat is een vrij gangbaar merk, volgens mij nog gewoon nieuw te koop.
+1
brauheist
@R Bouwmeesters ik typte fad kieper in en daar vond ik niks op, als ik alleen fad in typ zie ik nu dat het een producent voor assen is
+2
GerbertXL
@casejxu en dan gelijk het scharnier van het aspaar aanpakken, die zal er ook wel krom onder zitten. Blijf je lekker bezig, is die brede strip diagonaal tussen scharnier en frame wel origineel?
Ik heb het gehad bij de opraapwagen, ook 6 gaats. Geluk dat ie niet omkieperde.
+1
casejxu
@GerbertXL lijkt allemaal wel wat knutsel knutsel
+2
brauheist
Ik zet er een nieuwe naaf op en dat zit mij eerst best, ik heb wel plannen met dit kiepertje maar dat duurt nog even, hou er wel wat meer rekening mee met draaien en laden. Het rijd niet elke dag en soms ook niet elke week
+1
valtraaa
Exact zelfde gehad een aantal weken geleden ook de trommel geknapt.

(klik om te vergroten)

+1
brauheist
@valtraaa ik heb wat meer geluk gehad als jij zie ik
+1
valtraaa
@brauheist ja we hadden iets meer schade de bak en klep hebben ook een flinke knooi gehad.
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Kijk, die enkelassers willen ook wel.
brauheist
Sinds vandaag rijd t karretje weer.
Kan ik nog iets doen of verstevigen om dit te voorkomen?
Ik kan zo geen 8 gaats as stompen vinden op internet?
+4
PieterA
@brauheist Dan koop je toch gewoon een 8-gaats as en slijp hem in tweeën.
+1
brauheist
@PieterA dat is nog niet zo slecht idee

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de BLOOPERS Pech ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!