De afgelopen weken heb ik het kopieerapparaat in mijzelf weer geactiveerd! Zo moesten er weer diverse onderdelen nieuw nagemaakt worden voor de Fendt Farmer 106SA. Hier op de foto is een nieuwe set tr

Fendt Farmer 106SA

+8
Kramer U800
De afgelopen weken heb ik het kopieerapparaat in mijzelf weer geactiveerd! Zo moesten er weer diverse onderdelen nieuw nagemaakt worden voor de Fendt Farmer 106SA. Hier op de foto is een nieuwe set treeplanken te zien, deze waren helemaal glad, zelfs het gaspedaal was voor de helft weg gesleten (!), het koppelingspedaal was zo maar nog een stompje. Uiteraard de juiste ruitplaat gebruikt en absoluut geen traanplaat.

Ook de trekhaak aan de voorzijde is compleet in elkaar gereden, als het niet krom was, dan was het wel ingedeukt, en als het niet ingedeukt was, dan was het wel gescheurd. Voor ons is het sneller om een nieuwe te maken i.p.v. de oude te gaan richten. En het eindresultaat is nog strakker ook. Ik zal hier onder wat foto's plaatsen. Straks als alles weer gespoten is komt er weer een bijpassende Rockinger trekpen in die automatisch vergrendeld.

Weer een stapje verder.

Reacties

+6
Kramer U800
1 op 1

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+4
Hanomag22
Knap werk.
+3
Joury_sanders
Prachtig, een echte vakman
+8
stijn-de-bock
Klasse.petje af voor deze manier van werken.
+7
Fast Eddy
Mooi stukje vakmanschap. Fabrieksnieuw is een term die bij jou past.
Heb je de vloerplaten met de hand uitgesneden/ geslepen? Of heb je een automatische snijtafel?
+3
Kramer U800
@Fast Eddy Dankje Eddy,

ik heb de treeplanken met de decoupeerzaag uitgezaagd, staalblaadje erop en gaan. Gaat heel mooi. Wat jij zegt zou ook nog kunnen, je zou ze ook uit kunnen snijden met gas/zuurstof, plasma, lazer of water.
+2
Albert Peters
@Kramer U800 of met stikstof Bij het bedr van mn zoon word alles met een stikstof machine gesneden en zelfs niet meer geknipt of geponst of geboord
+2
Kramer U800
@Albert Peters Dat zie je steeds meer inderdaad. Knippen komt steeds minder voor. Dat stikstof snijden is altijd in combinatie met laser snijden. De stikstof zorgt bij het lasersnijden ervoor dat er zich geen oxidehuid creëert op het materiaal.
+1
Albert Peters
@Kramer U800 capaciteit is ook veel hoger als met water ook niet meer dat vervuilde zand afvoeren
Ze verwerken alleen RVS
Kramer U800
@Albert Peters Dat is zeker waar.
+3
MF 2725
Mooi stukje vakwerk!
Mauro.M
Heel mooi gedaan 👌. Welke vooras heb jij zitten onder deze? Heb ook al een keer een gezien met zf vooras.
+2
Kramer U800
@Mauro.M Dankje Mauro,

deze 106s met vierwielaandrijving (allrad) heeft een BPW vooras net als de 108s.

De 102, 103, 104 en 105 hebben allemaal een ZF vooras als ze vierwielaandrijving hebben.
Kramer U800
@Mauro.M Ik heb al diverse onderdelen vernieuwd van de Fendt. Waaronder ook het voorfront van de motorkap. In de reacties kan je ook de vooras zien.

tractorfan.nl/picture/1545286/…
Mauro.M
@Kramer U800 vakwerk, en heeft die vooras revisie die je zelf hebt gedaan dan 5000 euro gekost? of is dat de prijs als je het laat doen? doe je dit werk na de uurtjes?
Kramer U800
@Mauro.M Dat is lastig te zeggen wat zo'n vooras revisie kost, dat is per situatie verschillend. Ik kan nu wel zeggen wat het gekost heeft maar dat is nutteloos. Onze klant heeft geluk op de manier hoe wij het doen maar mocht je het laten doen bij een mechanisatie bedrijf á 60 euro per uur + alle onderdelen dan kan je zelf al na gaan dat het in de papieren loopt. Het is honderd euro hier en een tientje daar maar alles bij elkaar schrik je er telkens weer van.
+1
Mauro.M
@Kramer U800 ja dat is wel waar, elke restauratie is anders.
brauheist
Waar heb je die ruitplaat besteld? Wist niet dat het nog te krijgen was, bij de mijne is het ruit er helemaal vanaf
+3
Kramer U800
@brauheist Valt in de handel helaas niet meer te krijgen. Wij hebben hier nog een plaat van 1400 bij 1000 staan, daar komen deze treeplanken ook uit. Wij hebben de plaat een tijd geleden bij een kerel gekocht die in de boten handel zit. De plaat heeft een dikte van 3/5. Het ruitje is op zijn grootste 50 mm. Het was een dure plaat, maar beter duur dan niet te koop zeg ik altijd.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

brauheist
@Kramer U800 ah helaas
brauheist
@Kramer U800 ik heb er een 2de hands gevonden, mijn treeplanken zijn echter een 1.5 mm dikker als de nieuwe plaat.
Hoe dik is jouw plaat?
Kramer U800
@brauheist Ik heb nog eens gemeten maar hij is 4/5,5. Ik zei eerst 3/5 maar dat klopte dus niet.
brauheist
@Kramer U800 mijne is 4 en kan een 3 kopen,
+1
Kramer U800
@brauheist Het zou mij niks verbazen als ze verschillende diktes hebben verbouwd door de jaren heen. Als die tweedehands plaat nog mooi is zou ik zeggen doen als de prijs goed is.
brauheist
@Kramer U800 prijs valt mij niks tegen vraag mij of het dat niet te "flexibel" is
+1
Kramer U800
@brauheist Nee, 3 mm met de opleg van de ruitjes gaat nergens heen. Vooral op die oppervlakte is dat sterk genoeg.
+2
Mario-fransen
@Kramer U800 ik heb het idee dat we over deze plaat gesproken hebben 1,5 week terug😉
Mooi werk wat je weer levert , ben overtuigd dat er een hele mooie Fendt onder uit komt.
+2
stijn-de-bock
@Mario-fransen dat idee had ik eigenlijk ook al
+1
Mario-fransen
@stijn-de-bock ja Stijn je stond erbij dat Dirk dacht thuis de juiste plaat had. Hij had me in de avond al laten weten dat het motief te groot was.
Dus mijn zoektocht gaat vrolijk verder.😉
+2
Kramer U800
@Mario-fransen Dat klopt helemaal, dat is dezelfde plaat. Dankjewel voor het compliment, ik verwacht ook dat het een geslaagde restauratie gaat worden.
Mario-fransen
@Kramer U800 heb het volste vertrouwen in je.👍🏻
En voor de plaat moeten we samen maar eens een wals voor uitgaan vinden.😉
+2
Kramer U800
@Mario-fransen Haha dan lopen we binnen 😉

Er zijn nog walserijen die die walsen hebben maar dan moet je vanaf 20 ton bestellen. Dat is voor de meesten net wat te veel. Zo veel word het niet meer verkocht en officieel mag het ook niet meer gebruikt worden volgens mij, traanplaat mag wel.
+3
RVM
Netjes Dirk, de klant heeft je een mooi budget ter beschikking gesteld denk ik.
+3
Kramer U800
@RVM Ja er is geen budget haha. Deze treeplanken en de trekhaak waren eigenlijk ook niet voorzien maar het eindresultaat moet gewoon perfect worden, zo'n kromme trekhaak en treeplanken waar je doorheen kan kijken is dan geen gezicht, straks lijkt de Fendt weer als nieuw. Met zo'n project kan je eigenlijk geen budget aan houden want dan zal je zien dat je altijd te kort komt.
+3
mf 6150
Keurig! Vakwerk
+2
Meer dan vakwerk.
Dit is echt made by hand. 🤲
Er zullen er weinig zijn die u dit nadoen.
Petje af!
Kramer U800
@Fendt 106 S Christoph Danku Christoph
SJB533
Netjes! 👌🏼 Heb ook nog zo'n project. Geloof dat ik dat staal dan toch zelf aanpak, als ik dat zo zie... (Heb ook de motorkap gezien: puik 👌🏼)
Kramer U800
@SJB533 Dankje Sjoerd. Als je maar een beetje gereedschap hebt en machines, en natuurlijk een stukje staal dan is het goed zelf te doen. Zitten er ook van zulke ruitplaten op de David Brown?
SJB533
@Kramer U800
Die zijn mij wel naar de zin, Dirk, maar de motorkap. Gaatjes in de kap, waar de verstevigingsribben zitten, zijn met uitstukken wel weer dicht te krijgen. De verstevigingsribben zelf zijn in mindere staat en 1 mist, en een stuk plaatwerk onder de grille is deels weggerot...
Kramer U800
@SJB533 Ok, dus dat word nieuwe stukjes plaat erin lassen en de rotte stukken eruit slijpen. Misschien gelijk een nieuw verfje erop?
+1
SJB533
@Kramer U800
Klopt ja. Ja, ik denk dat ik dat inderdaad uitstel, tot ik vind, dat ik 'm kan overspuiten. Wordt bij het frame een ander verhaal, die moet eerst maar even in de primer...
+2
Gerrit GBo
Prachtig!
+1
Towaberg
Wat een mooi werk alweer Dirk 👌👌👌
Kramer U800
@Towaberg Dankje Ward
+2
Super50
Heel herkenbaar die slijtage, maar als de gaspedaal al half weg was, moet die toch wel een berg uren hebben? of had de chauffeur altijd klompen aan ofzo 😁 de meeste zie je dat het bovenste hoekje al is weggesleten. Die voorste trekhaken zijn ook zo'n ramp, ik heb er ook 3 liggen en geen enkele deftige, allemaal geplooid en verwrongen... Nieuw maken is idd nog de snelste optie. Hoever sta je nu met die trekker, nog veel werk aan?
+3
Kramer U800
@Super50 Waarschijnlijk, als ik alle onderdelen zo kan beoordelen heeft deze Fendt zo rond de 30.000 uur achter de kiezen. Het motorblok is ook al een keer vervangen door een andere van hetzelfde type, dat motorblok heb ik nu ook weer moeten reviseren...

Trekhaken is inderdaad een ramp, ga maar eens goed kijken bij alle tractoren van de 100 serie, 80 % hebben allemaal schade aan de trekhaak. Dat komt omdat ze eigenlijk veel te licht gemaakt zijn.

De Fendt in kwestie komt waarschijnlijk uit Frankrijk, daar zijn ze wel goed in het slopen van tractoren, ze hebben met die tractor doorgereden tot dat het echt niet meer ging en toen aan de kant gegooid en is daarna bij een handelaar terecht gekomen. De huidige eigenaar heb de tractor in onderdelen gekocht omdat er door iemand al getracht had hem te gaan restaureren, maar die zagen er van af.

Als het goed is komen met een maand alle onderdelen weer terug van de spuiter, daar is alles 2k gespoten. Als dat terug is kan alles in een paar weken weer terug opgebouwd worden en kan er een eerste proefrit gemaakt worden.

Ook de originele Grammer DS50 stoel komt weer terug, deze heb ik ook helemaal gerestaureerd en word nu opnieuw bekleedt.
+1
Super50
@Kramer U800 benieuwd naar het resultaat. Je kan van die kussens kopen voor in zo'n DS50 maar lijkt verre van op het originele. Ik heb er al nog gezien die herbekleed werden en dat zag er echt wel prachtig uit. Helaas wel wat aan de duurdere kant... Ik zit er ook over te twijfelen 😅
+3
Kramer U800
@Super50 Zo'n overtrekje is het net niet. Opnieuw bekleden zal tussen de 300 en 500 euro kosten verwacht ik. Komen de uren van het restaureren erbij met de onderdelen, maar dan heb je wel een prachtige stoel. Daarvoor kan je niet een goedkoop stoeltje monteren, ik geef altijd liever een paar duizend euro meer uit, dan is het resultaat er ook naar, dit is ook een tractor waar het bij kan die het waard is. Het zal in dit geval altijd de keuze blijven van de klant, maar hij gaat daar gelukkig ook in mee.

Hier onder zie je een foto hoe zo'n DS50 eruit hoort te zien. Dit is de enige goede manier, je ziet ook vaak dat ze het Fendt logo erin maken of banen erin naaien maar dat hoort niet.

(klik om te vergroten)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 106 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!