Een unieke foto dit jaar.Tussen alle regen en ellende toe toch even de kans gehad om de nieuwe trekker voor de bak te zetten. Helaas is het niet af gekomen, maar de Greppels zitten er in, dus het wate

Fendt 728

+6
Siete
Een unieke foto dit jaar.
Tussen alle regen en ellende toe toch even de kans gehad om de nieuwe trekker voor de bak te zetten. Helaas is het niet af gekomen, maar de Greppels zitten er in, dus het water kan wel weg.
Toch weer een heel verschil met de 724. Naast het extra vermogen moet het wennen dat je met veel minder motortoeren werkt. Dat is vooral het gevoel. De grotere olie pomp zorgt er voor dat de GPS automaat nog beter reageert. Veel directer. Nou was het meeste handwerk, maar bij de greppel banen kon ik het toch mooi even proberen. Aangezien het interieur verder gelijk is aan de 724 was ik er verder wel snel in thuis. 🙂
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Naast het extra vermogen moet het wennen dat je met veel minder motortoeren werkt.

Mij valt het op dat ik toch al heel veel werk met minder toeren doe dan met een schakeltrekker.
Maar nu is het nog minder hoor ik wel.
Ik zou daar denk ik wel snel aan kunnen wennen.
Scheelt toch weer een slok dieselolie.
+1
Siete
@Fendt926Driver
Klopt hoor. Heb je helemaal gelijk in.
Maar deze draait vol gas zo'n 1800 motortoeren. Dus oprapen is 1800 ipv zo'n 2200. Mestpompen bij sleepslangen ook. Ploegen is 1250 bij 9km/uur. Kilveren staat de TMS nu op 1250 onder grens en 1800 max waar dat anders 1600 ondergrens was bij 2200 max. Dat zijn zo maar een paar voorbeelden. 🙂
+1
rubencasecs
@Fendt926Driver het rijdt wel lekker rustig maar of het diesel scheelt vraag ik me af, met de Cs 130 maisland klaar leggen gaat met 7/8 km/uur en 1700 toeren en met de Puma ga je 10 km/uur met 1200 toeren, toch gebruikt de Puma 5 liter/ha meer.
+1
Siete
@rubencasecs
Bij bepaalde werkzaamheden meer als bij andere denk ik. We schrijven momenteel de getankte liters 's avonds ook op de bon. Dat heb ik bij de 724 ook vaak gedaan. We hebben wel het gevoel dat de trekkers bij bepaalde werkzaamheden zuiniger zijn. Misschien niet als je kijkt naar Liters per uur, maar wel bij Liters per bewerkte oppervlakte. En daar gaat t uiteindelijk toch om..
selten
@rubencasecs
Dan vergelijk je een powershift met een dieselslurpende common rail CVT?
Cvt verbruikt relatief al meer brandstof, daarnaast voor je common rail krijg je inspuit momenten na BDP, daar wordt t niet perse zuiniger van.

Neem je ook mee, airco, radio etc wat je allemaal extra draait topv je cs?

Reacties

+1
RaHeados
Zit er ook nog vario grip op?
+1
Siete
@RaHeados
Ja klopt. Hebben nu 2x Vario Grip, en 2x PTG, omdat dit eerder niet op een 700 serie leverbaar was. Voordelen zijn enorm. Zouden niet weer zonder willen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Hebben nu 2x Vario Grip, en 2x PTG, omdat dit eerder niet op een 700 serie leverbaar was

Je moet het ook makkelijk kunnrn instellen en bedienen dan gebruik je het ook eerder.
Maar zoals op de foto met kilveren rij je op 0.8 je rondjes?
En de automatish inschakelende 4wd met de dubbele vario hoe bevalt dat??
Kun je nog handmatig in of uitschakelen of is dat ook niet meer mogelijk?
+2
Siete
@Fendt926Driver
Kilveren doe ik op 1 bar. Mede omdat je veel meer opzij trekt dan bijvoorbeeld recht zoals bij ploegen. Hier had ik de voorbanden idd nog op 0.8 staan 🙈
Bediening is bij beide systemen zo mooi was wat hoor, maar doordat dit Fendt eigen is, herkent de trekker het systeem ook, waardoor je geen valse meldingen krijgt als bijv luchtlekkage bij op pompen of verzadigde luchtdroger bij oppompen. Alles is op mekaar afgestemd.
De grip van deze trekkers is ongekend. Dat merk je altijd en overal!! Bijv ook bij de kuilbult oprijden, of maaien al.
Je kunt hierbij zelf niks aan of uit zetten. Dit regelt de trekker zelf. Net als de groepen schakeling zitten hier geen knoppen meer voor op de trekker. Ook de omkeer fan is met namen tijdens het maaien een uitkomst!!
+1
lucas712
@Siete alleen de sper kun je nog inschakelen toch ik vond het erg makkelijk zonder groepen schakelen
+2
Siete
@lucas712
Klopt hoor. Ja het went snel.
Niet dat op een knopje drukken nou zoveel werk was, maar toch. Haha. Vooral die groepenschakeling mis ik niet
+3
Andre150
Mooie spullen👌👌😊
Siete
+7
Siete
🙂

(klik om te vergroten)

Een mooie blauwe lucht die we naar mijn mening helaas nog te weinig hebben gezien

(klik om te vergroten)

Zelfde combi op een andere klus. De smerige zijn nog van vorige werkzaamheden. Trekker poetsen heeft helaas weinig nut dit jaar.

(klik om te vergroten)

1e snee maaien met de Krone Triple maaier. Bandjes dit jaar maar omhoog houden bij Greppels en sloot kanten

(klik om te vergroten)

Dagje oprapen op 1juni land met de Schuitemaker met volle bak aan messen.

(klik om te vergroten)

Even uitblazen na een klusje. De 2 oudere 155 wagens rijden meest bij de hakselaar. Voor oprapen gebruiken we de 3 6600's voornamelijk.

(klik om te vergroten)

Mooi bakkie vol

(klik om te vergroten)

Door dat alles veel tussen de buien door moest gebeuren, dit jaar vaak met de 2 5 Schaar kuhn ploegen op pad geweest. Dan kun je wat doen op n dag.

(klik om te vergroten)

Licht er niet gek bij dacht ik

(klik om te vergroten)

1e klusje 1e snee hakselen dit jaar.
Bewust met een wagen extra naast gereden om het land zoveel mogelijk te ontzien.

(klik om te vergroten)

Dagje maaien met de Kuhn Triple

(klik om te vergroten)

De 3 broertjes bij elkaar voor een foto moment. Hier had in de "mijne" net op gehaald. Die is later gekomen. De andere 2 zijn voor t sleepslangen al gekomen, waar de 1e voor de pomp staat, en de 2e voor de bemester.
FarmerJ
@Siete Wat bevalt het beste? De Krone triple of de Kuhn triple?
Siete
@FarmerJ
Ze maaien allebei prima, maar de opbouw vd Krone bevalt ons beter. Veel simpeler.
De Kuhn Maaiers is net of hangen ze als t ware altijd aan een elastiek. De Krone hangt in grote veren. Met die Maaiers kun je veel makkelijker dammen en slootkanten uit maaien. De Kuhn Maaiers willen dan wel gaan zweven. Wel waren we voor de Krone frontmaaier adapter stukken nodig om ook met brede banden te kunnen maaien. Andwes kwamen de voorbanden in de zwadkappen zeg maar. Schijnt dat Fendt kortere hefarmen voor heeft dan de meeste andere merken? Hoop dat m'n uitleg wat duidelijk is 😅
jan-reitsma
@Siete de kuhn werkt met cilinders en de krone met veren? Merk je daar ook verschil in qua maaibeeld en werkgemak(afstellen)
Siete
@jan-reitsma
Ja eigenlijk wel. De hele manier van ophanging is anders. We maaien wel met beide Maaiers bij dezelfde klant, maar we hebben nog niet kunnen ontdekken dat de ene minder of beter maait als de ander.
Qua afstellen vd diepte gaan beide via de topstang. De bodem ontlasting doe je bij de Kuhn met de trekker hydrauliek door n kraan om te zetten, en bij de Krone door veren strakker of slapper te draaien. Fronthef heeft bij de Krone ontlasting regeling nodig, bij de Kuhn niet. Daar gebruik je de fronthef alleen bij aankoppelen. Beide geldt eigenlijk eerlijk gezegd, als t goed staat kom je er zelden tot nooit weer aan 😅
+1
RaHeados
@Siete die luxe Fendt heeft toch wel fronthef instelbare ontlasting 😜. Dan heb je in theorie geen ketting met veer nodig van trekker naar de hef
Siete
@RaHeados
Ja hoor. Hebben we er ook niet tussen.
+1
RaHeados
@Siete bij krone wel de hef omhoog om te tillen toch? Bij de Kuhn deden wij altijd de hef op slot zetten als die op de juiste hoogte stond. Nu hoeft/kan het niet bij de nieuwe trekker
+2
Siete
@RaHeados
Ja klopt hoor. Kan trouwens nog steeds wel hoor, alleen nu in je Terminal. 😉

(klik om te vergroten)

Hier zie je ook duidelijk dat er geen veren tussen zitten 😉
+1
RaHeados
@Siete dan is die nog niet zo dicht als met een kraantje. Hier veert die gewoon met slotje er op. Ben een keer wat aan t klooien geweest voor de pz maaier ontlasting, maar met de andere maaier wil die dan nog zakken en tillen als je de maaier op tilt en laat zakken
Siete
@RaHeados
Staat alles wel goed dan?
Volgens mij kun je 'm wel degelijk helemaal op slot zetten. Weet je zeker dat hij dan niet zakt in de vooras vering ipv hef? 🤔
+1
RaHeados
@Siete ja want percentage verandert en als je met de front rol met kopeggen omhoog laat en je komt 15 min later terug is die gezakt. Met maaien verandert percentage ook al staat die op t slotje in de armleuning.
Is pa gekomen nadat ik gerommeld heb in de ontlasting instellingen. Nu is t wel minder maar nog niet weg dacht ik
Siete
@RaHeados
Volgens mij moet dat anders kunnen.
Denk ook te weten hoe, maar heb nu vakantie dus kan t niet checken (vandaar ook de vlotte antwoorden 😂😂 ) Kom er op terug!!
+1
RaHeados
@Siete haha maakt niet uit, moet anders een keer in t boek kijken. Doe nu gewoon beetje schuiven en wat aan tikken waarvan ik denk dat werkt 🤣
+1
Siete
@RaHeados
Heel eerlijk, zo doe ik het meeste uitvinden ook hoor. En m'n collega's net zo. Zo leren we ook van mekaar. Lukt t niet dan snel ff op Google waarna je heel vaak op n filmpje op YouTube terecht komt, en als dat allemaal niet wil, dan kan t zijn dat ik t boek er ns bij pak 🙈
Siete
@Siete
Trouwens in de Terminal....
Je kan 'm gewoon in de armleuning op slot drukken 😂😂😂 Alle instellingen opslaan onder t juiste profiel en je hoeft maar 1x.
Iets te snel met m'n reactie. Sorry.
jan-reitsma
@Siete heft de frontmaaier hoog genoeg in werkstand als je de hef op de aanbevolen hoogte hebt? Met de oudere kuhn gmd maai je dan door het zwad op de kopakker, dus moet je de fronfhef ook nog gebruiken.
Siete
@jan-reitsma
Nee dat gaat prima. Hebben we nog niet beleefd.
jan-reitsma
@Siete oke dan is het bij dit type of de nieuwere maaiers beter
+1
Siete
@jan-reitsma
Zou kunnen hoor. Heb verder ook geen ervaring met Kuhn Maaiers. Bij een vorige werkgever hadden we Claas voor aan de trekkers, en hier dus Kuhn en Krone
jan-reitsma
@Siete ziet steeds meer krone (triples), vooral bij loonwerkers
Siete
@jan-reitsma
Ja eerlijk gezegd zag je die hier altijd al wel veel. Zal ook mede komen door de dealers die in de buurt zitten. Broekens en Bromach doen goeie zaken, en de ondersteuning is ook heel goed.
Kuhn zie je in qua grondbewerkings machines dan wel weer veel. Dat is ook goed degelijk spul trouwens. 👌
FarmerJ
@Siete Kan je bochten maaien met die vlindermaaiers? Die Kuhn kan je hydraulisch versmallen om kortere bochten te kunnen maaien?
Siete
@FarmerJ
Ja hoor kan met beide gewoon, maar met die brede banden zou n iets bredere frontmaaier bij beide setjes wel makkelijk zijn.
Klopt kan de onze ook idd. Dat scheelt idd wel het nodige!!
FarmerJ
@Siete zijn het beide 9.5m werkbreedte?
Siete
@FarmerJ
De Krone is 8.5 meter.
Die is dus iets smaller. Normaal staat daar ook n 724 op 710 banden tussen, maar dat kwam deze keer qua andere werkzaamheden even anders uit.
+2
Siete
🙂

(klik om te vergroten)

Dagje met 1 vd 2 grootpak persen op pad. We persen in de maten 90 x 120 en 90 x 80. Dit is de "grote"

(klik om te vergroten)

Aangezien m'n collega meer thuis is op de pers, dan met de wikkelaar, deze keer de wikkelaar er achter. Zo iets verleer je ook nooit weer.

(klik om te vergroten)

Paardenbak kilveren met de kleine bak.
Was 1 vd 1e klusjes, kon ik ook meteen de GPS even testen.

(klik om te vergroten)

Test geslaagd.

(klik om te vergroten)

En dit was het aller eerste klusje voor deze trekker. Maisland walfrezen.
+1
RaHeados
Pak je altijd je vaste trekker of stap je zo ergens anders op als het er al voor staat? Ff omkoppelen pers en wikkelaar omdat je op je eigen trekker moet lijkt me ook zo wat. Als ze beide eerst ander werk hadden dan is t wel logisch natuurlijk
+1
Siete
@RaHeados
In principe heeft iedereen bij ons zijn vaste trekker. Die foto's zitten een aantal werkzaamheden tussen. Vertekend dus iets hoor. 😉
Vaste machines kost hier en daar wel eens iets extra koppelen, maar het is een behoud vd trekkers en machines. Er wordt veel beter opgepast, en je pikt vreemde geluiden e.d. ook eerder op. Ook kun je mensen op dingen aanspreken.
+1
RaHeados
@Siete dat is ook zo maar als je altijd alles met 1 trekker moet doen terwijl er meerdere staan zou dat een hoop tijd schelen verder snap ik t wel. Ook een paar "oudere" trekkers staan voor wat los personeel of stagiaires dan?
+2
Siete
@RaHeados
Dat is voor een boer iets anders dan bij een Loonbedrijf denk ik. 🙂 Bij ons zijn we vaak langere tijd met dezelfde werkzaamheden bezig, en zijn als t goed is de meeste andere trekker's ook op pad 😉
Ja klopt hoor. Er zijn altijd wel een paar trekkers zonder vaste chauffeur natuurlijk.
+2
Deutz10
@Siete wij hebben als boer ook meerdere trekkers. Vindt het grootste voordeel dat je altijd wel een trekker hebt, dat bij een werktuig past. Vooral bij nat weer heb ik het liefdt zo licht mogelijk materiaal. Tijdje terug zakt de loonwerker met een 250 pk trekker en frees de grond in, en zelf reden we er met 100 pk en ploeg, zo over heen.
+1
Siete
@Deutz10
Ja dat kan soms net het verschil maken.
Andersom gebeurd ook. Klant reed met z'n eigen veel kleinere trekker sporen, die ik dicht reed met afgelaten banden en de sleepslang haspels er aan 😉
Wij hebben wel bewust allemaal trekkers uit de 700 serie zodat trekhaken en aanspanhoogtes allemaal gelijk en uitwisselbaar zijn. Iig zoveel mogelijk.
+1
Fast Eddy
Mooie reportage van de werkzaamheden. Mooi dat je tevreden bent met jou nieuwe trekker. Werken met materieel waar je een goed gevoel bij hebt werkt vele malen sneller als aldoor lopen klooien.
+2
Siete
@Fast Eddy
Dank je. Ik mocht zo wie zo al niet klagen, maar nu al helemaal niet meer. Haha.
Elke keer als je denkt dat t niet beter kan, bedenken fabrikanten toch weer iets om het toch weer beter te maken!! En gelukkig zal dat ook zo blijven 😉
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Siete:
Elke keer als je denkt dat t niet beter kan, bedenken fabrikanten toch weer iets om het toch weer beter te maken!! En gelukkig zal dat ook zo blijven

Maar elke verandering is toch niet automatisch een verbetering?
Gelukkig heel veel wel.
En jullie halen wel 75% van de terminal functies door het jaar met alle werkzaamheden.
En als je al veel kent en er komt iets beters werk je er zo mee verder.
Wij zouden nog van 0 af aan moeten beginnen en dan zijn het best veel functies
+2
Siete
@Fendt926Driver
Ja maar als je een boek leest doe je dat ook letter voor letter. De nieuwe 720 gen6 met Herder heeft ook n chauffeur die er nog niet in thuis is. Die heb ik eerst de basis uitgelegd, en dan breiden we dat langzaam aan wel uit. Het scherm is gelijk aan de mijne dus mocht hij vast lopen kan ik via de telefoon alles met m doorlopen. Als je iets wilt leren dan ben je al een heel eind. Ik vind zelf t grote voordeel van die machine profielen dat je alles maar 1x hoeft in te stellen. Neem daar ff goed de tijd voor, en je kan bijna niks meer fout doen. Alles incl GPS en boordcomputer is daar ook aan gekoppeld, waardoor dat ook automatisch mee gaat als je een andere machine (dus ook ander machine profiel inlaad) aan haakt. De Fendt One bediening is echt een van de mooiste waar ik ooit mee gewerkt heb. Ook zonder machine profielen. Alles zit waar je t zou verwachten, en alles wat bij mekaar hoort zit ook bij mekaar.
Mauro.M
@Siete dat is idd wel allemaal knappe techniek en luxe. Vraag me alleen af of dit allemaal nog zonder problemen gaat werken binnen 10-20 jaar.
+1
rommert14
@Mauro.M waarom zou dat niet?
+1
Mauro.M
@rommert14 hoe meer dingen op een trekker hoe meer er kan kapot gaan toch.
+4
Siete
@Mauro.M
Tsjah maar als we alle trekkers zouden omwisselen voor een Ford Dexta redden we t ook niet 😉
Nee zonder dollen, ik snap je punt. Maar roepen ze dat niet al vele jaren? De eerste elektronische onderdelen werden ook niet overal met open armen ontvangen. Nu is zonder eigenlijk ondenkbaar geworden. Als ik bijv zie hoeveel uren de oudste 718 trekkers bij ons al hebben, en hoe weinig ellende we er in verhouding mee hebben dan ben ik er niet zo bang voor. 🙂
+1
Mauro.M
Quote Reactie van @Siete:
Nu is zonder eigenlijk ondenkbaar geworden

Dat is zeker, Terug in de tijd gaan we niet gaan. Maar als er eens iets is met nieuwe trekkers het wel meestal iets is met foutcodes enzo.
+2
rommert14
@Mauro.M op een 720 van 2012 zit al meer knopjes op als onze mf van 2022 en die doet het ook nog steeds
+3
TTolner
Super mooie foto's! Top materieel ook. Veel diverse werkzaamheden houdt het ook leuk.
Mooi dat er altijd een verhaaltje bij staat.
+4
Siete
@TTolner
Dank je. Door de leuke reacties net als deze van jou blijf ik wel door gaan met posten incl de verhaaltjes er bij.
De diversiteit aan werkzaamheden houdt het ook leuk en uitdagend. Loonwerker is een prachtig afwisseld beroep als je de kansen pakt die je gegeven worden. 😉
+3
Fast Eddy
@Siete
Quote:
Loonwerker is een prachtig afwisselt beroep als je de kansen pakt die je gegeven worden.

Het is een samenspel. Zonder een goede werkgever geen mooi materiaal. Zonder werknemer geen kundig persoon die het maximale uit een machine probeert te halen.
+3
Siete
@Fast Eddy
Die kan zo op een tegeltje 😉
Maar is wel waar. 🙂
+1
GerbertXL
Poe hé die wil nog een poosje vooruit. Mooie foto's 👍
Ook wat ingeruild, die 724 van jou was toch ook niet echt en oud lel?
+1
Siete
@GerbertXL
Dat hoop ik wel ja. Ik moet ook nog een poosje he 😅
Er zijn twee 724's ingeruild. 1 daarvan stond eerst altijd voor de sleepslang pomp. Daar is nu ook een 728 voor in de plaats gekomen.
Mijn "oude" 724 vierde in maart z'n 2e verjaardag. Die is door geschoven naar een collega. 🙂 Scheelt dat die ook nog in showroom staat was. Dat was ook een hele fijne trekker om mee te werken..
mdoornekamp
Mooie trekker hoor. En mooi wat extra pk's en gewicht voor de kilverbak. Ik hoorde ook dat deze trekker flink sterk zijn. Wellicht voor sommige machine s wel voorzichtig zijn . Zoals schuitemaker en tripple maaiers
+1
Siete
@mdoornekamp
Waarom? Is dat weer een verkapte merken voorkeur? 😂😂😂
Die wagen die ik er achter heb mag ik niet kapot kunnen krijgen dus ben er niet bang voor. Heb wel met merken geladen die minder konden hebben 🙈🙈
Qua Maaiers, daar ben je zelf bij toch?
Verder zijn ook die beveiligd met slipkoppelingen en breekbouten, dus dat zou ook geen probleem moeten kunnen worden.
+2
RaHeados
@Siete
Quote:
Die wagen die ik er achter heb mag ik niet kapot kunnen krijgen dus ben er niet bang voor.

Die gaat ook gewoon door de koppeling als t te gek wordt. Dan kan met 200pk ook is ervaren 🫣 (te veel gras in een bocht dus een prop waar die op vast slaat)
+1
wart
Heel mooi zo foto/werkzaamheden update! En wat een plaatje van een trekker heb je gekregen.
+2
2850Johndeere6R
Mooie foto leuke verhaaltjes en zinnige discussie's. Prachtige reportage weer @Siete. Ik miste je foto's al een tijdje, 2 maanden terug op trekkerweb al gezien dat bij jullie 4 nieuwe waren uitgeleverd.
+1
Siete
+2
RolandK
Prachtige trekker ! mooie brede bandjes ook zo, mooi die reportages.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 728 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!