Op wer van vd Poel uit oud ade. Foto is geplaatst door Albert Peters op 20-07-2024 om 23:25:11, met 53 reacties.

Electrische kraan

+1
Albert Peters
Op wer van vd Poel uit oud ade

Reacties

Albert Peters
Ceos240 e staat erop
arjan-nieuwhoff
Kraan van kemp. Is een verbouwd kobelco of een sunward
+2
Tom VB
Fast Eddy
Ideaal zo`n kraan. Als er geen reserve accu`s bij zijn ben je mooi op tijd vrij.😂🤣
Albert Peters
Je mag vinden wat je wil maar dat deze ontwikkeling verder gaat is m i zeker
Fast Eddy
@Albert Peters

Ja en nee. Ik ben niet tegen electrische machines. Voor sommige toepassingen is een accu (nog) niet toereikend. Het vergt teveel extra logistiek om zo`n grote kraan een volle dag aan het werk te houden. Daarnaast heb een paar verhalen gehoord over kranen waar de dieselmotor uit is gehaald en vervangen is door een electromotor met accu. Er was na de ombouw naar electrisch niet meer mee te werken als machinist. Uiteindelijk hebben de kranen een jaar in de schuur gestaan. En staan ze nu op klussen eigenlijk alleen maar voor de sier erbij.
casejxu
@Fast Eddy op dit moment moet er nog wel t een en ander gesleuteld worden. Maar naar de toekomst toe zal dit alleen maar beter worden. Of alles elektrisch nou DE oplossing voor alle problemen is denk ik niet maar wel een leuke stap.

Vorig jaar eventjes met een elektrisch mini shovel gereden maar dat rijd wel super hoor. Super snel en veel stiller als je dieselvariantjes
+1
Fast Eddy
@casejxu

Dat kleine spul werkt mooi op elektrisch. Ik denk dat het grote spul toch het beste werk levert met een verbrandingsmotor (op gas) of brandstofcel.
+2
arnold-arentze
@Fast Eddy Brandstofcel schijnt behoorlijk tegen te vallen op draaiende machines in de praktijk. Extreem gevoelig voor trillingen schokken en vuile lucht heb ik me laten vertellen. Deze Sunward wordt af Fabriek electric geleverd en Huur Stuur heeft een aanhanger met accupakket in de vloot om deze machine op te laden. Weet ff niet meer wat de accuduur en laadtijd zijn bij deze. Ik heb hem wel zien en horen draaien, wat opviel was de verschrikkelijke irritante zoemtoon bij deze machine. Dan kan je beter het rustige gebrom van een verbrandingsmotor op laag toerental hebben voor de omgeving. De enkele andere elektrische machines die ik heb horen draaien waren een stuk prettiger voor het gehoor
+1
Fast Eddy
@arnold-arentze

Daar zal je wel een punt mee hebben. De off road sector is anders dan het gewone wegvervoer. Van de week bussen gezien met brandstofcel. Maar die moeten alsnog aan behoorlijke walstroom om het proces op gang te houden.
ronald-deutz-fahr
@Fast Eddy waardoor is er nietmeer met die omgebouwde kranen te werken met een elektromotor? Je zou denken alles blijft gelijk je hebt alleen een botsautomotor die minder geluid maakt..
+1
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Bij een verbrandingsmotor kan je nog met gas spelen om te finetunen. Electromotor is alles of niks.
Albert Peters
@Fast Eddy ik geloof dat je dit kan regelen Een tesla rijd toch ook niet altijd maximum snelheid ?
+1
Fast Eddy
@Albert Peters

Een Tesla moet dynamisch vermogen leveren. Een kraan statisch.
Daarom van de motoren in graafmachines onder de stationaire motoren. Terwijl een shovel en trekker daar niet onder vallen.
Albert Peters
@Fast Eddy en al die elctr overslag kranen?
+2
Fast Eddy
@Albert Peters

De techniek staat niet stil. Die overslag kranen zijn al met een electromotor ontwikkeld. Wat ik bedoel is dat als je de dieselmotor zomaar vervangt door een electromotor. Dat je dan ook het ventielenblok moet aanpassen/ afstellen. @arnold-arentze geeft er een duidelijke uitleg over.
+1
arnold-arentze
@Fast Eddy Ik denk dat de hoofdzakelijk de pompregeling is die aangepast word. De meeste ombouwers naar elektrisch krijgen ondersteuning van de fabrikant om in te breken in de computerindtellingen, of ze hebben een heel handige computerman in dienst 🙈.
Albert Peters
@Fast Eddy het is in ontwikkeling gaat steeds beter Ik denk een positief resultaat ns verloop van tijd
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Albert Peters:
het is in ontwikkeling gaat steeds beter Ik denk een positief resultaat ns verloop van tijd

Ik denk dat het net gaat als met de electrische auto.
Geen mens wil die dingen 2e hands kopen.
Dus worden ze veel te duur.
Monieke electro graafmachine bij de loonwerker kost 245 euro per uur.
Een diesel variant 78.
Dat verschil is al veel te groot.

(klik om te vergroten)

+2
arnold-arentze
@Fendt926Driver Voor de normale(kleine) opdrachtgever is dat niet te betalen. Maar Gemeentes Waterschappen en overheden gaan steeds meer werken emissie arm of vrij aanbesteden. Hier in de buurt word binnenkort een dijkversterking aanbesteed die ze volledig elektrisch uitgevoerd willen hebben. Ga er maar vanuit dat het werk 3x zoveel kost als nodig. En dan wil ik nog geneens weten hoe hoog de belastingen over een paar jaar zijn😩
+2
Fendt926Driver
@arnold-arentze loonwerker in de buurt heeft 2 electrische fendt 728 gekocht.
Hij zegt ik kan 3 ton boven een begroting inschrijven en krijg het werk nog.
Dus kan die meerprijs voor electrisch wel uit
+2
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Tegenwoordig gaan dat soort inschrijvingen dmv een puntensysteem. Als je met elektrisch werkt sta je al 3 punten in voorsprong op HVO diesel. Elektrisch dus “emissie vrij” is vaak de keuze tussen wel en niet met een project starten.
+2
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Elektrisch dus “emissie vrij” is vaak de keuze tussen wel en niet met een project starten

Dan werken we overdag emissievrij en rijden we er 's nachts snel een aggregaat bij om de boel op te laden....
+1
Fast Eddy
@roscho

Dat is helaas soms wel de werkelijkheid.
Om de kades in een natuurgebied op de grens van Drenthe en Friesland op te hogen en herstellen. Werd het zand uit een nabijgelegen zandgat gebruikt. Daar lag een elektrisch aangedreven zandzuiger in. Die gevoed werd door een aggregaat op de wal. Toch valt het dan wel onder een elektrische machine.
+2
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Daar lag een elektrisch aangedreven zandzuiger in. Die gevoed werd door een aggregaat op de wal. Toch valt het dan wel onder een elektrische machine.

Hoe hypocriet kun je zijn om zoiets te bedenken?
+1
Fast Eddy
@roscho

Je kan ook zeggen: werk klaar krijgen door de mazen van de wet.
roscho
@Fast Eddy Dat klopt, maar de opdrachtgever zou wijzer moeten zijn.
+1
Fast Eddy
@roscho

Excuus was dat het stroomnet de zandzuiger niet kon trekken. Daarom mocht er een alternatieve stroomvoorziening geplaatst worden.
+2
ronald-deutz-fahr
@Fast Eddy en dan word het met een buis onder de grond van enkele kilometers lang ‘groen’ verpompt, om het vervolgens alsnog weer op knikdumpers te scheppen
Fast Eddy
@ronald-deutz-fahr

Ja heel apart allemaal. Iedereen komt er nu achter hoeveel impact dat natuurgebied op de hele omgeving heeft.
+3
roscho
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Excuus was dat het stroomnet de zandzuiger niet kon trekken.

Ik vrees dat het stroomnet (bijna) nergens zulke machines kan trekken, of er moet een industriële aansluiting zitten. Huichel dan niet en sta gewoon een diesel toe, dan mis je het omzettingsverlies als dat dan weer stroom moet worden. Al wéér een besluit genomen door overheidsmensen die er de b*llen verstand van hebben.
+1
arnold-arentze
@roscho Het opladen is de grootste uitdaging, Ook industriële aansluitingen zijn vaak al maximaal benut. Bovenstaande machine zal ook een 400kwh per dag nodig hebben dus tel maar uit als je er 10 naast elkaar zet🙈. Maar ja zolang de overheid met ons belastinggeld dit beleid blijft sponsoren………. Zorgt de aannemer wel voor een verdienmodel
+4
roscho
Quote Reactie van @arnold-arentze:
zolang de overheid met ons belastinggeld dit beleid blijft sponsoren

Van het bedrijf uit kan ik dat zeker begrijpen, maar als belastingbetaler zou ik er graag een paar afschieten. Hoewel.... tegenwoordig moet je oppassen wat je zegt, voor je het weet sta je geregistreerd als terrorist.
+1
arnold-arentze
Albert Peters
@roscho afschieten het is niet niks wat je voorstelt
+1
roscho
Quote Reactie van @Albert Peters:
afschieten het is niet niks wat je voorstelt

Ik stel het niet voor, maar krijg zelf de neiging om dat te doen. Maar wees niet bang, ik kan mijn neigingen goed onderdrukken.
Albert Peters
@Fendt926Driver als er over enkele jare geen brandstof auto meer geleverd word zal je wel moeten (duurt nog wel even)
+1
DriveJohnDeere
@Albert Peters
Denk dat de elektrische auto's d'r eerder aangaan.

Aangezien 66.7% van de duitse dealers ze 2e hands niet meer inruilt.

Is ook niet zonder reden...
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Albert Peters:
als er over enkele jare geen brandstof auto meer geleverd word zal je wel moeten

Ha ha.
Geloof je het zelf?
Volkswagen heeft door het succes van de electriche buzz de transporter bus met verbrandings motor weer opnieuw in productie genomen.
En iedere werknemer met een electrische bus met gereedschap in gaat (ver) over de 3500kg.
Dus moeten nu allemaal vrachtwagen rijbewijs halen....
@Fendt926Driver in België niet.
Als het meer gewicht door de batterijen komt blijft B geldig. Dacht tot 4.5Ton
Fast Eddy
@Albert Peters

Dat denk ik ook. Als de meerprijs maar betaald wordt.
+2
arnold-arentze
@ronald-deutz-fahr Een verbrandingsmotor heeft onder de verschillende belastingen in een graafmachine eigenlijk een zeer onregelmatige loop. Vroeger ging de motor zomaar 200/300 rpm onderuit bij bijvoorbeeld het volscheppen van de bak. Tegenwoordig word dit door de elektronica afgevlakt, maar het heeft nog wel degelijk invloed. De hydraulische afregeling is op deze karakteristieken ontworpen. Een electromotor draait juist extreem regelmatig. Dus als een verbrandingsmotor klakkeloos vervangen word door een electromotor zonder de afregeling van de hydrauliek daarop aan te passen is er echt niet meer mee te werken.
+1
newholland6640
@Albert Peters

weer een stukje wereld gered
+2
casejxu
@arnold-arentze oom had vorig jaar 7t cat elektrisch gehuurd. Zaten 3 accu's bij en elke dag heen en weer met trekker om thuis de lege op te laden 😅
+5
Fast Eddy
@casejxu

Mijn kameraad mocht op de nieuwe elektrische knijpauto bij zijn werk. Hoofdtaak: de hele dag accu’s halen en brengen naar de rupskranen. En af en toe wat materiaal ophalen. Hij heeft er uiteindelijk voor bedankt omdat als iedereen vrij was hij de accu’s nog aan de lader moet zetten.
+4
DriveJohnDeere
@Fast Eddy
ben met laatst nog bij een batterijfabrikant geweest (big ass battery) die halen gewoon cellen uit china om die hier in een container te stapelen. balanceren de cellen onderling zodat hij sneller op kan laden en verkopen het voor 8 ton aan een aanemer die daardoor een project kan krijgen.

vind het zelf te gek voor woorden dat het zo gaat. puur over de hele breedte van het project ga je dan juist meer energie gebruiken. alleen het zit niet in jouw straatje.

dat is alsof je je huisafval dumpt bij de buren. in het normale leven ben je dan gewoon asociaal 😁

laten we hopen dat de groenen snel tot inkeer komen en ook gaan zien dat uitstoot A niet overdreven slecht is en B dat de uitstoot over de hele breedte gekeken wordt.

zelfde met het stikstof gedoe .....
Albert Peters
@DriveJohnDeere heerlijk positief weer
DriveJohnDeere
@Albert Peters helaas we de werkelijkheid waar we in leven....
SJB533
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Ongeordend naar Sunward SWE 240 FED
Fast Eddy
Ik stel net als @SJB533 voor deze foto te verplaatsen naar Sunward SWE 240 FED
arnold-arentze
@Fast Eddy en @SJB533, hij is verplaatst!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Sunward SWE 240 FED (graafmachine) ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!