Foto van een Valtra T194. Foto is geplaatst door zettelmeyer op 07-08-2024 om 15:54:00, met 99 reacties.

Valtra T194

+3
zettelmeyer
Foto van een Valtra T194
+1
Vincent.
@zettelmeyer
Hoe bevalt het snijresultaat van die wagens?
hobbyboer
@zettelmeyer een keertje niet gehakseld?

Reacties

+2
Fast Eddy
Een plaatje
+1
DriveJohnDeere
Magnon 11?

Heeft die valtra geen fronthef?
+3
2850Johndeere6R
@DriveJohnDeere 10 staat boven op de plaat
+2
Valtra man
Met zelfbouw luchtwissel? Ik vind dat er altijd zo fragiel uitzien eerlijk gezegd.
+3
DriveJohnDeere
@Valtra man
Hier ook gedaan 🙈.

Hebben t juist zo gemaakt dat het fragiel is zodat je niet t halve spatbord eraf trekt als de drukwissel blijft hangen.

2 breekpunten erin. En die hebben we op voorraad liggen. Dus binnen 15 min rijden we weer.

Hebben t gelukkig nog niet nodig gehad.
mf 6150
@DriveJohnDeere
Welke componenten heb je gebruikt en wat was je ongeveer kwijt als ik vragen mag?
Valtra man
@DriveJohnDeere en dan aparte kranen op het luchtcircuit vd trekker of digitale aansturing en externe compressor?
+2
DriveJohnDeere
@Valtra man

velgen laten boren bij de bandenboer.

2 kogelkranen voor in de velgen.

Paar tyleen slangen als luchtslang.

Paar haakse bochten.

En wat flexibele luchtslangen voor onder de trekker.

Een aansluiting achterop voor een machine zodat de banden van de trekker met de machine mee gepompt kunnen worden.

Elektrisch reifendruk kastje. Plus aansturing bovenop de achterbrug.

En een stroomvoorziening in de cabine voor de kast.

Alles bij elkaar 2k en een hoop eigen uren kwijt.

Zo gemaakt dat de compressor van de trekker de banden oppompt. En als de wagen erachter hangt. De compressor op de wagen de trekker pompt.
DriveJohnDeere
@DriveJohnDeere
Voor de rest weet ik er ook niet zoveel van. Was een project van m'n vader 😅
mf 6150
@DriveJohnDeere
En watvoor compressor heb je op de wagen?
DriveJohnDeere
@mf 6150 geen idee eig 😅
+2
rommert14
Zelf inkuilen tegenwoordig?
+3
casejxu
@rommert14 gaat niet. Dag heeft dan uren te kort voor m
+1
rommert14
@casejxu hier ook maar het gaat wat mij betreft wel gebeuren, dan maar wat meer uren maken
+1
casejxu
@rommert14 Je bel maar😝 ben wel te porren voor n uitje
+1
rommert14
@casejxu zal het onthouden haha
casejxu
@rommert14 hoeveel uur rijden? Vanaf afsluitdijk?
+1
rommert14
@casejxu 8 uur denk ik als het wat mee zit
casejxu
@rommert14 das te doen👌 moet er dan 3 kwartier bij optellen😝
+1
Jzandbergen
@casejxu samen een uitje😏😏
casejxu
+1
mdoornekamp
@rommert14
Quote:
zelf inkuilen

Vanwege kosten of kwaliteit
+1
rommert14
@mdoornekamp nee dat niet eens, het is gewoon veel makkelijker plannen als je zelf een hebt staan, ook als de planning vanwege het weer moet schuiven.
mdoornekamp
@rommert14
Quote:
plannen

Moet je personeel ook klaar hebben staan
rommert14
@mdoornekamp dat is zeker waar
+2
mdoornekamp
Mooi spul hoor. Dit is de nieuwe toch?
zettelmeyer
@mdoornekamp ja klopt. Ipv schuitemaker
+2
Siete
Knappe banden onder de wagen 👌👌
wart
Hun investeren goed in banden/bodemvriendelijkheid!
Maar ze hebben/hadden toch zo nieuwe schuitemaker? En ook opraapwagen(s) op DMW onderstel?
+1
casejxu
@wart kunt beter een wagen op deze banden hebben als op dwm met kleinere.... Dan heb je 3m structuurschade en nu maar 1,6m bij 800/..r30 bandjes
+4
T60401
Quote Reactie van @casejxu:
kunt beter een wagen op deze banden hebben als op dwm met kleinere.... Dan heb je 3m structuurschade en nu maar 1,6m bij 800/..r30 bandjes

wat dat betreft kun je beter met je taarup rijden met fietswielen er onder. Totaal gewicht is de boosdoener hoe mooi hij ook op de banden staat.
casejxu
@T60401 klopt. 3j terug met taarup minder oppervlakte beschadigd als de strautmann op 8 wielen. En ondanks mij spoortjes iets dieper waren zag je ze allebei net zo lang in t seizoen met zelfde vervolgschade.
zettelmeyer
@wart hadden, is ingeruild op deze wagen. De andere wagens hebben zon dwm onderstel een met hoge banden en de andere nog het oude onderstel. Deze staat op 850 banden.
+1
ljdekker
Als je minder insporing wilt zou je met een vast rijpaden systeem aan de gang moeten lijkt me.
+1
DriveJohnDeere
@ljdekker zijn we hier weer vanaf gestapt. Omdat je met gieren in t voorjaar moet versporen of je zit verzakt.

Dan is t hele systeem gelijk weg
+2
hobbyboer
@ljdekker dat denk ik niet, dat systeem is in mijn ogen voor heel veel percelen/grondsoorten (in nederland) totaal ongeschikt
ljdekker
@hobbyboer waarom denk je dat? Leek me voor hier nog wel een optie. Zodebemesten zou je over kunnen discussiëren maar met maaien en oprapen zou het best wat zijn. De opraapwagen laat hier de dikste sporen na
DriveJohnDeere
@ljdekker hier op de giertank in t voorjaar na ook de wagen
+2
ronald-deutz-fahr
@ljdekker dan rij je 1 vast pad iets lager door de tjjd, en hark je daar vervolgens al je gras in/ doorheen? Max 650 banden anders nog te breed spoor? Waar zitten de voordelen?
rommert14
@ronald-deutz-fahr akkerbouw doet het ook toch?
ronald-deutz-fahr
@rommert14 met rooigewassen zal dat ook niet meevallen 😅
stijgt je ruw as niet doordat je alles jn /door je vaste spoor harkt?
rommert14
@ronald-deutz-fahr het is de giertank die het de meeste schade rijdt, er wordt hier lollig gedaan over vastrijden van het spoor maar daardoor kun je wel eerder rijden. Hier doet alleen de giertank op vaste rijsporen
Fast Eddy
@rommert14

Die grote tanken bij jullie is ook heel wat anders dan in n Nederland
rommert14
@Fast Eddy nou nee, kleine of grote tank dezelfde aantal mest moet er langs, dan is sleepslangen nog de beste oplossing.
+1
ronald-deutz-fahr
@rommert14 hoe ziet zo’n spoor eruit dan? Blijft je gemaaide gras daar niet in liggen met harken?
+1
rommert14
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
hoe ziet zo’n spoor eruit dan

Dat hangt er vanaf hoe nat de grond is en vooral welke loonwerker, de ene jaagt overal door en de andere stopt als je weet dat het te nat is.
ljdekker
@ronald-deutz-fahr reken maar eens uit hoeveel hectare bereden wordt met alle bewerkingen.
J asper
@ljdekker En Ronald zij laatste opmerking? Kunt hark beter ook jong inruilen want daar heeft spul zelf ook wel van te lijden….
ronald-deutz-fahr
@ljdekker het liefst alles, en dan zo goed mogelijk verdeelt. Of hebben jullie de trekkers op cultuur wielen zodat je zo min mogelijk hectares plat rijd?
ljdekker
@ronald-deutz-fahr nee heb geen cultuur maar wel gps dus wat dat betreft zou het kunnen
ronald-deutz-fahr
@ljdekker hoe zie je dat voor je met harken dan?
+2
J asper
@ronald-deutz-fahr Niet zulke lastige vragen stellen😎
rommert14
@J asper of jullie doen moeilijk 😅
+7
zettelmeyer
@rommert14 schoolvakantie he. Krijg je dat met die jochies
+1
J asper
@zettelmeyer Jij klaagt zonder rijpaden al dat je niet op gps mag harken ivm rijsporen, en alsje vervolgens een vast rijpad hebt waar alles door moet ga je wel mooi al het gras er door trekken?😎

Enige oplossing die er is is zo band hark lijkt mij. Maar die heb ik nog nooit gezien van 15 breed.
+3
zettelmeyer
@J asper ik klaag helemaal nie, lach alleen maar om de domme opmerkinge
+5
ronald-deutz-fahr
@zettelmeyer
Quote:
lach

Dat is Goed voor je, keer wat anders als schelden 😜
+1
ljdekker
@J asper wat dacht je van direct op zwad maaien?
J asper
@ljdekker Mooie oplossing als de omstandigheden zich er naar lenen. Maar alleen maar op zwad maaien vanaf de eerst tot de laatste snee doet niet voor niks niemand in nl met nl klimaat. Dus dat zal ook wel niet “de” oplossing wezen.
rommert14
@J asper nee dat is geen succes inderdaad, laatste snede gaan wij wel op zwad maaien dit jaar denk ik
+2
ljdekker
@J asper op zwad maaien en dan een keer omdraaien? Zou dat niet werken? Maai nu zonder kneuzer omdat het anders te snel droogt. Of wij niet snel genoeg werken, dat kan ook
+1
bluepower12
@ljdekker omdraaien krijg je geen mooie wiersen van. Je kunt met dit weer prima gedeelte op zwad maaien. Alles zou ik niet aanraden, maar bv bovenste laag in de kuil wel
+1
ronald-deutz-fahr
@rommert14 neu ik stel een doodnormale vraag, maar blijkbaar is het antwoord heel moeilijk of ingewikkeld of geheim 😅😅
rommert14
@ronald-deutz-fahr geheim van de chef he
J asper
@ronald-deutz-fahr Dat betekent dat je zelf conclusies mag trekken he😎
dx11
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
hoe zie je dat voor je met harken dan?

Pickup-hark
bluepower12
@ljdekker moet je ook alle machines op elkaar afstemmen en hakselen wordt lastiger
+1
J asper
@bluepower12 En percelen hebben van gemiddeld ha of 20 ipv 2
bluepower12
@J asper en zonder gps is het ook geen doen
+1
ronald-deutz-fahr
@bluepower12 juist wel, je herkend dat vaste spoor gauw genoeg 🤪
bluepower12
@ronald-deutz-fahr in het begin niet 😂 heb stage gelopen in Denemarken. Daar alles op gps op rijspoor. Hakselaar pikt de wagen op en zet m vol weer weg. Niet mijn systeem
J asper
@bluepower12 Leg je dat vaste rijspoor ja even twee regels betonplaten, geen gps nodig en geen last meer als het nat is. En ook al liggen er geen platen er groeit toch niks😅🤣
+1
RaHeados
@J asper zal wel lekker op rapen op t Beton en je platen gaan ook wel naar de klote kijk maar naar kavel paden
rubencasecs
Rijpaden is leuk maar dan wel op 24 meter, voor de mesttank en de silagewagens. De andere machines maken niet zoveel schade. Is wel eens onderzocht hier, zonder rijpaden wordt 70% van het land bereden bij een grasoogst. Vooral klaver kan er niet zo goed tegen.
+1
hobbyboer
Quote Reactie van @rubencasecs:
Rijpaden is leuk maar dan wel op 24 meter, voor de mesttank en de silagewagens.

Hoe zie je dat voor je?
Harken op 12 meter, zodat de hakselaar naast de paden rijdt en de silagewagen 2x door alle rijpaden?
+1
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
hakselaar naast de paden

Zo'n hakselaar is tegenwoordig ook zwaar zat
T60401
@mdoornekamp inderdaad ik denk dat de hakselaar hier nog het meeste schade heeft aangebracht afgelopen voorjaar.
ronald-deutz-fahr
@T60401 staan bij jullie de hakselaars ook op 900’s? Hier maken de wagens duidelijk meer schade als de hakselaar
+1
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Wil net zeggen, hakselaar hobbelt er al gauw overheen. Die wagens (en dan gedeeltelijk ook de grootte van de trekkers) die zijn van meer invloed.
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230 toen ik een poosje terug bij twentrac op de opendag was zag ik de meeste hakselaars op normale 650 trekkerbanden staan, daar verbaasde ik mij over, diezelfde staan hier op 900 🙈 zal per grondslag wel verschillen
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Ja daar verbaas ik mij ook wel eens over. Dacht dat 800 wel de standaard was. Loonwerker hier in de buurt gooit als het echt nat is onder 1 hakselaar 650 eronder en dan r42, zijn redenering is, als je er al door gaat dan maar op smalle banden, scheelt een hoop weerstand. Heeft ook “maar” een 6 rijer er voor hangen dan, maar komt wel bijna overal door
+2
T60401
@ronald-deutz-fahr ik meen 800 met grotere wang en lucht aflaatsysteem. maar heb het al meer gezegd totaal gewicht is het probleem. Silage wagen kun je op een nat stuk van een perceel met een lege wagen beginnen.
johndeere6230
@T60401

Alleen een silagewagen heeft lagere, smallere wielen. Trekt zwaarder en ga je er even goed sneller door. Maar zal misschien per grondsoort verschillen. Hier met een lege silagewagen ook wel (bijna) vast gestaan, waar de hakselaar er zo overheen rijdt
+2
rubencasecs
@mdoornekamp Hakselaar met 900 banden gaat nog wel, silagewagens van 50 kuub met vochtig gras drukken wel door
mdoornekamp
@rubencasecs
Quote:
900 banden

Kun je dan op 1 bar?
mdoornekamp
@rubencasecs
Quote:
900 banden

Kun je dan op 1 bar?
+1
T60401
@mdoornekamp Denk het niet. 1,5 als ik het goed heb.
bij hele slappe bande heb je weer het probleem. Als je de hakselaar aan het eind rond gooit wordt je er ook niet vrolijk van wat er met de grasmat gebeurt.
+1
rubencasecs
@hobbyboer ja, 12 meter rijpaden heb je veel te veel verlies, heb je zo 1,5 meter waar niks staat.
rommert14
@rubencasecs loonwerker hier doet 14 meter
+1
rubencasecs
@rommert14 is nog steeds meer dan 10% waar niks groeit
rommert14
@rubencasecs nouja niets is wel wat overdreven maar je ziet wel waar ze rijden inderdaad.
+1
rubencasecs
Als er 60 ton op 10 wielen 3-4 keer per jaar over gaat staat er niet veel meer toch
ljdekker
@rubencasecs dat moet de rest van het onbereden land dus compenseren.
+1
ljdekker
Als je altijd met dezelfde werktuigen werkt en aan dezelfde kant van het perceel begint heb je toch ook altijd min of meer hetzelfde spoor? Helemaal als je al met gps werkt en steeds weer dezelfde rijlijn pakt
J asper
@ljdekker Daarom hebben ze mij ook altijd vertelt dat je niet altijd aan de zelfde kant moest beginnen en eens in de zoveel tijd gps lijn opschuiven.
RaHeados
@ljdekker op onze akker percelen merk ik het wel waar je altijd maaier en tank van de greppel vandaan blijft. Percelen zonder akkers zie je het veel minder want daar ga je een keer recht uit en zie je aan de kanten wel weer hoe je uit komt

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valtra T194 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!