De nieuwe elektrische Hooby LC100. Prachtige machine, met 2 accu's die hij er zelf uit kan hengelen. Elektrisch rijden dus volledig onafhankelijk van de hydraulische functies, en lekker brede ijzeren

Hooby Onbekend

+6
GerbertXL
De nieuwe elektrische Hooby LC100. Prachtige machine, met 2 accu's die hij er zelf uit kan hengelen. Elektrisch rijden dus volledig onafhankelijk van de hydraulische functies, en lekker brede ijzeren rupsen eronder.
Beetje jammer alleen dat ie alweer 10 ton weegt met 2 accu's (1 ton per stuk).
Ik kon eindelijk de vraag stellen aan de eigenaar van hobelman zelf: komt er een optie van aggregaat ipv de 2e accu. Antwoord: heeft geen zin want hij kan minstens 14 uur op 2 accu's en 20 uur onder realistische omstandigheden, en aangezien het een duurdere machine is dan de dieselversie kun je die beter nemen als je dat wilt. Hij was wel aan het nadenken over een brandstofcel.
DriveJohnDeere
@GerbertXL
Hekkelen gaat gelukkig niet zo zwaar. Dus dan kunnen accu's wel uit.

Maar 20 uur op 2 accus is gewoon perfect.

Kan die ook op 1 accu draaien?
+1
GerbertXL
@DriveJohnDeere ja hij gebruikt 1 accu tegelijk. Dus je kunt er 1 aflaten voor minder gewicht, maar dan is ee balans wel wat minder lijkt mij.
rubenv
@DriveJohnDeere het rijden kost de meeste kracht met dat werk
langeslagdiesel
@DriveJohnDeere hekkelen, of maaikorven voor 9 cent de meter kan wel uit volgens jou met een machine die een mooi stukje duurder is dan een gangbare uitvoering? Ik vind het knap als je er zelf ook nog wat aan over houden wil. Maar niets is onmogelijk uiteraard.
+5
SJB533
@langeslagdiesel
Jij kent de verhalen uit de aannemerij niet, dat een duurdere offerte het toch wint van een goedkopere (uiteraard prijstechnisch wel kloppende) offerte? Met machines als deze is de kans aanwezig, dat je slootonderhoud wel mag doen
+1
DriveJohnDeere
@langeslagdiesel
Uit kunnen bedoel ik meer dat je niet na 2 uur hoeft te wisselen.

En zo'n machine zal niet bij een boer gaan draaien, maar juist op de speciale zero emissie uitstoot gebieden. Dan krijg je een hoop meer dan 9 cent per meter.

Zo'n machine terug verdienen is t probleem niet denk ik 🙈.

Heb alleen andere vragen of t wat is op lange termijn. Zoals de accudegradatie. En de fabrieksgarantie in t algemeen.
ronald-deutz-fahr
@langeslagdiesel is die 9 cent de ‘norm’ voor normale boerenslootjes die zonder verlenggiek kunnen? Of hoe moet ik dat zien?
+2
langeslagdiesel
@ronald-deutz-fahr meterprijs voor de uiteindelijke uitvoering van de werkzaamheden door de onderaannemer. Alle certificatie en certificering is voor de hoofdaannemer om de klus binnen te harken. En voor een goede prijs. In de uiteindelijke uitvoering heb ik nog nooit een vraag gehad van : hoe oud is deze machine? Wat voor motor ligt hier in? Machine was gewoon netjes, schoon en lekvrij. Maar was ruim 10 jaar en meer dan klokje rond. Zat niet eens een kommer en kwel motor in. Laat staan Adblue of eigen stront opzuigen. Nooit niet 1 keer naar gevraagd.

Reacties

ten bosse
Dan valt het verbruik zeer goed mee als je 6u/batterij kunt werken. Toch veel beter als de e-verreikers waar je geen 3u mee kunt werken!!!
+2
GerbertXL
@ten bosse nee, 7 uur en als je niet te gek doet 10. Er zitten ook verschillende oliepompen op die alleen draaien als het moet, dat scheelt.
Geweldig concept gewoon.
Benny Telstar
Ik ben benieuwd wanneer ze bij dergelijke machines het hele olie circuit eens achterwege laten. Elektromotoren op de rupsen, electrische actuatoren ad giek. Electromotor op de korf (goed waterdicht maken 🙂) volgens mij kan dan de efficiëntie nog een heel stukje omhoog.
+1
GerbertXL
@Benny Telstar voor hydraulische cilinders is ee geen goed alternatief. Lineaire actuators zijn te duur, langzaam en ingewikkeld, ik zie eerder een soort van draadkranen terugkomen.
De maaikorf elektrisch aandrijven moet geen probleem zijn eigenlijk, maar zoveel draait zo'n ding niet. Ik vraag me eigenlijk af of ie elektrisch zwenkt.
huub
Quote Reactie van @Benny Telstar:
Ik ben benieuwd wanneer ze bij dergelijke machines het hele olie circuit eens achterwege laten

Volgens mij is bij deze machine de rijaandrijving al elektrisch.

Fendt gebruik bij de elektrische 200 serie nog gewoon een Vario. Daar wordt domweg de dieselmotor door een elektromotor vervangen. Zogenaamd omdat dat voor de chauffeurs makkelijker is.
+3
GerbertXL
@huub de hooby heeft een elektrisch rijwerk zoals ik al zei onder de foto.
Dat ze bij de elektrische fendts de vario erin hebben laten zitten is totaal achterlijk inderdaad, net zoals die elektrische 700's. Een vario is inefficient en gruwelijk complex met enorm veel bewegende delen. Elektrische aandrijving is simpel, bewezen en efficient. Ik snap wel dat fendt hun eigen vario wil behouden maar uiteindelijk neemt het elektrische aandrijving niet serieus op die manier.
Ik zie een mogelijkheid om hydraulische functies op een elektrische machine totaal anders te benaderen door het complete ventielenblok eraf te halen: elke functie een eigen pomp.
Fast Eddy
@GerbertXL

Quote:
elke functie een eigen pomp.

En elke hydromotorfunctie een electromotor.
Benny Telstar
@GerbertXL interessante invalshoek! Echter begrijp ik niet goed waarom de hydrocilinder niet uitgefaseerd kan worden. Elektromotoren met tandheugels, of dmv van schroefspindels moeten toch prima de functie kunnen overnemen. Hydrauliek geeft altijd veel warmte en verliezen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @GerbertXL:
Dat ze bij de elektrische fendts de vario erin hebben laten zitten is totaal achterlijk inderdaad,

Dan zou ik vandaag toch nog met de beter werkende oplossing naar agromec gaan.
Of zelf de beste electrische trekker ontwikkelen.
+4
GerbertXL
@Fendt926Driver ik had het niet gezegd maar ik wil bij deze onderscheid maken tussen de fendt en de agromec trekkers. De agromec ombouw is logisch, ze willen zo min mogelijk aan de trekker veranderen en wat ze voor elkaar gekregen hebben is gewoon knap.
Wat fendt heeft gedaan is gemakszuchtig en te kort door de bocht. Elektrische aandrijving is veel efficiënter en simpeler, dat is geen mening maar een feit en mij hebben ze niet nodig om te vertellen dat de techniek daarvoor al vanaf de jaren 50 in machines word toegepast en ver daarvoor in treinen.
Als je een elektrische machine serieus neemt ga je elk component dat door een riem word aangedreven, elk component dat niet altijd aan hoeft te staan apart aandrijven, want de techniek daarvoor is simpel, en goedkoop beschikbaar.

Ik denk dat hooby op deze manier echt een lans breekt om vooruit te komen. Niet om de publiciteit te pakken en net te doen alsof ze er iets om geven zoals de grote jongens te doen
+2
RaHeados
@GerbertXL is natuurlijk gewoon de makkelijkste weg zoeken lijkt me, als je met de electro motor de diesel na bootst hoef je verder weinig aan de trekker zelf te veranderen. Anders moeten ze alles opnieuw ontwikkelen.
Het zou dan wel efficiënter kunnen worden, dat ben ik zeker met je eens.
JohnDeere5085
Wat is het verbruik van jouw hooby Gerbert? Zit zelf ook met schuin te kijken naar oude lc80 lijkt mij ideaal om al t eigen land wat in de verhuur is te doen, plus alle gehuurde stukjes.
GerbertXL
@JohnDeere5085 ik weet het niet, ik maak zo weinig uren dat ik het niet bij hou. Maar het is een deutzje dus veel zal het niet zijn.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Hooby ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!