6 september Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85 met een demo Kverneland schijveneg.Zo licht als mogelijk afgesteld. De sleepslangbemester stond op het land, maar kon niet beginnen omdat de grond te ha

Deutz-Fahr Agrotron 85

+8
PieterA
6 september Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 85 met een demo Kverneland schijveneg.

Zo licht als mogelijk afgesteld. De sleepslangbemester stond op het land, maar kon niet beginnen omdat de grond te hard was.

Deze combinatie stond in de schuur, dus direct gepakt en voor het sleepslangen uit nog gauw losmaken die grond.

Ik kon maximaal een km of 15 per uur rijden, maar bleef de sleepslang goed voor.

Ik hoopte dat een schijveneg de grond beter zou egaliseren. Ook kon je toen inschrijven voor een loting voor subsidie op een schijveneg. Voor de subsidie zijn we niet ingeloot en het vlak wegleggen viel ook nog niet alles mee, dus de schijveneg is er nog niet gekomen. Misschien in de toekomst nog eens.

Als we de 85 niet meer op z'n smalle banden nodig hebben gooien we in het najaar de 600's er wel eens aan. Dan kun je bij mooi weer lekker een beetje doorpakken als je een trekker meer hebt.

Reacties

+3
PieterA
Het betongewicht in de fronthef weegt 600 of 650 kg en hoort eigenlijk bij de New-Holland TM 135.

De banden zijn afkomstig van de MF 6160 die we hiervoor hadden; die was ondanks zijn mindere pk's (MF 95 t.o.v. Deutz 106) en hetzelfde gewicht (4.800 kg) toch meer mans voor een kieper. (Vooral vanwege zijn lagere topsnelheid (MF 38 't.o.v. Deutz 44)).
+2
huub
Quote Reactie van @PieterA:
Vooral vanwege zijn lagere topsnelheid (MF 38 't.o.v. Deutz 44)

Met de Deutz kan je ook 38 rijden toch? 😉
PieterA
@huub Jazeker 🤣
+4
PieterA
Ander aanzicht met op de achtergrond de sleepslangbemester.

(klik om te vergroten)

+2
valmet6400power
Wellicht niet zo’n populaire opmerking, als de sleepslang bemester hem nou net boven de grond had gehouden, en jij daarna schijven eggen. Dan was het ook meteen ingewerkt toch?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
Dan was het ook meteen ingewerkt toch?

En zat de trekker en de machine helemaal onder de mest.
Het resultaat is toch in beide gevallen gelijk
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver @casejxu
Dat kun je toch schoonmaken? Ik heb de rundvee drijfmest op de tarwe- en gerststoppel netjes ingewerkt met combiplow/kopeg/zaaimachine. Wel even een lege zak in de cabine om m’n klompen op te zetten en na afloop buitenom met de hogedruk reiniger en klaar hoor.
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @valmet6400power:
Dat kun je toch schoonmaken?

En wat is dan het voordeel?
Betere verdeling van de mest door alle grond?
+3
valmet6400power
@Fendt926Driver
Dat, en officieel moet je de mest ook inwerken. Ze kwamen bij ons met grasland injecteurs aan de sleepslang dus dan gaan ze ook zo ondiep mogelijk. Voordeel is wel dat ze de bovenlaag gewoon vast laten dus dan kun je zelf bepalen hoe (on)diep je de vervolg bewerking wil doen. Met een bouwlandbemester is het sowieso losser..
ronald-deutz-fahr
@valmet6400power
Quote:
officieel

Officieel, Mag je de mest niet bovengronds uitrijden en in een 2e werkgang onderwerken
Zo onderwerken dat je geen mest meer kan zien, zonder extra bewerking
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Ik dacht dat je een inwerk verplichting had "zo spoedig mogelijk" na het uitrijden? Of geldt dat alleen voor vaste mest dan?
ronald-deutz-fahr
@valmet6400power Indd, vaste mest is zo spoedig mogelijk, en tijdens het strooien zodra er een kant van het perceel gestrooid is….
casejxu
Quote Reactie van @valmet6400power:
schoonmaken

De ene is daar gevoeliger voor als de ander 😜😜
+1
valmet6400power
@casejxu
Haha, dat is waar. Maar er was ook maar 35 m3 per hectare uitgereden dus lag ook geen deken van mest op de stoppel hoor..
ronald-deutz-fahr
@valmet6400power
Quote:
combiplow/kopeg/zaaimachine

Ik ben dan geen akkerbouwer, maar volgensmij rij je daar geen 15 mee, zoals Pieter wel met de schijveneg kan. Met zo’n gang smeer je alles wel ff meer onder de stront als met een rotgangetje met de kopeg 😅
+1
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Dat klopt! 4,5-5,5 km/u ongeveer. Veel hogere snelheden dan begint er op onze grond schotsen tegen het frame van de kopeg aan te duwen i.p.v. dat de grond neervalt voor de kopeg tanden.
mf 6150
@Fendt926Driver
Kopeg voorop en probleem opgelost
+3
casejxu
@valmet6400power een akkerbouwer die zijn trekker een veehouderluchtje gaat geven hoor je niet vaak
+2
zettelmeyer
@casejxu vast ook met achterraam open gereden🤪
+1
PieterA
@valmet6400power Nu was de mest ook bedekt met grond. Dit was na het kilveren. Het mocht nog wel een beetje gelijker. Ik ben er -toen de mest droog was- nog van twee kanten diagonaal met de schijveneg over geweest om het vlak te krijgen. Daarna in de lengterichting bladrammenas gewoeld-rotoreg-zaaid.
+1
valmet6400power
@PieterA
Dat het na het kilveren de grond niet in wil dat kan ik me helemaal voorstellen. Het is mooi dat de kavel dan geëgaliseerd is, maar ook meteen overal goed aangereden..
wart
@PieterA Waarom was het niet vlak geworden met kilveren dan?
+1
PieterA
@wartIk denk dat het de bedoeling was om nog even af te kilveren, maar dat dat er om de één of andere reden niet van gekomen was.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 85 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!