Vandaag eindelijk de Oliver 684 gesplitst. Volgens de verkoper was er iets mis met de koppeling. Wat blijkt: de drukgroep is losgebroken van de starterkrans. Hij lag er gewoon los in. Een deel van de

Oliver 682/684

4 foto's van @Oliver684

+5
Oliver684
Vandaag eindelijk de Oliver 684 gesplitst. Volgens de verkoper was er iets mis met de koppeling. Wat blijkt: de drukgroep is losgebroken van de starterkrans. Hij lag er gewoon los in. Een deel van de afgebroken boutjes ligt in het koppelingshuis, en een deel van de boutjes zit half nog in de startkrans. Hopelijk past de starterkrans van de donor-Same erin.

Maar ik ben wel benieuwd of iemand weet hoe dit kan gebeuren? Komt dit vaker voor bij Same Corsaro 70's? Zou de drukgroep ooit verkeerd gemonteerd zijn geweest? En mocht er iemand ervaring me hebben: zijn er meer zaken waar we op moeten letten die wellicht schade hebben opgelopen?

Reacties

Oliver684
Zie hier nog een foto

(klik om te vergroten)

De boutjes (8.8 zat erin) zijn gewoon afgebroken
+1
DANOONTJE POWERR
@Oliver684 waren het geen rekbouten die ze te vast getrokken hebben?
+1
arnold-arentze
@Oliver684 Volgens mij horen er gewoon 8.8 boutjes in. Als ik zo naar de breuklijn kijk van de boutjes, lijkt het wel of ze met monteren al te vast/afgedraaid zijn. Ben benieuwd hoe vast de bouteindjes nog zitten, met kruipolie laspuntje en/of linkse tap kan er nog veel lukken om ze eruit te krijgen
joopsame78
@Oliver684 Dat alle bouten afgebroken zijn komt bijna nooit voor bij deze drukgroepen, er zijn types bij met veel meer pk's die ook met de zelfde drukgroep boutjes vastzitten.
Of de bouten zaten te los of veel te strak aangedraaid, en de stukjes bout kun je er zo uitdraaien, ik denk zelfs zonder de draad opnieuw te tappen.
+2
Oliver684
@joopsame78 @arnold-arentze @DANOONTJE POWERR

Dank voor jullie meedenken!
@joopsame78 weet u toevallig met hoeveel Nm deze vast horen?
+4
yoohan
Als de drukgroep naar beneden is gedonderd en alles heeft nog wel gedraaid, geen schade aan prise-as?
Ik denk dat een drukgroep van Corsaro, maar zelfs ook de Saturno hetzelfde zijn. Misschien kan @wim-same dat bevestigen.

Ik weet dat wij eens de koppelingsplaat van een sloop-Leone in een Saturno hebben gezet, dat kwam overeen. Maar ik kijk er ook niet raar van op als het weer net anders is.
+3
Oliver684
@yoohan

Dank voor het meedenken! De prise as is er op het eerste gezicht goed vanaf gekomen. We hebben hem langzaam gesplitst en zagen op tijd de drukgroep bewegen. Daarom gelijk met een hijsbandje het gewicht eraf gehaald.
+1
wim-same
@yoohan volgens mij is de drukgroep van Centauro Leone, Corsaro en Saturno hetzelfde.
+1
yoohan
@wim-same
Volgens mij is de Centauro anders, ik dacht iets kleinere diameter plaat. Maar ik ga er ook geen krat bier om verwedden.
+1
wim-same
@yoohan zou kunnen dat de plaat iets kleiner is, maar de drukgroep niet dacht ik. mmar dan is de Centauro wel hetzelfde als Corsaro
SJB533
Is het einde starterkrans, of zou je daar nog mee verder kunnen?
+1
Oliver684
@SJB533

We hebben een Same staan voor onderdelen. Dus binnenkort die splitsen om te kijken of daar een geschikte vervangende starterkrans in zit. Dat is het makkelijkste denk ik.

Het zal niet onmogelijk zijn om van deze alle boutgaatjes uit te boren en opnieuw draad te tappen. Maar dat is wel een heel precies werkje dan
SJB533
@Oliver684
Die andere Oliver? Ja, een donor is altijd makkelijk, een 2e Oliver hebben is leuker 😂
Oliver684
@SJB533

Nee zeker niet, haha. De bedoeling is om straks twee werkende Oliver 684's te hebben. We hebben hier nog een Same staan waar geen eer meer aan te behalen is. Die mag wat onderdelen gaan inleveren 😉
SJB533
@Oliver684
Ah, op die manier. Ja, dan maar als donor gebruiken, inderdaad.
RobVolvo
@Oliver684 Ik denk dat je sneller de afgebroken boutjes hier uit hebt (wat ik op de foto zo zie) als die andere trekker door de midden haha😜
+1
wim-same
@RobVolvo zo'n trekker heb je met een half uur doormidden. bij jongere trekkers heb je veel langer werk. Maar de kans is groot dat de afgebroken bouten helemaal niet vast zitten, want waarschijnlijk waren ze gewoon veel te strak aangedraaid.
steyrlanzboy
Mooi
+1
langeslagdiesel
Uitgebroken hart van de plaat heb ik vaker gezien bij een Same. Maar dit niet.
+1
wim-same
@langeslagdiesel maar bij een uitgebroken hart is meestal de plaar tussen de motor en het vliegwielhuis niet zuiver vlak meer. Dit is vaak zo weinig dat dit met het blote ook niet eens zichtbaar is.
+1
wim-same
@yoohan zou kunnen dat de plaat iets kleiner is, maar de drukgroep niet dacht ik. mmar dan is de Centauro wel hetzelfde als Corsaro
+2
yoohan
@wim-same
Ik denk dat je gelijk hebt en de drukgroepen hetzelfde zijn bij die 4 modellen.

Qua koppelingplaat, heb even in de boeken gekeken:
Centauro en Corsaro zijn gelijk (290mm rijplaat en 255mm pto plaat)
Leone en Saturno zijn ook gelijk (320mm rijplaat en 265mm pto plaat)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Oliver 682/684 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!