Fase IIDaar gaan we dan. De versnellingsbak van Project 6600 helemaal uit elkaar gehaald. Het is een beetje puzzelen maar met werkplaatshandboek en explosietekeningen komen we er wel. Als het goed is

Schlüter Super 950V

+11
Schluterfan
Fase II

Daar gaan we dan. De versnellingsbak van Project 6600 helemaal uit elkaar gehaald. Het is een beetje puzzelen maar met werkplaatshandboek en explosietekeningen komen we er wel.

Als het goed is komt morgen de man die mij de ombouwset en gereviseerde assen levert langs. Hij moest in de buurt zijn en tipte mij dat het te niet ver om was, zodoende.
Benieuwd wat hij allemaal ziet. Mij lijkt de syncro van de 4de versnelling aan vervanging toe, de rest hoor ik wel...

Wordt vervolgt!

Reacties

+4
erik9831
Wij horen het ongetwijfeld ook wel ... we zijn er dan ook benieuwd naar. Altijd fijn om het verloop te lezen 😉
Super50
Bij mn fendt kan je de slijtage vd synchro meten met diktelemmers tussen de tandjes van de synchro ring en het tandwiel, en volgens die waarde kan je in de boek kijken of ie nog binnen tolerantie zit. In de praktijk is hij meestal versleten, want je krijgt er geen diktelemmers meer tussen omdat de synchro al zo ver gesleten is dat de vlakken gewoon tegen elkaar lopen 😬

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Schluterfan
@Super50

In de werkplaatshandleiding staat de afstand. Weet zo niet vanbuiten wat die afstand mag zijn.
Ik heb even gekeken toen de bak nog in elkaar zat bij de 3de en 4de versnelling en daar had ik dacht de 3de nog geschat ruim een millimeter en de 4de kwamen bijna tegen elkaar zoals je zegt. Morgen bekijk het beter. Ik had niet de indruk dat hij slecht schakelde, maar of dat een indicatie is...
Valtra man
Als je zover open bent, waarom dan niet alle syncro’s gewoon standaard vervangen? Is dat een groot werk syncro’s?
+4
Schluterfan
@Valtra man
Syncro's vervangen opzich niet. Dat is het pakket uit elkaar halen en nieuwe ringen dacht ik. Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik hoor het morgen wel hoe dat zit. Heb er ook geen idee van wat zoiets kost. Ik wil het wel goed doen omdat ik nu al zover ben. Lagers komen er wel nieuw in zowiezo.
Super50
@Schluterfan prijs val je van achterover, als het al nog te krijgen is bij ZF... denk dat je makkelijk rond de 750 per versnelling zit toen ze nog te krijgen waren. Van mn fendt ook niet meer apart te verkrijgen, wel een complete ombouwset met alle synchros en tandwielen. Prijs tegen de 3000€ 😅
+1
peeke
Zeer interessant , blijf geboeid volgen !
Kramer U800
Jij maakt er werk van zeg! Gelijk in één keer goed. Wat voor type versnellingsbak is dit?
+4
Schluterfan
@Kramer U800

Ja, gisteren bezoek gehad van de man waar ik de snelgang besteld had. Heeft hij gisteren geleverd. Hij had een gebruikte Zahnwelle, die nog goed bruikbaar is. Die kon ik iets schappelijker aankopen. Hij heeft gelijk ook alles bekeken. Enkel de Syncro van de achteruit moest vervangen worden, maar omdat er bij de snelgangen ook syncro's zijn kon ik daar een betere van gebruiken. Verder lijkt de "schade" zich te beperken tot een tandwiel dat in de "Vorgelegewelle" gefreest is. Daar zitten putjes in. Ik heb een ZF T318 staan en zoek uit of hierin dezelfde zit. Als die goed is kan ik die omzetten. En anders kon hij mij een goede leveren. De rest lijkt allemaal goed. Het lijkt erop dat de trekker minder uren heeft dan wij gedacht hadden. De staat is gewoon goed. Ben ik wel blij om.

Ik kreeg wel de tip om lagers bij ZF te bestellen en niet gelijk welke webshop, ook al zijn het SKF, Timken of FAG lagers. ZF laat hun lagers naar eigen specificaties maken, daar zit bijvoorbeeld verschil in de groeven voor smering.
+3
Kramer U800
@Schluterfan Wat een verhaal. Het zijn lastige keuzes. Dan komen de kosten serieus om de hoek kijken en de afweging, wat is goed en wat net niet meer. En dan nieuw of tweedehands. En een versnellingsbak reviseren is moeilijker dan een motorblok reviseren. Mooi dat er nog mensen zijn die er verstand van hebben.
+4
Schluterfan
@Kramer U800
Ja, het is veel afwegen nu. Maar goed, ik hoop dat ik er na dat alles gebeurd is, dan ook geen omkijk meer naar heb en er jaren plezier van heb. Die man die mij de onderdelen levert is een bekende in het milieu. Ik ken hem al van jaren terug in het Schlüter Forum en hij had een vermoeden, en ikzelf ook trouwens, dat we elkaar ooit al een keer gesproken hadden ergens. In zo'n klein dorp dat Schlüter heet, kan dat ook wel 😂 .
+1
deutzisthebest
Super interessant om te volgen.
Hoe makkelijk is het om uit te zoeken in welke versnellingsbakken van zf, welke sets tandwielen en synchroringen zitten?
Zit daar per type bak 1 set in of is dat nog merk type afhankelijk?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 950V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!