Daar is die dan weer, de Kramer KL600 Allrad.Op exact dezelfde plek, na exact 7 maanden, in exact dezelfde pose. Terugkijkend een flinke restauratie en een nog groter avontuur wat nog niet helemaal is

Eind is in zicht

+16
Kramer U800
Daar is die dan weer, de Kramer KL600 Allrad.

Op exact dezelfde plek, na exact 7 maanden, in exact dezelfde pose.

Terugkijkend een flinke restauratie en een nog groter avontuur wat nog niet helemaal is afgesloten.

Dingen die nog moeten gebeuren zijn onder andere de sierlijsten monteren, deze worden momenteel nieuw nagemaakt omdat ze niet meer te krijgen zijn. Ook de schakelpookknoppen zijn, net als de rest van de Kramer, appart. Ook deze ga ik zelf nog namaken.

Mijn bijde ogen waren de afgelopen tijd gericht op de RDW, omdat ik de Kramer geïmporteerd heb moest hij hier in Nederland nog een eigen kenteken krijgen. Dat is gisteren werkelijkheid geworden en de Kramer is zonder enige problemen door de keuring gekomen. De keurmeester dacht dat hij een nieuwe tractor aan het keuren was en had nergens wat op aan te merken.

Nu de laatste dingen afmaken en afstellen en dan kunnen de evenementen komen!

Een echte liefhebbers-tractor die jullie nog vaak zullen zien hier op TractorFan maar ook in binnen- en buitenland!

Als er tips/vragen/opmerkingen zijn beantwoord ik ze graag.
+17
Kramer U800

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+6
wim-same
@Kramer U800 Prachtig geworden Dirk. hij is weer als nieuw
+3
Kramer U800
@wim-same Dankje wel Wim! Ik wil de Kramer KL600 Allrad nog wel eens naast een Same Leone 70 DT zetten. Die zijn van dezelfde jaren en hebben allebij een 4 cilinder motor met het strakke design van de jaren '70. De Kramer KL600 heeft heel veel Italiaanse invloeden, het kan bijna niet anders dan dat ze er een Italiaan bij het ontwerp hebben betrokken.
+5
Fast Eddy
@wim-same

En dat voor een confectie trekker.
+1
wim-same
@Fast Eddy zo is dat.
Fendt926Driver
@Kramer U800 staat er nu 1 te koop op e bay.
Mooi patina in zijn werktenue.
Daar vragen ze 19.900 euro voor.
Jou trekker heb je nog geen prijs aan gehangen??
In nordhorn komen de liefhebbers wel met een bod..
+2
Kramer U800
@Fendt926Driver Klopt inderdaad. Die staat al een paar weken te koop en niet ver vandaan waar ik mijne vandaan heb. Ook aan die KL600 mankeert nog het e.e.a. Mijn KL600 verkoop ik voorlopig niet maar zit er wel aan te denken om hem te taxeren. Ben benieuwd wat de reacties in Nordhorn zullen zijn. Die Duitsers kijken vaak heel anders naar een Kramer dan een Nederlander.

Reacties

+6
mklok
Mooie trekker. Staat er als nieuwer als nieuw bij.
+2
Kramer U800
@mklok Dankje wel Marco
+3
hooidonk
Bijzonder mooi geworden, Dirk!
Ik hoop hem nog vaak hier op de site te zien en wie weet kom ik jullie nog een keer in het echt tegen.

M'n oog viel op de 2 accu's, zat er origineel 2x 6volt in?
+5
Kramer U800
@hooidonk Dankje wel! Dat gaat helemaal goed komen, de KL600 Allrad zal te zien zijn op diverse evenementen dit jaar in binnen- en buitenland.

Wat betreft de accu's: origineel is deze geleverd in 1967 met twee 12 Volt 55 Ah Varta accu's. Tegenwoordig zou één accu ook krachtig genoeg zijn om de startmotor een slinger te geven. Ik heb in elke tractor een Optima accu maar hier pasten er wel 2 in de neus dus ik denk doe er gelijk 2 in dan heb ik genoeg capaciteit (2000 A koudstart stroom). Dus dat is de rede. Maar met één zal die het ook wel doen.
+7
Svendt28
@Kramer U800 Wow, wat is ie mooi geworden! Ik had het ergens wel verwacht maar zo snel dan weer niet.
Gefeliciteerd met het resultaat. Ik hoop hem in de toekomst samen met je andere Kramers eens te mogen bewonderen op één of ander evenement!
+2
Kramer U800
@Svendt28 Danku wel Sven! Dat gaat zeker gebeuren!
+3
hooidonk
@Kramer U800
Ah duidelijk, bedankt voor de uitleg!

Nu nog de lijstjes er op maken en dan kan het grote genieten beginnen.
+3
langeslagdiesel
@Kramer U800 mijn oog viel ook op de twee optima’s. Toen zag ik in de lijst @hooidonk zijn reactie. Dus daar sluit ik me bij aan. Plaatje van een machine geworden. De voorbanden doen me denken aan een onsmakelijke combinatie van of een Duitse folder met plaatjes en Nederlandse text. Of een na synchronisatie van bepaalde soort films uit die tijd. ( geintje) gekheid natuurlijk. Maar in het thuisland van de Kramer is DIT natuurlijk het bandje wat er om hoort. Netjes bij het origineel gebleven. Naast een originele Same Leone die op de bijbehorende Vredestein bandjes staat ( zeer moeilijk vindbaar.) zou ik zo gouw niet weten welke ik mooier ga vinden als Same liefhebber. Petje af Dirk.
+1
Kramer U800
@langeslagdiesel Bedankt voor de complimenten 👍🏼 Wat staat als een huis is dat dit een spraakmakende tractor is nu al. Een spraakmakend design ook.
+4
bob de bouwer
Prachtig, wat ziet er weer geweldig mooi uit. Wat een vakwerk heb je weer geleverd
+2
Kramer U800
@bob de bouwer Dankje wel 💪🏼
+4
Martinsame
Prachtige trekker geworden
+2
Kramer U800
@Martinsame Bedankt Martin, we proosten er nog een keer op! 🍻
+4
jehan
Poe poe dat is een hele nette geworden zeg
+1
Kramer U800
@jehan Dankje Johan
+3
LuftDeutz
Prachtig mooi!👌🏼
Gaat ie naar IHF panningen dit jaar?
Kunnen we hem daar in echte ogen zien😉
+4
Kramer U800
@LuftDeutz Bedankt. We gaan dit jaar niet naar het IHF in Panningen. Misschien volgend jaar wel weer. Even een keer wat anders is nooit verkeerd. 😉
+3
RVM
Super, en knap in zo’n korte tijd
+3
Fast Eddy
Mooi resultaat.
+2
Hannesman
Boh, das toch wel een juweel van een trekker geworden. Echt prachtig. Jullie kennende is de hef en trekhaken ook om de vingers bij af te likken...
+2
Kramer U800
@Hannesman Dankje wel. Ja ik had het geluk ook nog dat de hefinrichting helemaal compleet was en de boventrekhaak er nog bij zat.
+1
Hannesman
@Kramer U800 ja das machtig als dat compleet is, anders kom je in de zoektocht van die rommel en dat is meestal niet snel te vinden. Heb je er ook vanghaken aan?
+2
Kramer U800
@Hannesman Helemaal gelijk. En vooral omdat dit een Kramer versnellingsbak is met Kramer hefinrichting zijn de onderdelen hier niet meer voor te krijgen. De KL600 heeft geen vanghaken wat toen ook nog niet bestond.

(klik om te vergroten)

+1
Hannesman
@Kramer U800 jaa kijk das machtig mooi, met slede en vangmuil, en mooi een set dubbelwerkend met drukloos retour? (Is ook onafhankelijk van de hef?) Wel interessant versterkte heflatten, denk dat ik dat iets kopieer naar m'n MF 35. 😁
+1
Kramer U800
@Hannesman De Kramer heeft een enkelwerkend en twee dubbelwerkende ventielen. De versterkte heflatten ben ik niet helemaal over uit of het origineel is maar het zag er wel netjes uit. Ik heb het maar laten zitten. Dit is één van de eerste KL600 nr.7, dus misschien dat ze wel van een KL400 heflatten hadden gepakt en verzwaard. De KL600 kan 2600 kg heffen dus dat is flink wat.
+3
Gerrit GBo
Prachtig! Complimenten!
Kramer U800
@Gerrit GBo Dankje Gerrit
+4
kramer
Ik heb mij om een andere reden Kramer genoemd, maar als ik dit had geweten 😄 👍👍👍
+2
Kramer U800
@kramer Haha, veel mensen weten niet dat Kramer dit ook gebouwd had. Daarom is deze serie ook zo bijzonder, je ziet ze hier in Nederland alleen nooit daarom ben ik in Duitsland gaan zoeken. Echt een tijdloze tractor met bijzondere techniek. Als je er mee rijd denk je dat je met een tractor van de jaren '80 rijd.
+2
XC 70
Mooi geworden
+4
ArjenB
Dat ziet er weer geweldig uit Dirk
+2
schluterman
Prachtige trekker geworden om trots op te zijn
+3
2850Johndeere6R
Prachtig exemplaar geworden zo!👌🏽 Ik snap wel dat die keurmeester dacht een nieuwe aan het keuren te zijn😉
+3
Hannesman
@2850Johndeere6R die keurmeester dacht ook van donder, zal even een schone stofjas an doen met deze parel. 👌
+4
2850Johndeere6R
@Hannesman met fluwelen sokken is hij waarschijnlijk even opgestapt om de speling van het stuur te chekken
+1
Kramer U800
@2850Johndeere6R De keuring stelde weinig voor vond ik. Het was grotendeels papierwerk en even de verlichting nakijken. Naar de remmen werd niet eens gekeken. Of hij de stuur speling heeft bekeken weet ik niet daar ben ik niet bij geweest. Maar daar zit geen speling op.
+2
2850Johndeere6R
@Kramer U800 als ik naar je restauratie werk kijk twijfel ik er niet aan of er speling op zit. Ik bedoelde meer dat die keurmeester gedacht moet hebben zo'n prachtig exemplaar moet ik even op zitten desnoods zeg ik dat ik de speling op het stuur moet controleren
+2
Kramer U800
@2850Johndeere6R Ja precies, het was wel een hele aardige keurmeester. Echt een liefhebber voor zo ver je dat mag zijn als keurmeester. Hij deed de landbouw voertuigen keuren denk ik.
+3
MF 2725
Schitterende Kramer tractor! Ziet er perfect uit. 🚜👌
+1
Kramer U800
@MF 2725 Dankje Dirk 👍🏼
+3
MF 2725
@Kramer U800 ere wie ere toekomt, Dirk. 😀
+3
deutzisthebest
Prachtige trekker geworden!
Kramer U800
+2
gaituuth
Wat een plaatje Dirk. Wat een gouden handjes hen je. Heel mppi geworden. Daar mogwn jullie trots op zijn
Ik zal maar niet vragen wat het allemaal heeft gekost
Kramer U800
@gaituuth Dankje wel!
+3
toonvanbergen361
Proficiat! knap gedaan!
Kramer U800
@toonvanbergen361 Bedankt Toon!
+6
Rondeutz06
Heel mooi geworden Dirk, ik ga hem zeker nog een keer live bekijken.
+3
Kramer U800
@Rondeutz06 Dat gaat goed komen Ron! Ben je dit jaar er ook bij in Nordhorn? Daar gaan we heen met 4 Kramers.
+2
Rondeutz06
@Kramer U800 Ik denk wel dat ik er een dagje ben
+3
bob de bouwer
@Rondeutz06 het mijn bedoeling dat ik er zaterdag heen ga
+1
Rondeutz06
@bob de bouwer Ik weet nog niet welke dag ik ga
+1
Kramer U800
@Rondeutz06 Gezellig dan zien we elkaar daar wel denk ik.
+1
Rondeutz06
@Kramer U800 dat gaan we zeker proberen
+6
a3vandiejen
Schitterend, die voorbanden vallen op maar staat heel mooi.😃👌👌klasse
+2
Kramer U800
@a3vandiejen Dankje Adrie 😄

De voorbanden die er nu onder zitten zijn banden met een oud profiel. Het is een lastige banden maat waar weinig keuze in is. En ik wou geen radiaal banden op zo'n oude tractor.
+3
a3vandiejen
@Kramer U800 Misstaat niets. Prachtig zo.
+1
Kramer U800
@a3vandiejen Goed om te horen 👍🏼
+2
Mario-fransen
Veel mensen zeggen na een mooie restauratie dit was eens nooit meer, of dit overtref ik niet meer.
Nou Dirk jij overtreft het keer op keer, op jouw leeftijd al 3 kramers en die Fendt zo top gerestaureerd te hebben is bijzonder.
Jammer dat je in panningen de kramer stand niet opstelt met deze mooie machines!
+2
Kramer U800
@Mario-fransen Bedankt voor de mooie woorden Mario. Dit jaar niet in Panningen betekend dat we het jaar daarop weer wat hebben om naar uit te kijken 😉
+2
Mauro.M
Magnifieke restauratie! Met oog voor detail gedaan, duidelijk geen cent op bespaard. Strak werk Dirk! Al een gedacht van wat een volgend project kan worden?
+2
Kramer U800
@Mauro.M Dankje Mauro! Ik heb proberen te bezuinigen op bepaalde dingen maar ik werd gelijk afgestraft... de ervaring leert eigenlijk om juist niet te bezuinigen en gewoon alles door je handen te laten gaan en aan te pakken en bij twijfel vervangen, dat is de enigste manier naar top resultaat. Ik probeerde bijvoorbeeld te besparen op de hoofdremcilinder, deze deed het voor de restauratie nog. Heb je alles opgebouwd en wil je het remsysteem ontluchten, blijft de zuiger van de hoofdremcilinder achterin hangen... dus ook daar gelijk maar een nieuwe op gezet. Maar wel zenuw slopend met de RDW afspraak voor de deur...

Een volgend project is er nog niet, een Kramer 814 Allrad is natuurlijk nog mooi voor erbij, dat is de grootste standaard tractor die Kramer ooit gebouwd heeft en ook gelijk het laatste. Of misschien toch weer een Lanz. Of even niks. We wachten af. 😉
+1
Mauro.M
@Kramer U800 remmen is iets dat je inderdaad niet mag op besparen. Ik heb onlangs een volvo 940 gekocht en ik moet ook nog eens werk maken van de remmen. Ze zijn redelijk versleten. Ik ga ook gelijk zo veel mogelijk vervangen waar nodig, zodat ik de wielen geen 3x moet afhalen. We zien wel de foto's als er iets nieuws komt 😉.
+1
Kramer U800
@Mauro.M Ja aan remmen werken is vaak frustrerend werk, je ziet er niks van terug, onderdelen kost flink veel geld, het is vies werk, en het kost ook een hoop tijd.
Maarten-ford-1210
Prachtige trekker aan het worden 😃
+1
Kramer U800
@Maarten-ford-1210 Bedankt Maarten
+2
R Bouwmeesters
Mooi geworden.👍🏻
Technisch ook nog veel gedaan of viel dat mee.
Ik zal hem in Nordhorn wel beter bekijken.😋
+1
Kramer U800
@R Bouwmeesters Dankje Robin. Technisch ook nog het nodige werk aan gehad. De hele Kramer vooras uit elkaar gehad met de remmen, hier waar nodig nieuwe onderdelen in gezet en opnieuw afgesteld. De remcilinders in de vooras nieuw. Het was al een keer allemaal los geweest en gereviseerd maar je weet hoe slecht stilstand is, deze tractor had 14 jaar stil gestaan. De Deutz motor was nog niet zo lang geleden al eens gereviseerd dus daar heb ik weinig aan gedaan, loopt als een naaimachine. De Kramer versnellingsbak was ook al eens gereviseerd dus daar mankeerde ook bar weinig aan. Verder waar ik bij kon de speling uit gehaald, vooral de bedienings organen hadden heel veel speling wat niet mee gepakt was met de vorige revisie. Geen schokkende dingen voor mij eigenlijk.
+3
Kramer U800
@R Bouwmeesters Hier nog foto's van het differentieel, op de pignon as zat wat ruimte en de keerring was lek.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

R Bouwmeesters
.
+2
TTolner
Lijkt wel nieuw! Strak werk.
Kramer U800
@TTolner Danku danku 👍🏼
+2
DANOONTJE POWERR
Wauw, wat een tijd en aandacht stoppen jullie erin! 👌🏻
+2
Kramer U800
@DANOONTJE POWERR Ja zo kan je zien waar de verloren uurtjes blijven 😉😂
+3
Towaberg
Ik vind de woorden er niet voor…😍😍😍😍

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer KL 600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!