Schlüter Super 2000 TVL

+10
Schluterfan
"Nach 6 kommt 8..."

Althans bij Schlüter. Het gros van de 8 cilinder motoren hadden allemaal een turbolader, al werd er bij begin van de ontwikkeling toch eerst nog gewerkt zonder windmolen.

Dit is er eentje van. 3 vonden hun weg in prototypes, en een handje vol werden ingebouwd in stroomgroepen. De 3 trekkers die de eer hadden waren 2 Super 1500V's die al midden de jaren 60 gebouwd zijn, met respectievelijk 130 en 150pk. De andere bouwden de monteurs in in deze Super 2000V, met 165pk. Van de Super 2000 V zijn er ook als "TV" opgebouwd, dus met turbolader op het motorblok, die volgens de technische gegevens goed waren voor 180pk.

Hoeveel stroomgroepen er opgebouwd zijn is mij niet echt bekend. Sprake is zeker van 3 stuks, aangezien deze afgebeeld staan in het boek "Das ist Schlüter". De fabriek had er alleszins zelf ook eentje, om bij de velddagen het kippenkraam te voorzien van stroom.

Vorig jaar is zo'n motor geveild, helaas is mij onbekend waar deze heengegaan is. En er stond er ooit eentje bij Jensen, die Schlüter's restaureert...
Voor zover mijn informatie reikt, is er ook eentje uit elkaar gehaald voor de krukas. Die is was nodig om een van de laatste Super 2000TVL Special's levende te houden. Die trekker kruiste mijn spoor in 2007, maar nadien helaas niet meer gezien...

Schlüter stelde zijn stationaire motoren ook een stuk lager in toeren en vermogen af. Als ik mij niet vergis werden de 8 cilinders op 97pk afgesteld, dus dat is zo'n beetje de helft van het oorspronkelijke vermogen waarvoor de motoren zijn ontwikkeld!

Reacties

Mooie motor, schitterend verhaal. 👍
wotan2
Er stond een paar weken, eentje te koop bij cheffins in engeland op de veiling. weet verder niet hoe of wat.
Schluterfan
@wotan2
Klopt, ik ken de (voormalige?) eigenaar. Hij heeft nog een Super E7800TV en een Super 650 dacht ik.
peeke
Mooie gedocumenteerde uitleg zoals we Simon kennen . Daar wordt je toch blij van wanneer je zo een foto ziet .
gaituuth
Mooi verhaal Simon. Ga zo door
roscho
Interessant verhaal weer. Valt mij op dat de stuurinrichting zo apart is gebouwd. Bekrachtiging vanuit het stuurhuis en dan de overbrenging via een extra scharnier. Maar geen hydrostatische besturing dus. Zou dat zo gedaan zijn om de besturing dichtbij het frame te houden, zodat de uitslag van de wielen groter kan zijn?
+1
Schluterfan
@roscho Ik denk ook om de hoek naar de vooras kleiner te hebben, anders gaat zo'n kogelgewricht wel erg wringen. Nu loopt die welliswaar stijler naar beneden, maar in staan de kogelgewrichten hetzelfde, om dan met een scharnierstuk om te zetten.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
om de hoek naar de vooras kleiner te hebben

Als ze achter de vooras een stuurcilinder hadden gemonteerd, hadden ze dit probleem niet gehad. Maar misschien gaat Schlüter liever voor de zekerheid van een mechanische besturing. Of misschien mocht hydrostatische besturing in die tijd nog niet, op die 850 van mij is het net zo als hierboven, alleen dan zonder scharnierstuk.
Schluterfan
@roscho
Echte hydraulische besturing kwam bij Schlüter in 74/75. Daarvoor was alles stuurbekrachtiging, al dan niet in optie.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Echte hydraulische besturing kwam bij Schlüter in 74/75.

Die van mij is van '75, maar die heeft toch nog de oude bekrachtiging. Misschien omdat ze nog zo'n stuurhuis hadden liggen...
Schluterfan
@roscho Hing beetje van het model af volgens mij. In 74 a 75 werden de oude Super "geupdatet", ander moedergewicht dat uit 1 stuk bestond, anders van vorm, hydraulisch stuur en nog wat kleinigheden waar ik zo even niet op kom.
roscho
@Schluterfan Daar zijn duidelijk wel verschillende versies gemaakt, In mijn profiel kun je ook foto's zien van onze andere 850. Die had dikkere chassisbalken en wel hydraulische besturing. Maar was ook van '75.
+1
Schluterfan
@roscho
Ik dacht dat de omstelling omstreeks september '75 was, maar dat is ook afhankelijk van welke modellen er toen in bestelling stonden. Schlüter bouwde toen maar 2, max 3 trekkers per dag, en ik denk dat het ook nog afhankelijk was van welk type en de aantal opties die erop zaten.
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
afhankelijk was van welk type en de aantal opties

Dat zou goed kunnen. Misschien hebben ze ook niet in één keer alle wijzigingen doorgevoerd, maar daar waar de benodigde onderdelen op waren, zijn ze misschien overgegaan naar nieuwe versies, voor zover dat op elkaar paste.
+1
Schluterfan
@roscho
Als die niet pasten, dan maakten ze die wel pas 😂 . Elk onderdeel dat ik van een Schlüter bekijk ik grondig, en soms zie je wel eens dat een monteur aan de gang geweest is met de slijptol 😂
Voorbeeldje van vorige week zelfs nog, een van de treeplanken van de 6600 hebben ze een gleuf extra in moeten maken om een olieleiding te doen passeren. Die waren ze vermoedelijk bij de afdeling "Schneidbrennerei" vergeten, of stond niet op de tekening. Je ziet nog net de sporen van de slijptol, waar die net even te ver gegaan was.
roscho
(reactie verwijderd i.v.m. dubbele plaatsing)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!