Schlüter Super 2000 TVL
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Super 2000 TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Althans bij Schlüter. Het gros van de 8 cilinder motoren hadden allemaal een turbolader, al werd er bij begin van de ontwikkeling toch eerst nog gewerkt zonder windmolen.
Dit is er eentje van. 3 vonden hun weg in prototypes, en een handje vol werden ingebouwd in stroomgroepen. De 3 trekkers die de eer hadden waren 2 Super 1500V's die al midden de jaren 60 gebouwd zijn, met respectievelijk 130 en 150pk. De andere bouwden de monteurs in in deze Super 2000V, met 165pk. Van de Super 2000 V zijn er ook als "TV" opgebouwd, dus met turbolader op het motorblok, die volgens de technische gegevens goed waren voor 180pk.
Hoeveel stroomgroepen er opgebouwd zijn is mij niet echt bekend. Sprake is zeker van 3 stuks, aangezien deze afgebeeld staan in het boek "Das ist Schlüter". De fabriek had er alleszins zelf ook eentje, om bij de velddagen het kippenkraam te voorzien van stroom.
Vorig jaar is zo'n motor geveild, helaas is mij onbekend waar deze heengegaan is. En er stond er ooit eentje bij Jensen, die Schlüter's restaureert...
Voor zover mijn informatie reikt, is er ook eentje uit elkaar gehaald voor de krukas. Die is was nodig om een van de laatste Super 2000TVL Special's levende te houden. Die trekker kruiste mijn spoor in 2007, maar nadien helaas niet meer gezien...
Schlüter stelde zijn stationaire motoren ook een stuk lager in toeren en vermogen af. Als ik mij niet vergis werden de 8 cilinders op 97pk afgesteld, dus dat is zo'n beetje de helft van het oorspronkelijke vermogen waarvoor de motoren zijn ontwikkeld!
Laatste
Reacties