Foto van een Valmet 505, bezig met trekkertrekken. Slang van 16!mm lek en de brandstoftank lek..... Foto is geplaatst door Mengeledriver op 15-05-2009 om 19:30:42, met 25 reacties.

Valmet 505

Mengeledriver
Foto van een Valmet 505, bezig met trekkertrekken. Slang van 16!mm lek en de brandstoftank lek....

Reacties

fendtjuh
Whoppa, hoe fixt je dat die brandstoftank?
Mengeledriver
Eerst de tank leegmaken, met de hogedrukspuit goed schoon (proberen) te maken, met lucht continu verse lucht in de tank blazen, scheur inslijpen, vollassen en daarna een plaat ruim om de scheur heen rondom vastlassen en de trap op een andere plek bevestigen zodat het niet nog een keer gebeurd.
fendtjuh
Oke, ga je zo'n scheur alsnog inslijpen? Zo'n tank is toch al heel dunwandig? En idd, je wilt niet hebben datie ontploft...

De trap de oorzaak?
jehan
Hebje er er ervaring mee mengeledriver..wij hebben het ook een keer gehad bij de 8150
Mengeledriver
De tank is aardig dik, het is ook z'n frame tussen de motor en de versnellingsbak. Door de trap is het gekomen ja, daar zit zo'n lange arm aan, schuin naar achteren om dan weer onder de deur uit te komen. Zeker als je gras aan gaat rijden of veel op en af stapt is zo'n constructie niet echt degelijk.
RIK89
Ik zag gelijk op de sloop!!! Valtradriver verklaar dit even nader!
valtradriver
Kijk an Kwaliteit in de tent,jammer van de tweewielaandrijving,wist je dat dit bij Valmet een optie was!! standaard was dus vierwielaandrijving.
Tja er ging hier al eens een verhaal de ronde dat deze slim bedachte grote brandstoptank (180 liter) bij deze Valmets lek gingen,als je zo'n tank al eens gezien heb dan kan dat logischerwijs eigenlijk niet!
Ja dan zou dit de reden kunnen zijn idd.
Deze tredes zijn dus zo degelijk dat hij dit kan veroorzaken!!!

P.s. zul je de werkplaats weer grondig ontsmetten als hij weer weggaat 😉
RIK89
Volgens mij is die al weg! hoorde hier net wel een oude klapperende valpest langs rijden
valtradriver
Ha ha die Rik valpest klinkt beter,mag ik eens vragen loop jij soms veel bij Dhr Mengeledriver?
Dat klapperen komt vast door die illegale (fendt) uitlaat die er op zit 😉
Ja Rik dit hoef ik niet te verklaren,(dit in tegenstelling van al die vage Fendt perikelen die hier met grote regelmaat de revieu passeren!) de oorzaak van dit probleem is dan ook al netjes door @Paul verklaart,dus door boer zijn eigen lompigheid!

P.s. de treeplankconstructie is niets mis mee hoor,ook al weeg je 120 kilo en ga je er op dansen dan veert tie lekker mee maar buigen nooit!
Al deze type Valmets die werden omgebouwd voor bosbouw werden deze tredes vervangen door een boomstronken proof trapje volgens mij,maar voor gewoon boerengebruik mag de veel fijnere orginele geen probleem zijn! (menig bosbouw/Valmet dealer zal de zolder er mee vol hebben liggen)

@Jehan had jouw reactie over het hooft gezien,maar weet jij dan of dat dus vaker voorkomt en wat de rede is,ze doen dit al ruim 25 jaar zo!
Fendttrisixfan
Welke fendt is dat achter die valmet, 309 ??
Fendttrisixfan
Zeker een 300 serie
RIK89
Ik loop niet bij chopper P ik zit vaak met hem gezellig een biertje of 123456789 te drinken paul aan de golden power!
in de keeet. hij is een goede bekende
kemper
En daar is paul helemaal niet blij mee 😛
RIK89
Geen reactie....
kemper
Wel je zegt toch wat 😛
Mengeledriver
Ach ja, Rik kun je bijna niet weg slaan! Ofnie Rik?

@Valtradriver: De trap zo sterk dat de tank scheurt? Mooie omschrijving voor een matige constructie. Net zoals de hydrauliek. Bij Fendt zijn dat "gangbare" maten, bij Valtra is het wat moeilijker. En de plek van de oliepomp.. Hoe ze dat ooit zo bedacht hebben? Vergeleken met een oude Fendt 300 serie dan zou ik geen moment twijfelen. Ik heb er ook mee gereden maar van bediengemakt hebben ze ook nog niet gehoord in de koude noordelijke landen.
valtradriver
Heb er vandaag noggus naar gekeken maar kan er niets matigs aan zien de tweede tree zit mooi binnen in de cabine,maar let ook eens op andere merken,vaak is er aan gelast of krom,verrot.
"gangbare" maten,verklaar,engelse maten of zo,oliepomp? ergens achter de topstang bevestiging of zo,geen idee of dat onhandige plek is,mijne is na 17000 uur met heel veel voorladerwerk nog nooit vervangen,dus lekker onbelangrijk,maar bij Fendt hoort dat mss bij het jaarlijks onderhoud!
Koppeling vervangen is mss reeler,nou dat stelt bij een Valmet geen fuck voor,dat kan ik zelfs in no time!

Bedieningsgemak kan ik me alleen de soepelheid van schakelen me iets bij voorstellen,maarr dit geldt voor elk willekeurig merk waar je 2 minuten mee ga rijden,een week er op uit dan kun je oordelen!
Verder alles binnen (rechter) handbereik!
Toen ooit onze Ford 5000 vastliep heb ik eerst 4 weken een 305 uit '84 te leen gehad toen nog wat weken een 505 uit '85,nou ondanks dat ik hem ontzettend lelijk vond was die 505 veel meer 'trekker' met veel meer standaard extra's en veel meer mans als die karige 305 die overegens best schakelde hoor met zijn vloeistofkoppeling!
Mengeledriver
Ford 5000? Waren die er toen nog?
Had met een Fendt 300 serie gereden, dan zat je nu niet op zo'n Valmet....
Trappetjes scheuren bij't aanrijden enzo. Bij elk merk. Maar dat dan je brandstoftank lek gaat? Dat zie je niet vaak bij "andere" merken. En een oliepomp die het 17000 uur volhoud? Puur geluk of je hebt veel geduld bij het heffen.... Ik zie bij Fendt's met 12000 tot 13000 soms nog wel eens een originele oliepomp maar de kans dat een Bosch tandwielpomp het zo lang volhoud is zeer klein. Vooral door bedieningsfouten. Fendt heeft dan wel weer olieleidingen die nagenoeg nooit lek gaan. Die Valmet zit vol slangen en ook op beroerde plekken die weer lek gaan als het nét even niet uitkomt. Qua opbouw hadden ze van een andermerk nog wel het een en ander kunnen leren.

Bedieningsgemak goed? Nogmaals: vergelijk het eens met een echt merk. Zo soepel als een 300 schakelt, zo beroerd schakelt dit goedkope systeem met schijven en uitsparigen en een blikken versnellingspook. Nee, je hebt met echt nog niet overtuigd. Dat de rijkoppeling snel te vervangen is dat is wel ideaal. Bij een Fendt 308 moet je hem met een bout of 12? doormiddenhalen. Kachelslangen los, paar kabeltjes los en hij kan in 2e. (bij 4wd kun je zo de tussenas uit elkaar schuiven).
Fendttrisixfan
Is mss ook nodig dat je koppeling snel kan vervangen als dat ieder jaar nodig is 😃
boer
Ach zo een dank met gasolie gaat niet gouw in de fik ik werkte vrogger bij een vr8wagensloperij maar altijd van de tankdop los er op leggen toen ging er eentje in de fik nou steekvlam van een meter of 3-4 meer niet
jehan
Mengele driver kun je bij ons de tank ook ff lassen hebben em ook lek
ljdekker
Hoe krieg ie dat voor mekaar jehan, hoeveel uur hef die gelopen?
Mengeledriver
Vast geen 10.000!
julianholtland
:biertje:
:zeepkist:

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 505 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!