Valmet H800
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Valmet H800 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Soms kom je bijzondere dingen tegen op het
W.W.W. zoals deze Valmet:
Valmet’s continu variabele H800
De continu variabele VPS transmissie is
niet de eerste in zijn soort in de geschiedenis
van Valtra. Al in 1966 werd de Valmet
565 gepresenteerd met een hydrostatische
kruipversnelling, die later in
het midden van de jaren 70 werd geïntroduceerd
op de modellen Valmet 702
en 702S. Kruipversnellingen waren vooral
nuttig in de veenderijen. Het eerste
model met een volledig hydrostatische
transmissie was de Valmet H800.
In het midden van de jaren 80 stelde de Tractorengroep
van Valmet een speciaal projectteam
aan,dat een van een externe partij aangekocht
tractorconcept moest gaan ontwikkelen voor
serieproductie. Dit was een uiterst interessante
tractor. Hij was gedeeld in het midden en alle
vier de wielen waren even groot. De cabine
stond op de voorste helft samen met de motor.
Het opmerkelijke was dat het stuurwiel, de
pedalen en de stoel een platvorm vormden die
180 graden kon draaien binnen de cabine. Hierdoor
kon de tractor in beide richtingen net zo
makkelijk worden bestuurd. De lader was dan
ook op de achterste helft gemonteerd zodat
de tractor kon worden gebruikt als een bulldozer,
aangezien het chassis geleed was en de
bestuurder uitstekend zicht had op de lader.
De H800 werd aangedreven door een
Valmet 411 DS Turbolader viercilinder 4,4-liter
motor die 110 pk (DIN) leverde. De transmissie
was volledig hydrostatisch. In die tijd begonnen
leveranciers van hydraulische componenten
rotatiemotoren te leveren die werden
gemonteerd op de wielnaaf. De inhoud van de
motoren was ook variabel. Bij lage rijsnelheden
werd een grote inhoud gebruikt voor elke
omwenteling van het wiel, terwijl bij hogere
snelheden de inhoud werd verminderd zodat
het oliedebiet werd beperkt. Er waren drie
hydraulisch te kiezen versnellingsgroepen, en
schakelen tussen vooruit en achteruit vond
plaats door de stromingsrichting om te draaien.
Natuurlijk was de snelheid traploos instelbaar.
De H800 had aparte pompen voor de vooras
en de achteras. Er waren geen mechanische
transmissieonderdelen tussen de motor en de
wielen. De revolutionaire aard van deze tractor
werd nog verder versterkt doordat hij voorzien
was van een lastgevoelig hydraulisch systeem
waarvan de variabele zuigerpomp een vermogen
had van 140 l/min. Vier externe hydraulische
ventielen waren standaard.
De Valmet H800 werd onthuld als concepttractor
op de SIMA-tentoonstelling in Parijs in
1987 waar hij veel aandacht kreeg. Vervolgens
is hij verder ontwikkeld om tot serieproductie
te komen. Aangezien het meeste ontwerpwerk
was gedaan door een extern projectteam, paste
de constructie niet bij de eigen methodes
van de fabriek, wat voor problemen zorgde.
Toen over de hele wereld de tractorindustrie
werd getroffen door de depressie in het begin
van de jaren 90, was Valmet gedwongen het
H800 programma stop te zetten.
Toch heeft één enkele H800 de afgelopen
twintig jaar in de praktijk gewerkt op het terrein
van de fabriek in Suolahti – een bewijs dat
het concept inderdaad werkt.
Hannu Niskanen
Laatste
Reacties
ik bedoel meer van fendt zag meer in de werktuigen drager GTA en Xylon ivp deze methode. maar kan best wezen dat het wel deels is afgekeken van deze machine en deze vind ik wel redelijk lijken op een MB Trac