Foto van een Fendt Hakselaar, bezig met gras hakselen.bron : mechaman. Foto is geplaatst door fendtensteyrrijder op 13-08-2009 om 11:20:54, met 67 reacties.

Fendt Hakselaar

Foto van een Fendt Hakselaar, bezig met gras hakselen.
bron : mechaman

Reacties

B - W
Eerste foto op tf met de fendt hakselaar in actie denk ik
johnd-ts
Die zit wel snel aan de grond met maishakselen lijkt me..
de mf fan
Waar is dit ergens????????
tractorquintentje
Idd, veel foto's zijn er nog niet van 😛
In frankrijk dacht ik
ford8630power
Zelfs een auto heeft nog een grotere bodemvrijheid volgens mij
johnd-ts
Precies..
huub
+ kleine bandjes..met dat ding kom je niet ver..
Boerenjongen16
Vin het eigenlijk van deze zijde wel op een overgespoten Claas lijken 😛 . Met een nieuw uitgebrachte kemper pick-up 😛
waaijer
Zijn nog prototypes!
Ron
Ja ik vind hem ook wel beetje op een claas lijken
Mengeledriver
Apart ja. Denk dat ze de echte beplating nog geheim houden en dat dit tijdelijk is. Om niet al te veel op te vallen.

En ze hebben zeker geen zin om zelf een bek te maken aangezien er een Kemper aan hangt.
Mengeledriver
Over bodemvrijheid, wij hadden een Mengele, die presteerde heel erg goed onder natte omstandigheden.
Maar probeer maar eens een opvolger te vinden, lukt je echt niet.
-Bij alle andere merken zit de bek 35 tot 45 cm verder voor de vooras.
-Door de brede kooien en de max breedte kun je maar 65 of 71 banden kwijt.
-De bodemvrijheid is bij alle merken veel te laag.
-4wd zie je ook nog zelden mechanisch aangedreven.
NewHollandErik
Het is inderdaad net een donkergroene Claas.
Allemaal overdreven gedoe van deze hakselaar. Nu is ie helemaal geweldig, maar over een paar jaar zie je er hooguit 2 of 3 in Nederland. Misschien wel wat meer in Duitsland, maar in Nederland blijven de meeste hakselaars geel of lichtgroen/wit..
Siebenga
Denk je?? Ik weet niet wat fendt te bieden heeft hoor maar denk wel dat ze het zwaar krijgen tussen krone claas en new holland. We zullen het zien
NewHollandErik
En dan vooral die laatste he.. 😉

Er is ooit toch wel eens een Fendt-hakselaar geweest? Of is dit de eerste?
Siebenga
Eum weet ik zo niet 😉 Claas is echter wel de grootste kwa hakselaars denk ik 😉
Mengeledriver
Nou, Nederland is ook niet de markt waar zoiets voor gemaakt wordt.
Wees gerust, het wordt hier geen concurrent van die goeie FR...
Maar de transmissie voor de rijaandrijving en voor de snijlengteverstelling heeft wel voordelen. Misschien dat het gras hier beter doorheen gaat als door de FR's vorig jaar 😃
Siebenga
Zij hebben dus een transmissie op de kooi? Dat ze de snelheid van de kooi kunnen aanpassen aan de snelheid van het voertuig zelf? Ik bedoel als je hakseld ga je gewoon een standaard snelheid rijden die verder geen motervermogen kost en daarop pas je de kooisnelheid aan?.. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd
thmtrader
Een hakselaar is altijd een mooie machine (vind ik) ongeacht het merk of type en jong of oud! Maar of er werkelijk een punt van de taart te halen is voor Fendt betwijfel ik! Maar ook dit word ongetwijfeld een mooie machine, want dat kunnen ze bij fendt zeker!
fendt-412
Wie had gedacht dat krone zo ver zou komen met de hakselaars, wie weet hoe ver fendt het schopt met deze machine.
Siebenga
Sluit ik me bij aan trader.. net als het opstarten van een maaimachine geeft ook een hakselaar mij vaak kippevel
thmtrader
Nee Sieb een transmissie op de invoer, hoe langzamer de invoer hoe korter het product. John Deere (en de andere merken) past daar ook al een vario voor toe.
Siebenga
Ok maar de invoer is toch de bottleneck van de hele hakselaar? Als die langzamer gaat draaien kan de hakselaar zelf ook minder hard want anders druk je alles vol mais wat ie allemaal zo snel niet kan behappen
Mengeledriver
Ho, geen Vario, gewoon een hydromotor.
Mengeledriver
Siebenga: Da's de enigste methode om korter of langer te hakselen. (Fijner of groffer)
Onderweg eff extra messen erin zetten zou de beste methode zijn maar da's in de praktijk niet uit te voeren.
Siebenga
Ja of de messen sneller of langzamer laten draaien? Lijkt mij toch een vele makkelijkere optie? Of denk ik verkeerd
Mengeledriver
Eh, kan ook, maar dit is moeilijker.
Een klein deel van het motorvermogen gaat naar de invoerrollen.
Een groot deel van het motorvermogen gaat naar de kooi.
Het is dus simpeler om die kleine hoeveelheid vermogen in snelheid te regelen. Mechanisch, hydraulisch of met een Vario.

Het zou ook wel veiliger zijn, de kooi wil je niet graag langzamer laten lopen omdat hij anders verstopt kan raken en de capaciteit zal wel veel meer dalen dan wanneer je de invoer langzamer laat draaien.
Siebenga
Oke daar kan ik dan inderdaad inkomen..
valtradriver
@Mengeledriver ik had het laatst nog een keer over de hakselvereniging hier,wss niet gelezen: ( tractorfan.nl/picture/246828/ )
Maar ze hebben hem idd ingerolen voor een Claas hoorde ik vandaag,wel jammer
En de rolstoelafhankelijke chauffeur van de Mengele was nu bezig met een oude Ginaf,precies wat voor hem,gang is alles bij hem dus....
NewHollandErik
Jammer, was toch de enigste in de omtrek voor zover ik weet. Wat voor Claas komt er dan?
En wat dan met die Ginaf? Komt er een bak op veur de mais? Kan ie um zelf bestickeren.. 😉
valtradriver
Ja het is toen toch een beetje een "impulsaankoop" geweest,een verkoper met valse beloftes,ze vertrouwden er niet veel van maar toch gekocht laat maar zegge en dat heeft ze veel leergeld gekost (mits ze hem nu goed verkocht hebben!)!
Maar gezien bij de hakselvereniging plezier belangrijker is dan geld,zal ze het een worst wezen,nieuwe ronde nieuw plezier!
Ook speelde mee dat ze nu ook gras kunnen gaan hakselen,tja een (dure) hobby voor alleen in de maisbouw is ook wel beetje weinig 😉
Oude Ginaf's met maisopbouw zijn doorgaans genoeg te koop,b.v. link.marktplaats.nl/258344349/
NewHollandErik
Komt die DAF er ja? En wat voor Claas dan? Dikke Jaguar 980 of een iets ouwer model? 😛
Mengeledriver
De kooilagers moet je elk jaar vervangen hoorde ik laatst. Wij hadden dat bij de 6800 met 5500 uur nooit gedaan en geen problemen gehad.
Later bij de 7300 hadden we wel problemen, de messen tikten er zo uit tegen't tegenmes. Maar het is geen grote revisie, lagers vervangen valt wel mee.
Maar bij een hakselaar slijt bijna alles in/op/rond de invoer tot het klepje van de pijp.
Vele delen vervang je eens in de zoveel tijd maar toch is het op een gegeven moment gebeurd.
Maar hoeveel kooiuren had hij dan?
Toch jammer dat ie weggaat.
Tip voor de verkoop: er is export naar Polen.
fendt712
Ik heb gehoort dat die in new zealand rijd
valtradriver
Ik zat net ff te kijken of tie te koop stond,maar er is welgeteld 1 Mengele te koop in Ned,een sf6600......
Dacht zeker 6000 uren,ach ja we hebben nog de foto's.......

@Erik kan,maar het was maar zo een link,nee type weet ik 'nog' niet.
Ze hadden tijdje terug ook nog oren naar die NH van v.d.Kaa,maar tis toch een Claas geworden.
Mengeledriver
Er is nog een Mammut te koop toch?
Die stond in de Agritrader vorige maand, met een kettingbek erbij dacht ik.
valtradriver
Denk verkocht,trekkerbank.nl meld er totaal 1!
Mengeledriver
Ja, ze worden schaars (lees zeldzaam/verzamelobject 😃 )
keeko
@ Mengeledriver & Siebenga: Lager toerental betekent hoger koppel en dus zou dat betekenen dat de hakselaar zwaarder uitgevoerd moet worden en je capaciteit daalt, wie wil dat????
Mengeledriver
1000 tot 1200 omw/min is wel standaard voor een kooi, ligt aan de diameter.
Maar de invoer is regelbaar dmv een Vario.
jaguar900
bretagne-agricole-forum.com/machinisme-f1/… als je deze link intypt dan kom je bij de foto en idd het is frankrijk
jaguar900
Ik vind de Claas veel mooier om te zien
fendtpowerr
Loop allemaal nie zo te zeike het is nog maar een prototype!
JD6930
Haha 😛 Wat zijn al die merken toch groot! 😃 Ze bouwen dit, ze bouwen dat! 😃 Ze kunnen wel een hakselaar bouwen maar niet eens een eigen graspick up! 😃

Ze blijven altijd maar gebruik maken van de kwaliteit van John Deere! 😛 Dat zie je hier wel weer(Kemperbek)! 😃
tractorquintentje
@JD6930

Quote:
JD6930 - 3 minuten geleden
Haha 😛 Wat zijn al die merken toch groot! 😃 Ze bouwen dit, ze bouwen dat! 😃 Ze kunnen wel een hakselaar bouwen maar niet eens een eigen graspick up! 😃

Ze blijven altijd maar gebruik maken van de kwaliteit van John Deere! 😛 Dat zie je hier wel weer(Kemperbek)! :D

Je zegt het zelf, JD kan niet eens z'n eigen bek bouwen, dat doet Kemper voor hen 😃
Mengeledriver
@JD6930

JD?
Je bedoelt dat JD grootaandeelhouder is van machinefabriek Kemper 😃

Niks mis met een bek kopen dacht ik, JD maakt toch ook geen trekkerbanden 😃 Claas maakt geen motoren en NH bouwt zelf geen traploze transmissies. Ik bedoel maar.
Mengeledriver
@tractorquintentje

Hij had eff een snelheidsverschil tussen het denkvermogen en het typwerk denk ik 😃
tractorquintentje
@Mengeledriver

Quote:
Mengeledriver - 1 minuut geleden
@tractorquintentje

Hij had eff een snelheidsverschil tussen het denkvermogen en het typwerk denk ik :D

haha, overkomt iedereen wel eens een keertje zeker 😛
NewHollandErik
@Mengeledriver

Quote:
Je bedoelt dat JD grootaandeelhouder is van machinefabriek Kemper

Zo hebben ze wel meer van dat soort geintjes. Kopen alles over en spuiten het groengeel en klaar is kees. Hier nog een voorbeeld:
guldner75
@NewHollandErik

Fendt ook wel : grootpakpers rondebalenpers en maaidosser
JD6930
@tractorquintentje

Tja, maar aangezien Kemper van JD is ofja grotendeels dan bouwt JD de bekken wel zelf 😛

@Megeledriver

Oke, wist ik niet, ik heb foto's van een kaart waarop alle fabrieken/het hoofdkantoor/pavilioen van JD toe ndie kaart gemaakt is op stonden. Daar stat Kemper ook bij, ook op de site van JD heb ik Kemper wel eens in het rijtje voorbij zien komen. En het stikt er van JD spul bij Kemper, zoals een JD vlag aan de weg tussen de Kemper vlaggen en John Deere hakselaar/cambine etc.

Dan zal het toch echt wel een GROOTasandeelhouder. Van andere mekren zie jer er niks! Ofja op Kemperbekjes in Fendt, New Holland en Claas kleuren na dan 😃
tractorquintentje
Daar gaat ut nie om ;P JD produceert niet zelf, da's het enige wat telt 😛
JD6930
@NewHollandErik

John Deere is volgens @Mengeledriver een grootaandeelhouder van Kemper 😉 Dat waar jij het over hebt is volledig overgenomen door JD en dus niet aandelen maar volledige eigendom. En aan die machine is echt wel wat meer veranderd als het uiterlijk hoor als ik het vergelijk met een Timberjack of wat was het ook al weer was 😉
JD6930
@tractorquintentje

Ach 😛 Wat maakt het ook uit! 😛 Claas, Fendt, New Holland kopen het alleen maar van Kemper, JD steekt er tenminste iets meer geld in door grootaandeelhouder te zijn en zo die mooie fabriek overeind te houden 😛

Zou wel eens willen weten hoe GROOT aandeelhouder JD wel nie is in Kemper 😛 95 % ofzo 😃 Bijna alles wat je er ziet is JD. AGeen ander merk(als Claas enzo) te zien. Alleen Claas, New Holland en Fendt bekken die net uit de fabriek komen 😛
valtradriver
Midden jaren negentig kreeg Kemper financiele problemen,om up to date te blijven hadden ze eigenlijk te veel producten om het goed te blijven doen.
In 1997 is dus besloten (om erger te voorkomen) om ALLE aandelen te verkopen aan John Deere,waarna ze zich meer zijn gaan specialiseren!
Mengeledriver
Oké, alles dus, dat wist ik niet. Had wel gehood dat ze grootaandeelhouder waren maar wist niet dat Kemper Kemper niet meer was 😃
Mengeledriver
Maar het is een slimme zet van JD. Want Claas en NH heben nog steeds geen fatsoenlijke bek kunnen produceren.
NHtvt135
Rijden er nu in nl eigenlijk al wat fendt hakeselaars, denk van niet, het is toch moeilijk tussen die grote merken op gebied van hakselaren om er tussen te komen...
Mengeledriver
@NHtvt135

Quote:
rijden er nu in nl eigenlijk al wat fendt hakeselaars, denk van niet, het is toch moeilijk tussen die grote merken op gebied van hakselaren om er tussen te komen...

Eh, ben je de historie van Krone nu al vergeten?
valtradriver
Hierheen verdwijnen de (mooie) Krone's weer,dus is er weer plek voor wat anders (met wat lagere jaarkosten 😉 )
Mengeledriver
Eh, wie heeft het over verdwijnen? Maar een merk erbij kan geen kwaad dacht ik zo. Dat over de kosten weten jij en ik nog niet ofwel? 😃
valtradriver
@Mengeledriver

"Ik" heb het over verdwijnen,als hier in de regio een Krone verdwijnt zegt dat nog niets over de rest van het land!

Met wat lagere jaarkosten bedoelde ik, "lager als wat weggaat,lager als krone dus,voel je niet aangevallen dus 😉
Fendt zal goed weten waar het aan begint en kan geen steken laten vallen!
Mengeledriver
Denk dat het wel goedkomt en bij het grashakselen kan een Fendt zich van de rest onderscheiden. Qua kosten per draaiuur denk ik niet dat deze goedkoper of duurder zal zijn als een concurrerend merk. Hoorde wel dat de slijtdelen van de oudere NH hakselaars (RX) schrikbarend duur waren geworden. Maar bij de FR was de kwaliteit weer heel goed.....
jelle_1998
Waarom noemen ze het niet gewoon fendt katana . zo heet hij toch ????
Mengeledriver
Omdat deze foto al 2 jaar ouder is als de typering "Katana", dus daarom staat hij bij Fendt-Hakselaar

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Hakselaar ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!