Dit is mijn Atlas 1504M .  Ik ben eigenaar/machinist, de kraan is ruim 3 jaaroud en heeft 7000 uur gedraaid. Hij is in 2 componentenlak gespoten omdathij dan mooi  blijft.

Atlas 1504

HJStolk
Dit is mijn Atlas 1504M . Ik ben eigenaar/machinist, de kraan is ruim 3 jaar
oud en heeft 7000 uur gedraaid. Hij is in 2 componentenlak gespoten omdat
hij dan mooi blijft.

Reacties

boer
Ding ziet er egt mooi uit
egesink
Mooi kraantje !! dan heb je aardig wat gedraaid met zoveel uur in 3 jaar...hebben ze hem gelijk van de fabriek zo gespoten of hebben ze dat later gedaan?
HJStolk
De kraan is overgespoten toen hij nieuw was, dit is de kleur van de aannemer waar ik altijd voor draai. Waar hij gespoten is weet ik eigenlijk niet dat heeft
Mijn dealer geregeld:Barend Kemp in De Meern.Dit is op het strand van Rockanje waar ik bezig ben om voor het jaarlijkse 4X4 strandevenement
het parcours aan het maken ben door allerlei bulten en gaten voor de ANVT.
IK heb dit al 18 keer gedaan.
RobDeutz104
Dit is bij oostvoorne aan het strand?
RobDeutz104
Een machinist die bij een baas werkt , die heeft maar 1600 uur in een jaar, daar zal jij wel dik overheen gaan
Deutz-Power
Wat ben je aan het doen? Soort omspitten van zand ofzo??
nakje
Zeker een strak kraantje nog mooi in de kleuren
HJStolk
Ja het is wel een mooi strak kraantje en sterk maar er is veel mis mee. nu is de koppaking voor de derde keer lek, rijremventiel is 800 uur geleden vervangen en is nu weer kapot maar zowel atlas als deutz wil het slecht oplossen. Moet steeds zelf betalen. En ook een hefcylinder is aan het lek gaan, zit een groef in en lekt al.Ik heb al 25 jaar Atlas maar sinds Terex erbij zit word het steeds minder met de kwaliteit.
VARIOTMS
Ja, atlas is niet meer wat het was, met terex is de kwaliteit flink gekelderd
Remiford
Ze worden er idd niet beter op. Dat komt omdat Atlas (tja of terex...) veel bezuinigd(e) op de verkeerde dingen.
vandaar dat veel mensen ook van atlas afgestapt zijn.
Remiford
Atlas had altijd al een paar flinke klote machines erbij lopen...best veel zelfs. maar echte uitschieters van kwaliteit waren toch we de AB1302 en AB1304, 1304 en 1604. Die hielden het vaak erg lang vol.
de 1704 is wel een van de allerberoerdste kranen ooit van Atlas.
eenboereknecht
Je kun beter deawoo kopen 😉
HJStolk
De 1304 turbo luchtgekoeld ,model bj.1990 heb ik nieuw gekocht en was de beste atlas die ik ooit heb gehad. 20000 uur probleemloos meegedraaid.
Remiford
Ja maar vergelijk 'es een Daewoo met een Atlas.
bij Daewoo zijn zelfs de olieslangen verstevigd met ijzeren ringen, zelfs de allernieuwste terexen hebben dat niet. En een probleem bij Atlas is veek knappende leidingen, en dat kun je niet gebruiken in tijd van drukte, en wij al helemaal niet in het veen.
De giek is een stuk dikker en ziet er stukken steviger uit, en is ook veel steviger.
in een Daewoo zit een beer van een motor, alles is daar heel groot.
Verder is Daewoo een simpele kraan, niks geen moeilijk gedoe enzo.
En Daewoo is stukken beter uitgebalanceerd!
Remiford
Daar komt wel bij dat de Daewoo een beeeeetje meer lust, maar veel meer is het niet.
Stolk: dat bedoel ik, 1304 is echt sterk.
1404 was bijv ook al een beetje een probleemnummer: te lichte motor. Hij kon het NET wel of NET niet aan...tja :S.
HJStolk
Hou maar op over slangen die klappen, al10 gehad.Motor van een 1504 is veel te veel opgevoerd en zuipt gasolie. De nieuwe heeft een 6 cylinder lijkt me wel beter.
Remiford
Ik heb eigenlijk nog maar weinig gehoord over de nieuwere series, we zijn overgestapt op Doosan.
VARIOTMS
De 1304 turbo uit 94 draaien wij ook...best wel goeie kraan maar hier en daar toch wel wat problemen
HJStolk
Nou een 1304 uit 1994 heb ik ook slechte ervaringen mee omdat hij een licht ballastblok had en daardoor heel onstabiel was. Bij ons brak de zwenkkast en totovermaat draaide de motor in elkaar omdat de oliepomp bleef hangen en daardoor het oliefilter klapt.
HJStolk
Ik heb vandaag de cilinderkop er afgehaald omdat hij er3liter koelvleoistof per dag uit gooit. En de conclusie is pakking is op 3 plaatsen lek omdat de kop krom is. De pakking is 1 jaar geleden vervangen door Deutz maar er zit een scheur in de kop want in de pakking was geen gat voor het water in. Fout van de fabriek maar krijg ik gelijk? Dit is de derde keer maar de techneuten zien het niet.
paul
Dat is wel heel serieus. er komt toch geen koelwater in het carter he?
HJStolk
Nee hij blaast gewoon in het koelsysteem en gooit het door het expansietankje eruit. Hij is nu weer gemaakt, de pakking was op3 plaatsen lek , de kop is nu gevlakt en hopen dat het over is.
RobDeutz104
Wat een gekloot kan je hebben dan
RobDeutz104
En hoeveel uur heeft je kraan nu gedraaid
HJStolk
De kraan heeft nu 7000 uur gedraaid. Het was trouwens al de derde keer , bij 700uur,4900uur en bij 6900 uur.
RobDeutz104
Heb je de verstuivers al een keer vernieuwd
HJStolk
Nee gaan eigenlijk nooit kapot en anders hoor je het wel.
RobDeutz104
Bij deze motoren hoor je het niet helemaal, maar zo rond de 5000 uur moeten ze eigenlijk wel een keertje gebeuren
HJStolk
Waarom moeten ze dan vernieuwd worden?
RobDeutz104
Kan wel eens gebeuren als ze slecht worden , dat ze dan niet meer goed verstuiven, en dat die dan je zuiger of je kleppen of je koppakking kan verbranden
HJStolk
Volgens mij waren ze wel goed, heb ze wel niet getest hoor maar de zuigers zagen er netjes uit en de kleppen heb even opnieuw ingeschuurd en sluit weer als een nieuwe.
RobDeutz104
Ok, en wat kon je zien aan die koppakking?
paul
Of dat van die verstuivers wisselen bij deutz klopt weet ik niet. maar ik weet wel het verhaal van een liebherr 900 met deutz motor waar bij de 7000 uren (ruime schatting weet niet meer precies) de verstuivernaald door de verbrandingskamer ging, had veel schade toen
RobDeutz104
Ja dat kan ik me voorstellen, heb ook wel eens gehoord , dat een verstuiver gewoon helemaal gescheurd was
HJStolk
De koppakking was op 3 plaatsen lek naar een waterkanaal en je kon ook zien aan de kop dat hij niet zuiver vlak was. Hij is nu gevlakt .Deutz houdt vol dat het niet hoeft. Maar na 3 keer wordt je het ook zat. Ik heb hem nu zelf gemaakt en gelijk nieuwe klepsails erin.
RobDeutz104
Zeggen wel eens meer mensen dat je ene kop niet hoeft te vlakken, ik vertrouw er ook niet op, de kop gaat niet zo maar lek, ik vind dat gewoon eigenwijzighied, het moet toch een oorzaak hebben
paul
Een kop moet gewoon vlak zijn, je kan er met de pakking echt geen milimeterverschil uit halen
RobDeutz104
0.1 is al veel
paul
Dat vind ik als motorenbouwer ook echt geen service om zo iets te zeggen. en al helemaal niet na drie keer
RobDeutz104
Nee kan ik me ook wat bij voorstellen, als er zoiets gebeurd, dan ga je toch niet eigenwijs doen, dan ga je het probleem opzoeken en verhelpen, maar niet op zo'n manier
paul
Als er een probleem is met die motor, dat kan gebeuren, maar doe dan ook aan service, dit lezen heel wat mensen en is alleen maar slechte reclame
HJStolk
Ik vind het ook slecht opgelost door Deutz, de eerste keer was dan garantie want dat was al bij 700 uur en op die koppakking zat een modificatie. De volgende keren niet.Eigenlijk was na 50 uren al niet goed omdat hij er toen al koelvloeistof uitgooide.Kreeg eerst een nieuwe dop voor het expansietankje en vervolgens 3 keer een nieuw tankje want daar zat het in zeiden ze.Maar dat hielp allemaal niet.
RobDeutz104
Wordt je het wel een beetje zat denk
HJStolk
Ja ik ben het ook zat met Deutz, maar ook met Terex-Atlas.
956xlpower
En komatsu of Volvo zen da geen goeie mobiele kranen, heb er niet veel verstand van of wat voor motor erin ligt.
paul
Deutz licht in veel meer merken. zijn op zich geen verkeerde motoren. alleen worden de motoren in kranen vaak krap bemeten. is dat bij deze ook?
HJStolk
Ja ik vind hem nou niet bepaald groot die motor voor een 1504. De oude 1504 had een motorinhoud van 4.8 liter en deze maar 4 liter.De nieuwe 1605 heeft een 6 cylinder van 6 liter en is ook nog 25 pk meer.
RobDeutz104
Die luchtgekoelde motoren waren ook groter qua motorinhoud, maar die watergekoelde , zijn groot zat, je kan er een hoop vermogen uit persen
HJStolk
Geef mij maar een luchtgekoelde motor, ik heb verschillende versleten en had er betere ervaringen mee als watergekoeld. Nooit kapot en veel zuiniger. Nu krijg je weer de tier 3 motoren common-rail, nou ik ben er niet erg happig op. Ik ben bang voor storingen en dergelijke.
RobDeutz104
Wij hebben nu al 12 jaar deutz trekkers, met die watergekoelde motoren, maar we mogen eiegenlijk niet klagen over die motoren, die doen het eigenlijk gewoon goed
HJStolk
Maar zijn dat dezelfde type motoren als in de Atlas, ik had in de 1404 een 1012 en heb nu in de 1504 een 2012.
RobDeutz104
In de trekkers hebt je tegenwoordig ook de 2012, de 1012 zijn er al meer als 2 jaar niet meer, in de trekkers dan
HJStolk
Ja dat klopt wel want mijn kraan is nu 3.5 jaar en was de eerste atlas met een 2012 in Nederland
RobDeutz104
In de ahlmann shovels zitten ze ook al een tijdje die 2012 motoren
HJStolk
Klopt ongeveer vanaf 2002.Hadden ook in het begin erg veel ellende met de koppakkingen. Bij ons, de 2 AZ 150 zijn wel 140 pk.
RobDeutz104
Ja ze kunnen een hoop vermogen uit die 4 cilindertjes halen
HJStolk
Ja dat is wel zo maar ik vind dat ze die motortjes toch wel veel opvoeren. Voor de levensduur is het toch niet zo goed. Meestal 12000à13000 uur bij een Atlas is hij op. Vroeger een hitachi EX 100 WD had een kale 6 Cylinder ging gewoon 25000 uur mee.
RobDeutz104
Ja dat is zo, maar tijden veranderen he
HJStolk
Tja en een luchtgekoelde kon je in een halve dag reviseren en was nog niet duur ook.
RobDeutz104
Nee, maar die tijd is geweest he, jammer genoeg
paul
Die krappe motoren is helemaal niks vind ik. je machine word er wel zuiniger op maar de motor gaat minder lang mee, en een sterkere motor draait fijner. ik heb gisteren in een 14 tons doosan gedraaid die 136 pk (ongeveer) uit een 6 cilinder haalde. Dat was gewoon heerlijk, je kan alles tegelijk doen bedienen en hij gingn evensnel als apart, hoef ik bij onze cat niet te proberen
RobDeutz104
Alleen zijn die doosans koreanen meestal van de wat lompere kranen, wij hadden eerst een daewoo, draaide wel goed, was alleen een beetje lomp, en daar was na 8000 uur al een nieuwe motor in gegaan, we hebben nu 2 jcb's tegen de 10000 uur aan , en nooit problemen met de motoren
Schizo
Ik zou die Koreanen toch niet vertrouwen hoor... En amerikanen zoals bij terex zijn ook niet te vertrouwen. typisch amerikaans; iets kopen, zoveel mogelijk uitpersen om winst te maken en dan na paar jaar het 'gebroken' merk te verkopen... Zo heeft chrysler het bij mercedes ook geprobeerd...
Remiford
Het is flauwekul om koreanen niet te vertrouwen. Wat wordt er over hun gedacht, dat ze nog steeds met hun poten in de rijstvelden zitten ofzo? Die gasten zijn ver heen hoor, verder dan er wordt gedacht. Men heeft het altijd maar over ''duitse degelijkheid'', maar daar moet ik van op de pot. Als je kijkt naar hoe een koreaan of bijv een duitser in elkaar is gezet....nou dan doe mij maar een koreaan.
En dit zeg ik niet omdat wij een koreaan hebben, hoor...wij hebben nog genoeg duitsers (gehad).
Schizo
Ja, iets hoeft niet zwaar gebouwd te zijn maar slim. En de koreanen worden dan wel slimmer, maar de europese bedrijven hebben nog heel wat meer kennis die ze al jaren geleden vergaard hebben.
paul
Kijk voor de nieuwe doosan, maar is in mijn profiel. er ligt een eigen doosan motor in, doosan maakt ook motors voor isuzu, en er valt niet te ontkennen dat isuzu slecht, dus met die doosan motor zal het ook wel goed zitten. en ze kunnen wel wat zeggen over duitsers, maar die koreane/jappaners maken goed spul en doordacht spul, er zitten handigheidjes op die je op geen enkele andere machine ziet
Schizo
Nou, kan zijn. Ik heb hier alleen maar al veel koreaans spul zijn aankomen ... en terug zien vertrekken. Mijn moeder heeft zo een daewoo gehad als auto... veel te duur voor wat het is. Japans spul is alwel een andere klasse dan koreaans hoor. Dat is zoals duits met spaans vergelijken. En ik ben nog altijd van mening dat je beter iets uit europa koopt dan ergens anders. Die betalen de pensioenen hier ook niet.
Remiford
Daewoo als auto...das iets heeeeel anders dan een kraan. Ik heb wel vaker een gehoord dat daewoo auto's kut zijn. Maar ik heb mijn pa nog nooit horen klagen over zijn koreaan, hij vind het een geweldig goeie machine en wil er misschien nog 1 kopen.
HJStolk
Ja ik zie ook wel iets in een Daewo kraan, ik vind hem met die nieuwe cabine ook erg voorruit gegaan. En bij ons is een nieuwe dealer aangesteld dichtbij. Nu moet ik voor mijn Atlas altijd een uur rijden. MIjn zwager heeft er ook èèn, een 130 mobiel is nu 7 jaar en heeft er nu 12000 uur op staan. Heeft enorm veel gereden en is echt nog nooit kapot geweest. Dus dat zegt nog wel wat buiten mijn Atlas.
HJStolk
Ja ik zie ook wel iets in een Daewo kraan, ik vind hem met die nieuwe cabine ook erg voorruit gegaan. En bij ons is een nieuwe dealer aangesteld dichtbij. Nu moet ik voor mijn Atlas altijd een uur rijden. MIjn zwager heeft er ook èèn, een 130 mobiel is nu 7 jaar en heeft er nu 12000 uur op staan. Heeft enorm veel gereden en is echt nog nooit kapot geweest. Dus dat zegt nog wel wat buiten mijn Atlas.
DESLAGERURRE
Nou de volgende een daewo ???
RobDeutz104
Die deawoo van ons was ook wel een fijne kraan om mee te draaien, hij was alleen groot en lomp, en rumoerig, en daar zat ook al een licentie m.a.n motor in, was alleen al na 3000 uur gereviseerd, en zal gister de agritrader te lezen, en stond een deawoo kraan, met 2000 uur, en met nieuwe motor?
Remiford
Een misser kan altijd voorkomen, dat hebben wij ook met Atlas gehad, en net zo goed met Case International...
HJStolk
Dat van die kapotte motoren klopt wel, mijn oom heeft er ook èèn gehad en die draaide bij 800 uren in elkaar. Een loonwerker bij ons in de buurt heeft er ook èèn en die had het bij 2000 uur. Maar die van mijn zwager heeft 12000 uur en heeft het niet. Is het model daarna met komatsu cabine.
VARIOTMS
Nog even over die kraan van ons...
ook allemaal van die geintjes, lekke turboslang, startprobleem. sommige momenten wil ie gewoon niet starten en geen monteur kan het probleem vinden, paar keer stukkend startcontact en allemaal van zulke geintjes.
paul
De nieuwe doosan kraan is een hele fijne kraan, alleen is de onderwagen veel te lomp gemaakt. er zitten wel hele doordachte dingen in, licht goed in de hand en volgens mij is de motor ook gewoon goed. hij is wel vrij rumoerig (ook in de cabine)
voor een compleet verslag zie:
tractorfan.nl/wp-forum/topic/…
egesink
Al eens met een volvo gedraaid? ook prima kranen...
ik heb voor de volvo een liebherr 312 gehad, heeft het aan het eind prima gedaan....aan het begin veel problemen gehad, hebben ze gebruikt gekocht met 3500uur op de klok..de radiateur was te klein en hij kwam toen steeds aan de kook... nieuwe radiateur op gezet...a 10.000 gulden..zit oliekoeler bij in..daarna waren nog problemen...koppakking vernieuwd en kop gevlakt.. hij was gewoon een keer wat te warm geweest..daarna was hij niet meer warm te krijgen...toen nog veel kleine dingen..stopmagneet..tankvlotter..2x een ventiel in de rij motor..2x 1of ander rubbertje voor meer brandstofinspuiting..krukaskering..2x een afdichting van een verstuiverpomp..veertje in een ventiel in de stempel..3x over eindaandrijvinghuis gescheurd..servoslangen allen zo'n beetje vernieuwd..startmotor gereviceerd..3x een nieuwe dynamo..veel kleine lekkages waar een o-ringetje lek was...en nog wel een paar dingen maar dat weet ik zo niet...de laatste 6000 uur heeft hij het goed gedaan...met nagenoeg geen problemen...heeft het dan ook 16500 uur uit gehouden en toen ingeruild op de volvo ew140b...
HJStolk
Ja een Volvo is ook niet verkeert denk ik , er draaien er bij ons in de buurt al verschillenden. Ik heb ook al een paar keer met een EW140B gedraait en ik moet zeggen draait heel soepel. Vind alleen dat hij trager is en minder sterk als een Atlas. Bijv. Kabelhaspels van 4 ton gaat niet lukken, een Atlas 1504M tilt hem gestrekt op maar de Volvo kan het kortbij niet. Maarja zo is het altijd wel wat, een Atlas gaat ook wel 16000 uur mee maar heeft ook wel eens wat. Een liebherr is ook een hele goeie kraan is mijn mening.
egesink
Haha....ja dat zei mijn collega ook...de volvo tilt ja niks...ik zei heb je dat knopje voor extra hefkracht wel in gedrukt...euh..welk knopje..., drukknop op de rechter joystick, rechts boven op... dan tilt hij wel een boel...
meijer
Wat ben je met die natlas aan het doen een zandkasteel wedstrijd houden
HJStolk
Ben parcours aan het maken voor de jaarlijkse 4x4 strandrace op het strand van Rockanje. Is wel leuk een beetje in het zand spelen. Enkelt rijdt het zand slecht met dubbellucht banden.
egesink
Ja in het zand is et een gehobbel...maar ik wil ook niet zonder...heb enkellucht ook niet nodig..sta meestal wel op verharding...en je staat ook niet stil met enkelucht...en als je een band lek hebt sta je meteen te kijken...
HJStolk
Ja zo denk ik er ook over, ik sta ook voor 95% op verharding. IK heb dan ook gewoon dubbellucht met tussenring. Doe ik ongeveer 4000 uur mee, en ik zit ontzettend veel op de weg en een nieuw set banden met velg en tussenring kost ook niet zoveel bij Atlas. Ongeveer 1600 Euro en er zijn sets genoeg tekoop omdat toch veel kranen op andere banden gaan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1504 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!