Foto van een Belarus 1507 @ Trekkertrek Boerdonk 2011. Foto is geplaatst door de yanmarman op 02-10-2011 om 20:34:25, met 8 reacties.

Belarus 1507

de yanmarman
Foto van een Belarus 1507 @ Trekkertrek Boerdonk 2011

Reacties

volvobm470power
1507
Renze
Dit is een Kharkov (of Charkov) T-150 K met de Jaroslav 236 V6 motor. De Kirovets K-700 had de Jaroslav 238 V8 die je ook in de Kraz 255B truck vindt, en kwam uit een heel andere fabriek. (de K-701 had de 330/350pk Jaroslav 240 V12 met 22 liter inhoud 😃 )

Ze stammen wel beide van omstreeks 1962. Super moderne techniek voor die tijd, de Kirovets met 4 groepen en 4 powershifttrappen met een hydraulisch inschakelende koppeling (koppelen met een powershift platenpakket) en de Kharkov met een droge plaatkoppeling ervoor. Als boeren de Jaroslav V6 vervangen door de V8 om een iets gunstiger vermogen/gewichtsverhouding te krijgen (165pk en 9 ton, of 240pk en 9 ton) moet je voorzichtig met de koppeling zijn omdat anders de ingaande transmissie as kan breken.
velsje
@Renze volgens mij heb je dat niet goed hoor. dit is de zelfde
SJB533
@velsje
XTZ (de Z in het Cyrillische schrift lijkt sterk op onze 3) is de eigenlijke fabrikant. Die Russenmeuk is veel geëxporteerd en in diverse landen werden de trekkers onder een andere naam verkocht. Hier is de Kharkov, de merknaam die bij XTZ hoort, schijnbaar verkocht als Belarus 😉 Deze machine draagt echter het logo van Kharkov 😉 Doe er mee, wat je denkt, dat het beste is 😄
velsje
@SJB533 Aha zo, Meende dat het gewoon een "originele" belarus was. ivm de bestickering enzo.

zoveel verstand heb ik ook niet van dat oost europees/ Russische spul
SJB533
@velsje
Ik ook niet, zeker niet van die apparaten op de Nederlandse markt. In een dubbel zomernummer van Trekker Magazine stond trouwens ooit wel iets over Kharkov.

Zie trouwens net, dat ik de Cyrillische schrift niet helemaal machtig ben. Хaрьков (Ru) of Харків (Ukr) Levert getranslitereerd "Charkov" of "Charkiv" dus ChTZ ipv XTЗ :oops:
Renze
Hier, de Kirovets werd gebouwd nadat Nikita Chroesjtsjov in het najaar van 1959 in Amerika de JD fabriek bezocht had en daar een kniktrekker had gezien (de 8010 die in 1960 op de markt zou komen, met een Detroit 6-71 tweetaktdiesel was uitgerust, een motor die de Jaroslav fabriek overigens sinds het einde van het lend-lease bewapeningsprogramma uit WW2 nog steeds bouwde) en was er zo van onder de indruk dat hij opdracht gaf om ook zoiets te ontwikkelen.

Het verschil was echter dat de Russen het verouderde tweetaktconcept van de series 71 uit 1938 verlieten en de Jaroslav 238 viertakt V8 gingen inbouwen, en Detroit pas in 1987 met de series 60 viertaktdiesel kwam, omdat emissienormen met de tweetakten absoluut onhaalbaar waren.
Tevens werd de 8010 van de markt gehaald vanwege transmissieproblemen (de vrachtwagen transmissie liep warm onder continue belasting waardoor keerringen olie over de droge koppeling zweetten) als 8020, met een verbeterde transmissie, overgespoten, en met andere banden weer teruggeleverd werd aan de klanten, en er in totaal een 100 van gebouwd zijn. Dit terwijl de Kirovets een hypermoderne powershift transmissie kreeg waar er alleen al gedurende de eerste twee vijfjarenplannen 1964-1975 een honderdduizend van gebouwd zijn. (de soviet economie werkte met vijfjarenplannen: De politiek plande wat er de komende vijf jaar gebouwd ging worden. Toen de wapenwedloop zoveel geld ging kosten in de jaren 80 werd dus ook alle geld aan civiele technologiecentra onttrokken ten gunste van militaire techniek)

tractordata.com/farm-tractors/000/…

translate.google.com/translate/…

Het russische model was dus behoorlijk vooruitstrevender dan zijn Amerikaanse aanleiding, en ook behoorlijk succesvoller. (Dat Rusland zo verpauperd is, is omdat er sinds de jaren 70 weinig nieuws meer kwam, zelfs de Sojoez raket waarmee het internationale ruimtestation ISS bezocht wordt, is gebaseerd op de R7 raket van eind jaren 50)

De Amerikanen hebben wel een dikke bek maar de technologie race konden ze maar kantje boord winnen: De maanlanding in 1969 is alleen gelukt nadat ze, na herhaaldelijk falen van het amerikaanse team, uiteindelijk de Duitse krijgsgevangene Wernher von Braun (architekt van het V1 en V2 raketprogramma) en zijn Duitse team de vrije hand gegeven hebben om toch maar eerder als de Russen op de maan te staan (daarvoor was het Russische raketprogramma keer op keer koploper: Laika de eerste hond in de ruimte, Yuri Gagarin de eerste mens in de ruimte, Sputnik de eerste satteliet in een baan om de aarde)

De maanlanding in 1969 was een ommekeer in de geschiedenis: De eerste keer dat de Amerikanen (of eigenlijk de Duitsers dus) zegevierden in de technologie race, en daarmee tevens het punt waarbij de rek uit de Soviet planeconomie was om nog langer de technologische ontwikkeling te kunnen bekostigen.

Russische techniek is niks mis mee (voor die tijd dan, het is nu hopeloos verouderd omdat ze de laatste 40 jaar weinig meer deden) maar hun politiek systeem is de oorzaak dat ze niet met de Westerse wereld meegekomen zijn en hun levensstandaard op die van 1970 is blijven steken.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Belarus 1507 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!