liebherr shovel in het duuster van loonbedrijf veltink op de zandput.. Foto is geplaatst door hermanjohndeere op 01-12-2011 om 20:52:23, met 26 reacties.

Liebherr 566 2Plus2

hermanjohndeere
Liebherr shovel in het duuster van loonbedrijf veltink op de zandput.

Reacties

FendtVario22
Best ding
zetor4ever
Das een flinke zeg!
ford5000
Beste lummel idd. Toch zullen het nooit mijn favoriete shovels worden.
Bij ons op het werk hebben we 3 544 2plus2 en een 550 2plus2 lopen, maar zal nooit een Volvo worden.
hermanjohndeere
Nee een volvo zal het nooit worden, maar wat iemand fijn vind is natuurlijk iets persoonlijks hé 😉
mc-624
Bruud matriaal
ford5000
Dat klopt helemaal.
Ik kan niet voor een ander oordelen, dus oordeel ook alleen op mijn eigen ervaringen.
Liebherr zou niet mijn eerste keuze zijn, maar ook zeker niet de laatste.
Ze komen bij mij op plaats 3, na Volvo en Caterpillar.
Als ik nog kon kiezen tussen de Volvo L110E die ik eerder had of de Liebherr L550 2plus2 waar ik nu vaak mee werk dan zou ik direkt weer voor de Volvo kiezen.
Vind de 550 gewoon kracht tekort komen op de wielen, opbreekkracht valt me ook tegen tov een Volvo.
Laatst ook nog een poosje op een gehuurde 564 gedraaid, en die was stukken sterker op de wielen als de 550. Hij is ook een maatje groter, maar het verschil stond niet in verhouding. Bovendien aan de 550 toch al wel de nodige kosten gehad, zoals nieuwe pomp voor de aandrijving, compleet nieuwe pennen en bussen binnen de 8000 uur ondanks centraal smeersysteem, en nog wel wat andere zaken.
Mede ook daarom kijk ik er met een beetje kritische blik naar. 😉
maartendankers
@ford5000

Al wel eens met een Ljunby Maskin gedraaid?
ford5000
@maartendankers

Ja, een paar maanden met een L13 een jaar of 12 geleden of zo. Absoluut geen verkeerde machine, vooral de cabine was super!
Vond wel jammer dat er een drietraps ZF in lag ipv van een viertraps, en de opbreekkracht viel me een beetje tegen.
Voor de rest een hele fijne shovel!
maartendankers
@ford5000

Oke, ja wij hebben thuis een L14 lopen. Die heeft wel gewoon een 4traps ZF transmissie, hebben er ooit eens een L70E langs gehad te huur. Maar die kon bij lange na niet tippen aan onze LM. Cabine wat je zegt, en gewichtverdeling van een LM is veel beter. Vooral als je met een grote bak wil rijden.
SJB533
Bert,
De aandrijving van zo'n koelkast is toch hydrostatisch? Kun je daar mee leven?

En wat houdt dat 2+2 eigenlijk in? Stereo ken ik, das een knikbesturing en een sturende achteras. Werkt leuk, maar je moet erg wennen.
ford5000
@maartendankers

Wij werken doorgaans ook met grote volume hoogkiepbakken.
Aan de L550 hangt meestal een hoogkieper van Eurosteel met een waterinhoud van 7 kuub en een eigen gewicht van 4 ton.
Achteraf eigenlijk net een maatje te groot, maar we verwerken er alleen gebroken hout mee. Aan de 544's hangen altijd 5 kuubs hoogkiepers en die passen qua formaat wel iets beter bij een shovel van rond de 18-19 ton.
De Volvo L110E had ik in het verleden een vaste volume bak van 6 kuub bij voor het verladen van houtsnippers en die kon daar wel even beter mee omgaan als de 544's met de 5 kuubs bakken. Drukte ook stukken beter door en je kreeg de bak veel makkelijker vol.
L70F heb ik nooit mee gedraaid, wel met een C en die was bij het opbreken van verhardingen wel een beetje sterker als de Ljungby. Nu ik er weer over denk was het trouwens geen L13 maar een L15. In ieder geval iets zwaarder als de Volvo L70C qua gewicht, maar dan met het motorvermogen wat bij de L90C hoort.
'T is al weer ff geleden he. 😉
ford5000
@SJB533

Sjoerd: Dat 2plus2 heeft met de hydrostatische aandrijving te maken.
Hoe het exact zit weet ik niet precies, maar het heeft met instelbaar aandrijfkoppel op de wielen te maken, zoals het mij destijds uitgelegd is. Hierdoor zijn ze wel een stuk sterker geworden tov de oude series, maar toch lukt het niet om in de buurt van de powershift met koppelomvormer van de meeste concurrenten te komen.
Die combi hoeft trouwens ook niet altijd heilig te zijn, gezien mijn ervaringen met een 2 tal CAT 950G shovels. Die kwamen op de wielen ook kracht tekort vergeleken met de Volvo L110E waar ik daarna mee draaide.
Bij de laatste 950G hebben ze toen nog het motorvermogen opgeschroefd ter compensatie, maar dat had niet bepaald een positief effect op het toch al niet lage brandstofverbruik.
SJB533
Aha, tnx. Hebben alleen de grootste neem ik aan?

Zijn dit ook stereo's eigenlijk?
maartendankers
@ford5000
Oke denk dan trouwens dat dat een L14 is geweest waar jij op hebt gedraaid want de L15 is de opvolger van de L14. Wij hebben constant een 6kuubs bak aan de L14 hangen om maïs en wat mest te scheppen. En vooral bij mest als je een goeie bak schept gedraagd de shovel zich er goed. Dan heb je goed 6 ton voorin hangen maar dan blijven de achterbanden wel aan de grond. Dat was bij de Volvo wel anders toen.
ford5000
@SJB533

Nee Sjoerd, zijn allemaal knikgestuurde shovels. De 2plus 2 aandrijving zit dacht ik op alle types vanaf de L524 of zo.
Heb in mijn werk alleen te maken met de middelzware types, dus helemaal zeker durf ik het niet te zeggen.
De Stereo besturing is alleen aan de kleinere types voorbehouden.
ford5000
@maartendankers

Kan heel goed kloppen dat het een L14 was hoor. Hij was ergens rond de 15-16 ton. Weet wel 100% zeker dat er een drietraps ZF bak in lag, en ik dacht een Scania motor, maar kan ook een Volvo TD 60 variant zijn geweest. Ik weet het echt niet meer. Eigenlijk heeft het cabinecomfort nog het meeste indruk op mij gemaakt, en de fijn aanstuurbare hydrauliek die op hetzelfde hoge niveau ligt als bij Volvo.
deerecase
Wat is het verschil eigenlijk met die volvo shovels. bij sommige staat er bijvoorbeeld f achter bij andere d of c.
SJB533
Cabines, design, bouwjaren, vermogens...
WimBe
@SJB533
@ford5000

2+2 is zowel dubbele pomp als dubbele rijmotor. Hierdoor is de gezamenlijke verstelhoek groter, met een groter koppel/hogere snelheid als gevolg. Er is dacht ik ook een type(s) met 2+1 geweest.
hermanjohndeere
Wimbe daar hebben we wat aan 😄 is dat ook weer duidelijk.
ford5000
@deerecase

Veel merken gebruiken vaste typenummers om de klasse waarin de machine zit te verduidelijken. Telkens wanneer er een nieuwere versie van een model uitkomt vervangen ze de letter achter het typenummer door de eerstvolgende letter uit het alfabet.
Sommige merken zoals Caterpillar, Volvo en Liebherr doen dat ook bij hun andere machines zoals kranen, shovels dumpers en bulldozers.
ford5000
@WimBe

Dank voor je uitleg, ik wist het niet precies meer.
deerecase
@ford5000

bedankt.
SJB533
@WimBe
Dank, Wim, voor de uitleg. De 2+1 hweft 2 motoren en 1 pomp?
WimBe
@SJB533

Juist Sjoerd 😄 die types boven de (mini) stereo-types hadden/hebben dat.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Liebherr 566 2Plus2 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!