Schlüter Interieur
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Interieur ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Een foto van een bedieningspaneel in een Euro Trac, maar geen gewone... Het is voor mij tot op de dag van vandaag zelf nog onduidelijk in welke Euro Trac deze foto genomen is. Dat het om een prototype gaat is duidelijk. Maar of het nu de 1000CVT is, of de 1900LS HM8 is een groot vraagteken! Of heeft Schlüter nog geëxperimenteerd?
Foto: Technische Universiteit München
Laatste
Reacties
Neen, versnellingsbak. Alleen zijn zowel de 1000CVT als de 1900LS HM8 vario's... Het lijkt mij dan een rare manier van besturing als je het mij vraagt.
Ik heb deze foto al eens een keer vaker gezien.Ik denk dat het hier om een euro trac CVT gaat maar of het nou die mistrieeuze 1900ls HM8 gaat weet ik niet.
Die HM8 is bij Claas omgebouwd. Die hadden een 1900LS gekocht en andere versnellingsbak in gebouwd, de (ZF?) HM8. Het was de bedoeling om te zien wat het zou geven bij een evt toekomstige Xerion trekker. Die Schlüter zou nog altijd bestaan en bij Claas staan, maar heb nooit foto's ervan gezien. Dat deze foto gemaakt is op de HM8 zou mij heel sterk verbazen, want ik denk dat Claas niet samenwerkte met de TUM, al weet je nooit.
MB-Tracs schijnen er ook te hebben gelopen met HM8, voor testdoeleinden. De HM8 is een bak die door Claas is ontwikkeld. Helaas heb ik hier nooit een foto van gezien, anders had ik die kunnen vergelijken met deze. De eerste Xerions waren met HM8 bak, maar dit viel tegen, en daarna heeft Claas de variobakken ingekocht.
In de 1000CVT ligt een Riemens Hürth, die heel goed te vergelijken is met die in de ouwe Daf'kes. Die werkten met een riemschijfvariator geloof ik. De New Holland Boomer trekkertjes liggen ook met ongeveer zo'n gelijkaardige bak erin (schiet mij niet dood als ik verkeerd ben :D).
Bij de Euro Trac scheen die HM8-bak vrij deftig te werken. Misschien daarom dat er toch Xerion's gebouwd zijn, maar het achteraf toch niets werd.
Liggen er nu geen ZF Eccom bakken in die Xerion's?
Ik bedoel de 1700 of 1900 TV nogwateneenbeetje (ben niet thuis in de typenummering) Die stond enkele jaren geleden in Nordhorn, en had ook een variobak.
Aah, je bedoelt de Super 2000TV-LS van Peter Spitzer, deze heeft een ZF vario bak. Normaal ligt in zo'n type een ZF T6535, een 8-trapspowershift, maar deze is door ZF omgebouwd om een vario uitvoering te testen. Maar ik heb geen idee welk type deze heeft.
@SJB533
Die is gebouwd in 91, maar de ware reden waarom ze er niet verder in gingen weet ik niet echt. Ik gok erop dat het geld er mee te maken had, want de gewone Euro Trac had al zat geld gekost. En hoogst waarschijnlijk stond die bak ook niet op punt. De 8-trapspowershift die je terug vond in de Super Tronic en Super Tronic Trac stonden ook niet op punt, al zijn er wel een 18 tal trekkers gebouwd met die bak, toen ZF besloot hem niet in productie te nemen... Achteraf heb ik gehoord dat het niet zo'n fantastische versnellingsbak was, vooral het schakelen liet te wensen over.
Heb ooit (een fantasietje?) gehoord dat er een Tronic was waar het weer vanaf ging of het ding wou rijden of niet. Als het slecht weer (regen bvb) was kreeg je hem niet weg, terwijl het goed weer was, dan had je wel geluk. Al is dit denk ik de grootsten zever die ik al gehoord heb hahahah.
Op basis van die tekening denk ik dat het hier over de 1000CVT gaat, en dat ie op uw foto in de achteruit staat. Dan zou de rechtse sleuf achteruit zijn waarbij je van u weg duwt om te versnellen, volledig achteruit is stilstand en naar links omschakelen naar "L". Vervolgens versnellen en via die "S" sleuf van L naar H (meest linkse sleuf) schakelen zonder te ontkoppelen (en onder last). Vermoedelijk met als intentie zonder schokken om te schakelen?
Wat mij vooral opvalt is dat er een "Weg-ZW" is, rijafhankelijke aftakas?
En daarnaast 540/1000 rpm + eco aftakas, vrij compleet dus.
Mogelijks hoort deze foto ook bij de Euro Trac HM8, een prototype dat voor Claas gebouw werd. De huidige Euro Trac 1000CVT heeft een andere rijbediening. Foto staat al ergens op TF.