Ford Select-o-speed
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ze lagen zover ik weet in amerikaanse Ford's (oa. 600, 700, 800 en 900 serie, de amerikanen dus) en later ook in de Ford's uit de wereld serie (1000 serie).
Zover ik heb begrepen was het onderhoud ervan (met name afstellen rembanden) iets wat in praktijk te wensen overliet en wat maakte dat ze op een gegeven moment uit productie zijn genomen.
Dat niet alleen. Ze waren nog niet elektronisch beveiligd zoals moderne powershift transmissies.
Je kon dus de handel het hele halve rondje draaien bij volgas. Gewenst resultaat: van bijna 30km/h vooruit naar 10km/h achteruit. Behaald resultaat: Een handvol tandwielen, een huilende eigenaar en een rode bankrekening.
Als je er met beleid mee omging, ging het best goed. Blijkt ook uit het alreeds aangehaalde artikel uit de Trekker en Werktuig.
Oke, hij was dus niet Bokitho-proof.
Dank voor de aanvulling, ik weet er zelf maar weinig van.
en een orginele in duitsland:landwirt.com/ez/index.php/…
Dze foto kwam ik tegen op het internet, maar deze cabine is toch niet zo geleverd op de 5000 6x series?
De Fieco 5DK kwam pas in ?1971?, toen was de 6X inderdaad al eventjes weg
Die wat hier te koop staat is één van de laatste met S-O-S bak, en heeft al een serie 10 sterblok.
Die Duitse is een prachtding voor de prijs, mits hij verder technisch nog in redelijke staat verkeerd.
Die is wel 100% origineel, voor zover ik kan zien.
De allerlaatste Select-O-Speed bakken dateren voor zover ik weet van 1970-71.
Jullie verhalen sluiten perfect op elkaar aan, en geven prima weer waarom de Select-O-Speed eigenlijk zijn tijd te ver vooruit was.
Durf niet te zeggen of het nou 20.000, of bv 30.000 waren.
Velen zijn later ook op kosten van Ford teruggebouwd naar gewone 8X2 transmissies.
Zelfs de bekende T-Ford auto's hadden als versnellingsbak al een planetair stelsel met rembanden. Deze "automobiel" kon dus onder last geschakeld worden... zo zie je maar weer dat veel wat ten tonele verschijnt, in essentie al eens eerder heeft bestaan.
Kijk maar naar onze moderne CVT transmissies die een combinatie vormen van mechanische en hydraulische aandrijving. Het powershift principe is dus ook al heel oud, maar is pas in de jaren 50 een grotere vlucht gaan nemen in de grondverzetwereld door met name Caterpillar. Pas eind jaren 50-begin 60 werd de powershift toegepast in tractoren. De select-O-Speed en de eerste John Deere powershift waren hiervan goed voorbeelden. Later kwam daar de Hydrashift van David Brown ook nog bij.
IH gooide het op de hydraulische toer, en zelfs ons eigen Lely heeft nog een poos met hydrostatische aandrijvingen geëxperimenteerd(jammer trouwens dat ze al in het prototype stadium gestopt zijn). De grote verliezen waren de doodsteek voor de hydrostaten, maar door nieuwe technieken is het 30 jaar later wel gemeengoed geworden en zijn de verliezen binnen de perken te houden.
Zo voorzie ik nu ook een opmars in de trekkerwereld van de combinatie verbrandingsmotor of brandstofcel icm een electrische aandrijving.
Diesel/electrische aandrijvingen zijn al jaren gemeengoed in treinen en grote mijnbouwdumpers en shovels. Ook dit principe is al oud, maar heeft pas enkele tientallen jaren later een grotere bekendheid gekregen door met name de inventieve geest van R.G. LeTourneau.
Nu staan we aan de vooravond van grootschalige toepassing van deze techniek in landbouwtoepassingen. Caterpillar heeft inmiddels sinds enkele jaren de D7E bulldozer in productie, en John Deere heeft met de 7530 ook eerste stappen in die richting ondernomen. New Holland gaat met de NH2 nog weer een stapje verder.
Het zal nog wel enige jaren duren voordat dit gemeengoed is.
In 1959 had Allis Chalmers al een trekker ontworpen die werd aangedreven door een brandstofcel. En pas nu zien we dat de ontwikkeling van de techniek in de buurt komt van wat A-C in 1959 voor ogen had.
De ontwikkelingen zullen op dat gebied nooit stil blijven staan, ook al gaan ze langzaam.
Wel denk ik dat, nu we weten dat onze fossiele grondstoffen op dreigen te raken, deze ontwikkelingen wel eens sneller zouden kunnen gaan als tot nu toe het geval was.
Dank voor de info!
Ander voorbeeld: Er is al sinds jaren een bus voor in het openbaar vervoer die aangedreven wordt door electromotoren, 1 per wiel (dus geen eindaandrijving meer via assen, lagers, olie, tandwielen, reductie).
De electriciteit hiervoor wordt opgewekt door een aggeregaat naar keuze. Er is getest met een dieselaggeregaat (gewoon aan boord dus) en de resultaten waren dat er bij dezelfde dienstregeling 50% aan dieselolie bespaard werd (vele malen minder vermogensverlies in de aandrijflijn en energieterugwinning bij het remmen, regeneratief).
Er kan dus ook bv. een gasmotor of een brandstofcel in... probleem was dat de politiek er niet achter stond (het werkt dus, maar men is bang voor iets nieuws, misschien speelt er wel meer mee, vooral onkunde als ik zo vrij mag zijn) en de bus staat weer stil.
Dit oorspronmkelijke idee was al bedacht door Porsche ergens een jaar of 70-80 geleden.
Misschien moet er een nieuw topic voor komen, we gaan een beetje off topic...
Er is ook een knipperlicht schakelaar waar al een grootlichtverklikker bij op zit. Deze zag je bij mijn weten sowieso vanaf op de latere 1000 serie (6Y).
trekker-onderdelen.nl/data/storage/…
Heb zelf geen schema, misschien kun je hier wat mee:
tractorfan.nl/topic/70258/
tractorfan.nl/topic/46191/
Wanneer je de richtingaanwijzer schakelaar losmaakt (zit van onder de kap vastgeschroefd) en de grootlichtverklikker, dan kun je nameten wat er nog wel of niet meer werkt. Met een beetje geluk heb je genoeg aan een nieuw lampje of een andere zekering (deze kunnen door corrosie soms geen stroom doorlaten. Maak je de contacten even schoon, en net zo met de lampen in de lamparmaturen, dan is het soms al opgelost. Ook de aardeklemmen die je tegenkomt allemaal even schoonmaken voor goed contact).
Succes ermee.