Ford 5000 Select-O-Speed, op oldtimertreffen te Didam 18-6-2006. Klok rond (gele sticker op teller

Ford Select-o-speed

jammermaarhelaas
Ford 5000 Select-O-Speed, op oldtimertreffen te Didam 18-6-2006. Klok rond (gele sticker op teller "+10000 uur")

Reacties

dennis fordson
Rijd dat nu fijner dat Select-O-Speed?
jammermaarhelaas
Ik heb er (helaas) geen ervaring mee, maar het is een 10+2 versnellingen Powershift.
ford5000
@jammermaarhelaas Ik leef met je mee. Ik ook niet 😞
DESLAGERURRE
Waren er maar een paar van toch ?
ford5000
@DESLAGERURRE Waren er zat van, maar niet zoveel die de tand des tijds hebben doorstaan. 😉
Valtra-Fordpower
Hoeveel SOS zijn er eigenlijk gebouwd? En in welke types lagen ze?
jammermaarhelaas
@Valtra-Fordpower

Ze lagen zover ik weet in amerikaanse Ford's (oa. 600, 700, 800 en 900 serie, de amerikanen dus) en later ook in de Ford's uit de wereld serie (1000 serie).

Zover ik heb begrepen was het onderhoud ervan (met name afstellen rembanden) iets wat in praktijk te wensen overliet en wat maakte dat ze op een gegeven moment uit productie zijn genomen.
Joop3
Quote @jammermaarhelaas:
Zover ik heb begrepen was het onderhoud ervan (met name afstellen rembanden) iets wat in praktijk te wensen overliet en wat maakte dat ze op een gegeven moment uit productie zijn genomen.

Dat niet alleen. Ze waren nog niet elektronisch beveiligd zoals moderne powershift transmissies.
Je kon dus de handel het hele halve rondje draaien bij volgas. Gewenst resultaat: van bijna 30km/h vooruit naar 10km/h achteruit. Behaald resultaat: Een handvol tandwielen, een huilende eigenaar en een rode bankrekening.
Als je er met beleid mee omging, ging het best goed. Blijkt ook uit het alreeds aangehaalde artikel uit de Trekker en Werktuig.
jammermaarhelaas
@Joop3

😃 Oke, hij was dus niet Bokitho-proof.

Dank voor de aanvulling, ik weet er zelf maar weinig van.
bert8210
Zo een staat nog op mijn verlanglijstje 😛
danny_ford
Ik ben er nog twee tegengekomen op internet, mocht iemand nog een Select O speed willen kopen, een gerestaureerde in nederland:tweedehands.nl/landbouw-tuinbouw/akkerbouw/…
en een orginele in duitsland:landwirt.com/ez/index.php/…
danny_ford
@ford5000
Dze foto kwam ik tegen op het internet, maar deze cabine is toch niet zo geleverd op de 5000 6x series?
dickt
Ik, Heldern en Hurli356 hebben dit object verplaatst van Tractoren Ford 5000 (Poseren) naar Tractoren Ford Interieur (Poseren)
jammermaarhelaas
@dickt en de andere verplaatsers: dank voor het meedenken.
SJB533
@danny_ford
De Fieco 5DK kwam pas in ?1971?, toen was de 6X inderdaad al eventjes weg 😉
bert8210
De 6X versie vind ik het mooist
ford5000
@danny_ford Klopt. De Fieco cabine is in de loop van 1970-71 geïntroduceerd op de 6Y serie en was tot 1976 ook nog leverbaar op de 7A1 600 serie trekkers. Hij past uiteraard wel op een 6X aangezien de bevestigingspunten en afmetingen van de 6X gelijk zijn aan de jongere types. Je zou hem waarschijnlijk zelfs zonder aanpassingen nog op een 10 serie kunnen zetten als je dat zou willen.

Die wat hier te koop staat is één van de laatste met S-O-S bak, en heeft al een serie 10 sterblok.
Die Duitse is een prachtding voor de prijs, mits hij verder technisch nog in redelijke staat verkeerd.
Die is wel 100% origineel, voor zover ik kan zien.
De allerlaatste Select-O-Speed bakken dateren voor zover ik weet van 1970-71.
ford5000
@jammermaarhelaas en @Joop3

Jullie verhalen sluiten perfect op elkaar aan, en geven prima weer waarom de Select-O-Speed eigenlijk zijn tijd te ver vooruit was.
Deere Hunter
Wij hebben eerder ook een Ford 5000 select-o-speed gehad
ford5000
@Valtra-Fordpower Ik heb geen flauw idee hoeveel er exact gemaakt zijn, maar hou het maar op enkele 10.000'en.
Durf niet te zeggen of het nou 20.000, of bv 30.000 waren.
Velen zijn later ook op kosten van Ford teruggebouwd naar gewone 8X2 transmissies.
jammermaarhelaas
@ford5000

Zelfs de bekende T-Ford auto's hadden als versnellingsbak al een planetair stelsel met rembanden. Deze "automobiel" kon dus onder last geschakeld worden... zo zie je maar weer dat veel wat ten tonele verschijnt, in essentie al eens eerder heeft bestaan.
ford5000
@jammermaarhelaas Klopt helemaal. Het duurt alleen soms wat langer voordat een nieuw principe verder ontwikkeld wordt en uitgerijpt raakt.
Kijk maar naar onze moderne CVT transmissies die een combinatie vormen van mechanische en hydraulische aandrijving. Het powershift principe is dus ook al heel oud, maar is pas in de jaren 50 een grotere vlucht gaan nemen in de grondverzetwereld door met name Caterpillar. Pas eind jaren 50-begin 60 werd de powershift toegepast in tractoren. De select-O-Speed en de eerste John Deere powershift waren hiervan goed voorbeelden. Later kwam daar de Hydrashift van David Brown ook nog bij.
IH gooide het op de hydraulische toer, en zelfs ons eigen Lely heeft nog een poos met hydrostatische aandrijvingen geëxperimenteerd(jammer trouwens dat ze al in het prototype stadium gestopt zijn). De grote verliezen waren de doodsteek voor de hydrostaten, maar door nieuwe technieken is het 30 jaar later wel gemeengoed geworden en zijn de verliezen binnen de perken te houden.
Zo voorzie ik nu ook een opmars in de trekkerwereld van de combinatie verbrandingsmotor of brandstofcel icm een electrische aandrijving.
Diesel/electrische aandrijvingen zijn al jaren gemeengoed in treinen en grote mijnbouwdumpers en shovels. Ook dit principe is al oud, maar heeft pas enkele tientallen jaren later een grotere bekendheid gekregen door met name de inventieve geest van R.G. LeTourneau.
Nu staan we aan de vooravond van grootschalige toepassing van deze techniek in landbouwtoepassingen. Caterpillar heeft inmiddels sinds enkele jaren de D7E bulldozer in productie, en John Deere heeft met de 7530 ook eerste stappen in die richting ondernomen. New Holland gaat met de NH2 nog weer een stapje verder.
Het zal nog wel enige jaren duren voordat dit gemeengoed is.
In 1959 had Allis Chalmers al een trekker ontworpen die werd aangedreven door een brandstofcel. En pas nu zien we dat de ontwikkeling van de techniek in de buurt komt van wat A-C in 1959 voor ogen had.
De ontwikkelingen zullen op dat gebied nooit stil blijven staan, ook al gaan ze langzaam.
Wel denk ik dat, nu we weten dat onze fossiele grondstoffen op dreigen te raken, deze ontwikkelingen wel eens sneller zouden kunnen gaan als tot nu toe het geval was.
jammermaarhelaas
@ford5000

Dank voor de info!

Ander voorbeeld: Er is al sinds jaren een bus voor in het openbaar vervoer die aangedreven wordt door electromotoren, 1 per wiel (dus geen eindaandrijving meer via assen, lagers, olie, tandwielen, reductie).
De electriciteit hiervoor wordt opgewekt door een aggeregaat naar keuze. Er is getest met een dieselaggeregaat (gewoon aan boord dus) en de resultaten waren dat er bij dezelfde dienstregeling 50% aan dieselolie bespaard werd (vele malen minder vermogensverlies in de aandrijflijn en energieterugwinning bij het remmen, regeneratief).
Er kan dus ook bv. een gasmotor of een brandstofcel in... probleem was dat de politiek er niet achter stond (het werkt dus, maar men is bang voor iets nieuws, misschien speelt er wel meer mee, vooral onkunde als ik zo vrij mag zijn) en de bus staat weer stil.

Dit oorspronmkelijke idee was al bedacht door Porsche ergens een jaar of 70-80 geleden.

Misschien moet er een nieuw topic voor komen, we gaan een beetje off topic... 😄
hobbyboer
Quote @Joop3:
Je kon dus de handel het hele halve rondje draaien bij volgas. Gewenst resultaat: van bijna 30km/h vooruit naar 10km/h achteruit. Behaald resultaat: Een handvol tandwielen, een huilende eigenaar en een rode bankrekening.
Mooi omschreven 😄
dickt
Ik, dickt en selten hebben dit object verplaatst van Tractoren Ford Interieur (Poseren) naar Tractoren Ford Select-o-speed (Poseren)
barteltie
@jammermaarhelaas dat blauwe knopje rechts op het dashboard waar is die voor?
radium45
@barteltie Dat is een lampje, zie je in auto,s ook wel eens als je groot licht op hebt staan.
barteltie
@radium45 ahaa ik heb ook zon lampje op de 6500 zitten maar weet nu welwaarom er hij niks doet haha
jammermaarhelaas
@barteltie

Er is ook een knipperlicht schakelaar waar al een grootlichtverklikker bij op zit. Deze zag je bij mijn weten sowieso vanaf op de latere 1000 serie (6Y).

trekker-onderdelen.nl/data/storage/…
barteltie
@jammermaarhelaas mijn 6500 is van 72 en heeft nog de oude schakelaar en grootlichtverklikker. Werken trouwens beide niet ???? dus voor een stroomschema houd ik me aanbevolen
jammermaarhelaas
@barteltie

Heb zelf geen schema, misschien kun je hier wat mee:
tractorfan.nl/topic/70258/
tractorfan.nl/topic/46191/

Wanneer je de richtingaanwijzer schakelaar losmaakt (zit van onder de kap vastgeschroefd) en de grootlichtverklikker, dan kun je nameten wat er nog wel of niet meer werkt. Met een beetje geluk heb je genoeg aan een nieuw lampje of een andere zekering (deze kunnen door corrosie soms geen stroom doorlaten. Maak je de contacten even schoon, en net zo met de lampen in de lamparmaturen, dan is het soms al opgelost. Ook de aardeklemmen die je tegenkomt allemaal even schoonmaken voor goed contact).

Succes ermee.
barteltie
@jammermaarhelaas er zijn een paar pootjes van het zekering kastje afgerot dus daar eerst maar eens een nieuwe op en vetder alles schoonmaken

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!