Ford 8401
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 8401 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Gingen trouwens als kale skids naar Australie. De cabine en plaatwerk zijn wel van Australische orgine.
Nog niet helemaal goed maar via deze link kom je bij een hele vracht exemplaren
flickr.com/photos/bparo2003/…
Van die op de foto in de link staat ook een filmpje op youtube tijdens een trekkertrek. Dat ding maakt echt een oorverdovend lawaai.
Zal hem even opzoeken en posten zo.
Bedoel je deze?
Wel interressant verder over de austalische moves van Ford in de tijd. Of moet ik zeggen "stuiptrekkingen"
( grapje natuurlijk... )
Heb er wel eens een zien staan bij een trekkertrek, dan zonder cabine.
Zo met cabine heeft ie uiterlijk wel wat weg van een White/Olivier zoals die in de jaren 90 in de VS werden verkocht als concurrent van de Magnum.
Van Dijk uit Deurne heeft er volgens mij ook een paar jaar eentje gehad, maar ik weet niet of ze die nog hebben of dat ze hem ooit doorverkocht hebben.
@Tom VB
Ford heeft nog een model speciaal voor de Australische markt gemaakt.
De GS88 Grain Special. Dit was een lichtelijk opgevoerde 6700 met dezelfde cabine als de 8401 hierboven, en ook vrij kaal uitgevoerd. Puur bedoeld als trekker voor zaadwagens en lichte grondbewerkings machines.
Mooi ook om te zien in welk stadium zich de landbouw in verschillende delen van de wereld bevind. En welke eisen de gebruikers eraan stellen.
Hier in europa halen we alles eruit met dingen als 4wd, fronthef, loadsensing, en ook nu met dingen als de traploze bakken en GPS.
Deze bedoelt u?
@jammermaarhelaas
Niet vergeten dat deze 8401 en GS88 inmiddels ruim 30 jaar oud zijn, maar het klopt wel wat je zegt.
Ik kreeg bv vanmorgen nog scans van een folder van de 7810 en 8210 Gen.lll in Nieuw Zeelandse uitvoering toegestuurd van een kennis aldaar.
Die werde daar standaard geleverd met vierkante spatborden en Fritzmeier Europa frame ipv Super Q cabine.
Zo zie je maar dat de onderlinge verschillen groot zijn, al moet wel gezegd worden dat ook in die landen tegenwoordig bijna net zo hoog zijn als wij hier gewend zijn.
Net een aantal landen als Brazilië, Argentinië, en Zuid Afrika geven nog de voorkeur aan zgn. "low spec" uitvoeringen, maar ook die lopen langzaamaan in.
Die 8401 (401, van de motor? :P) duikt nog wel eens op, maar de Grain Special heb ik nog nooit gezien. Zeer zeldzaam zeker?
En heb je ook nog wat wijsheden over de Grain Special 88?
Zeer zeldzaam ook, of niet?
Van de 8401 zijn er nog wel redelijk wat verkocht dacht ik.
Geen 10 duizenden natuurlijk, wamt dat red je niet met één model voor één specifieke markt.
Dat was bij de heren op mijn profielfoto nog wel anders...
V.l.n.r.: H.Ferguson en H.Ford.
Toen waren ze allemaal maar wat blij met "tractors for the masses".
Dat sprekt vuur zich Jouw contactpersoon Down Under heeft niet toevallig een fotoreportage?
Kan ze me niet heugen. Maarja, heb een geheugen als een.... (Tja, zon ding met gaatjes....)
Ja. Toch best een bijzondere tijd, gebeurde veel als je terugkijkt. Vooral Harry Ferguson heeft met het uiteindelijke ontwerp van de 3 punt hef gewoonweg een magistrale uitvinding gedaan.
Het hele concept gewichtsoverdracht en trekkrachtregeling en de treklijn die samenkomt bij de vooras is tot op heden uitstekend geschikt. Al hebben anderen stukje bij beetje kleine dingen verbeterd (ook moet JD volgens mij daarbij genoemd worden), met zaken als de trekkrachtregeling via trekstangen tot aan de electronische hef, het concept staat nog geheel overeind. Ik zou haast zeggen "I link" (als verwijzing naar de I Pad) .
Nee, keukengerei :?
Ik zal hett ff verwijderen, is haast een belediging voor een echte kenner
Kom niet verder dan een wok, pieperpan en eierpan
Dat waren 2 van oorsprong Ierse (dus eigenzinnige) boerenzoons, die ondanks (of dankzij?) veel tegenwerking geschiedenis hebben geschreven.
Henry Ford niet toch? Althans: zijn familie wel, hijzelf was Amerikaan. Henry (Harry, zoals hij genoemd werd) wel idd.
De trekkrachtregeling via de trekstangen is inderdaad een John Deere uitvinding. Ze hebben fortuinen verdiend met de royalties over hun patent.
Daar had Harry, puur zakelijk gezien, nog heel veel van kunnen leren. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat zijn uitvindingen hem windeieren zouden hebben gelegd. Integendeel zelfs.
Hij heeft het zeker niet slecht gedaan.
Ja, moar a't de tente vol zit, kuj ok nig alle daag met nasi of marokkoroni an komn drietn
Ik kookte toen ook al veel verschillende dingen.
Koken is namelijk ook een hobby van me, naast (Ford) trekkers, en muziek maken.
Ford? Jup, maar hijzelf kwam toch niet uit Eire?
Er is een heel stuk over geschreven in een engels tijdschrift, zal het webadres even opzoeken en hier morgen neerzetten.
Bij mijn weten kwamen Henry Fords ouders uit Ierland, zijn naar de VS geemigreerd vanwege de phytoftora.
Bedoel ik
Koken is geen hobby, zal t voorlopig niet worden ook. Krijg de piepers en vlees gaar, en dat is mij wel goed
farmcollector.com/tractors/…
farmcollector.com/tractors/…
farmcollector.com/tractors/…
Prachtig om dit eens zo volledig te kunnen lezen.
En de geschiedenis van de 3 punt hef nog even kernachtig samengevat:
tractordata.com/articles/technical/…
Ga ik morgen wel eens even doen.
Nu is het bedtijd.
helemaal goed, ik ga ook sluiten.
Prachtig gedaan, al is het verre van origineel.
Bedankt voor het posten Reinhard.
Ben je trouwens morgen in de buurt van jouw trekkers te vinden?
Zo ja, dan zie ik je morgen wel.
Jep morgen loop ik er wel rond , uitkijken naar een kerel in zwarte jas met kale kop en grote oren
Ik zal overwegend blauw gekleed zijn met een zwarte pet op met Ford logo erop. Kon moeilijk anders hè?
Maar ik zal een poging doen om je te vinden
Ook een Ford paraplu?
Babyblauw?
Dreag ie den ok bie ne vergadering van de ffcn?
bert5000.hyves.nl/album/29765580/…
Ze bunt moar wat bli-j, daj nig geal en greun zeet
bienoah 2 joar terugge.
Oja vriendje worden