Foto van een Lely Tigo XR, bezig met gras inkuilen.Nieuwe Lely Tigo XR opraap- en silagewagen, voorwand kantelt met oprapen alstie bijna vol is naar voren.

Lely Tigo XR

92 foto's van @poech prut

poech prut
Foto van een Lely Tigo XR, bezig met gras inkuilen.

Nieuwe Lely Tigo XR opraap- en silagewagen, voorwand kantelt met oprapen alstie bijna vol is naar voren.

Reacties

SJB533
Proto toch?
radium45
@SJB533

Denk een al redelijk vergevorderde proto
poech prut
@radium45 Idd, lely laat geen prototypes zien op hun website denk ik zo.
SJB533
@radium45
Die kleden dekken m wel goed af 😄 Kopschot is wel typisch Mengele trouwens
radium45
@SJB533

Ik gruwel altijd als ik de gever van de stuurinrichting zie bij opraapwagens, allemaal draai en knikpunten. overal iets speling en het achteruitrijden is weer helemaal k*t.
Gewoon via een hoekopnemer (potmeter) op de dissel, deze goed afschermen en klaar.
radium45
Ik, radium45 en DB_jansen hebben dit object verplaatst van Tractoren Lely Onbekend (Gras inkuilen) naar Machines Lely Tigo XR (Gras inkuilen)
SJB533
@radium45
Moet betaalbaar zijn en blijven 😃
radium45
@SJB533

Denk niet dat je het eventuele meerbedrag terugvind op een kar van dit caliber.
fendt-412
Ziet er appart uit. Zal wel mooi werken, heb je er ook geen last meer van dat het gras boven het perskanaal vast blijft zitten bij het lossen 😄
SJB533
@radium45
Dat klopt 😉 En dan t onderhoud en vervangen maar ff rekenen 😉
Siebenga
Maar waarom zit dat voorschot nu zo? Puur voor de foto lijkt me
maartendankers
@Siebenga Neem aan dat ze het gras dan eerst achter in de wagen persen en dat het gras steeds verder naar voren komt?
hansjee
Gaat dioe pickup dan ook mee naar achteren, Zo'n grote wagen, wordt je toch niet blij van als kuilmeester
Koe
@hansjee Juist wel toch? Beter 1x in de 20 minuten een grote wagen op de kuil wat je kan verdelen en aanrijden, dan 1x in de 15 minuten een wat kleinere. Dit werkt veel efficiënter lijkt me
Siebenga
DIe wagen die wij hebben is het met de 2de en latere sneden toch wel de max van capaciteit.. Groter schiet je niks mee op (je kan blijven aanrijden maar vast is vast) om het maar niet te hebben over de verschillende boeren waar je met loonwerk mee krijgt te maken. Durf te wedden dat als we de loonwerker de wagen een jaar zouden lenen hij bij veel boeren niet terrecht kan omdat de wagen gewoon te groot is.

Maar dat betekend nog niet dat ik deze wagen snap.. Gaat het gras nu onder langs dat grijze deel? zo scheef? ik heb eerder het idee dat dit gewoon een ordinaire schuifwagen is lol. Of dat voorschot zit nu recht boven de pickup. en als de wagen vol is kan die klep naar de trekker kantelen waardoor er meer ruimte ontstaat. (of je dat dan vol krijgt met laden is bij mij een raadsel 😛 zit een stroming in dat gewas en verwacht niet dat het ineens tegendraad gaat vallen. Maar kan het mis hebben 😄 dan ben je dus ruimte kwijt boven de dissel.. als dat maar goed gaat met een bult oprijden 😛
poech prut
@Siebenga Ik ben ook benieuwd hoe je dat voorste gedeelte goed vol kan krijgen jah. Maar in de link van radium45 staat de wagen aardig uitgelegd.
fendt-412
Onderkant van het schot blijft gewoon stil staan, is een soort schanier. de klep kan van boven naar voren of naar achteren kantelen. Is verder niks geen schuifwagen.

Denk dat het wel mooi laden wil, eerst houdt je hem gewoon normaal recht. Als de wagen dan vol is doe je het schot een stukje naar voren, dan lijkt het me dat het gras wel voor het andere langs gaat, zoekt toch de weg van de minste weerstand. Zit volgens mij nog wel een persschot boven, dus het zal ook wel niet direct de wagen uitpuilen.

Meer gewicht voorop is eerder gunstig dan ongunstig. Bent het gewicht nodig om grip te hebben. Met zwaar gras wil het vaak beter als met licht spul. In zwaar gras zakt de ladewagen ook veel minder diep weg.
hansjee
Denk dat dat gedeelte met oprapen niet gebruikt wordt, omdat het een dubbeldoel wagen is wordt het voorover gekanteld met hakselen bijvoorbeeld.
poech prut
@hansjee ......Met de wand iets voorover ontstaat er minder tegendruk om vermoezing in het geval van nat en zwaar gewas te voorkomen, terwijl de wand met een paar graden achterover een hogere persdruk oplevert bij droog en veerkrachtig gewas........... melkvee.nl/nieuws/1834/…
Siebenga
Is de theorie maar in de praktijk.... Als je met zo'n wagen vers gras gaat laden komt het ja niet eens tot het persschot

Bedoelde de ruimte met kuil op rijden 😉 Cabine tegen opraapwagen geval 😛
hansjee
@Siebenga Kuil niet te steil maken dan:P
wibe
Op trekkerweb staan nog meer foto's van deze wagen. ook staat er al een 2 asser met deze voorkant, dus ze zullen al wel zo goed als productieklaar zijn dat ze daar op die foto's staan.
-lammert-
Dit had ik nog niet vaker gezien. ziet er wel goed uit! 😄
langeslagdiesel
Mijn god, wat een wagen.
gek is niet gek genoeg.
taarup had het toch niet zo heel erg slecht gezien met zijn persschot schuin de bak in.
weer iets wat na bijna 30 jaar door een ander opnieuw woord uitgevonden.
denk dat deze kar net zo veel leeg weegt als een volle 465.
wil je al het exstra gewicht wat aan de voorkant er bij komt dragen dan mag er wel een HEEL zwaar invoerframe in liggen.
DESLAGERURRE
@langeslagdiesel laat mij dan maar laden met m'n 465 :lol:
zetor4ever
XR 65 vind ik iets mooier

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lely Tigo XR ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!