Foto van een MB Trac 1600, bezig met poseren.Even een beetje afwisseling tussen al dat rood van [@ford5000] ....Toch handig zo'n erftrekkertje, die zo voor het grijpen staat, als je de ploeg schoon wi

MB Trac 1600

Joop3
Foto van een MB Trac 1600, bezig met poseren.
Even een beetje afwisseling tussen al dat rood van @ford5000 ....
Toch handig zo'n erftrekkertje, die zo voor het grijpen staat, als je de ploeg schoon wilt maken.

Detail: Deze foto is vorig jaar op dezelfde plek gemaakt, als die van de 900 in de Boerderij.

Reacties

ford5000
Mooi rood is niet lelijk toch?
Maar dit is echt een topper!!!
Krijg je toch een keer een +1 van mij!
Joop3
@ford5000 Mooi? Met zo'n stoppelploegje? Die hoort toch echt achter een kleinere trekker.

(Was de eerste keer dat hij er achter hing. Tegenwoordig gaat het zonder frontgewicht....)
SJB533
Quote @Joop3:
. Tegenwoordig gaat het zonder frontgewicht.
Bunt dee stearne zo zwoar?
Joop3
@SJB533 Op papier net geen 4 ton. In de praktijk net er over. De 900 is met voorlader, klem, en gewicht in de hef ongeveer net zo zwaar als de kale 1600. De laatste keer heb ik het met balenwagen gepresteerd om exact 10.000kg op de brug te zetten.
SJB533
@Joop3
Zal t ook helpen, dat de hut in t midden staat, en (mede daardoor) de motor ook ietsjes naar voor staat?

Tervergelijking
Onze 745 was in praktijk, met hefmastje, 4 ton. Met drieschaar en 4 koffertjes (34kg) was hij redelijk licht voorin...

10 ton? Wat voor mtt staat er voor een 900?
valmet6400power
Zag je net in de Boerderij staan, leuk artikel!!
Joop3
@SJB533 Is geen geheim: Gewichtsverdeling bij een MB-Trac in uitgangstoestand is 60% op de vooras. Dat, en het feit dat je geen ingebouwde slip (voorloop) hebt, zorgt ervoor dat je ondanks de kleine wielen toch heel goed trekkracht kunt overbrengen. Vaak beter als met een vergelijkbare "normale" trekker. Maar dat moet je eerst zien, voor je het gelooft.

Voor de vierschaar wordt onze 95-14 ook redelijk licht in de neus, indien nodig ploeg ik er ook mee, moet het niet zwaar worden qua omstandigheden. Onze voormalige 90-32 heb ik 1 keer gebruikt om de ploeg aan de kant te zetten, die zat precies op de wipwap. Kon zonder frontgewicht goed met een drieschaar uit de voeten.

Totaalgewicht voor de 900 is geloof ik 7,5 ton. 4 tot 4,5 ton voor de schamelwagen helpt echter behoorlijk mee, voor het totaalgewicht van de trekker voegt het natuurlijk niets toe.
Joop3
@valmet6400power Mooi dat je het leuk vindt! Heb ik het dus niet voor niets gedaan, heb al meerdere leuke reacties gehad.
valmet6400power
@Joop3

Ja ik zag 900 & 1600 staan toen ging er al een belletje rinkelen haha toen hier op tf gekeken naar je leeftijd en die klopte 😃 had je de boerderij zelf benaderd of? 😮
newholland6640
@valmet6400power

Loop je een end achter 😛 stond paar weken geleden er al in, maar ben t wel met je eens hoor 😄
selten
@Joop3
Dat was jij toch, ik wist het niet zeker en durfde het niet te vragen. Was een mooi stukkie!
Joop3
Quote @valmet6400power:
had je de boerderij zelf benaderd of?
Hier is het te lezen: tractorfan.nl/topic/48471/

Vervolgens heeft Boerderij mij benaderd, om de een of andere reden wees iedereen op TF in mijn richting...
valmet6400power
@Joop3

Hartstikke leuk inderdaad! Kun je hem uitknippen en inlijsten 😃 😃
valmet6400power
@newholland6640

Nee wij zijn niet geabboneerd dus krijgen hem later via mn oom, vandaar 😃 😃
newholland6640
Quote @Joop3:
om de een of andere reden wees iedereen op TF in mijn richting...

Ja, ik weet ook niet hoe dat kan 😃
newholland6640
@valmet6400power

Waardeloos 😃
dx11
GD tuning Garyp
@dx11 Jammer van de skelterbandjes....
dx11
@GD tuning Garyp idd, setje 600/50-26,5 ofzo zou mooier zijn
GD tuning Garyp
@dx11 Mooi breed....
GD tuning Garyp
@dx11 ads-img.cdn.mbdsrv.com/43_43986_20101117164355_10/…

Kutfoto, maar zoiets zou mooi staan.....
dx11
Nee, dat is te erg. 600 voor zo'n trekkertje is meer als genoeg.
GD tuning Garyp
@dx11 Er staat bij 14.9 r24
GD tuning Garyp
How.....
SJB533
@GD tuning Garyp @dx11
Een 7 heeft anders niet van die grote banden. De banden op de 7 op TP zijn voor zover ik t kan schatten ongeveer even hoog als de banden met landbouwprofiel...
GD tuning Garyp
@SJB533 Maar dat wil niet zeggen dat hoger niet kan 😄 En ietsjes hoger+bredere banden staat sws een stuk mooier.....
SJB533
@GD tuning Garyp
Ik weet niet hoe degelijk die naven van een 700 zijn 😉
GD tuning Garyp
@SJB533 Mwah, daar kom je dan snel achter 😃
dx11
Quote @SJB533:
Een 7 heeft anders niet van die grote banden
Daarom, 600x26,5 is ook niet zo hoog.

Anders 16,9-24 ofzo. Alles beter als dit 😃
GD tuning Garyp
@dx11 F*chking g@il 😃 Die eerste foto dan.....
Joop3
Ik gok dat de 700 op 10,5R18 staat. Een standaard Unimogmaat, maar wel klein...
Veel 700's worden tegenwoordig op 480/65R24 gezet, wat eigenlijk mooi bij die trekkertjes past. Veel hoger moet je ook niet gaan, door de ongunstige bakopbouw wordt de diameter te groot, en kun je nauwelijks meer op gang komen. Je krijgt een trekker waarvan je de rijsnelheid met 3 cijfers aan moet geven, terwijl hij de 40 al niet fatsoenlijk halen kan, zeker met een beetje belading. Dat is bijvoorbeeld ook het grote manco van de 4-cil unimogs, die door hun kleine wielen al voordeel hebben hierbij.

Zo'n grote Trac op terra's is ook leuk voor het oog, maar daar blijft het dan wel bij....
Voor tractiewerk niet geschikt, volgens handleiding, en zo onhandelbaar door de 3,70m breedte. Heb eens het keer het genoegen gehad om er een stukje mee te sturen, maar je moet al bang zijn dat je het kozijn van de loods waar die in staat er niet uit rooit...

Sven en Stefan doen het voor:
trac-technik.de/gallery/v/…
trac-technik.de/gallery/v/…

Dit past allemaal nog precies zonder aanpassingen....
SJB533
@Joop3
3 cijfers?
Waarom hebben de 700's andere bandenmaten eigenlijk?
Joop3
Quote @SJB533:
3 cijfers?
100+....
De 700 is in principe een verkapte Unimog, met geblokkeerde versnellingen. De 800 en 900 hebben andere bak- en asoverbrengingen, zodoende beter geschikt voor tractiedoeleinden, en grotere wielen.

Praktijkvoorbeeld: Dit jaar is er iemand met een 700 bij mij geweest. Toen hij wegreed konden we hem mooi horen. 2,5 km later schakelde hij pas in de hoogste versnelling, met een losse trekker....
SJB533
@Joop3
Ach zo! Vandaar dus de kleine asnaafjes!

Zijn er voor een 700 binnen de landbouw overigens nog wel taken waar ze goed voor zijn?
Joop3
@SJB533 Och ja, ze zijn overal voor in te zetten. Bedenk wel dat begin jaren '70 een cabine, 4wd en sper voor en achter geen vanzelfsprekenheid waren. Er zijn er zelfs die een zaaicombi bestaande uit kopeg+zaaimachine, en een frontwerktuig (cultivator, of pakker) er aan hangen.
Ook voor een drieschaar wentel, e.d. gaat het meer dan prima.

Bij zware lasten kun je gewoon de hoogste versnelling buitensluiten, en comfortabel 25 rijden.

Het optimale inzetgebied, waar ze heel veel voor gebruikt zijn, en misschien nog wel worden is de stalvoercombi. Verschrikkelijk snel op de weg met een lege wagen, en terug doe je er iets langer over. Ideaal bij grond op afstand.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MB Trac 1600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!