Zelfbouw Oprijwagen
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Zelfbouw Oprijwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wat @Fendt926Driver bedoelt is de spoorbreedte. Kan aangepast worden middels bredere banden, en een breder gezette velg, of door een bredere as
Assen zijn voor fabrikanten gewoon inkoopmateriaal. Kan dus heel goed zijn, dat Kemper dit type in t verleden gebruikte onder strooiers en opraapwagens Of BSL. Deze as lijkt nl ook op de as onder onze oude opraapwagen...
ik weet wel zeker dat ik precies zo'n as onder de kunstmeststrooier heb gelast. en die kwam onder een kemper ladewagen vandaan.
Klopt t dus, wat ik dacht
Ook een Peitz?
Ben zelf al s bezig geweest met kijken of ik de beremming klaar kon maken. Ook leuk
zou zomaar kunnen, stond niks op. maar die remmerij gebruiken wij niet. alleen maar lastig. geen remventielen op de trekkers zitten, alleen een op de renault maar die rem moet je niet gebruiken in het land. en een kunstmeststrooiertje is niet zo zwaar.
Naafkap
Konden wij ook niet. Pa meende, dat t met t hydrauliekventiel wel kon... Zie je t voor je? 5 ton aan trekker en wagen en nog een stuk of 11 ronde balen...
dan zal ik daar eens naar moeten kijken
bedoel je zo iets??
zo rijden wij bijna altijd. alleen afgelopen jaar vonden we het te nat om met de achterste er achter te gaan rijden.
Nope. Gesloopte opraapwagen achter de 745. Dus hooguit 11 ronde foliebalen...
Kan niet! Een as heeft normaal gesproken voorspanning, dat wil zeggen dat het geheel iets rond staat, danwel in het midden geknikt is. Als je hem dan belast buigt hij door zodat hij in beladen toestand vlak staat. Als je een geknikte as in het midden doorzaagt op jouw manier, dan krijg je hem vlak. Gewoon een stuk vierkant er tussen lassen, niet helemaal rechtuit, en eventueel de knik er weer in richten. In de praktijk wil dit wonderbaar met een mobiele kraan bij zulke asjes.
was even als voorbeeld. een 50 pk trekkertje van ik denk 3 ton ofzo en dat voor twee wagens met gezamenlijk 28 vierkante balen. dus totaal een ton of 14 of 15 wat erachter hangt.
Kuilvoer? Maak daar maar 400kg van voor t gemak. Is dus dik 11 ton Komen nog een paar zware wagens bij...
ja. doe ik ook. die voorste wagen is ook niet bepaald licht hoor. das echt een dikke wagen. kan makkelijk nog een laag bijop maar dan wordt ie te hoog.
op mijn foto die achterste wagen heeft fusees. je kunt er nog steeds wel erg scherp mee draaien maar die zal niet zo gouw omvallen. de wielen draaien op hun ple.
Ik heb hetzelfde gevoel bij onze schamelwagen. En die is ook dik 4 ton eigengewicht. Als je dan met een lege wagen in een scherpe bocht remt heb je al het idee dat hij gaat. Maar dat remt dan ook monster. Met een volle vracht kun je altijd binnen 10 meter stilstaan als het moet....
Hydro of DruLu-beremming?
@jmos
Zo'n oldtimer hebben wij gebruikt. Vond t niks. Doe mij maar schamelbesturing...
ik vind het erg fijn rijden. moet ie natuurlijk wel goed uitgelijnd zijn maar dat is die van ons ook wel. en wij rijden toch niet harden dan 30 met onze trekkers dus voor de snelheid hoeft het ook niet.
trouwens. ik vind dit veel fijner want als je met een volle wagen met schamel de dam in of uitdraait vind ik het toch aardig onstabiel
Kwestie van gewenning... En goed kunnen rijden
en de voorste as is 10 cm smaller dan de achterste as
en dat zal wel wat mee vallen met omvallen in de bocht niet te hard er door heen rijden
dan had ik het goed. maar het valt reuze mee hoor. jij hebt er zelfs twee achterassen onder zitten. de wagen achter onze ford heeft er maar een achter en daar zijn de balen nog eens hoog geladen ook nog. en dan wiebelt het alleen maar wat. als jij er trekkers ofzo ophebt zal er wel niks gebeuren. op onderstaande foto moesten ze ook dwars draaien en daar gebeurde ook niks mee. behalve dan dat de achterbanden het niet zo fijn vonden.
ik geloof je graag, toch gaat het hier al jaren goed met onze zelf-verbouwde tank van een ruime 8 kuub, en een zes meter bemester! Daarvan hebben we ook een nieuwe as verbreed, op de manier zoals jmos zegt, wij hebben dan zelfs enkele gaten in de koker geboord en daar ook weer lassen ingelegd..
Is denk ik ook een andere as als deze landbouwasjes.
Bij een 15 tons snelverkeeras kun je niet zien dat hij gebogen is, dit is namelijk heel minimaal. Bij een 3 tons opraapwagenasje als op deze foto kun je dat met het blote oog zien.
Is denk ik ook een andere as als deze landbouwasjes.
Bij een 15 tons snelverkeeras kun je niet zien dat hij gebogen is, dit is namelijk heel minimaal. Bij een 3 tons opraapwagenasje als op deze foto kun je dat met het blote oog zien.
banden waren al bijna glad, zitten van die michelin xs'sen onder, maar ik kan niet zien dat ze scheef slijten, zou wel kunnen van wel :lol:
hij is ook inderdaad wel wat zwaarder uitgevoerd, vierkant 10 cm dik ongeveer denk ik, en massief...
Niet helemaal waar. Al de dubbelluchtassen zijn niet gebogen.