Foto van een Zelfbouw Oprijwagen. bijna klaar. Foto is geplaatst door jelmer_mt op 15-12-2012 om 12:18:21, met 43 reacties.

Zelfbouw Oprijwagen

jelmer_mt
Foto van een Zelfbouw Oprijwagen. bijna klaar

Reacties

dx11
Waar heb je hem laten spuiten? Of heb je dat zelf gedaan?
Fendt926Driver
Poe super mooi. had je de voorste as niet iets breder moeten maken. in verband met stabiliteit in de bochten. mooie banden er ook op. komt er traanplaat op of hout?
jelmer_mt
Ik heb hem zelf gespoten hoe wil jij die as zomaar breder maken?
SJB533
@jelmer_mt
Wat @Fendt926Driver bedoelt is de spoorbreedte. Kan aangepast worden middels bredere banden, en een breder gezette velg, of door een bredere as 😉
dx11
Quote @jelmer_mt:
hoe wil jij die as zomaar breder maken?
as doorzagen, en een dikwandige koker die er strak omheen past weer aan lassen
jmos
Is dat trouwens een as die kemper ook gebruikte onder de ladewagens enz. ? wij hebben ook zo'n as lijkt het wel. komt onder een kemper ladewagen vandaan. 😛
SJB533
@jmos
Assen zijn voor fabrikanten gewoon inkoopmateriaal. Kan dus heel goed zijn, dat Kemper dit type in t verleden gebruikte onder strooiers en opraapwagens 😄 Of BSL. Deze as lijkt nl ook op de as onder onze oude opraapwagen...
radium45
Peitz
jmos
@SJB533
ik weet wel zeker dat ik precies zo'n as onder de kunstmeststrooier heb gelast. en die kwam onder een kemper ladewagen vandaan. 😃
SJB533
@radium45
Klopt t dus, wat ik dacht 😄
SJB533
@jmos
Ook een Peitz?
Ben zelf al s bezig geweest met kijken of ik de beremming klaar kon maken. Ook leuk 😃
jmos
@SJB533
zou zomaar kunnen, stond niks op. 😛 maar die remmerij gebruiken wij niet. 😃 alleen maar lastig. 😛 geen remventielen op de trekkers zitten, alleen een op de renault maar die rem moet je niet gebruiken in het land. 😃 en een kunstmeststrooiertje is niet zo zwaar. 😃
SJB533
@jmos
Naafkap 😉

Konden wij ook niet. Pa meende, dat t met t hydrauliekventiel wel kon... Zie je t voor je? 5 ton aan trekker en wagen en nog een stuk of 11 ronde balen...
jmos
@SJB533
dan zal ik daar eens naar moeten kijken 😛

bedoel je zo iets?? 😃

zo rijden wij bijna altijd. 😄 alleen afgelopen jaar vonden we het te nat om met de achterste er achter te gaan rijden. 😛
SJB533
@jmos
Nope. Gesloopte opraapwagen achter de 745. Dus hooguit 11 ronde foliebalen...
Joop3
Quote @dx11:
as doorzagen, en een dikwandige koker die er strak omheen past weer aan lassen

Kan niet! Een as heeft normaal gesproken voorspanning, dat wil zeggen dat het geheel iets rond staat, danwel in het midden geknikt is. Als je hem dan belast buigt hij door zodat hij in beladen toestand vlak staat. Als je een geknikte as in het midden doorzaagt op jouw manier, dan krijg je hem vlak. Gewoon een stuk vierkant er tussen lassen, niet helemaal rechtuit, en eventueel de knik er weer in richten. In de praktijk wil dit wonderbaar met een mobiele kraan bij zulke asjes. 😉
jmos
@SJB533
was even als voorbeeld. 😄 een 50 pk trekkertje van ik denk 3 ton ofzo en dat voor twee wagens met gezamenlijk 28 vierkante balen. 😄 dus totaal een ton of 14 of 15 wat erachter hangt. 😃
SJB533
@jmos
Kuilvoer? Maak daar maar 400kg van voor t gemak. Is dus dik 11 ton 😉 Komen nog een paar zware wagens bij...
jmos
@SJB533
ja. doe ik ook. 😄 die voorste wagen is ook niet bepaald licht hoor. 😛 das echt een dikke wagen. kan makkelijk nog een laag bijop maar dan wordt ie te hoog. 😄
Fendt926Driver
Was zo mar een vraag van die as. misschien is het gezichts bedrog en is de voorste as net zo breed als de achterste assen. dan lopen ze mooi binnen de wagen. heb zelf een draaischamel tank maar met bijna haaks omhalen moet ik hem door laten rollen en niet remmen want dan heb ik het idee dat hij over de draaischamel knikt en omvalt. tank is natuurlijk wat anders dan oprijwagen maar zou bij beladen altijd hoge en of zwaarste deel achterop zetten
jmos
@Fendt926Driver
op mijn foto die achterste wagen heeft fusees. 😄 je kunt er nog steeds wel erg scherp mee draaien maar die zal niet zo gouw omvallen. 😄 de wielen draaien op hun ple. 😄
Joop3
@Fendt926Driver Als je de schamel er dwars onder hebt staan maakt het voor de stabiliteit niet uit wat de spoorbreedte van de voorste as is.

Ik heb hetzelfde gevoel bij onze schamelwagen. En die is ook dik 4 ton eigengewicht. Als je dan met een lege wagen in een scherpe bocht remt heb je al het idee dat hij gaat. Maar dat remt dan ook monster. Met een volle vracht kun je altijd binnen 10 meter stilstaan als het moet....
SJB533
@Joop3
Hydro of DruLu-beremming?

@jmos
Zo'n oldtimer hebben wij gebruikt. Vond t niks. Doe mij maar schamelbesturing...
jmos
@SJB533
ik vind het erg fijn rijden. moet ie natuurlijk wel goed uitgelijnd zijn maar dat is die van ons ook wel. 😄 en wij rijden toch niet harden dan 30 met onze trekkers dus voor de snelheid hoeft het ook niet. 😄
jmos
@SJB533
trouwens. ik vind dit veel fijner want als je met een volle wagen met schamel de dam in of uitdraait vind ik het toch aardig onstabiel
SJB533
@jmos
Kwestie van gewenning... En goed kunnen rijden 😃
Fendt926Driver
Quote @Joop3:
Als je de schamel er dwars onder hebt staan maakt het voor de stabiliteit niet uit wat de spoorbreedte van de voorste as is.
klopt helemaal maar bedoelde meer te zeggen dat totdat je er dwars onder staat een bredere as stabieler is
jelmer_mt
Die assen komen van een ladewagen af
en de voorste as is 10 cm smaller dan de achterste as
en dat zal wel wat mee vallen met omvallen in de bocht niet te hard er door heen rijden
jmos
@jelmer_mt
dan had ik het goed. 😃 maar het valt reuze mee hoor. jij hebt er zelfs twee achterassen onder zitten. de wagen achter onze ford heeft er maar een achter en daar zijn de balen nog eens hoog geladen ook nog. en dan wiebelt het alleen maar wat. 😛 als jij er trekkers ofzo ophebt zal er wel niks gebeuren. 😄 op onderstaande foto moesten ze ook dwars draaien en daar gebeurde ook niks mee. 😄 behalve dan dat de achterbanden het niet zo fijn vonden. 😛
Joop3
@SJB533 Hydro. Van de lucht was niks meer goed toen we hem kregen, en dat was nog voor het trekkertijdperk met luchtaansluiting.
jehan
@jelmer_mt als je de as breder wilt maken las hem dan welweer op dezelfde manier aan elkaar ..omdat een as vaak heel iets voor gebogen is ..heb een paar keer over een as verbreed ..ff een merkteken maken op een kant van de as bovn kant boven houden ..een paar zware hoek ijzers er lang lassen en klaar is klara
steyr-wanroy
Ziet er goed uit die wagen wordt mooi . ik heb vandaag zelf een vrachtwagen aanhanger gekocht om een oprijwagen van te maken
B - W
Quote @Joop3:
Kan niet! Een as heeft normaal gesproken voorspanning, dat wil zeggen dat het geheel iets rond staat, danwel in het midden geknikt is. Als je hem dan belast buigt hij door zodat hij in beladen toestand vlak staat. Als je een geknikte as in het midden doorzaagt op jouw manier, dan krijg je hem vlak. Gewoon een stuk vierkant er tussen lassen, niet helemaal rechtuit, en eventueel de knik er weer in richten. In de praktijk wil dit wonderbaar met een mobiele kraan bij zulke asjes.

ik geloof je graag, toch gaat het hier al jaren goed met onze zelf-verbouwde tank van een ruime 8 kuub, en een zes meter bemester! Daarvan hebben we ook een nieuwe as verbreed, op de manier zoals jmos zegt, wij hebben dan zelfs enkele gaten in de koker geboord en daar ook weer lassen ingelegd..
B - W
Donders mooi wagentje trouwens!
GD tuning Garyp
Mooie wagen 😄
Joop3
@B - W Dan ga ik er wel van uit dat de binnenkant van de banden harder slijt....
Is denk ik ook een andere as als deze landbouwasjes.
Bij een 15 tons snelverkeeras kun je niet zien dat hij gebogen is, dit is namelijk heel minimaal. Bij een 3 tons opraapwagenasje als op deze foto kun je dat met het blote oog zien.
B - W
Quote @Joop3:
Dan ga ik er wel van uit dat de binnenkant van de banden harder slijt....
Is denk ik ook een andere as als deze landbouwasjes.
Bij een 15 tons snelverkeeras kun je niet zien dat hij gebogen is, dit is namelijk heel minimaal. Bij een 3 tons opraapwagenasje als op deze foto kun je dat met het blote oog zien.

banden waren al bijna glad, zitten van die michelin xs'sen onder, maar ik kan niet zien dat ze scheef slijten, zou wel kunnen van wel :lol:
hij is ook inderdaad wel wat zwaarder uitgevoerd, vierkant 10 cm dik ongeveer denk ik, en massief... 😃
fendtjuh
Strakke wagen, netjes 😄
dx11
Quote @Joop3:
15 tons snelverkeeras kun je niet zien dat hij gebogen is,

Niet helemaal waar. Al de dubbelluchtassen zijn niet gebogen.
Joop3
@dx11 Dan klopt het in elk geval wel weer dat je niet kunt zien dat ze gebogen zijn.... 😃
dx11
@Joop3 idd 😛 bij Mulder geleerd. Diepladers rechte assen, landbouwwagens kromme
Joop3
@dx11 Dan is onze meststrooier vanaf nu geschikt voor snelverkeer. Gelukkig, kan de 1600 er gewoon voor. 😃

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Oprijwagen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!