Foto van een Matbro Mastiff, wat moet je nog toevoegen? 20 stuks gebouwd van 2 super major achterbruggen met de beroemde Ford 6 D (590) motor. De eerste knikstuur trekker ter wereld in serieproductie.

Matbro Mastiff

RPCounty
Foto van een Matbro Mastiff, wat moet je nog toevoegen? 20 stuks gebouwd van 2 super major achterbruggen met de beroemde Ford 6 D (590) motor. De eerste knikstuur trekker ter wereld in serieproductie. Het patent werd verkocht aan Caterpillar voor 1000000 Pond. dus dit is eigenlijk de Godfather van alle knikshovels.

Reacties

RobDeutz104
Echt een stuk historie, staat daar geneog zo te zien!
bob de bouwer
Wel mooi, maar toch apart!
ford5000
Beter als dit wordt het bijna niet! 😄
RPCounty
Ik ben er ook bang voor....
rene roadless
@RPCounty
liever een blauw paard dan een verre vriend
SJB533
Quote @ford5000:
Beter als dit wordt het bijna niet!
Behalve dat hij in Delden had moeten staan?

Maar is idd een prachtding!
RPCounty
En dat is.
RPCounty
@Ford5000, jij had toch niet zo veel met die majors?
ford5000
Quote @SJB533:
Behalve dat hij in Delden had moeten staan?

Klinkt misschien gek als ik het zeg, maar persoonlijk heb ik niet zoveel met Fordson achtigen(met alle respect hoor).
Als ik het me had kunnen veroorloven had ik dan zelf liever een 1474 Shortnose zoals die van Richard, of een 1884 willen hebben.
Puur een kwestie van smaak dus, al is deze natuurlijk veel exclusiever.
ford5000
@RPCounty Zie reactie hierboven. 😃
SJB533
@ford5000
Maw: oln kroam?
ford5000
@SJB533 Nee, dat zeer zeker niet!!!
Ik ben gewoon opgegroeid met de Fords, en de County's dus wellicht dat ik daarom meer met die trekkers heb, al weet ik mooie Major achtigen en conversies daarop ook zeker te waarderen.
RPCounty
Ik denk dat de waarde van deze 2 uitersten dicht bij elkaar zullen liggen.
SJB533
@ford5000
Beet! 😃

Maar dat heb ik nu ook, bij een ander merk. Ben ook niet opgegroeid met de D'tjes. Sterker: de Cormickjes zijn letterlijk van voor mijn tijd. Ford heb ik in mindere mate ook wat mee. Meer als met de voorgangers.
ford5000
@RPCounty Bedoel je daarmee dat deze Mastiff alleen ongeveer dezelfde waarde vertegenwoordigt als die beide County's samen, of als één van hen?
RPCounty
@Ford5000 De prijs van de Mastiff zal in de buurt van de 1474 zitten. Ook nog een 1884 er bij is wat te veel van het goede.
ford5000
@RPCounty Ik schrok al bijna!
Enig idee hoeveel rijdende Mastiff's er nog over zijn van de oorpronkelijke 20?
RPCounty
@Ford5000 ik meende 16 stuks, waarde is 50000 pond+.
SJB533
@RPCounty
Waar de New Major begint met 1000-1500?

Heeft deze man van alle grote merken conversies wel iets?
ford5000
@RPCounty Waarde van een 1884, Short Nose of een niet opgeknapte Triple D liggen zo ongeveer allemaal in die buurt dan?
RPCounty
Ik denk dat daar niet veel verschil in waarde zit, deze trekkers hebben nou eenmaal heel veel aanzien in Engeland en er wordt grif 50000 voor afgetikt. deze man heeft alleen maar Ford/Fordson en 1 engelse inter van zijn schoonvader vandaar dat bord.
ford5000
@RPCounty Je vraagt je soms af waar die Engelsen dat allemaal van weten te financieren als je die astronomische bedragen leest.
Net als die Duitsers dat met Schlüter Super- en Profi Tracs of een Fendt Nasenbär hebben....
RPCounty
De duivel schijt vaak op 1 bult zeggen wij hier wel eens......
ford5000
@RPCounty Dat is ook hier een veel gebruikte uitspraak.
ford-major
Ik kende een hoop major modellen maar deze nog niet! zeer mooi!
AG35
@RPCounty Machtig mooie machine! Vanaf wanneer zijn deze gebouwt?
RPCounty
Vanaf 1962 zijn er 20 gebouwd.
AG35
@RPCounty Dan is het waarschijnlik niet de eerste kniktrekker, in serie gebouwd. Holder bouwt ze vanaf 1954/55
in serie. Ze zijn wel iets kleiner van formaat...
RPCounty
Ze waren we zo slim om er patent op aan te vragen en er vervolgens 1000000 pond voor te vangen, dus ze zullen wel iets hebben bedacht waar Holder niet aan gedacht heeft.
AG35
@RPCounty Deze heeft tog geen pendelende as, maar pendeld op het knik punt?
RPCounty
Pendelende as. niet in het knikpunt
AG35
@RPCountyDat is dus het grote verschil... Holders pendelen op of net na het knikpunt. Heeft 1 nadeel, helemaal geknikt en zwaar belast, komt er wel eens een wiel los van de grond. Denk dat een pendel as dat niet doet.
jmos
@AG35
altijd linker voorwiel dat los komt?
AG35
@jmos Ligt eraan hoe om je knikt, het wiel wat het verste weg staat. Met frontlader gebruik een van de achterwielen.
In de jaren 80 heeft holder een 'knikpunt stabilisator' ontwikkeld. Die dit voorkomt.
jmos
@AG35
Op die manier ja. 😄 dacht dat je bedoelde omdat de motor de aandrijfas een richting op laat draaien hij altijd om die as gaat draaien. Als je naat tractorpullimg kijkt zie je dit ook. dan torst het hele frame door de kracht van de motor. Maar dat wat jij zegt komt dan gewoon omdat ie te licht is van voren. dat ie wil steigeren maar het niet helemaal wil omdat het een knikker is.
AG35
@jmos inderdaad door te knikken verplaatst de motor zich, dit is het 'frontgewicht',hangt ook helemaal voor de vooras.
Frontlader kun je niet gebruiken zonder contragewicht achter.
Gerrit GBo
@RPCounty Rijden er ook exemplaren in NL??
RPCounty
@Gerrit GBo Nee helaas niet. zijn er enkele naar scandinavie geexporteerd, maar hier niet.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Matbro Mastiff ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!