Roadless Ploughmaster 78
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Roadless Ploughmaster 78 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Mooi spul aparte combi!!
Wat was de reden voo Roadless Traction Ltd. om dit soort conversies nog steeds te blijven doen, Richard? De Ford 6610 was immers ook met 4wd leverbaar.
Het kan aan mij liggen maar die cabine en die vooras lijken mij nou niet echt superieur tegenover een gewone 4wd 6610 met Super Cab.
Klopt dat van die superioriteit?
Dan zijn we het daarover in ieder geval wel eens Richard Denk maar aan het zicht alleen al tegenover dit hondehok.
Superieur qua trekkracht he. Dan maakt de rest schijnbaar niet uit
Wat een schoonheid!
Ja idd het straalt er van af met zo'n vooras :?
Dacht ik! 4wd zit er al onder. Nu nog goedwerkend
Maar wat maakt deze Roadless tot een betere trekwerk tractor?
Is het een verdeelbak met andere (of instelbare?) voorloop?
Is het de (standaard vanwege het gietblok met scharnierpunt voor triangel?) goede gewichtsverdeling?
Iets anders?
De praktijk was denk ik wel dat veel gebruikers van standaard 4WD te weinig frontgewicht gebruikten, waardoor de voorwielen niet genoeg grip/tractie kregen. Daar zal deze Roadless allicht al beter om scoren.
Het ziet er wel echt "British" uit
Persoonlijk heb ik me altijd afgevraagd waarom Ford standaard hun tractoren op van die kleine wielen leverde.
Zo kon er op bv. een 5610 gewoon 38", terwijl ze standaard met 34" afgeleverd werden. Ook hier bij deze roadless zit er een zee aan ruimte tussen wiel en spatbord.
Het voordeel van bv. de 40 serie vind ik de wendbaarheid van de 4WD ondanks zijn 38" achter en 28" voorwielen.
Ik weet niet, wat voor trekkers dat waren?
Ik denk trouwens, dat @jammermaarhelaas een sterk punt heeft mbt dat gewicht. Zonder druk is er immers geen tractie Of bedoel je dat niet, Henri?
Ja, door te weinig frontgewicht te gebruiken heb je gewoon niet het profijt van 4WD zoals het kan zijn. Mijn ervaring is dat sommige (veehouders) 4WD zagen (en allicht nog steeds zien) als een mooi frontgewicht, dan komt ie niet zo snel van voren omhoog, en ze kunnen er de kuilvoersnijder oid. beter de kuil mee in krijgen.
Even een aanloop van 1,5 meter met 2WD en je krijgt ook alles de kuil in. En de 2WD voorwielen houd je met frontgewichten ook wel aan de grond.
Wie het echt nodig hebben voor het oorspronkelijke doel: trekkracht, halen er het meeste uit met voldoende gewicht op de as, zoals duidelijk is aangetoond met praktijkproeven. Ook spaart dit dieselolie vanwege minder slip. Het is uiteraard wel extra gewicht wat verplaatst moet worden, maar netto levert de slipreductie meer op.
"Reinventing the wheel" is gewoon engels voor "het wiel opnieuw uitvinden"
Ik schets je nu het dialoog tussen een jongen van 20 en zijn vader
Pa, mis jij de vorige trekker nog wel eens? Daar zat nl wel 4wd op.
Ja soms nog wel.
Ow? Wanneer dan? Injecteren? Ploegen?
Nee niet met injecteren. 4WD op grasland: no way! Met bouwlandinjecteren is t wel knap handig.
4WD is inderdaad een mooi gewicht. En zoals geschetst: Ook heel handig. Voor veel werkzaamheden wellicht overbodig, maar toch op ieder bedrijf een bruikbaar iets. Met name als je dan ook akkerbouw er bij hebt (bijv mais). Het wordt helemaal interessant, wanneer je dan ook nog efficient gewichten kunt, zoals een fronthef met voorzetblokken (a la Ford of Deutz-Fahr)
Dialoog is autobiografisch
Dat meen je niet?? Dat deden ze hier toch? Dit ding is gebaseerd op een 6610 die dus ook met 4wd leverbaar was, zelfs met een goeie ZF as die centraal aangedreven was (en dus ook veel wendbaarder was dan de Roadless as) en je hangt 11x40 kilo aan het basisblok en klaar is Kees.
@SJB533 Dat waren Ford 6 cilinders met Roadless voorassen Dat was ver voordat je een 10 serie met 4wd kon krijgen dus erg logisch voor die tijd.
En wat bedoel je met geen gewicht geen tractie :? aan een Ford kun je toch ook gewoon frontgewichten hangen lijkt mij.
wordt vaak niet gedaan. en omdat deze conversie gewoon al wat zwaarder was vooraan had deze wat meer grip vooraan. tenminste als ik alles hierboven goed gelezen heb.
Als je naar Amsterdam toe gaat, ga je ook over Parijs? Als je toch meer gewicht wilt lijkt het mij makkelijker om frontgewichten aan een trekker te hangen dan een trekker te kopen die vooraan een beetje zwaarder is.
Een boer die de maximale trekkracht van zijn trekker nodig is heeft hem echt wel vol met frontgewichten hangen.
ik snap je wel ja. ik vind het ook wat raar ja maar het was toen gewoon zo. en wat @ford ook zegt. dit was ook een van de laatste modellen want ford ging ook standaard 4wd maken.
Dat kun je inderdaad. En wellicht brengt dat meer, dan een Roadless frontblok. Vermoed, dat Henri bedoelt, dat dat in praktijk niet gebeurde. Ik weet ook niet of deze seventy-eight iets langer is. (Richard spreekt over een tussengebouwde verdeelbak). Haalt de druk op de vooras ook omhoog he
Begrijp mij niet verkeerd: ook ik twijfel, of deze Roadless daadwerkelijk meer tractie heeft, dan een standaard Ford.
Dat bedoelde ik dus met 'reinventing the wheel' een compleet overbodig product in die tijd.
Een boer die de maximale trekkracht van zijn trekker nodig is heeft hem echt wel vol met frontgewichten hangen.
Is makkelijk kon ik zo kopieren van een van mijn vorige reacties. En niet alleen nu maar begin 80er jaren ook al.
Ik wilde @SJB533 even op weg helpen met jou uitspraak "reinventing the wheel", maar dat hoorde ik natuurlijk niet te doen, sorry.
Ik heb in de voorgaande reactie een mention aan @RPCounty gericht omdat ik er vanuit ga dat hij de details kent omtrend deze Roadless conversie. Zie mijn betreffende reactie voor verdere details.
Je zou, als je verder niet nadenkt, en denkt dat je alles al weet, kunnen roepen dat een af Ford fabriek geleverde 6610 met centrale aandrijving op de ZF vooras met 11 stuks frontgewichten van 40kg beter is. Ik heb wel mijn vermoeden, maar weten doe ik het niet en wil daarvoor dus eerst de reactie van @RPCounty afwachten.
Of ga jij ons vertellen waarom een ZF beter is dan deze Roadless? Qua tractie, niet qua looks.
Op TF heb ik inmiddels al wel een aantal Ford gerelateerde weetjes bijgeleerd.
En zoals @SJB533 al zegt, in praktijk wordt er wel eens anders dan optimaal met 4WD omgegaan. En daarnaast, wie zegt dat er niet meer gewicht aan het Roadless blok kan worden gehangen?
Nu komt er achteraf informatie over een hele andere vooras die veel wendbaarder was maar ik het over de as die in de foto getoond werdt.
Jij begint over de 60er jaren maar toen waren er nog geen 6610's dus wie snapt het nou niet?
Edit: Als je nou echt denkt dat ik het niet snap verzoek ik jou gewoon even om mijn reacties op deze foto vanaf het begin te lezen!
Ik heb afgezien van meningen nog geen enkel zakelijk, technisch feit voorbij zien komen waarom een Roadless vooras wat betreft tractie beter of minder goed is als een ZF as. Als je mijn eerste reactie leest zul je zien dat ik een aantal vragen stel waarvan er nog niet 1 is beantwoord.
Deze vragen stelde ik omdat ik geinteresseerd ben, en dus niet weet hoe het technisch en praktisch zit.
Ik ga daarom dus ook niet zeggen dat de ene as beter is dan de andere.
Maar zoals je dus hebt kunnen lezen (en dan ook begrijpt wat je leest) zie je dat ik als wel een vermoeden heb welke de beste over-all prestaties leverd.
Welke reactie @RPCounty geeft is geheel aan hem, maar hij blijft bij zijn zaak.
Van jou, RobertvdH, heb ik nog niet 1 zakelijk technische reden gehoord waarom een ZF as betere tractie zou hebben als een Roadless as.
Wel stel je dat de ZF as wendbaarder is als de getoonde Roadless as, dat neem ik vooralsnog van je aan, ik weet het namelijk zelf niet.
Ik verbaas me zeer over jou reactie waarin je stelt dat lezen, laat staan begrijpen, niet mijn sterkste kant is.
Jij verteld me dat ik schrijf dat ik niet onder de indruk zou zijn van de wendbaarheid van Fords voorafgaand aan de 40 serie, waar baseer je je op? Ik heb zoiets nooit gezegd.
Lees aub. zelf goed voordat je zoiets poneert.
Je verwijt me gebazel over een veeboer met een kuilvoersnijder, wat is je probleem? Ik had het tegen @SJB533, en aan zijn reactie te zien viel het in goede aarde.
En nee, ik denk niet dat de getoonde Roadless as het ei van columbus is. Lijkt me ook niet nodig, de ZF as is dat ook niet. Waarmee ik dus niet zeg dat een ZF as niet goed is, dat je het even weet
Wat mij betreft komen er nog meer van dit soort foto's bij, ze voegen echt iets toe.
Evenals je andere zinvolle bijdrages.
Ik ben jou toch ook helemaal niks verschuldigd? Jij kunt er wel allerlei andere zaken bij aanslepen (veeboeren met kuilvoersnijders :? ) maar daar is het niet om begonnen. Als je nu eens terug leest in mijn reacties is dat ik dit gewoon een gevalletje 'reinventing the wheel' noemde. De enige reden dat ik dat zei is omdat dit gebaseerd is op een 6610 die destijds ook gewoon met 4wd leverbaar was. Waarom zou een ZF minder zijn, ik zeg nergens dat ie beter is in tracie, wel in wendbaarheid (dat jij daar op door blijft hammeren snap ik ook niet want tractie wordt toch niet door het MERK van een as bepaald?) maar door de plaatsing of druk op de as, nou daar komen mijn frontgewichten weer aan!Maargoed je leest maar wat je lezen of begrijpen wilt ik heb mijn zegje hier wel gedaan zo. Jammer maar helaas zul jij het laatste woord hier wel hebben maar daar heb ik vrede mee Oh en je valt behoorlijk in de herhaling in je laatste reactie gericht aan mij!
Het is zeker een mooie foto van een prachtig gerestaureerde trekker
Je bent me totaal niets verschuldigd.
En nu snel een reactie plaatsen, dan heb ik niet het laatste woord
Quote @jammermaarhelaas:
en denkt dat je alles al weet
Ik heb het al lang gezien, dat kan ik rustig aan jou over laten!
En als ik je gekwetst heb, dan bij deze mijn excuses.