Foto van een Holder A12, bezig met poseren.. Foto is geplaatst door RobDeutz104 op 20-04-2013 om 21:01:52, met 29 reacties.

Holder E 14

RobDeutz104
Foto van een Holder A12, bezig met poseren.

Reacties

warmerbros
Mooie machine rob
AG35
Nog een holder in de werkjas! Dit is geen A 12, Holders types met een A, zijn kniktrekkers. Dit is een E 11 of een E 14. Het verschil zit in de motor.
RobDeutz104
@AG35
Klopt, ging even wat mis met plaatsen, wat is het verschil tussen een E 11 en een E 14?
AG35
@RobDeutz104 E 11 heeft de watergekoelde 2 takt sachs 500 motor. En de E 14 de watergekoelde 2 takt holder hd 1 motor. Motoren lijken erg veel op elkaar. De E 14 is jonger, de bak is hetzelfde. Grootste verschil is de motorkap, bij E 11 een ronde, bij de E 14 vierkant,met los front.
AG35
Hier zie je verschil. De bovenste is een E 12, Maar de motorkap is hetzelfde als bij de E 11. Er staat nog geen E 11 op TractorFan....
RobDeutz104
@AG35
Dan zal het wel een E 11 zijn
marcoMFFAN
Ik, AG35 en SJB533 hebben dit object verplaatst van Tractoren Holder A12 (Poseren) naar Tractoren Holder E 11 (Poseren)
AG35
@RobDeutz104 Oke. Verplaatsen naar E 11?
AG35
Dat ging heel snel!
RobDeutz104
@AG35
En ik heb zelf geeneens geholpen!
RobDeutz104
@AG35
Heb op het typeplaatje gekeken, en het is toch een E14
AG35
@RobDeutz104 Verplaatsen? Had het moeten zien..... bij de E 11, met sachs motor zit de ventilator voor de radiateur. En bij de E 14 met holder motor er achter.
RobDeutz104
@AG35
Wist eigenlijk geeneens dat Holder zelf motoren heeft gebouwd
AG35
@RobDeutz104 Dit wordt een lang verhaal.... Holder heeft de bekende Sachs 500 motor,zelf (laten) ontwikelen, door een ingenieur van de firma Zanker. Hebben er een paar duizend zelf gebouwt, en daarna het ontwerp aan Sachs verkocht. Omdat ze de vraag niet aankonden. Daarna heeft Holder, een tijd Sachs, en Mwm motoren gebruikt. Om onbekende redenen, zijn ze vanaf 1966, weer zelf motoren gaan bouwen. eerst 2 en 3 cil 2 takt,en vanaf 1969 ook weer 1 cil 2takt. De 2 en 3 cil zijn tot 1973, gemaakt en daarna vervangen door 2 en 3 cil 4takt motoren. De 1 cil is gemaakt tot 1975, en toen vervangen door 1 cil Hatz. De 2 en 3 cil 4takt motoren zijn gemaakt tot 1989. Sindsdien worden er vooral, Deutz en Kubota motoren gebruikt.
Tony1960
@AG35 Was die HD1 motor geen afgeleide van de Schaal 1 cil. 2 takt diesel motor (prototype) ?
+1
AG35

Foto van een Holder prototype
@Tony1960

De motor op de foto, is de Schaal prototype motor.
Verschilt nogal van de serie Holder/Sachs serie motor.
Ja, het is er net als elke Holder/Sachs 1cil diesel, daar een afgeleide van.
En ook nee, tussen deze Schaal en de HD1, zitten 19 jaar
De Schaal prototype, zijn van begin 1950. daarna is er doorontwikkeld, en de eerste
Holder motor, kwam in mei 1951, tot 1952/53 door holder gebouwd, en daarna licht verbeterd als Sachs 500 tot 1969.
Daarna de HD1, die toch wat moderner is als de Sachs 500.
ford5000
Ik, RobDeutz104 en AG35 hebben dit object verplaatst van Tractoren Holder E 11 (Poseren) naar Tractoren Holder E 14 (Poseren)
RobDeutz104
@AG35
bedankt voor de info, leuk om te horen!
AG35
@RobDeutz104 De geschiedenis van Holder is niet zo bekendt, en veel langer als de meeste weten. Bestaat al sinds 1888, en bouwt sinds 1930 traktoren, begon met eenassers,in 1953 kwam de 'normale' traktor, en sinds 1954 kniktractoren.
AG35
@RobDeutz104 Als aanvulling op mijn verhaal, foto van een Holder motor. Er is heel weinig verschil, met een Sachs 500 zoals je ziet.
RobDeutz104
@AG35
Weet alleen dat je bij een Sachs motor een koudstart knop hebt, maar op die van ons zit die niet
AG35
@RobDeutz104 Is de blauwe knop op de foto, moet je uittrekken. hoort er op, is ook de aanslag van de brandstofpomp. Of heb je een E 14? Dan zit ie op de pomp.
RobDeutz104
Is een E14, maar er zit geen koudstart op
+1
AG35
@RobDeutz104 Zit normaal, op de pomp tussen de 2 achterste bevestigings moeren. Pinnetje, Kun je indrukken. Gaan wel eens vast zitten. Kun je heel voorzichtig los halen. Brandstofpompen van de E 14, zijn erg gevoelig, en onderdelen heel schaars. Als ie het zo doet, kun je het ook laten 😄
RobDeutz104
@AG35
Op zich start die goed, hij slaat wel eens verkeerd om aan
+1
AG35
@RobDeutz104 Kijk maar eens, zit verstopt achter de inspuitleiding. Heb geen ervaring met E 14 aanslingeren. Heb er geen. We hebben alleen, 4 wielers met dezelfde motor. En die hebben een startmotor 😄
Tony1960
Blijft altijd zo een beetje een dilemma, herschilderen of zoals de Fransen zeggen ' dans son juis' laten. Is vooral een persoonlijke voorkeur denk ik.
+1
stijn-de-bock
@Tony1960 der gaat niks boven een mooie patina,en origineel zijn ze maar 1 keer.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Holder E 14 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!