Foto van een Fendt 102 S, bezig met poseren. Foto is geplaatst door marc102 op 08-07-2014 om 21:47:30, met 28 reacties.

Fendt 102 S

marc102
Foto van een Fendt 102 S, bezig met poseren

Reacties

marc102
@fendttrisixfan hoe kan ik de zuiger stang eruit krijgen? Moet ik de hef armen losmaken en dan helemaal omlaag drukken?
Arrie94
@marc102 Aha, bekend probleem, de hef voorzichtig laten vallen, komt hij er zo uit fietsen.
tractorfan.nl/topic/56672/
marc102
@Arrie94 dit is al helemaal onder of moet ik de hefarmen los make
Arrie94
@marc102 Moet je hem niet optillen en laten vallen zodat hij eruit springt? Lees de 2e reactie vd link maar.
marc102
@Arrie94 oke alleen het fenoneem van overkoken langs de pook ken ik niet
Arrie94
@marc102 Ik weet ook verder niet wat je problemen zijn, lekke cilinderafdichting? Maar je moet eerst je versnellingsbak vol gelekt hebben...
marc102
Sinds kort ga ik naar shows met mijn 7 schaars stoppelploeg
De fendt moet bij stationair toeren tal zeer hard werkr om deze gewoon omhoog te houden
Ook zie ik het hydro olie peil steeds zakken
Ook is de ploeg binne 10 telle weer onder als ik de motor afschakel
marc102
@Arrie94 zou best kunnen dat wanneer ik nog 1 jaar doorga de versnellingsbak wel volzit
De pers leiding wordt onder het rijden zeer warm
Arrie94
@marc102 Als hij echt in de bak lekt is dat heel slecht, dus niet mee door blijven rijden, en olie direct verversen als de nieuwe dichting erin zit.
marc102
@Arrie94 ik heb hem nu uitelkaar
Maar hoe zou de hydro olie in de versnellings bak moeten komen de cilinder zit toch,in het diff/achterbrug?
Arrie94
@marc102 Waar zou de hydro olie anders blijven?
marc102
@Arrie94 Bij dat ander topic hebben ze het over olie langs de versnellingspook dus in de versnellingsbak
maar zou de versnellingsbak en achter brug dan een samen een olie compartiment zijn?
Arrie94
@marc102 Nee, juist niet, maar als je hefcilinder lekt, lekt dat de bak in.
marc102
@Arrie94 ja maar wat bedoel je nu met bak de achterbrug of de versnellingsbak?
Arrie94
@marc102 Onder achterbrug versta ik versnellingsbak, hydraulisch systeem, remmen en aftakas (dus eigenlijk alles achter het koppelingshuis).

Heb je een olietank boven/naast de motor? Deze is voor hef en hydrauliek. Onder de hef zit de versnellingsbak met de versnellingen en differentieel, hierin zit 80w90 olie, in de hydrauliektank 10w40. Bij een lekke hefcilinder gaan deze mengen in de versnellingsbak. Op een gegeven moment zit de versnellingsbak zo vol dat het er langs de pook uitgeperst wordt. Heb je olie gepeild? Hoe vol zit hij en hoe ziet de olie er uit?
marc102
@Arrie94 bedankt voor je reactie 😄 nu de hefcilinder er uit is kan ik in de diff kijken het niveau olie staat zeker niet hoog, de keering in de hefcilinder ziet er ook niet dramatisch slecht uit maar ga hem toch vervangen

De olie tank zit tussen de motor en koppeling

Begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het probleem tog niet bij het lekken van de hefcilinder zit

waarom dat de trekker nu zo hard moet werken om de ploeg omhoog te houden en waarom de pers leiding(dus ook de olie) zo warm moet worden snap ik niet of heb jij nog een idee?

Want wanneer ik bijvoorbeeld bij een verreiker of heftruck een zware last optil en deze vervolgens in de lucht stil hou moet deze toch ook niet contstant olie toevoeren naar de hefcilinder?
Arrie94
@marc102 Haha, graag gedaan. Het zou misschien ook in de stuurschuif van de hef kunnen zitten, dat die teruglekt maar daar heb ik verder geen verstand van. Je zou de dealer kunnen vragen, of een topic openen.
marc102
@Arrie94 ga morgen naar de dealer kunnen 3 dingen zijn
1 De hefcilinder is tog versleten
2 De stuurschuif/overdruk ventiel heeft problemen
3 Het hoort zo bij een fendt uit de jaren 70 met zoon zware last
Arrie94
@marc102 Kijk, succes. Ik weet wel dat onze 103 er de pest in heeft als er een 6-elements schudder achter hangt...
appie1967
@marc102 de afdichting ziet er bijna nooit slecht uit hij is alleen platgeworden en daardoor is de afdichting niet optimaal
ik zou de versnellingbak/achterbrug toch maar verversen
dit is bijna de enige plek war de olie gebleven kan zijn ,en de versnellingsbak heeft een pesthekel aan te dunne olie de singromeshringen hebben voor de optimale werking toch echt dikke olie nodig
het zou maar zo kunnen dat er ooit al iets te weinig in zat zodat er best wat liters bij gekomen kunnen zijn zonder erg boven pijl te komen maar wel flink verdunning
en dat de olie warm word klopt wel omdat de pomp telkens bij moet pompen om hem op hoogte te houden
marc102
@appie1967 dat hoop ik ook want een nieuwe keering en olie is vlot gedaab
Als de ventielen slecht zouden zijn zijn we verder van huis
marc102
Quote @Arrie94:
versnellingsbak met de versnellingen en differentieel, hierin zit 80w90 olie, in de hydrauliektank 10w40.
ik vindt in de gebruiksaanweizing voor versnelingsbak 24 liter SAE 80 en voor hydro 7,5 liter SAE 20
is dat hetzelfde als wat jij zegt?
Arrie94
@marc102 Ja, mijn aanduidingen zijn nieuwer en heeft met viscositeit 's zomers en 's winters te maken. Hoe het precies zit met synthetische olie weet ik niet.
gerjan600
@marc102 Als de olie wel bij de versnellingsbak in lekt is dan de keering van die cilinder lek?
basia
Veertje was kapot onder handremhevel knop ?
marc102
@basia ja volgensmij wel

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!