Deutz D5505
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D5505 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Deze had hem officeel onderlangs ( bevestiging zit er nog) maar de vorige eigenaar heeft deze erop gezet
De laatere 05en konden op wens met de uitlaat naar boven worden geleverd die hadden dan het spruitstuk en de uitlaat van de 06 serie er op.
Maar zat dan niet de platte uitlaat er op gemonteerd? want deze uitlaten kwamen pas rond 1974
Nee, welk bouwjaar dat was weet ik niet. Ik zou gewoon is kijken maar een ander spruitstuk zoals op de foto,
de 06 uitlaat heb je al, kun je zo over zetten.
Kramp Varseveld heeft was wel van dat spul liggen.
Ja Rob, die zitten er ook wel op, maar niet veel, meestal zitten die latere uitlaten (1974) erop heb ook geen idee
waarom dat zo is, en op de foto van de 5505 tandem zitten weer ronde dempers op.
Toen in 1974 die andere uitlaten kwamen, was het opzetstuk op het spruitstuk ook iets hoger
Er werd gezegd, omdat de 6005 directe inspuiting heeft, deze zuiniger zou zijn als de 5505, ik heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet of dat zo is.
Ook de tw55 versnellingsbak/liftblok was verre van uitstekend in vergelijking met de zf-bak en hef van de 55'er. Dat heeft uiteindelijk bijna 10 jaar geduurd tot de tw55.4 kwam in de laatste d6006 en d6806 vooraleer ze een goede bak in die pk-klasse hadden. Dat terwijl zf gewoon een allrad-as kon leveren bij de bak van de d5505, en dan had het deutz niks gekost aan ontwikkelingskosten. Ook de 06'ers werden al redelijk snel uitgerust met sige assen die op lange termijn helemaal niet zo degelijk bleken dan de assen die zf leverde. Toch een haar in de boter tussen deutz en zf in die tijd als je het mij vraagt
Ook de tw55 versnellingsbak/liftblok was verre van uitstekend in vergelijking met de zf-bak en hef van de 55'er. Dat heeft uiteindelijk bijna 10 jaar geduurd tot de tw55.4 kwam in de laatste d6006 en d6806 vooraleer ze een goede bak in die pk-klasse hadden. Dat terwijl zf gewoon een allrad-as kon leveren bij de bak van de d5505, en dan had het deutz niks gekost aan ontwikkelingskosten. Ook de 06'ers werden al redelijk snel uitgerust met sige assen die op lange termijn helemaal niet zo degelijk bleken dan de assen die zf leverde. Toch een haar in de boter tussen deutz en zf in die tijd als je het mij vraagt
De bak is inderdaad top, schakelt en rijd mooi. Alleen onze hef is een dipje als je op heft met de handbediening reageert deze alleen in de laatste 7cm. Hij staat gewoon op positie en in het binnenwerk klopt alles ook, wat kan dit zijn?
Dat zijn van die dingen wat ik me ook altijd blijf afvragen waarom ze met Sige in zee gingen, en niet verder met ZF, terwijl in de Agrotrontijdperk ze wel weer voor ZF gingen
Daarna in de allereerste 06-ers, D7506A, D8006A en D9006A zijn er een ander type ZF-assen ingevoerd maar die hadden geen zelfsper, sige had dat in die tijd wel al met de befaamde optitrac en toen zijn ze heel snel daar naar overgegaan terwijl ZF een jaar later ook een nieuwe serie assen klaar had met wel zelfsper in. Sindsdien is Deutz alleen maar meer en meer bij sige gaan winkelen, waarschijnlijk omdat ze goedkoper waren, maar goedkoop is toch duurkoop.
Een kennis van mij is op dit eigenste moment bezig met de revisie van een sige as onder een DX 4.50, maar je wilt niet weten wat een drama dat is. Als het bij een ZF as al zover komt kan je 'gewoon' andere conische lagers in de kommen zetten en aanspannen, bij die sige as daarentegen zijn de kommen zelf gewoon uitgesleten, en da's al de tweede revisie van deze trekker zijn vooras op zijn levensduur. Goedkoop duurkoop dus als je het mij vraagt...
Daarna in de allereerste 06-ers, D7506A, D8006A en D9006A zijn er een ander type ZF-assen ingevoerd maar die hadden geen zelfsper, sige had dat in die tijd wel al met de befaamde optitrac en toen zijn ze heel snel daar naar overgegaan terwijl ZF een jaar later ook een nieuwe serie assen klaar had met wel zelfsper in. Sindsdien is Deutz alleen maar meer en meer bij sige gaan winkelen, waarschijnlijk omdat ze goedkoper waren, maar goedkoop is toch duurkoop.
Een kennis van mij is op dit eigenste moment bezig met de revisie van een sige as onder een DX 4.50, maar je wilt niet weten wat een drama dat is. Als het bij een ZF as al zover komt kan je 'gewoon' andere conische lagers in de kommen zetten en aanspannen, bij die sige as daarentegen zijn de kommen zelf gewoon uitgesleten, en da's al de tweede revisie van deze trekker zijn vooras op zijn levensduur. Goedkoop duurkoop dus als je het mij vraagt...
Hoe dat dan precies zat bij de 90 en 9005, want je had er de GLA 3550, en de APL 3050, en dan bij de eerdere de AL 1550.
Tussendoor heb je nog wel types gehad met de ZF assen, zelfs bij de grotere DXen, die assen van de DX 4, waaronder de DX4.50, dat is echt drama met die fusees ja!
Daarna kwam de AL 1550, een as die eigenlijk gemaakt was voor de zwaarste viercilinders uit die tijd, dus zeker niet meer dan 70pk. Dat zou ook de as worden die dienst gedaan heeft onder de 4006 tem 7206, waar ze meestal ook probleemloos functioneerde.
Deutz heeft deze echter ook onder de D8005 geplaatst ter vervanging van de GLA 3550, en later ook onder de D9005, maar het koppel en de gewichten die erop kwamen waren eigenlijk veel te groot voor deze as. AL is een Angetriebenes Lenkachse, zonder naafreducties, lees dus gemaakt voor minder grote vermogens.
Als je dan in de onderdelenboeken van Deutz gaat kijken zal er bij vooras ook nooit een AL 1550 vermeld staan bij deze trekkers, ze wisten dus dat ze kapot gingen want het officiële wisselstuk voor de vooras was de APL 3050, de as bij uitstek in deze vermogensklasse. APL staat dan ook voor AußenPlaneten Lenkachse.
Deze as was berekend op vermogens tot 90 à 100pk en ook hogere draagvermogens. Zelfsper had deze echter nog niet. Bij Schlüter kon je bij de bestelling kiezen tussen de AL 1550 en APL 3050 in de modellen Super 650V, 750V en 850V, met vermogens tussen 62 en 85pk. De lagere modellen hadden standaard de AL 1550, hoger werd het zowiezo de APL 3050.
Nu ik mijn literatuur er even bij betrek zie ik dat de 06'ers met ZF-as (D75, 80, 90 en 12006) toch ook nog met deze APL 3050 uitgerust waren, zonder zelfsper dus. Deutz heeft toen voor de sige 5200 gekozen, terwijl ZF een jaar later met de APL 3052 kwam, de as met zelfsper bij uitstek in de 80-140pk klasse, die gebruikt werd in Fendt, Eicher, Schlüter, International en zowat alle vooraanstaande Duitse fabrikanten. Veel van deze assen hebben zelfs tot op de dag van vandaag nog geen revisie nodig gehad, of ze moeten al echt zwaar frontladerwerk te verduren gehad hebben.
De 5505 heeft wel een uitlaat door de motorkap gehad, een loonwerker bij ons in de buurt had er destijds ook een met een voorlader er op.
Hier op de tandem zit het ook door de kap.
Bedankt voor de informatie, zelfs de 1006 heeft nog de APL 3050 gehad, en de 7506 en de 8006 hebben de APL 1550 gehad.
Ik heb zelfs de serienummers waarbij de overgegaan zijn naar de Sige assen.
Spannend, ben benieuwd!
uitdaging is om meer dan stuks MTZ bij elkaar te krijgen
liefst van elke uitvoering minstens een stuks
Ook de MTH?
Moet op passen dat ik niet alles verklap
Elke keer horen we jou weer wat verder uit!
Dat zou ook kunnen, maar het zijn wel orginele spruitstukken
naar boven, zoals op de zwart-wit foto met de tandem.
Volgens zeggen zijn er 7 MTZ in Nederland.
en hebben alle d5505 dat of alleen uit een speciaal bouwjaar?