Foto van een Deutz D5505, druk bezig met schoon de winterslaap ingaan. Foto is geplaatst door Deutz 8006spezial op 30-11-2014 om 10:48:21, met 46 reacties.

Deutz D5505

Foto van een Deutz D5505, druk bezig met schoon de winterslaap ingaan

Reacties

ZetorTwente
Ik ben geen fan van deutz maar deze ziet er toch wel leuk uit opgeknapt?
@ZetorTwente Dankje! Ja zo hebben wij deze gekocht, je ziet ze niet zo vaak.
frank857
Super strak trekkertje
bikkertie
Prachtig! 😄
dx11
Loopt hij al weer goed?
@dx11 ja tikken lopen, vorig jaar voor de weidebloter trok ie voor geen meter nu is het meer dan goed, pomp is ook iets eerder gezet door jochem. Inspuit moment klopte ook niet
RobDeutz104
Hele mooie trekker, jammer van de uitlaat
deutz d25s
@RobDeutz104
Ach alles moet toch niet origeneel zij he;-)
@RobDeutz104 klopt, komt pas een andere op als deze lek is. Maar nu ben ik benieuwd is deze serie wel uitgevoerd met een uitlaat bovenlangs zo ja wat voor?

Deze had hem officeel onderlangs ( bevestiging zit er nog) maar de vorige eigenaar heeft deze erop gezet
ramele
@Deutz 8006spezial

De laatere 05en konden op wens met de uitlaat naar boven worden geleverd die hadden dan het spruitstuk en de uitlaat van de 06 serie er op.
@ramele Bedankt! weet U ook in welk bouwjaar dat was? die van ons loopt met bochtjes langs de zijkant omhoog, heel anders dan die foto
RobDeutz104
@ramele
Maar zat dan niet de platte uitlaat er op gemonteerd? want deze uitlaten kwamen pas rond 1974
bob de bouwer
Dat ziet er heel mooi uit
@bob de bouwer hartelijk dank!
ramele
@Deutz 8006spezial

Nee, welk bouwjaar dat was weet ik niet. Ik zou gewoon is kijken maar een ander spruitstuk zoals op de foto,
de 06 uitlaat heb je al, kun je zo over zetten.
Kramp Varseveld heeft was wel van dat spul liggen.
ramele
@RobDeutz104

Ja Rob, die zitten er ook wel op, maar niet veel, meestal zitten die latere uitlaten (1974) erop heb ook geen idee
waarom dat zo is, en op de foto van de 5505 tandem zitten weer ronde dempers op.
RobDeutz104
@ramele
Toen in 1974 die andere uitlaten kwamen, was het opzetstuk op het spruitstuk ook iets hoger
KubotaB6001
Een D5505 heeft bij mijn weten nooit een uitlaat door de kap gehad, als je koos voor uitlaat omhoog was het met hetzelfde spruitstuk maar dan een bocht naar boven, en een platte demper. D5505 is eigenlijk ook een vroege 05'er, werd eigenlijk afgelost door de D6005 maar of dat een vooruittgang was zullen we maar in het midden laten 😄
RobDeutz104
@KubotaB6001
Er werd gezegd, omdat de 6005 directe inspuiting heeft, deze zuiniger zou zijn als de 5505, ik heb er geen ervaring mee, dus weet ook niet of dat zo is.
@RobDeutz104 dacht dat het met een 5/6l in het uur wel gebeurt is met d 5505
KubotaB6001
@Deutz 8006spezial@RobDeutz104 de D6005 is vooral vinniger en zeker een betere koudstarter dan de D5505. D5505 is eens op toeren ook enorm taai maar hij klimt lang zo snel niet in toeren. Mijn D5505 heb ik nooit meer dan 5l/u weten drinken en dan spreek ik toch over 3m vaste tand cultivator of 8 ton aan de haak in het heuvelachtige Limburg.
Ook de tw55 versnellingsbak/liftblok was verre van uitstekend in vergelijking met de zf-bak en hef van de 55'er. Dat heeft uiteindelijk bijna 10 jaar geduurd tot de tw55.4 kwam in de laatste d6006 en d6806 vooraleer ze een goede bak in die pk-klasse hadden. Dat terwijl zf gewoon een allrad-as kon leveren bij de bak van de d5505, en dan had het deutz niks gekost aan ontwikkelingskosten. Ook de 06'ers werden al redelijk snel uitgerust met sige assen die op lange termijn helemaal niet zo degelijk bleken dan de assen die zf leverde. Toch een haar in de boter tussen deutz en zf in die tijd als je het mij vraagt 😄
KubotaB6001
KubotaB6001
@Deutz 8006spezial @RobDeutz104 de D6005 is vooral vinniger en zeker een betere koudstarter dan de D5505. D5505 is eens op toeren ook enorm taai maar hij klimt lang zo snel niet in toeren. Mijn D5505 heb ik nooit meer dan 5l/u weten drinken en dan spreek ik toch over 3m vaste tand cultivator of 8 ton aan de haak in het heuvelachtige Limburg.
Ook de tw55 versnellingsbak/liftblok was verre van uitstekend in vergelijking met de zf-bak en hef van de 55'er. Dat heeft uiteindelijk bijna 10 jaar geduurd tot de tw55.4 kwam in de laatste d6006 en d6806 vooraleer ze een goede bak in die pk-klasse hadden. Dat terwijl zf gewoon een allrad-as kon leveren bij de bak van de d5505, en dan had het deutz niks gekost aan ontwikkelingskosten. Ook de 06'ers werden al redelijk snel uitgerust met sige assen die op lange termijn helemaal niet zo degelijk bleken dan de assen die zf leverde. Toch een haar in de boter tussen deutz en zf in die tijd als je het mij vraagt 😄
@KubotaB6001 ja ik heb geen ervaring met de 6005, wat ik met onze 5505 ervaarde voor dat hij geriveerd was, was dat hij eigenlijk altijd prima starte hoe koud het was. Sinds onze pomp wat vroeger staat, trekt hij stukken sneller op en is veel taaier dan dat het was.

De bak is inderdaad top, schakelt en rijd mooi. Alleen onze hef is een dipje als je op heft met de handbediening reageert deze alleen in de laatste 7cm. Hij staat gewoon op positie en in het binnenwerk klopt alles ook, wat kan dit zijn?
RobDeutz104
@KubotaB6001
Dat zijn van die dingen wat ik me ook altijd blijf afvragen waarom ze met Sige in zee gingen, en niet verder met ZF, terwijl in de Agrotrontijdperk ze wel weer voor ZF gingen
KubotaB6001
@RobDeutz104 Ik weet dat het bij de D8005A en D9005A is misgelopen met de voorassen, eerst werde dezen geleverd met dezelfde as als de D6005A maar die gaven soms nogal snel op omdat ze gewoon te licht waren voor deze trekkers, veel assen zijn toen omgebouwd naar een zwaarder type, vandaar dat je vandaag de dag twee types assen ziet onder deze trekkers.

Daarna in de allereerste 06-ers, D7506A, D8006A en D9006A zijn er een ander type ZF-assen ingevoerd maar die hadden geen zelfsper, sige had dat in die tijd wel al met de befaamde optitrac en toen zijn ze heel snel daar naar overgegaan terwijl ZF een jaar later ook een nieuwe serie assen klaar had met wel zelfsper in. Sindsdien is Deutz alleen maar meer en meer bij sige gaan winkelen, waarschijnlijk omdat ze goedkoper waren, maar goedkoop is toch duurkoop.

Een kennis van mij is op dit eigenste moment bezig met de revisie van een sige as onder een DX 4.50, maar je wilt niet weten wat een drama dat is. Als het bij een ZF as al zover komt kan je 'gewoon' andere conische lagers in de kommen zetten en aanspannen, bij die sige as daarentegen zijn de kommen zelf gewoon uitgesleten, en da's al de tweede revisie van deze trekker zijn vooras op zijn levensduur. Goedkoop duurkoop dus als je het mij vraagt...
KubotaB6001
@RobDeutz104 Ik weet dat het bij de D8005A en D9005A is misgelopen met de voorassen, eerst werde dezen geleverd met dezelfde as als de D6005A maar die gaven soms nogal snel op omdat ze gewoon te licht waren voor deze trekkers, veel assen zijn toen omgebouwd naar een zwaarder type, vandaar dat je vandaag de dag twee types assen ziet onder deze trekkers.

Daarna in de allereerste 06-ers, D7506A, D8006A en D9006A zijn er een ander type ZF-assen ingevoerd maar die hadden geen zelfsper, sige had dat in die tijd wel al met de befaamde optitrac en toen zijn ze heel snel daar naar overgegaan terwijl ZF een jaar later ook een nieuwe serie assen klaar had met wel zelfsper in. Sindsdien is Deutz alleen maar meer en meer bij sige gaan winkelen, waarschijnlijk omdat ze goedkoper waren, maar goedkoop is toch duurkoop.

Een kennis van mij is op dit eigenste moment bezig met de revisie van een sige as onder een DX 4.50, maar je wilt niet weten wat een drama dat is. Als het bij een ZF as al zover komt kan je 'gewoon' andere conische lagers in de kommen zetten en aanspannen, bij die sige as daarentegen zijn de kommen zelf gewoon uitgesleten, en da's al de tweede revisie van deze trekker zijn vooras op zijn levensduur. Goedkoop duurkoop dus als je het mij vraagt...
RobDeutz104
@KubotaB6001
Hoe dat dan precies zat bij de 90 en 9005, want je had er de GLA 3550, en de APL 3050, en dan bij de eerdere de AL 1550.
Tussendoor heb je nog wel types gehad met de ZF assen, zelfs bij de grotere DXen, die assen van de DX 4, waaronder de DX4.50, dat is echt drama met die fusees ja!
KubotaB6001
D80 is er nooit as allrad geweest maar er was wel vraag naar in die PK-klasse. Heel kort na de D80 kwam de 05 serie met de D8005 wat in wezen dezelfde trekker was. De allereersten hiervan werden geleverd met de GLA 3550. Dat was een heel lomp ding met een draaicirkel die zelfs niet even groot was aan beide zijden en eigenlijk al tamelijk verouderd in die tijd. Deze as heeft ook onder de Schlüter S950 V en het prototype van de Fendt Favorit 4 (die befaamde met de ronde snuit zoals de Favorit 3, is echter nooit zo in productie gegaan).

Daarna kwam de AL 1550, een as die eigenlijk gemaakt was voor de zwaarste viercilinders uit die tijd, dus zeker niet meer dan 70pk. Dat zou ook de as worden die dienst gedaan heeft onder de 4006 tem 7206, waar ze meestal ook probleemloos functioneerde.
Deutz heeft deze echter ook onder de D8005 geplaatst ter vervanging van de GLA 3550, en later ook onder de D9005, maar het koppel en de gewichten die erop kwamen waren eigenlijk veel te groot voor deze as. AL is een Angetriebenes Lenkachse, zonder naafreducties, lees dus gemaakt voor minder grote vermogens.
Als je dan in de onderdelenboeken van Deutz gaat kijken zal er bij vooras ook nooit een AL 1550 vermeld staan bij deze trekkers, ze wisten dus dat ze kapot gingen want het officiële wisselstuk voor de vooras was de APL 3050, de as bij uitstek in deze vermogensklasse. APL staat dan ook voor AußenPlaneten Lenkachse.

Deze as was berekend op vermogens tot 90 à 100pk en ook hogere draagvermogens. Zelfsper had deze echter nog niet. Bij Schlüter kon je bij de bestelling kiezen tussen de AL 1550 en APL 3050 in de modellen Super 650V, 750V en 850V, met vermogens tussen 62 en 85pk. De lagere modellen hadden standaard de AL 1550, hoger werd het zowiezo de APL 3050.

Nu ik mijn literatuur er even bij betrek zie ik dat de 06'ers met ZF-as (D75, 80, 90 en 12006) toch ook nog met deze APL 3050 uitgerust waren, zonder zelfsper dus. Deutz heeft toen voor de sige 5200 gekozen, terwijl ZF een jaar later met de APL 3052 kwam, de as met zelfsper bij uitstek in de 80-140pk klasse, die gebruikt werd in Fendt, Eicher, Schlüter, International en zowat alle vooraanstaande Duitse fabrikanten. Veel van deze assen hebben zelfs tot op de dag van vandaag nog geen revisie nodig gehad, of ze moeten al echt zwaar frontladerwerk te verduren gehad hebben.
sjonnies
Quote @KubotaB6001:
Een kennis van mij is op dit eigenste moment bezig met de revisie van een sige as onder een DX 4.50, maar je wilt niet weten wat een drama dat is. Als het bij een ZF as al zover komt kan je 'gewoon' andere conische lagers in de kommen zetten en aanspannen, bij die sige as daarentegen zijn de kommen zelf gewoon uitgesleten, en da's al de tweede revisie van deze trekker zijn vooras op zijn levensduur. Goedkoop duurkoop dus als je het mij vraagt...
heel herkenbaar hier ene 6507 a met sige 3500 (of 3510)? vooras behoorlijk aan het martelen geweest of het los te halen en onderdelen schrikbaren duur
ramele
@KubotaB6001

De 5505 heeft wel een uitlaat door de motorkap gehad, een loonwerker bij ons in de buurt had er destijds ook een met een voorlader er op.
Hier op de tandem zit het ook door de kap.
deutzmagirus
Psss. Deutz tandem komt aankomend jaar in Nordhorn !!!!
RobDeutz104
@KubotaB6001
Bedankt voor de informatie, zelfs de 1006 heeft nog de APL 3050 gehad, en de 7506 en de 8006 hebben de APL 1550 gehad.
Ik heb zelfs de serienummers waarbij de overgegaan zijn naar de Sige assen.
RobDeutz104
@deutzmagirus
Spannend, ben benieuwd!
deutzmagirus
We zijn druk doende met de organisatie
uitdaging is om meer dan stuks MTZ bij elkaar te krijgen
liefst van elke uitvoering minstens een stuks
RobDeutz104
@deutzmagirus
Ook de MTH?
deutzmagirus
Ja die zal er ook zijn .....
Moet op passen dat ik niet alles verklap
RobDeutz104
@deutzmagirus
Elke keer horen we jou weer wat verder uit!
KubotaB6001
@ramele zou dat geen aanpassing geweest zijn door die frontlader? Ik heb er iig nog nooit eentje gezien
ramele
@KubotaB6001

Dat zou ook kunnen, maar het zijn wel orginele spruitstukken
naar boven, zoals op de zwart-wit foto met de tandem.
ramele
@deutzmagirus

Volgens zeggen zijn er 7 MTZ in Nederland.
DaanDeutz
@Deutz 8006spezial Heeft deze trekker ook hydroliek voor bijvoorbeeld een blokkenwagentje?

en hebben alle d5505 dat of alleen uit een speciaal bouwjaar?
@DaanDeutz geloof dat alle uitvoeringen van dit type met aftakas en hydroliek uitgevoerd zijn. Het is wel een enkel werkend ventiel
DaanDeutz
En wat houd een enkelwerkend ventiel in? @Deutz 8006spezial
KubotaB6001
Volgens de Duitse optielijst was een EW ventiel standaard, dubbelwerkende tegen meerprijs. Voor exportmarkten kan dat natuurlijk anders zijn...

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5505 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!