Foto van een International 5488, eigenlijk is het een 5388, hier was er volgens de huidige en eerste eigenaar maar een van gemaakt, met een 18 fullpowershift van een magnum.

International Prototype

19 foto's van @ROBERTIHC

ROBERTIHC
Foto van een International 5488, eigenlijk is het een 5388, hier was er volgens de huidige en eerste eigenaar maar een van gemaakt, met een 18 fullpowershift van een magnum.

Reacties

jordi 1455
Half 5488 half Magnum 7130
SJB533
Quote @ROBERTIHC:
hier was er volgens de huidige en eerste eigenaar maar een van gemaakt
Hebben ze een naam voor.

Trouwens, de transmissie is niet het enige, wat hij deelt met de Magnum 😄
ZetorTwente
Mooie trekker!

Volgensmij zijn er wel meer van gebouwt hoor 😛

redpowermagazine.com/forums/uploads/…
SJB533
Ik heb dit object verplaatst van Tractoren International 5488 (Poseren) naar Tractoren International Prototype (Poseren)
DANOONTJE POWERR
Quote @SJB533:
Hebben ze een naam voor.

Mislukking?
SJB533
DANOONTJE POWERR
Quote @SJB533:
Grapjas

Dat is pas een raar woord voor een trekker waar er maar één van is. 😄
ROBERTIHC
@SJB533 bedoel je prototype 😛
ROBERTIHC
@ZetorTwente is dat ook een 5388??
SJB533
@ROBERTIHC
Hoe kom je er op 😃
ROBERTIHC
@SJB533 haha het schoot me in een keer te binnen toen ik de veranderde titel las 😃
SJB533
@ROBERTIHC 😄

Deze trekker is uiteindelijk met CDC 8.3 liter motor en een andere motorkap op de markt gekomen
marco steyr
De cabine van de magnum is in principe dezelfde als op de 50 serie, alleen met 1 stijl minder en andere pet en interieur. er zijn wel meerdere prototypes als deze, o.a. 1 met 4wd en de cabine van de 50 serie met magnum interieur.
ZetorTwente
@ROBERTIHC Weet niet heb zomaar op google ingetikt 'case 5488' en dat kwam ervoor.
valmet6400power
@ZetorTwente

Hier staat toch 5388?
jordi 1455
@SJB533 die cabine komt echt van een magnum redpowermagazine.com/forums/uploads/…
SJB533
@jordi 1455
De cabine van de Magnum is toch echt een ontwikkeling uit Illinois!
AG35
Zoek op YouTube maar eens op IH 5388.
Dan kom je het filmpje met de eigenaar/bouwer van dit prachtig nagebouwd prototype tegen.
Het eerste stuk van het filmpje gaat over zijn 1086 met serie nr 1
jordi 1455
@SJB533 ik wou alleen zeggen dat de cabine op de replica van een magnum is gehaald, verder zit er wel wat verschil in de achterbruggen van de magnums en de 88 serie.
ROBERTIHC

+3
Renze
Ik heb inderdaad ook eens een artikel gelezen over hoe een fan een Magnum bak met een 5488 voortrein samengebouwd heeft en het een 5388 genoemd heeft...

Jammer dat het zo gelopen is, Case had alleen geld maar geen techniek, International Harvester had zn geld in de techniek van de latere Magnum zitten, dus kwam in financiele problemen en heeft de landbouwdivisie moeten verkopen om de truckdivisie als Navistar voort te zetten. De diesel in de vroegere Ford pickups is ook een International. Ze bouwen nog steeds een V8 medium duty naast de zescilinder heavy duty lijnmotoren van vergelijkbare inhoud. De voorloper van die medium duty V8 zat ook in de 1468 V8 trekker...


Case zat ook in een lastig parket met verouderde techniek, had een deal met Cummins om samen een nieuwe lijn kleine (vergeleken met de N14 vrachtwagenmotoren en groter) motoren op te zetten, wat hen bovenaan in de rangorde plaatste. Echter de eersten werden geplaatst in verouderde Case trekkers die achterliepen bij Deere Ford en Inter. Twee jaar later kregen ze voor een habbekrats de IH landbouwtak in handen, die wat later de Magnum zou worden, bijna productierijp had maar geen geld meer om de produktielijn om te bouwen.... Een erg slimme investering, die Case op dat moment als geroepen kwam omdat ze zelf waarschijnlijk in de slechte economie van de jaren 80 ook niet de ontwikkeling van de rest van zon trekker hadden kunnen betalen, na die CDC motor met Cummins.

Uiteindelijk is Case nooit echt iets geweest, veel kleiner als JD, Ford en IHC. Maar omdat ze op het juiste moment geld uitgaven zijn ze in de jaren 90 groot geworden met de op IH gebaseerde magnum en de op DB gebaseerde Maxxum, met een samen met Cummins ontwikkelde motor...

Fiat daarentegen, heeft ook goed geprofiteerd. Een europese joint venture voor diezelfde CDC motor (Cummins B serie) en later toen ze geen royalties aan Cummins meer wilden betalen (men had zowel Ford als Case IH inmiddels al overgenomen) en Cummins een nieuwe 6.7 liter met 107x124mm boring en slag ontwikkelde en aan alle kanten dichtpatenteerde, een eigen 6.7 liter versie ontwikelde met 104x132mm boring en slag...

Dus zo zie je maar weer, Case is gehaaid en gaat lopen met IH technologie waar ze een prikkie voor betaald hebben, en Fiat gaat lopen met Cummins technologie waar ze een prikkie voor betaald hebben (ze wilden waarschijnlijk geen royalties meer betalen omdat ze eigenaar van Case geworden waren die meebetaald heeft aan de ontwikkeling van de Cummins/CDC motoren)

Soms loont het (helaas) dus meer om sluw zaken te doen, dan om trots je eigen spullen te ontwikkelen...
interfan j
@Renze dit geeft verheldering over het complete verhaal, mooi stukkie tekst 😉
ROBERTIHC
@Renze Bedankt voor dit mooie stukje uitleg. Het blijft jammer dat ihc zo ten onder is gegaan 😞
SJB533
@ROBERTIHC
Van bepaalde recente dingen in de IH geschiedenis kun je alleen maar zeggen, dat het gelukkig wel gebeurd is, of niet anders kon. Tenneco, dat met een zak geld kwam, en alsnog een domme fout maakte; sluiting van de fabriek in Neuss am Rhein, de overname van CaseCorp door Fiat. En van IH is nog wat overgebleven, maar van Case vrij weinig 😛

Een kleine aanvulling op het verhaal van @Renze: dat geldgebrek kwam al voort uit de stakingen eind jaren zeventig en begin jaren tachtig 😉
Renze
@SJB533 Klopt, de UAW (Union of Auto Workers) was een enorm machtige vakbond die zichzelf wel vaker in de voerbak schijtte, waardoor grote concerns door stakingen die soms meer een jaar duurden, failliet gingen en de werknemers ipv betere arbeidsvoorwaarden, helemaal geen werk meer hadden. Reagan in Amerika, en Thatcher in de UK hebben medio jaren 80 de macht van de vakbonden ingeperkt om dergelijke scenarios in de toekomst te voorkomen.

Sluiting van IHC Neuss: De fabriek was verouderd, uit de jaren 50, Doncaster was iets minder verouderd. Maar Duitsland was een veel beter land om vanuit te exporteren dan Engeland vanwege de wisselkoersen, dat was namelijk ook de reden dat Banner Lane (MF) dicht moest en alles naar Beauvais, Frankrijk is verhuisd.

De transmissiefabriek van IHC in St.Dizier heeft de Morra familie inmiddels verkwanseld aan de chinezen. Was dat van oorsprong geen Vendeuvre fabriek, of zon ander vaag Frans merk ?
SJB533
@Renze
SD is van IH zelf. Vendeuvre is AC geworden, dacht ik. IHC in Europa heeft fabrieken gekocht van andere bedrijven in oa Engeland (Docaster-Carr Hill (Ford) en Bradford (Iowett) en Duitsland (Heidelberg (Wagonfabrik Heinrich Fuchs)). Volgens mij, was de fabriek in Croix ook aankoop.

Neuss is in 1908 begonnen, altijd IH geweest. De sluting was, omdat de fabriek op een eiland stond, dus uitbreiden was niet mogelijk, maar bittere noodzaak.

Quote @Renze:
de UAW (Union of Auto Workers) was een enorm machtige vakbond die zichzelf wel vaker in de voerbak schijtte, waardoor grote concerns door stakingen die soms meer een jaar duurden, failliet gingen en de werknemers ipv betere arbeidsvoorwaarden, helemaal geen werk meer hadden.
Ja duh, daarvoor is het een vakbond 😃
Renze
Quote @SJB533:
Neuss is in 1908 begonnen, altijd IH geweest. De sluting was, omdat de fabriek op een eiland stond, dus uitbreiden was niet mogelijk, maar bittere noodzaak.

Met mijn boerenverstand zeg ik: De bittere noodzaak tot uitbreiden van de ene fabriek, bestond vooral uit de hartstochtelijke wens van de boekhouder om een andere Europese fabriek te sluiten... ?!?

Ze hadden in Neuss de Maxxum moeten blijven bouwen, en bij het uitbrengen van de 5150 gelijk een 5160 en een 5170 moeten uitbrengen om de 1455 te vervangen en de Maxxum te laten aansluiten en overlappen met de 7110.... Waarom ze zo lang de 1455 naast de Maxxum zijn blijven bouwen is mij een raadsel, logistiek gezien zou je daar zo gauw mogelijk eenheid in willen hebben... Nu werd de 1455 pas afgelost door de MX150, een behoorlijke generatiekloof... Een 5110 prototype is er wel gemaakt maar die werd te lui bevonden, te weinig pk voor de oorspronkelijke Maxxum versnellingsbak, dus een uitbreiding naar boven, 135 en 150pk was logisch. En dan Doncaster dicht en de verouderde kleine series onder de 100pk door de CS Steyr series laten vervangen, was veel logischer geweest 😄
Ze bouwden in die tijd zelfs nog eigen motoren, ipv alles over op CDC.. In die jaren zat er totaal geen eenheid in het CIH programma, waardoor Tenneco het uiteindelijk maar verkocht heeft aan NH ??

Maar goed, als het complex in Neuss echt afgeschreven was, hadden ze beter op reisafstand van het toenmalige personeel moeten herbouwen om de ervaring niet verloren te laten gaan... Je zag het ook toen de MX/MTX naar Italie ging, de Italiaanse kwaliteitsstandaard lag stukken lager.

JD verkocht in Europa modellen uit Mannheim ein in Amerika modellen uit de USA, maar in Canada beide, net welke fabriek capaciteit over had. Een Duitse JD 40 of 50 serie is in Canada ook meer waard dan een Amerikaanse omdat ze beter in elkaar gezet zijn en dus betrouwbaarder. (Maar dat zal een Amerikaan nooit toegeven 😃 )
ROBERTIHC
@SJB533 daar heb jij dan ook wel gelijk in.
mf3125
Na overname door Tenneco is de Farmall fabriek in rock Island gesloten. Case trekkers uit Racine werden Rood/Zwart gespoten en onder CASE international verkocht. Lees goed Grote LETTERS CASE . kleine letters international.
+1
mf3125
IH was in vergevorderd stadium met ontwikkeling van de New Farmall

(klik om te vergroten)

mf 35x
Wat een interessant verhaal. Jullie weten er veel van👌

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International Prototype ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!