De nieuwe aanwinst van loonbedrijf Lolkema (y). Foto is geplaatst door Claas fan op 05-02-2015 om 17:41:51, met 42 reacties.

New Holland T 7070

Claas fan
De nieuwe aanwinst van loonbedrijf Lolkema (y)

Reacties

Kamps
Mooie tank, waar heeft hij eerst gedraaid? Of hagel nieuw?
CaseCS130
Leuke combi, maar dat frongewicht eraf en topdruk er op.
Siebenga
@CaseCS130 waarom?

@Kamps Is afgeleverd door bos mechanisatie 😉 weet je het antwoord waarschijnlijk wel
CaseCS130
@Siebenga Gewicht, topdruk kan dat gewicht ook wel overbrengen naar de neus zonder dat het totaalgewicht stijgt.
newholland6640
@CaseCS130 Maar een laag totaalgewicht moet je ook niet altijd willen.
newholland6640
@CaseCS130 Maar een laag totaalgewicht moet je ook niet altijd willen.
Claas fan
@Kamps is niet helemaal nieuw maar ziet er wel nog als nieuw uit!
Valtraboerties
@CaseCS130

Is het vreemd dat ik niet altijd snap waarom mensen het gewicht in de neus willen hebben? als ik kijk naar het bodembehoud is het toch veel beter om het gewicht op de achterwielen te trekken? de achterbanden hebben doorgaans namelijk een groter oppervlak. of redeneer ik nu zo krom?
Siebenga
@CaseCS130 als de banden er nou niet naar waren (in de zin van smal) kan ik het mij voorstellen. Maar wat @newholland6640 zegt kan ik mij ook in vinden. je wil voorop ook graag gewicht, dat ben ik met de veenhuis tank wel gaan merken. Vraag mij dan ook af of topdruk cilinder daadwerkelijk al dat gewicht over kan brengen.

Zodra het rubber het gras raakt heb ik de 4wiel aandrijving aan, en wat ik vooral merk als je het nodig hebt (nat land) is dat je voorwielen gaan loskrabben.
newholland6640
@Siebenga heb jij topdruk?
CaseCS130
@newholland6640 als je in hun werkgebied zit zeker wel.
CaseCS130
@Siebenga Dat is nu net de functie van een topdrukcilinder. Gewicht vanuit de midden van de combinatie overbrengen naar de voor en achterkant. Helpt bij zo'n tank goed tegen stuiteren en geeft extra druk op de vooras.
newholland6640
@CaseCS130 ja duidelijk. Het moet echter wel veilig blijven.
Siebenga
@CaseCS130 en als je op de weegbrug staat kom je daadwerkelijk op de minimale 30/70 verdeling? Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat zoiets de minimaal is aan veilig weg gedrag?
bikkertie
@CaseCS130 topdruk cilinder werkt niet genoeg, je dissel wil er wel best van torseren 😛
newholland6640
@bikkertie

Hm, bij een niet nader te noemen merk misschien wel ja 😃
CaseCS130
@Siebenga een degelijke topdruk kan prima evenveel gewicht overbrengen als dat frontgewicht. Maar combi hoeft hier niet bij mij over het land, dus maakt mij verder niet uit.
CaseCS130
@bikkertie haha, is dat dan de schuld van de topdruk of van de dissel? Verder sluit ik me bij @newholland6640 aan.
newholland6640
Je zit inderdaad met de zogenaamde 30/70 verdeling. Maar het totaalgewicht van trekker en tank moet ook in balans blijven lijkt me?
nu zal dat bij deze trekker wel mee vallen. Maar je kunt natuurlijk niet met een kleine trekker een grote tank de baas blijven. Ook al heb je topdruk.
Siebenga
@newholland6640 30/70 is verhouding op vooras en achteras.. ik snap juist het gejammer op frontgewicht niet met zon combinatie. "boer harms" verzet bij wijze van met zijn staltrekker de waterbak en gaat jammeren op loonwerker met frontgewicht
fendt-412
Topdruk cilinder doet alleen niks in de bochten, alleen de druk van de achterband in de binnenbocht overbrengen naar de band in de buitenbocht. Ook in de bochten wil je druk op de voorwielen hebben om de bocht door te komen zonder de zode los te krabben.

Hadden eerder nooit gewicht voor in de trekker hangen. Wou de trekker toch nog wel eens rechtdoor gaan als het iets natter is of glad op de beton. Nu maar eens met een klein gewicht proberen, denk dat die meer doet in een bocht als topdruk.
Siebenga
Ik heb (met gang) zonder frontgewicht niks te vertellen bij het uitrijden van een baan, baas wil het zelf ook maar slecht geloven. Plus dat het een stuk beter rijd vanwege de druk op de vooras. Met een volle ton op je kont gaat trekker echt wel best stuk met de neus de lucht in. Met zo'n tank praat je al snel 9+ ton op de achteras
johndeere6230
Beetje frontgewicht is altijd beter toch? Alleen met kopeggen of bouwland klaar leggen niet... Merk hier thuis duidelijk verschil.. zeker wanneer ik 4wd aan heb staan 😉
Kamps
@Siebenga die verhouding vooras achteras niet over 1 kam scheren, zit per merk trekker wel behoorlijk verschil in...
jehan
@bikkertie heel veel topdruk cilinders zijn niet goed geplaatst wat hele rare dingen tot gevolg heeft
ljdekker
@jehan correct. Al ervaring mee helaas.
wibe
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph… als je de topdruk op de manier als deze tank hebt werkt het denk ik t beste.
Siebenga
Quote @Kamps:
daadwerkelijk op de minimale 30/70 verdeling? Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat zoiets de minimaal is aan veilig weg gedrag?

daar doelde ik op
guus hiddink
Op deze manier veert de trekker in de vooras veel beter en op het bouwland heb je echt een frontgewicht nodig voor optimale grip.
Kamps
@ljdekker moet ik me aangesproken gaan voelen?
jehan
@wibe nee wibe deze is ook niet ged ..scharnier punt van de topdruk cilinder moet recht boven de trekhaak zitten ..dan heb je met bochtenwerk geen problemen
hobbyboer
Quote @guus hiddink:
op het bouwland heb je echt een frontgewicht nodig voor optimale grip.

Als je van de bestaande tank uitgaat klopt dat idd.

Bijvoorbeeld:
Een frontgewicht van 1000kg zorgt voor 1200 tot 1400? kg extra gewicht op de vooras (afhankelijk van de ligging van het zwaartepunt van het frontgewicht en de wielbasis).
Om die 1400 kg op de vooras te krijgen middels een topdrukcilinder zal de achteras van de trekker ontlast worden met 2100kg EN wordt er ook 700kg verplaatst naar de as van de tank.
Die laatste twee dingen zorgen ervoor dat de achteras minder grip heeft en tegelijk dat de tank (iets) zwaarder trekt en (iets) meer inspoort.

Dus ik begrijp jouw stelling.

Echter, het is mijnsinziens mogelijk om het ontwerp van de tank aan te passen (as naar acher) om de ongewenste gevolgen van een topdrukcilinder te compenseren.
Het resultaat zal kunnen zijn dat de trekker dezelfde aslasten (grip) heeft als in jouw situatie (met frontgewicht) EN dat de 1000kg die bespaart wordt zal zorgen voor een 1000 kg lagere aslast van de tank.

(de gewichten heb ik even geschat, zijn waarschijnlijk nog hoger, ik heb zelf niet zo'n combinatie om even naar de weegbrug te rijden 😉 )
wibe
@jehan nee das ook niet alles want dan druk je de tank om. Zo ist mooi
jehan
@wibe ik zou jet zo nog niet willen hebben ..scharnier punten moeten recht boven elkaar zitten voor het fijnste resultaat
wibe
@jehan doe mij t maar op mijn manier
newholland6640
@ljdekker

En wat houd dat dan precies in? Het rechtuit rijden als je stuurt?
ljdekker
@newholland6640 beetje rare krachten gehad in de bocht.
ljdekker
@Kamps nee, hoezo?
Kamps
@ljdekker omdat wij ook al eens een topdruk met n hele machine eraan bij je afgeleverd hebben 😉 kom overigens binnekort even aan
ljdekker
Ja kom maar langs waaien. Over 2 weken ben ik een week naar`t buitenland. Weej der eem van.
deerecase
@Kamps die problemen waren niet met die trekker.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland T 7070 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!