Foto van een Krude Overlaadband met een New Holland T7.210, bezig met gras inkuilen.Loonbedrijf Toonen uit Odiliapeel (N.-Br.) aan het gras hakselen in Wanroy (N.-Br.) met de nieuwe Krude Overlaadband

Krude Overlaadsysteem

selten
Foto van een Krude Overlaadband met een New Holland T7.210, bezig met gras inkuilen.
Loonbedrijf Toonen uit Odiliapeel (N.-Br.) aan het gras hakselen in Wanroy (N.-Br.) met de nieuwe Krude Overlaadband, een test om te kijken of alles naar behoren werkt!

Meer foto's te bezichtigen op MS Fotografie

Reacties

wimislol
Wat is dit ?
Boerenjongen16
Soort overlaadwagen, alleen deze staat stil?
selten
@wimislol & @Boerenjongen16
Een machine waar in gelost kan worden aan de zijkant, en hiermee grote opleggers kan vullen. Zodat mais en gras transport over grote afstand goedkoper en vlugger kan. Minder tractors op straat, kost alleen maar banden en bulten diesel 😉.
Boerenjongen16
Dus soort van stilstaande overlaadwagen 😛
selten
@Boerenjongen16
Ik zie het meer als een stortbak voor mais, net zoiets als gebruikt wordt voor aardappels, alleen dat er niet uitgesorteerd kan worden 😉. Volle wagen kan voor haast erin lossen, en achter kan er meteen een oplegger onder 😉
selten
@Boerenjongen16
Kun je helpen verplaatsen naar Krude Overlaadband?
SJB533
Ik heb dit object verplaatst van Tractoren Onbekend allerlei (Gras inkuilen) naar Tractoren Krude Overlaadsysteem (Gras inkuilen)
EA_MF
@selten mooi alternatief voor het overladen met kranen in de natte maisseizoenen
fendtinterfan
Waarom moet hier nou een trekker voor staan, dit kan toch ook met een eigen motor? trekkers zijn er in het seizoen altijd tekort
trean
@fendtinterfan trekker heb je toch nodig voor transport naar een volgend perceel of de volgende klant. Of je moet hem achter de hakselaar hangen als die gebruikt wordt. Daarnaast gebruik je hem waarschijnlijk niet vaak waardoor het jaarlijkse onderhoud relatief duur wordt. En je moet met brandstof gaan slepen omdat even naar huis rijden voor een beetje brandstof lastig is.
fendtinterfan
@trean eigen brandstoftank opzetten zodat de machine het gewoon 2 dagen vol houd met een tank.

ding idd achter de hakselaar knopen en door rijden naar volgend perceel.

trekker loopt meer uren dan zonder de overlader dus onderhoud maakt niet veel uit. trekker verbruikt veel brandstof, meer dan een kubota diesel van 20 pk die deze machine makkelijk kan aandrijven. die kubota kost per uur minder dan de trekker, in onderhoud. de investering is wel iets hoger maar je spaart een trekker uit die weer voor de maiskar kan staan, daarvoor is de trekker rendabeler.

het beste is om er een oudere lichte trekker voor te zetten, die is al betaald meestal en kost dan bijna niets meer, en dan wordt het een zelfrijder. nadeel van dit systeem vind ik wel dat er iemand extra bij moet zijn die de machine mee moet nemen.
selten
Quote @fendtinterfan:
ding idd achter de hakselaar knopen en door rijden naar volgend perceel.

Geen idee hoe lang dit machine is zo te horen, achter een leuke 6 cilinder zit je aan de maximum 😉.

Het systeem werkt zo dat je juist met 2 wagens in het land kan rijden, en nu dus 1 voor je overlaadwagen. In plaats dat je 6 á 7 tractors met kar moet hebben pendelen 😉.
fendtinterfan
@selten welke landbouwer geeft iets om regels tegenwoordig?? daarbij zal het toch wel mogelijk zijn om hem wat meer opvouw baar te maken?
selten
@fendtinterfan
Waarschijnlijk wel, maar dit is vooral aangeschaft voor over lange afstand. Ze willen mais uit een ander gebied halen, waar veel minder boeren zitten en meer mais, en dan met 2 tractors met silagewagen, 1 overlaadwagen met tractor en 1 hakselaar die kant op. In plaats van over straat met die tractors continu pendelen. Zo zijn afstanden van 100km makkelijker te doen. Of afstanden van 40km, die ze wel eens rijden, ook beter te doen. In plaats van alles op straat, heb je meer wagens en tractors thuis, alleen 1 staat dan wel aan de overlaadwagen.
fendtinterfan
@selten 100 kilometer, zoveel wil je toch niet meer rijden met de brandstofprijs tegenwoordig? lijkt me dat je dan beter daar ergens in de buurt kan verkopen, en zelf in de buurt kan aankopen..

maar ik snap je punt, je hoeft de weg ook niet of weinig meer bij te houden ivm bagger op de weg.

nu zijn de prijzen van zulk soort transport nu ook onderuit, ik denk dat het evengoed snel uit kan, dit systeem
selten
@fendtinterfan
Bagger is het probleem niet. Juist brandstof en banden.
Vrachtwagen rijdt 1/3 ongeveer. In een walking floor kan 90 kuub mais. Kunnen 2 wagens in. Tractor rijdt ongeveer 1/2. En de banden van een vrachtwagen slijten amper, en zijn stukken goedkoper dan van een tractor. Als de mais daar een paar 100€/ha goedkoper is, dan telt het vlug aan.
fendtinterfan
@selten en hoeveel kuub zit er ongeveer in een ha?
selten
@fendtinterfan
Geen idee ben geen koeboer. Ik tel in tonnen CCM per ha 😃.
Maar ik meen rond de 50 ton. Dus 100 kuub.
fendtinterfan
Daarbij nog dat een vrachtwagen ongeveer een keer sneller dus over bijvoorbeeld 35 kilometer doet de vrachtwagen er 1 per uur terwijl de trekker er 1 per 2 uur doet
fendtinterfan
Knap als je dan in een walking floor 90 kuub krijgt, zwaar overbeladen dus 😃
selten
@fendtinterfan
Tel gemiddelde snelheid van een vrachtwagen rond de 60, van een tractor rond de 35. Maarja deze tractors lopen allemaal 40... Dus dan zulle ze wel rond de 32 zitten... Dus ben je eens zo snel ja. Vlugger op en neer, meer lading, met minder brandstof, minder bandenslijtage, en minder personeel...
selten
Quote @fendtinterfan:
knap als je dan in een walking floor 90 kuub krijgt, zwaar overbeladen dus :D

Dat is denk ik een van de problemen 😃
Fendt926Driver
Quote @fendtinterfan:
100 kilometer, zoveel wil je toch niet meer rijden met de brandstofprijs tegenwoordig? lijkt me dat je dan beter daar ergens in de buurt kan verkopen, en zelf in de buurt kan aankopen..
moet er in de buurt wel mais te koop zijn.
afgelopen jaar was het meer regel dan uitzondering dat je voor een vracht mais 3 uur op pad was. ruim een uur rijden van ons duitsland in daar vol maken en terug naar de kuil duurde 3 uur.
in de buurt is alles al verzegd aan vaste afnemers.
als de derogatie maar op 30% was gebleven had dat een enorm gesleep met mais gescheelt

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Krude Overlaadsysteem ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!