Foto van een John Deere 6630, druk bezig met Poseren. Vandaag de extra olie tank onder de trekker gebouwd. Nu 14 liter extra olie voor de grote VGM dumper.

John Deere 6630

mdoornekamp
Foto van een John Deere 6630, druk bezig met Poseren. Vandaag de extra olie tank onder de trekker gebouwd. Nu 14 liter extra olie voor de grote VGM dumper.

Reacties

JD3010
Ik heb een rechthoekige tank eronder zitten.
mdoornekamp
@JD3010 dat is vreemd. Heb ik nog nooit gezien. De 6600 en 6610 hadden een platte tank achter de cabine
JD3010
@mdoornekamp Dat is een groene, lijkt me origineel.
deeremeneer
@JD3010 Dit is ook origineel. Heb ze ook wel opgebouwd.
JD3010
@deeremeneer Weet ik, ik heb de oude variant, verwacht ik.
deeremeneer
@JD3010 Ook aan het chassis net als hier?
JD3010
Ja, kijk maar eens op jdparts. Mijn trekker is een vroege van de 20serie.
930triplemaaier
Wordt deze tank gevuld door de opvoerpomp?

volgensmij werd bij de 00 10 en 20 serie de extra olie tank ook geadviseerd als er gewerkt werd met machines waarbij continu veel olie gevraagd werd.
mdoornekamp
@930triplemaaier ja wordt gevuld door de opvoerpomp.

Extra olie is nodig voor grote cilinders van kippers. Onze vgm gaat 33 liter in en dat krijg je niet uit de achter brug alleen
930triplemaaier
@mdoornekamp je kunt het wel uit je achterbrug halen alleen is dat dan vooral nadelig bij transport omdat er dan onnodig tandwielen in de olie rond draaien weerstand geeft en het extra warmte genereerd. Als je af en toe een keer met een dumper of kieper rond rijd kan het wel maar als dat hoofdzaak is wordt wel het extra tankje geadviseerd. In de handleiding staat of stond dat bij kieper werk het pijl een x aantal liter boven pijl afgevuld mocht worden
930triplemaaier
@JD3010 heb jij niet een 6430 die van veco geweest is? Die hebben een grotere tank van rond de 25 liter vanwege de 22 tons kiepers waar ze mee rijden. Die hebben een kiepcilinder van 45 liter
JD3010
@930triplemaaier Nee ik heb geen 6430. Ik heb een 6420 en een 6320. Loopt die 6430 hier dan in de buurt?
930triplemaaier
@JD3010 die lopen in de noordoostpolder en komen ook bij greve weg
maar een 6420 kan ook die hebben of hadden ze ook voor die grote kiepers lopen
mdoornekamp
@930triplemaaier Die vierkante tank is ook door jd geleverd int begin. Heb er al een foto van gezien. Maar de tanks werden ook wel eens in grotere vorm nagemaakt.

Maar als je cilinder van meer dan 40 liter hebt moet je gewoon een dikke trekker ervoor zetten. Of een eigen hydraulisch systeem op de kiper, waarbij de pomp door een hydrauliek motor vanaf de trekker aangedreven wordt. Dan pomp je alleen rond en heb je nul liter olie nodig.
930triplemaaier
@mdoornekamp aftakassen kunnen ook weer kapot en is ook nog duurder dan een grotere tank
ook krijg je weer bedieningskasten in de trekker en daar zit ook niet iedereen op te wachten.
En waarom niet op de trekker? De ventielen zitten er om gebruikt te woorden niet voor de sier. Moderne trekkers hebben tegenwoordig vaak ook een grotere pomp dan de pto aangedreven pompen wat op kiepers gebouwd
wordt

en daarbij jd staat of stond wel een beetje om bekend dat ze maar beperkt olie kunnen onttrekken. In het verleden is daar genoeg over geklaagd in de trekkertesten. Hoe het bij de huidige series is weet ik niet
hobbyboer
[
JD3010
]
mdoornekamp
@930triplemaaier die extra olie tanks werken ook niet helemaal perfect. De voedings pomp moet met luchtdruk de olie uit de tank drukken. Als je veel gas geeft jankt de pomp alsnog omdat de olie niet snel genoeg komt.

Mooiste is gewoon gescheiden bak en hydrauliek. Maar daar doet Jd nog niet aan mee. Door te combineren houd je het onderhoud simpel en goedkoop. De 6150R schijnt in onderhoudskosten het laagst in zijn klasse te zijn. En dan scoor je in dan media goed.
930triplemaaier
@mdoornekamp daarom dat ze eerder de olietank ook achter/onder de cabine hadden dan loopt de olie gewoon door de zwaartekracht de pomp in. maar door de optionele cabinevering zijn ze daar van af gestapt. Bij de 00 en 10 serie had tank ook nog een andere funktie omdat de opvoerpomp max rond de 70 liter gaf en de hoofdpomp 96 liter kreeg je last van cavitatie dat werd dan verholpen door het extra tankje onder de cabine
hermanjohndeere
Wij hadden bij de veenhuis kieper op het werk ook een pomp op de aftakas. Trekker was alle 4 de ventielen al nodig voor de rest van de kieper (liftas, klep, schuinzetten rechts en schuinzetten links) dan moet je al 5 ventielen op de trekker hebben.
mdoornekamp
@hermanjohndeere Dat is wel een luxe kiper. Was dat tandem of 3 asser
JD3010
@mdoornekamp een tandem met een liftas? Dat zie je niet vaak.
mdoornekamp
@JD3010 Ja daar zeg je wat.......
john deere 7810
@mdoornekamp

smoor je het ventiel toch iets als de pomp jankt?

en idd een bekend probleem dit. je kunt ze ook wel een paar liter boven peil zetten 😉
trean
Bij mij op het werk hebben ze 2 3assige kippers 1 met pomp op aftakas en 1 gewone. Voor de gewone moet bij een mf 6499 de achterbrug iets boven max peil staan om hem maximaal omhoog te doen. Daarnaast moet je met zwaar spul hem vooraan niet te voldoen. De pomp op de aftakas doet het beter.
mdoornekamp
@john deere 7810 Wij geven altijd wat minder gas met kippen als het krap wordt met de olie. Dan loopt het ook nog wat beter toe. De bak te vol geeft wel extra weerstand met transport werk.
hermanjohndeere
@mdoornekamp

Was inderdaad een 3 asser. het was wel een gronddumper, ik denk dat daar een een grotere cilinder onderzit als graandumpers. Cilinder die er onder zat was ook gewoon te groot om uit de achterbrug te halen. Een slag kleiner als die wij hadden kon dat nog wel.
john deere 7810
@mdoornekamp

is ook een noodoplossing 😉

Elk voordeel heeft zijn nadeel he 😉 bij jd heb je maar 2 soorten olie nodig voor de meeste type's.
mdoornekamp
@john deere 7810 jd is altijd al onderhoudsvriendelijk. Mijn pa had vroeger een 3030 en 3120, daar zat universele olie in de motor en achterbrug. Dan had je maar 1 soort olie in de hele trekker.

Bij een Fendt heb je wel 5 soorten olie nodig. 😃
radium45
Quote @930triplemaaier:
omdat de opvoerpomp max rond de 70 liter gaf en de hoofdpomp 96 liter kreeg je last van cavitatie

Dat probleem hadden ze vroeger bij de 4000 serie al.
radium45
Quote @JD3010:
een tandem met een liftas?

Heb ik ook op de haak-arm. Is eigenlijk bedoeld voor het afstempelen als je zware bakken moet optrekken maar je kunt er de beide voorwielen mee liften. Op kippers zie je dit ook wel eens voor meer stabiliteit tijdens het kippen, vooral in combi met geveerde assen. Staja heeft dit geloof ik standaard op de Kaweco dumpers.
Quote @radium45:
Op kippers zie je dit ook wel eens voor meer stabiliteit tijdens het kippen, vooral in combi met geveerde assen. Staja heeft dit geloof ik standaard op de Kaweco dumpers.

Wij hebben het ook op onze 18 tons Jako kieper. Het staat wel stabieler, vooral als de lading wat langer blijft hangen in de bak.
radium45
@MaartenMandemaker Wat ook goed werkt voor het behoud van het frame is een 8 of 10 inch dikwandige buis in de lengterichting in het midden van het frame te lassen. Tussen de kipscharnieren en de cilinder.
@radium45 Ja om de torsiekrachten op te vangen werkt dat ook goed. Hebben nog een oude Miedema, en die heeft dat ook.
fendt308-driver
Quote @mdoornekamp:
Bij een Fendt heb je wel 5 soorten olie nodig.

Rem olie hydroliek olie motorolie vooras(?) enne verder? 😃 zwaailamp olie :lol:
mdoornekamp
@fendt308-driver versnellingsbak?
mdoornekamp
@radium45 helpt het bij de 6630 ook om het electronische ventiel op 50 % te zetten en dan veel toeren bij het kippen. In theorie geeft de voedingspomp dan wel genoeg liters.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Weet niet welk soort dat is, die ververs je niet je wisselt bakken 😃
radium45
@mdoornekamp Wij hadden veelal een 4440 voor de opraapwagen lopen, In theorie kon je met stationair toerental lossen want dan had die toch al bijna de volle mep ware het niet dat dan de voedingspomp het niet kon bijbenen. Nu waren er enkelen die de retour weer rechtstreeks op het buffertankje aansloten, of dit goed werkte weet ik niet. Mischien dat (@deeremeneer dit kan toelichten?
JD3010
@radium45 Dat moet bij hydromotoren ook, een veel gemaakte fout. Als de retourolie weer naar de hoofdpomp gaat, heb je wel continu olie genoeg.
radium45
Quote @JD3010:
heb je wel continu olie genoeg.

Uiteraard, elke liter die weg gaat komt direkt weer bij de pomp.
930triplemaaier
@JD3010 @radium45 dan heb je wel continu olie genoeg maar dan moet je wel opletten dat de olie niet te heet wordt.
de voedingspomp moet dan wel steeds de olie verversen zodat de olie nog gekoeld kan worden.

op dat tankje moet je dan 4 aansluitingen hebben:
de aansluiting waar de hoofdpomp zn olie uit haalt
retour vanaf het ventielenblok
aanvoer vanaf de voedingspomp
en retour naar de achterbrug zodat er olie rondgepompt kan worden door de voedingspomp voor extra koeling bij continu gebruik
JD3010
@930triplemaaier Bij de Duitse trekkers sluit je de retourleiding op het filter aan. Zodoende wordt het samen met de olie uit de achter brug gemengd. Heet worden valt wel mee.
930triplemaaier
@JD3010 zit er op dat filter dan 3 aansluitingen?
JD3010
@930triplemaaier Bij die trekkers zit het filter onder in de achterbrug. Dan moet je er een ander pot onder doen met een extra aansluiting. Bij de 50-serie gaat de retour van de regelventielen er ook bij, dan kan de retour via de snel sluiting. Eerder ging de retour de bak in.
john deere 7810
@radium45

ja dat was niet alleen bij de amerikanen zo 😉 vanaf de oude 20 serie was dit al. En juist de 40 serie (duits) had de minste problemen. Vooral met hi/lo was het drama. Eeen heel doordacht systeem voor die tijd maar ze hadden de transmissiepomp 10l/min meer moeten laten pompen als de hoofdpomp ipv andersom
JD3010
Quote @john deere 7810:
Eeen heel doordacht systeem voor die tijd maar ze hadden de transmissiepomp 10l/min meer moeten laten pompen als de hoofdpomp ipv andersom

Als je het goed aansluit, is er niks aan de hand. Maar dat gebeurt dan vaak niet en krijgt het systeem de schuld.
john deere 7810
@JD3010

Ook al zit de retour op de het filter. dan moet achterin nog alles dicht zijn 😉

en er zitten krengen van trekkers tussen 😉 waar je gigantisch mee aan de gang kunt komen.
JD3010
Heb je nu genoeg olie voor die kiepwagen?
930triplemaaier
@john deere 7810 doordat de opvoerpomp minder olie gaf als de hoofdpomp is bij de 6400 van mn ouders 2x de hoofdpomp vast gelopen
mdoornekamp
@JD3010 ja gaat goed. Wel een beetje rustig kiepen. Schijnt dat de 30 serie sowieso minder olie ter beschikking heeft. Mijn 6820 doet deze kiper zonder extra tank. Bij een 6930 lukt dat niet meer.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6630 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!