Foto van een Mowag onbekend/overig, opgebouwd als brandweer. MOWAG begon in 1950 als privé-onderneming van ingenieur Walter Ruf. De eerste successen waren de ontwikkeling en de productie van meer dan

Mowag W200

René
Foto van een Mowag onbekend/overig, opgebouwd als brandweer.

MOWAG begon in 1950 als privé-onderneming van ingenieur Walter Ruf. De eerste successen waren de ontwikkeling en de productie van meer dan 1600 wapendragers, de MOWAG t1 4x4, voor het Zwitserse leger. Verschillende opdrachten volgden uit Duitsland. Onder andere werden 750 gepantserde speciale voertuigen van het type Roland voor de Duitse Grenswacht onder licentie geproduceerd door de Duitse wapenindustrie. MOWAG produceerde daar naast ook voor de civiele markt. Zo werd in 1958 een lichte 50cc-scooter gebouwd die Volksroller werd genoemd. Het specialiseerde zich ook in het ombouwen van Dodge- en DeSoto-voertuigen tot ambulance, brandweerwagen en andere speciale voertuigen. Het bedrijf legde zich voorts toe op de ontwikkeling en de bouw van gepantserde voertuigen op wielen.

Nog steeds is het bedrijf wereldwijd één van de meest befaamde fabrikanten op het gebied van wiel- en rupsvoertuigen. Meer dan twaalfduizend MOWAG-voertuigen van de types Piranha, Eagle en Duro zijn wereldwijd in dienst van defensiemachten.

Reacties

Alex Miedema
Ik heb dit object verplaatst van Mowag onbekend/overig (Brandweer) naar Mowag W200 (Brandweer)

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mowag W200 en hebben de trefwoorden hobby en hulpverlening geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!