Dikke 939 met kilverbak. Foto is geplaatst door Rickfendt615 op 30-09-2020 om 11:37:10, met 57 reacties.

Fendt 939

Rickfendt615
Dikke 939 met kilverbak

Reacties

Fendt926Driver
Zo. Dat is dus jou combi voor vandaag?

Mooi werk zo.
Kun je met die dubbellucht nog redelijk over straat?
930triplemaaier
@Fendt926Driver oom agent kun je beter niet tegen komen tenzij je vergunning en begeleiding regelt
+1
Rickfendt615
@Fendt926Driver Dit was mijn vader vorige week, zonder dubbellucht de weg op
16045HSX
@Rickfendt615 Waar is deze foto genomen?
+1
GerbertXL
@16045HSX zal wel flevoland zijn, daar kun je ook prima rijden met brede spullen.
+1
930triplemaaier
@GerbertXL die tijd is wel een beetje voorbij. Oom agent heeft er al genoeg aangehouden en bekeurd omdat ze te breed waren
+1
GerbertXL
@930triplemaaier ik zeg niet dat het mag, maar het kan wel. Vaak zat met 4 tot 4,5 meter van het ene naar het andere eind van Biddinghuizen gereden, geen probleem, alleen over parallelwegen dus niemand heeft er last van, dan kijkt oom agent ook niet zo krek.
+2
Rickfendt615
@16045HSX In lelystad. Dubbelucht is eraf gedraaid toen ze weer de weg op moesten.
+1
rommert14
@Rickfendt615 dat is een bult werk, dan zal dubbellucht wel degelijk helpen hier rijden ze ook allemaal op dubbellucht en 18 ton zwaar voor de cultivator met maisland klaarleggen
+1
Siete
Mooie Combi zo op dubbellucht. Zie je niet vaak meer. Scheelt enorm in de Gripp neem ik aan?
930triplemaaier
@Siete en dan niks aan de bandenspanning doen... indien mogelijk verlaag ik liever de bandenspanning dan dat ik met dubbellucht moet klooien
+3
Fendt926Driver
@930triplemaaier bandenspanning verlagen en met bijna 400 pk de velg door de band trekken??
Dan geef mij maar dubbellucht.
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
bijna 400 pk

360pk max 🤣
+1
Fendt926Driver
@Fendttrisixfan de 939 staat in de boeken voor 390 normaal en 396 maximaal power.
Weet niet waar jij dan 360 vandaan haalt.
Dat heeft de 936 al
SJB533
@Fendt926Driver
De 939 is een verhaaltje bij over het vermogen. Geloof, dat dat te maken had met de transmissie....
Fendt926Driver
@SJB533 of te maken met de deutz motor waar bij de 936 al gaten in de zuigers brandde
SJB533
@Fendt926Driver
Vrij zeker, dat het aan de ML260 lag. De 936 was al enigszins overkill...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendttrisixfan
@Fendt926Driver op de wielen levert hij max 360pk
930triplemaaier
@Fendt926Driver dat gebeurt niet zomaar.met dit werk is voor mij 0.8 bar wel de ondergrens. En een beetje extra gewicht kan dan ook geen kwaad
+1
J asper
@930triplemaaier Met kilveren hier ook, eerste dag was maar paar uurtjes tijd dus de moeite niet om dubbelucht er voor aan te maken. Dag later wel volle dag dus wel dubbeluchten eraan. Wereld van verschil met dubbelucht geeft die nergens om.

En je rijd alles veel mooier vast. Dus hoezo onzin...
+1
Siete
@930triplemaaier
Dat is een keuze. Allebei gaat niet.
Als je met deze dubbellucht de spanning gaat verlagen gaan de wangen tegen mekaar aan lopen en vreten ze mekaar op.
Dat het jou voorkeur niet heeft om met dubbellucht te gaan werken maakt het niet meteen klooien. Ik kan me in sommige situaties die keuze heel goed begrijpen.
930triplemaaier
@Siete dan is de spacing tussen de wielen te laag dus dan heb je bij aanschaf al iets niet goed gedaan
+4
Siete
@930triplemaaier
Gezien het werk dat van Werven doet, en de ervaring die de mannen daarmee hebben denk ik niet dat je hun hoeft te vertellen hoe zij het beste de grip krijgen.
De keuze om deze trekker op deze banden te zetten voor dit werk onder deze omstandigheden zal vast niet zijn om een mooie foto te kunnen maken.
+2
Rickfendt615
@930triplemaaier De bandenspanning staat op 1.1 dit is laag zat. Ze hebben een ander merk band welke ze door de velg draaien zelfs al bij een hogere spanning. Dit was met enkellucht, vandaar dat ze dit proberen met dubbellucht. En dat gezeur over die 3 nokken aan de grond, de kilberbak is hier leeg en zo gauw als de trekker aan het kilveren is heeft hij 4 tot 5 nokken aan de grond. Conclusie met dubbellucht trekt als een BEER!
+2
rommert14
@Rickfendt615 ik hoor het al dubbellucht weer om de mf komend jaar 💪
rommert14
@Siete ons is gezegd dat je met enkellucht meer grip krijgt omdat de band dan meer druk heeft als met dubbellucht.
+2
Siete
@rommert14
Snap de redenatie zeker.
Hangt van de omstandigheden af. O.a. van de grondsoort en het gewicht vd trekker. Als enkellucht altijd meer grip gaf, dan reden de op de grote vlaktes met die knikkers ook wel Zonder dubbellucht denk ik 😉
930triplemaaier
@Siete de kniktrekkers gaan tot 30 ton dus dan mag je ook wel een keer zo veel rubber hebben in vergelijking hebben als met een conventionele trekker.
+4
Siete
@930triplemaaier
Ja dat jij dubbellucht onzin vind was me al wel duidelijk....
930triplemaaier
@Siete onzin is het in bepaalde gevallen zeker niet maar zie wel vaak dat het nut van een juiste bandenspanning niet ingezien wordt.
En als ik na de foto kijk zie ik maar 2 nokken van het dubbellucht wiel de grond raken op de buitenkant wat voor mij aan geeft dat de bandenspanning veel ste hoog is terwijl het kleinere voorwiel al 3 (bijna 4) nokken aan de grond heeft
+2
Noorderling
@930triplemaaier
Nu staat de trekker stil met lege bak, eerlijk beeld heb je pas als je rijdend de bak vol hebt, zeker met bovrnaanspanning haal je nog wel wat gewicht naar achteren.

Daarnaast kan het op zavel of zachte grond ook voordelen hebben dat je minder sporen trekt. Door de trekkracht en gewicht verdicht je de grond behoorlijk. Op bepaalde stukken grond kun je ook plassen op het land rijden met bijvoorbeeld dumpers, met kilverbakken wil de grond ook wel verkleuren. Wat er onder het maaiveld gebeurt zie je niet.

900 serie krijg je ook op 1,2bar zo aan het slippen, met flink oplegdruk moet je niet teveel naar de nokken kijken.
930triplemaaier
@Noorderling wordt er nog veel gebruik gemaakt dan van de bovenaanspanning met kilveren? in mijn omgeving zijn alle nieuwe grote kilverbakken allemaal onnderaanspanning op de kogel of kieperknobbel en heb ze ook wel gezien met een cardanische trekhaak
Siete
@930triplemaaier
Als jij m in de bovenhaak wilt krijg je m in de bovenhaak. Waar dit vroeger vrijwel standaard was is dit idd veranderd naar beneden, met welk type aankoppeling dan ook. Doel blijft wel altijd om gewichtoverdracht naar de trekker te krijgen waardoor je meer grip krijgt. De trekker wordt dus idd (overdreven gezegd) naar beneden getrokken.
+1
Noorderling
@930triplemaaier
Diegene die serieus kilveren hebben dat wel, of inderdaad zo'n cardankoppeling waarbij het trekpunt boven de aftakas zit qua hoogte. Zeker met dozerbakken krijg je dan flink gewicht achterop.
+1
Siete
@Noorderling
Wij hebben ook van die Cardankoppelingen voor Dozer en Kilverbakken. Ideaal die dingen. Enige nadeel is het gewicht. Daar moet er heftruck bij als je ze er achter of achterweg wilt hebben.
+1
Noorderling
@Siete
Zij hebben verder geen aftakaswerk. Met de hand doe je er niets aan, en wisselen is inderdaad niets. Wat er aan hangt is een dozerbak, dumper of ploeg. Werkt met een dumper in zandbanen ook wel mooi dat je wat meer gewicht achterop kunt trekken.
Siete
@Noorderling
Alleen met die Imants neem ik aan?
Maar nee klopt hoor. Ben t met je eens. Koppelen gebeurd toch op de zaak dus heb er verder ook geen last van hoor. Vind t ideaal werken die dingen.
@Siete wat word bedoelt met een cardan koppeling?
Siete
@ronald-deutz-fahr
Zal morgen eens een foto maken als ik het niet vergis. Vroeger werden ze ook wel "Dumper haken" genoemd. Door gebruik van deze trekken heb je zowel een horizontaal als verticaal draaipunt.
Deze trekhaken zijn zwaar uitgevoerd en bedoeld voor t zware werk zeg maar.
+1
@Siete het princiepe zoals luxe topstangen ook draaien aan de trekker kant zegmaar?
Weleens gezien op een dumper indd.. wat is het voordeel tov k80 of normale trekhaak?
+1
Siete
@ronald-deutz-fahr
Deze trekhaken stammen uit een tijd dat de K80 koppeling er nog niet wat. Met een gewone trekpen (of zelfs bij een kipperknobbel) heb je kans dat je m krom drukt met een Dozerbak. Deze trekhaken komen vrij stijl te staan wanneer je de bak omhoog doet. Heb er meerdere gesloopt 😅
Deze trekhaken kunnen ook nog grotere hoeken aan als een k80 koppeling. Die heb ik wel op Kilverbakken gezien maar nog nooit bij een Dozerbak (wat niet meteen betekend dat t niet kan, maar ik heb t nog nooit gezien)
@Siete duidelijke uitleg👌🏻 Brak zo’n kieperknobbel of trekhaak gewoon af dan? Of kwam je bij het afkoppelen erachter dat de pen krom was?
Snap nu waarom onze loonwerker zo’n lompe boventrekhaak heeft voor aan de dozerbak 😅
+1
Siete
@ronald-deutz-fahr
Zo erg heb ik het gelukkig nog niet beleefd. De kipperknobbel stond scheef, die was voor over gedrukt zeg maar. De trekpennen kreeg je er met afkoppelen niet altijd meer uit als ze goed krom waren. Dan kon je de snijbrander ophalen.
CaseCS130
@Siete alleen aankoppelen komt wel heel nauwkeurig zeker door de nauwe passing met die trekhaken?
Siete
@CaseCS130
Klopt. Dat kan best wel een heel gehannes zijn als je alleen bent. Op de zaak pak ik vaak de heftruck er bij. Gaat een stuk sneller. Maar als het eenmaal vast zit is het ideaal. Geen gestomp, en alle hoeken zijn mogelijk.
+1
CaseCS130
@Siete Nee dat lijkt me ook wel fijn, gestomp is toch wel een dingetje altijd. Maar ja, wij wisselen veel dan valt dat tegen denk ik en zou een k80 praktischer zijn.
+1
Siete
@CaseCS130
Zo'n trekhaak is ook lang net voor elke machine nodig. Het is vooral voor de Dozerbakken. Voor bijv een opraapwagen, een giertank oid heeft het helemaal geen zin om daar zo'n trekhaak voor aan te schafgen. Wij hebben bijv de Kippers en de opraapwagen ook op een K80 koppeling zitten.
+1
Siete
@casejxu
Klopt helemaal.
+3
casejxu
@Siete me oom had t idd 20 jaar geleden al op zijn nu 8360 ofzo... worden hier om de hoek verkocht.
+3
Siete
@casejxu
O ja dat geloof ik meteen. Ik ben 37 en kan me nog goed herinneren dat de heren ze "vroeger" toen ik er als ukkie naast al hadden. Die haken zijn al zo oud als de weg naar Rome 😆
930triplemaaier
@Noorderling trek je dan in de bochten de trekker niet behoorlijk op 1 oor met bovenaanspanning? lijkt mij dat je daar met onderaanspanning minder last van hebt
+1
Noorderling
@930triplemaaier
Je kunt wel een bocht door komen, maar wanneer je hem vol trekt, zeker met een dozerbak werk je toch zoveel mogelijk in rechte banen.
930triplemaaier
@rommert14 het is vooral zaak dat de ruimte tussen de nokken volledig stevig opgevuld is met grond zodat zodat de grond tussen de nokken niet de kans krijgt om te gaan rollen. Daardoor zijn er ook bepaalde omstandigheden dat je met 50% profiel meer trekkracht hebt dan met een nieuwe band omdat je dan de ruimte tussen de nokken stevig gevuld krijgt
rommert14
@930triplemaaier dat klinkt logisch 👌
+2
Rickfendt615
@930triplemaaier Hier met een volle bak, 4 nokken aan de grond.

(klik om te vergroten)

Siete
@Rickfendt615
Hebben ze nu al 2 van die GPS sets dus? Zie dat hier ook een ontvanger op zit namelijk.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 939 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!