Vervangen van steekaskeeringen van de Panther. Lekkage viel onder ruim zweten. Maar als je dan toch bezig bent..........

Same Panter

arnold-arentze
Vervangen van steekaskeeringen van de Panther. Lekkage viel onder ruim zweten. Maar als je dan toch bezig bent..........

Reacties

wim-same
Ha ha, bekende werkzaamheden. Al kan je er bij een Panther wel heel wat makkelijker bij dan bij een Drago of een Buffalo.
+1
arnold-arentze
@wim-same Jullie hebben de treeplanken. Ik heb de hef erafgehaald anders kon de linkse er niet af. Is dus allebei wat😂
wim-same
@arnold-arentze Waarom kan de linkse er niet af als de hef erop zit ?
+2
arnold-arentze
@wim-same De gaffel van de sper scharniert/ zit vast aan/in huis van het rempakket die pen hebben we er bovenvandaan uitgehaald anders ginghet niet🤔
arnold-arentze

(klik om te vergroten)

Hier zit pen in met borgboutje deze houd toch behoorlijk tegen🙈

(klik om te vergroten)

+2
wim-same
@arnold-arentze Ja, dat moet je niet geforceerd los trekken, dan is de boel kapot. Op dat gebied is een Drago en een Buffalo dan weer gemakkelijker. Die hebben als het ware nog een tussen schijf waar lagers in zitten die het differenteel op zijn plek houd. Daar kan je de trompetten er zo vanaf halen als je eerst alles bij de tree planken los heb.
+2
arnold-arentze
@wim-same Idd gelukkig zijn we voorzichtig te werk gegaan. De tijd genomen om even door te denken over hoe het zou kunnen zitten is goedgekomen zonder schade gelukkig. Uiteraard met dank aan mijn monteur 👍
+1
wim-same
@arnold-arentze Heb jij een onderdelen boek van de Panther, wij niet helaas. Toch eens bestellen. Ik had voor de aftakasrem van Martin zijn Panther even een pagina uitgeprint uit het boek van de Tiger six.
+1
arnold-arentze
@wim-same Had aantal pagina’s gekopieerd bij de plaatselijke mechanisatie waar ik mijn onderdelen bestel, maar net niet genoeg pagina’s 😂
wim-same
@arnold-arentze Differenteel blijft bij de Drago en de Buffalo op zijn plek zitten.
arnold-arentze
@wim-same bij mij licht die los nu word gedragen door de steekassen
+1
wim-same
@arnold-arentze Ik zie het ja. Gelukkig zijn Martin zijn steekas keerringen nog goed. Vandaag hebben we wel de pompdeksel van de hef verwijderd, waar je nu tegenaan kijkt nu jou hef eraf is. Het remmetje van de aftakas is versleten. Dat remblokje is heel makkelijk los te halen.
arnold-arentze
@wim-same Ok we dachten al dat het daarachter moest zitten ja. Oliepomp van de hef ook zeker. Was vergeten dat stukje te kopiëren uit onderdelen boek.
arnold-arentze
@wim-same ok en hoe merk/test je dat heb de aftakas nog niet gebruikt ook
yoohan
@arnold-arentze
Aftakas blijft heel zachtjes doordraaien als hij uitgeschakeld staat.
Erg gevaarlijk als er iets wat licht draait aangekoppeld zit en je start de trekker.

Deze Panther had er (bij mij) veel minder last van als die van Martin. Toch als het heel koud was wilde hij het ook weleens doen.
Als je er bijna bij bent kun je het misschien beter meenemen mits kosten meevallen.
wim-same
@yoohan Martin gaar van de week de onderdelen bestellen, dus dan weet je ook wat de kosten zijn. Onder de plaat waar de pomp aan zit ook de packing vernieuwen, want de dikte van de packing is weer bepalend voor de tandwielen van de pomp.
wim-same
@arnold-arentze Juist bij niet gebruik blijft hij doordraaien. Nu deed hij dat alleen nog met een koude versnellingsbak, bij een warme bak zet alles iets uit, en drukte het remplokje nog wel genoeg aan. Rem cilindertje is een omgekeerde cilinder. Hij is veer belast, en als de aftakas moet draaien drukt het cilindertje de veer in en komt het remblokje vrij.
arnold-arentze
@wim-same @yoohan aha duidelijk heb hem nog niet zien draaien🤔 Ga dr nog Ff over nadenken of ik m opentrek. Wil ook nog naar de ruimte op de versnellingspook kijken of dat makkelijk op te lossen is.
wim-same
@arnold-arentze ruimte op de versnellings poken word afgesteld met vul ringen. Dat is vaak een grote klus. Tenzij de ruimte op de gaffels zitten. Dan zou ik er zeker naar kijken voordat de trekker in een vernelling staat en de pook in zijn vrij. Dan vooral niet forceren, maar de pok los halen met de drie boutjes en dan kan je hem met een flinke schroeven draaier in zijn vrij wippen. Dan de pook weer monteren. Maar dat betekent wel dat hij zoveel ruimte heeft dat de pook uit de gaffel stangen kan glippen.
arnold-arentze
@wim-same Het is de middelste pook die zit in het deksel. De groepen poken zijn wel strak
wim-same
@arnold-arentze Ik zou toch het deksel even lichten om te kijken.
+1
arnold-arentze
@wim-same Ja was ik wel van plan ja
+2
joop-same
@arnold-arentze Als je PTO koppeling nog met een remschoentje is, dan zou ik de speling van de trommel in het huis goed controleren, door het remschoentje drukt hij altijd aan één kant.
Deze uitvoering is vervangen door een trommel met een remband, daar is een hele set van.
wim-same
@joop-same en is zo'n remband set net zo makkelijk te vervangen Joop ? Ik had zo'n remschoentje ook nog nooit gezien, een remband wel.
+2
a3vandiejen
@arnold-arentze Onvoorstelbaar dat het bij de Panther weer net even anders zit...goed bezig Arnold.
+1
wim-same
@a3vandiejen En bij de lichtere typen van Delfino tot de Saturno moet ook de hef eraf omdat daar de steekassen geborgd zijn met een moer bij het differentieel.
+2
a3vandiejen
@wim-same Als je het weet is het niet erg...maar vaak sta je toch even te kijken...
+2
wim-same
@a3vandiejen Niet kijken Adrie, maar gewoon doen. en je toch ook even verdiepen in het type. zo heb ik nu over de Panther ook weer veel geleerd hoor.
+1
a3vandiejen
@wim-same Ja dat is zo, zeker in verdiepen inderdaad.
+1
wim-same
@a3vandiejen Vandaag weer bezig geweest met Martin zijn Panther. Ik wil toch een onderdelen boek hebben. Ik heb een paar voorbeelden uit het boek van de Tiger six geprint.
+1
a3vandiejen
@wim-same Ja snap ik, is gewoon makkelijker.
+2
wim-same
@a3vandiejen Ja, maar ook beter. er zitten toch ook nog wel verschillen in.
+2
arnold-arentze
@wim-same Kijk even goed welk onderdelen boek je besteld. Ik haal mijn onderdelen uit het boek van de “panter” . Er is hier ook een boek van de “panther”, maar dat komt niet overeen met mijn trekker.
+1
yoohan
@arnold-arentze
Goede tip.
Denk dat jou onderdelenboek die je dan eerst haf van een Panther 90 was. Dat is wel een andere trekker. Deze noemden ze ook wel de panter 88 volgens mij.
+1
arnold-arentze
@yoohan Geen idee, had de boeken meegenomen en naast de trekker vergeleken waren aantal componenten heel anders weer😂 Tot nu toe klopte alles met het “panter” boek behalve de maat o ringen van de stuurbekrachtiging🙈
+3
yoohan
Je bent lekker bezig Arnold. Groot onderhoud zo te zien 😬
+1
arnold-arentze
@yoohan Ja idd interessante klus🤓. Is even lekker rommelen 🙈
yoohan
@arnold-arentze
Kijk je ook gelijk of je nog iets 'geks' kan vinden voor het gieren in zijn 4? Of geloof je dat wel
+2
arnold-arentze
@yoohan De lagers achter de keringen maken wat herrie, dat zou een oorzaak kunnen zijn. Deze laat ik ook vervangen nu. Als dat zingen daarmee opgelost is zou dat mooi zijn. En als die dan nog zingt ga ik maar meezingen zelf😜Het differentieel en de eindvertragingen zijn wel in orde.
+2
yoohan
@arnold-arentze ja verstandig, gelijk beetpakken dan.
Gelukkig de rest in orde.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Panter ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!