Foto van een Beco Kipper. Foto van internet. Combinatie van zwaar beladen en achterstallig onderhoud denk ik.

Beco Kipper

MaxxuM4ever
Foto van een Beco Kipper. Foto van internet. Combinatie van zwaar beladen en achterstallig onderhoud denk ik.

Reacties

+6
Fendt926Driver
Hoezo te zwaar beladen....
+7
wim-same
@Fendt926Driver Het past toch in de bak, dus moet toch kunnen ? ha ha
+4
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
Het past toch in de bak, dus moet toch kunnen

Hij was vergeten bij de optielijst de opzetschotten aan te klikken
+4
wim-same
@draaipiet Nou, volgens mij zij zijn milieu kleppen al opzet schotten. ha ha. En aan de banden te zien was er al geruime tijd iets niet helemaal goed met deze BECO dumper.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
En aan de banden te zien

Ik had ook al naar die banden zitten kijken, ik dacht al dat is niet van de laatste 5 minuten 🤣
+2
arnold-arentze
@wim-same Bak is opgehoogd. Kunnen ze wel hebben bij goed onderhoud een Beco as breekt niet zomaar. De bandenslijtage spreekt voor zich
+3
marc102
@arnold-arentze Domme vraag van een leek hier.
Welk gebrekkig onderhoud kan leiden tot een as die breekt?
Van te weinig smeren slijten draaipunten natuurlijk er veel maar dan breekt het toch niet zomaar lijkt me?
+2
arnold-arentze
@marc102 Nou dat lijkt me wel. Ik heb in het verleden verschijnende afgebroken assen wielen dissels trekhaken etc. gezien. In het overgrote deel van de gevallen was dit rechtstreeks te herleiden aan kapotte of verkeerd afgestelde lagers,uitgelopen bussen losse en ontbrekende bouten enz. Dit is gewoon een kwestie van onderhoud en inspectie. Uiteraard heeft overbelading wel een hele grote invloed op het algehele slijtagebeeld. En zijn dit soort dingen nooit te helemaal te voorkomen. Maar een as breekt niet zomaar af ook niet van overbelasting. Dat kan deze leek met ervaring je wel vertellen😉
+2
jehan
@arnold-arentze wij hebben de tuimel as ook een keer gebroken gehad ..van een 30 tons onderstel ..na onderzoek lag het bij ons aan de as ..was schijnbaar een verkeerde in geplaatst ..is heel netjes opgelost door de fabrikant
+1
arnold-arentze
@jehan Dat kan altijd natuurlijk. Worden soms ook wel modificaties uitgebracht door fabrikanten, die niet uitgevoerd worden.
+2
jehan
@arnold-arentze bij ons zat een as onder met insparingen er in ..die waren bedoeld voor ander type onderstel ..lengte van as en diameter waren exact hetzelfde
+1
arnold-arentze
@jehan Wat een verschil een paar uitsparingen kan maken dan. Zo zie je ook in de fabriek kan het verkeerd gaan.
+7
jehan
@arnold-arentze ja wie werkt maakt fouten ..wie niet wil werken maakt de grootste fout
+2
arnold-arentze
@jehan Ha ha ja zo is het 👍 weer een voor een tegeltje
+1
hobbyboer
@jehan komt vaker voor dat een fabrikant een foutje maakt, wij hadden 3 kipwagens waar achteraf allemaal te lichte assen onder bleken te zitten.
We waren al 2 wielen verloren, as geknapt tussen het grote en kleine wiellager.

Ook al eens een paar klapbanden gehad vlak achter elkaar.
Nieuwe banden onder nieuwe kipwagen, allen van hetzelfde merk, type en maat.
Maar bleken banden tussen te zitten met een andere loadindex.

Allemaal wel netjes opgelost
+1
arnold-arentze
@marc102 Uiteraard horen dit soort aslasten eigenlijk niet op de openbare weg thuis, maar dat is een structureel probleem met de handhaving🤷🏻‍♂️
+2
draaipiet
Quote Reactie van @marc102:
Welk gebrekkig onderhoud kan leiden tot een as die breekt

Als er goed onderhoud word gepleegd dan word er ook gekeken naar slijtagesporen en afwijkingen en schuurtjes of verf wat onverklaarbaar er af springt, en dat zijn al de voortekenen. Aan de scheef afgesleten banden kan je ook al zien dat dit niet van de laatste 5 minuten is. Het lijkt er op dat een band extreem scheef is gesleten, als die as breekt kan er zoveel kracht op de rest komen dat alles breekt. Hierin licht gedeeltelijk ook de taak van de chauffeur, voertuigcontrole heet dat, en dat moet iedere dag plaats vinden. Ook al kan de chauffeur helemaal niets maken kan hij zien dat er een band scheef slijt. dit moet hij melden, en als er dan niks mee word gedaan heet dat ook achterstallig onderhoud

Maar hiermee kan je niet alles voorkomen hoor
P.S. Domme vragen bestaan niet hoor, niets vragen is pas dom 🤣
+3
draaipiet
Met een beetje trekker kom je nog wel een paar meter verder 💪
+11
RVM
Ook mooi dat deze foto van DUMPERt komt 🤣
+8
wim-same
@RVM Alleen jammer voor hem dat hij niet meer DUMPERT.
+1
wim-same
Dus toch APK op trekkers en werktuigen ???
draaipiet
Quote Reactie van @wim-same:
Dus toch APK op trekkers en werktuigen

Of weeglussen op de zandbaan
+1
wim-same
@draaipiet Nou, dit is geen zandbaan zo te zien.
+1
draaipiet
@wim-same Hij komt daar wel vandaan. Verplicht een weegbrug bij de kraan is ook mogelijk
+1
wim-same
@draaipiet Maar voor hij ging laden was er al genoeg mis met deze Beco dumper.
+1
Fendt926Driver
@draaipiet net als in duitsland.
Degene die geladen heeft krijgt ook een bekeuring.
+2
@Fendt926Driver krijg je dan 2 boetes als je m zelf Laad?😅
+2
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik zou zeggen probeer het maar eens
+1
@Fendt926Driver jammer genoeg kan ik dat niet proberen, woon niet in Duitsland en heb niet een kieper die lompe vrachten overleeft 🤪
+1
Fordje4600
@draaipiet dan mag je hooguit 12 a 14 ton laden
+2
arnold-arentze
@wim-same Boven de 40 APK verplicht al. Denk dat iedereen zijn Trekkers en Werktuigen op max40 aanmeld. Mede door dit soort gevallen zal het wel keer aangepast worden
+2
CaseCS130
@wim-same Als je met ongeveer het dubbele aan lading rond gaat rijden dan waar het voor gemaakt is heeft apk ook weinig zin. Afdekkleppen gebruiken als verhoogde zijschotten, manmanman.
+1
walker1
@CaseCS130 Ja, maar dat is bij een vrachtwagen of gewone auto niet anders natuurlijk. Als ik in een Fiat Panda elke dag 1000 kg stenen ga vervoeren, dan breekt er vroeg of laat ook wel een keer iets af. Menig loonwerker of grondboer hier kent ook wel de particulier die op zaterdag met zijn ongeremde enkelasser aanhangwagentje een kuubje zand komt halen...
+1
CaseCS130
@walker1 Tuurlijk, heb je gelijk in. Maar dus helpt die apk daar ook niet bij om dit soort dingen te voorkomen.
Beetje normaal doen en je verantwoordelijk gedragen heb je meer aan.
+1
walker1
@CaseCS130 APK kan dit wel helpen voorkomen, als die kieper vorige week de APK keuring had gehad, dan was die waarschijnlijk afgekeurd omdat de keurmeester scheuren ontdekt, of teveel speling. Band rechtsachter was sowieso afgekeurd.
+1
CaseCS130
@walker1 Nou als je vandaag dat ding keurt en vervolgens een half jaar met dit soort vrachten gaat rijden gaat dat ook niet veel helpen.
+2
walker1
@CaseCS130 Ongelukken zoals dit zullen er altijd blijven gebeuren. Met APK worden gebreken in ieder bij een deel van de voertuigen wel tijdig opgemerkt en gerepareerd.
+5
CaseCS130
@walker1 Ik zit er niet op te wachten. Dat zou dan weer de zoveelste kostenverhoging zijn die niet doorberekend kan worden voor mij als boer. En wanneer is het dan wel veilig? Elke week keuren zou nog meer ongelukken voorkomen, of verplichte weeginstallaties die overbelading direct registreren en doorsturen naar het cjib. Wanneer is het genoeg?
Het is jammer dat dit soort idioten het verpest voor de mensen die wel netjes de boel bijhouden en ermee werken zoals het bedoeld is. En dan nog foto's ervan maken en de wijde wereld insturen om het imago een flinke trap te geven, bedankt. Het aantal commentaren op dumpert waarbij de vinger naar boeren gaat terwijl het niet eens een boer betreft is niet te tellen iig.
+2
930triplemaaier
@walker1kans was groot dat de slijtage bij een apk tot afkeur lijdt maar bied geen garantie. Bij vrachtwagentrailers/aanhangers zie ik toch ook wel met enige regelmaat gebroken assen en kapotte wiellagers ondanks de apk. De apk is ook maar een momentopname en ontslaat je er niet van om tussendoor af en toe een controle uit te voeren.
+1
draaipiet
Quote Reactie van @CaseCS130:
helpt die apk
APK is algemene-periodieke-keuring
Het is dus een keuring die in een vast gestelde periode plaats vind. (meestal een jaar) Het is eigenlijk een momentopname. Hiermee los je niet alles op. maar een deel wel. Als je chassisbalk is doorgerot kan je het niet even veranderen en na de keuring gaan we weer met het oude verder. Als je je lampen hebt gemaakt ga je na de keuring niet weer je oude kapotte bolletjes er indoen enz enz.....
draaipiet
Op de voorgrond licht nog een blokje ijzer op de weg, dat hoort ook nog ergens aan vast 🤣
+1
arnold-arentze
@draaipiet Is de schaal die de as op zijn plaats houd
+1
roscho
@draaipiet blokje ijzer op de weg
Dat is straks de oorzaak dat er nog een Concorde gaat neerstorten.....
+2
deufi
Einde Dumpert voorlopig. Sta je toch heel snel stil en heel raar te kijken
+1
930triplemaaier
@deufi voorlopig stil zal wel meevallen. met het juiste gereedschap en een dagje werkplaats ben je denk ik al een heel eeind. De fabrikant zit ook niet aan de andere kant van de wereld
+1
deufi
@930triplemaaier Ja dat denk ik ook wel als ik het nader bekijk. Maar dan moet dat allemaal net voor handen zijn.
+4
bartjuh
Er is nog een foto van ergens op het grote www. Als je dan zien hoe ver hij nog gekomen is met de bak op de wielen had hij de gang er waarschijnlijk ook mooi in zitten
+5
stijn-de-bock

(klik om te vergroten)

+1
roscho
@stijn-de-bock Het lijkt net of de boel is afgebroken bij het remmen. Hij had nogal een forse tegenligger en is misschien flink op de rem gegaan. Was de vracht niet zo zwaar geweest, dan hadden de wielen gewoon geblokkeerd.
+1
jehan
@roscho dat weet ik niet wat jij daar zegt ..het lijkt erop dat ie net links af is gegaan
+1
bartjuh
@jehan Als hij net linksaf was geslagen was hij nooit zover gekomen. De bak ligt op de wielen... Of de chauffeur was zo eigenwijs dat hij dacht...dan maar als slee meesleuren
+1
MaxxuM4ever
@roscho door die bocht is de lagerschaal die op de foto los ligt wel afgebroken denk ik maar de aanloop naar dit ongeluk is al wat eerder ingezet denk ik.
+2
930triplemaaier
@MaxxuM4ever die bouten waarmee de schaal vast zit is hetzelfde als wielmoeren als ze niet goed vast zitten lopen ze los en breken ze uiteindelijk....
+1
walker1
Daar zit qua gewicht zo'n beetje het dubbele op als waar die voor gemaakt is.
+1
JD BORN 2 FARM
Bouwman noordbroek
+2
MaxxuM4ever
@JD BORN 2 FARM
Ze adverteren ermee op hun site dat door de luiken er 3m3 meer product getransporteerd kan worden. Dan krijg je dit dus.
JD BORN 2 FARM
@MaxxuM4ever als ze zich nou netjes aan die 3 m3 extra hadden gehouden, was het denk ik niet zo gelopen
+2
Noorderling
Had ook wel een slagje vet in die pendelas gemogen, ziet er droog uit.
Met zon dumper hoor je geen week met een vetpatroon te kunnen doen.
rommert14
@Noorderling Dat is inderdaad wel eens het probleem met die dingen
Noorderling
@rommert14
Dat is geen probleem, dat is nalatigheid.
Bij een dag dumperen moeten er gewoon 20slagen vet in elke as.
Kan makkelijk even onder het tanken of als je te wachten staat.
rommert14
@Noorderling dat ja 😅
MaxxuM4ever
@Noorderling zijn er veel die dat doen? Een automatisch smeersysteem is dan toch veel mooier zeker als je ook nog een gestuurde as onder de dumper hebt?
rommert14
@MaxxuM4ever volgensmij krijg je dat er nieuw al standaard bij want in het boek van onze beco staat bij onderhoud dat je het smeersysteem moet bij vullen, die hebben wij er alleen niet op zitten.... had wel mooi geweest, is het geld ook niet als je een beco kan betalen 😜
@Noorderling voor t eerst dat ik dat hoor. En toch al wat dagen gedumpert, die Assen zitten er allemaal nog onder. Zal wel niet bevorderlijk zijn..😅
+1
Noorderling
@ronald-deutz-fahr
Zet ze na 10 jaar maar eens op de krik, dan zie je wel hoeveel speling en slijtage er op zit als je niet voldoende smeert.
Dat niemand het doet wil niet zeggen dat het niet hoeft.
+2
930triplemaaier
@Noorderling maar dan breekt zo'n schaal nog niet zomaar af. Als je het mij vraagt heeft die schaal gewoon los gezeten en toen het is gaan werken is uiteindelijk de boel afgebroken.
Wat het smeren betreft ben ik het wel met je eens. Maar als je elke keer onder de dumper moet kruipen om alles te smeren dan ben je er ook snel zat van. Goedkope manier is met slangetjes alle smeernippels naar centraal en makkelijk berijkbare plek(ken) te brengen zodat je gewoon staand vanaf de zijkant kunt smeren. Onaangenaam werk moet je aangenaam mogelijk maken anders weet je bijna zeker dat het nooit gebeurd en hoeft niet altijd veel te kosten
Noorderling
@930triplemaaier
Becos hebben nippel voor de pendelas al wel voor of achterop waar je zo bij kan. Als je er voor zit zie je ook of er voldoende in zit, dat lukt met centrale smering lastiger.
Assen zijn beter te bereiken dan pennen van de klep, moet je al ergens op staan. Als je het bij houdt is het loopjes werk.
@Noorderling als het echt zo noodzakelijk was dat al die Assen breken zal het wel vaker gedaan worden denk ik dan..
+1
jehan
@Noorderling wel even de krik er onder zetten he anders heb je geen goede verdeling van het vet
+1
930triplemaaier
@jehan als dat nodig is heeft smeren uberhaupt al weinig zin meer
+1
jehan
@930triplemaaier doe het maar eens met en zonder de krik er onder ..je ziet het verschil goed
+1
930triplemaaier
@jehan voor de verdeling ben ik het met je eens maar kan ook zijn dat je smeerkanaal/smeernippel dan op de verkeerde plek zit.
jehan
@930triplemaaier nee hoor vetnippels zitten op de goede plaats ...het vet gaat altijd waar het makkelijkst heen kan ..dus op de kanten waar geen druk of gewicht op zit
930triplemaaier
@jehan de vetnippel hoort dan op de plek te zitten waar de drukplek zit zodat het vet eerst daar langs moet
jehan
@930triplemaaier klopt ,,en welk vet gebruik jij daar voor??
930triplemaaier
@jehan taai dik vet...
maar wat ook een probleem is is dat het draaipunt van een schommeltandem maar een kleine slag maakt waardoor het vet altijd naar de verkeerde plek kruipt en het na het smeren al snel weer ijzer op ijzer is bij het druk punt
+1
jehan
@930triplemaaier als wij de krik er onder hebben dan schommelen we ook altijd de pendel as zo ver mogelijk heen en weer ..en dan na het pendelen weer paar slagen er bij in ..wij gebruiken pennenbus vet
+1
@930triplemaaier en als die dan iets slijt is je hele smeerkanaal weg gesleten en komt er onder helemaal geen vet meer?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr maakt niet uit want daar kruipt het vet vanzelf wel naar toe als daar ruimte is
deutzieee
@jehan hier doen we de kipper ff kant voor kan optillen met de kraan, gaat veel beter dan gewoon op de grond laten staan
@deutzieee elke dag?
+1
deutzieee
@ronald-deutz-fahr nee 1 of 2 x in de week
+1
jehan
@deutzieee wij zetten de krik er ff onder ..hebben een speciale steunpoot op de krik gemaakt dan hoef je niet zo hoog te krikken
+2
rommert14
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad vorig jaar, was een rare klapper

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Beco Kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!