Ford 7810
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 7810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
In 1981 was Eric May van SEM ( South Essex Motors) bezig om een lichte zescilinder te bouwen , concurrenten hadden deze al in het programma. In Principe was het eenvoudig. Achterbrug van een 7600 met een motor van een TW 10 , bij Ford paste het . Eric had dit al gedaan voor de Australische Ford 8401 , enkel zag Ford hier niks in voor Europa. Ze hadden dit al opgevuld met de 7600 , 7700 en 8200. De 8200 liet Ford bouwen bij County.
In 1986 liepen de verkopen terug in dit segment . Dus voor Eric om dit project weer op te pakken. SEM bouwde een aantal prototype. Eén zonder cabine , één met LP cabine en eentje met de super Q cab. Wel met ZF vooras. Toen in het voorjaar de Amerikaanse leiding was voor een meeting en zich afvroeg waarom de verkopen van dit segment(100 PK) terug liepen , zeiden ze bij Ford Engeland dat ze er wel een antwoord op hadden. Dus werden de prototypes op het Basildon terrein gezet en bekeken. Maar de Amerikaanse leiding vond het niks . Ze zeiden dood leuk , wij maken tractoren ,achterbruggen en motoren , blijf uit onze buurt.
Teleurgesteld gingen ze weer terug naar de werkplaats van SEM. Haal ze uit elkaar en verkoop de onderdelen. Dat kreeg de leiding van Ford Basildon te weten en die zei , zet ze binnen wij geloven wel in deze trekker het komt goed.
In de zomer van 1987 waren ze er weer uit Amerika om weer te praten over de teruglopende verkoop cijfers. Nu was er een andere hoge heer erbij. Dus SEM werd gebeld om de prototypes weer op het terrein te zetten. Toen na de lunch deze hoge heer de tractoren zag was er maar 1 antwoord , DO IT . Toen is alles in een stroomversnelling gegaan. Ford had inmiddels de voorassen van carraro, en er werden er tien gemaakt bij SEM voor de homoligatie voor type goedkeuring.
In December 1987 bij de Royal Smithfield show werd de 7810 voorgesteld aan het publiek. Toen Eric May daar ging kijken was hij verrast , het leken wel mieren die daar over de stand , waar de 7810 stond , liepen. Op die show hadden ze er al een kleine 300 van verkocht.
In maart 1988 is de 7810 in productie genomen. Op een gegeven moment was 1op de 3 een 7810 op de band. In 1989 is de generatie III gekomen .
In grote lijnen heb ik dit nu opgeschreven. Als er iemand iets wil toevoegen graag.
Laatste
Reacties
Edit: dit verklaart ook waarom er geen 7810's Gen I zijn, maar alleen II en III.
Heb me voor ik dit las wel eens afgevraagd waar binnen Ford dit concept tegen gehouden werd (om dus af fabriek zelf hiermee te komen, ipv. de conversies zoals de 6500, 7400) want bijvoorbeeld IHC had al lang de 1046, 955, 1056, enz, in mijn ogen eenzelfde soort trekker, waren en zijn ook nog steeds geliefd.
En, wat hadden ze bij Ford in die tijd mooie folder foto's!
De rode draad van dit verhaal kon ik al, maar hiermee is mijn geheugen weer op gefrist en komen de details meer naar boven