Foto van een Ford 7810, dit type had bijna niet bestaan als het aan de Ford leiding van Amerika had gelegen. In 1981 was Eric May van SEM ( South Essex Motors) bezig om een lichte zescilinder te bouwe

Ford 7810

+20
mklok
Foto van een Ford 7810, dit type had bijna niet bestaan als het aan de Ford leiding van Amerika had gelegen.

In 1981 was Eric May van SEM ( South Essex Motors) bezig om een lichte zescilinder te bouwen , concurrenten hadden deze al in het programma. In Principe was het eenvoudig. Achterbrug van een 7600 met een motor van een TW 10 , bij Ford paste het . Eric had dit al gedaan voor de Australische Ford 8401 , enkel zag Ford hier niks in voor Europa. Ze hadden dit al opgevuld met de 7600 , 7700 en 8200. De 8200 liet Ford bouwen bij County.

In 1986 liepen de verkopen terug in dit segment . Dus voor Eric om dit project weer op te pakken. SEM bouwde een aantal prototype. Eén zonder cabine , één met LP cabine en eentje met de super Q cab. Wel met ZF vooras. Toen in het voorjaar de Amerikaanse leiding was voor een meeting en zich afvroeg waarom de verkopen van dit segment(100 PK) terug liepen , zeiden ze bij Ford Engeland dat ze er wel een antwoord op hadden. Dus werden de prototypes op het Basildon terrein gezet en bekeken. Maar de Amerikaanse leiding vond het niks . Ze zeiden dood leuk , wij maken tractoren ,achterbruggen en motoren , blijf uit onze buurt.

Teleurgesteld gingen ze weer terug naar de werkplaats van SEM. Haal ze uit elkaar en verkoop de onderdelen. Dat kreeg de leiding van Ford Basildon te weten en die zei , zet ze binnen wij geloven wel in deze trekker het komt goed.

In de zomer van 1987 waren ze er weer uit Amerika om weer te praten over de teruglopende verkoop cijfers. Nu was er een andere hoge heer erbij. Dus SEM werd gebeld om de prototypes weer op het terrein te zetten. Toen na de lunch deze hoge heer de tractoren zag was er maar 1 antwoord , DO IT . Toen is alles in een stroomversnelling gegaan. Ford had inmiddels de voorassen van carraro, en er werden er tien gemaakt bij SEM voor de homoligatie voor type goedkeuring.

In December 1987 bij de Royal Smithfield show werd de 7810 voorgesteld aan het publiek. Toen Eric May daar ging kijken was hij verrast , het leken wel mieren die daar over de stand , waar de 7810 stond , liepen. Op die show hadden ze er al een kleine 300 van verkocht.

In maart 1988 is de 7810 in productie genomen. Op een gegeven moment was 1op de 3 een 7810 op de band. In 1989 is de generatie III gekomen .

In grote lijnen heb ik dit nu opgeschreven. Als er iemand iets wil toevoegen graag.
+4
a3vandiejen
@mklok Schitterend gedaan Marco, in één adem gelezen.👍👌
+2
Stier69
@mklok Is toch mooi verwoordt zo? En ik wist dit nog niet over de 7810. Had deze motor niet een grote cilinderinhoud?
+1
mklok
@Stier69 Ford gebruikte toen alleen 6,6 liter motoren. Ook voor de TW serie.
+2
peter-witvliet
@mklok mijn opa had tijden lang Ford, het waren de eerste trekkers die ze kochten. later hadden ze alleen nog een 6810 en een 7610 en een wat kleinere 4000 2 van deze trekkers hebben ze zelf gehouden voor de hele kleine klusjes. de rest van alle trekkers is verkocht aan andere boeren. @henkieturbo heeft de 7610 en een van de cultivatoren.

Reacties

+5
Alex Schanssema
Ze waren zelfs zo trots op de 7810 dat ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van de fabriek in Basildon. Ze de 7810 in een luxe silver jubilee van de band lieten lopen in een kleine oplage.
+6
mklok
@Alex Schanssema was ook het beste verkochte model dat jaar.

(klik om te vergroten)

+1
Valtra man
@mklok ik las onlangs ergens dat de silver jubilee destijds tegenviel qua verkoop omdat ie té duur was door de standaard opties die erop zaten. Ik moet geloven wat de schrijver van dat artikel schreef, maar ik las dat de laatste silver jubilees gedowngrade werden door dealers en zelfs een paar voor wisselstukken.
+1
dennisbouter
@Valtra man zouden er gewoon weer terug blauw zijn gespoten, als je nu een zilvere koopt weet je ook niet zeker of hij origineel zo geleverd is of dat hij later over is gespoten
+1
mklok
@dennisbouter zijn er zeker terug blauw gespoten , en denk ook die zilver zijn geworden. Zeker nu dat ze wat waard worden.
+1
dennisbouter
@mklok uiteindelijk zijn ze niks waard, als ik de mijne verkoop moet ik 30 hebben om uit de kosten te komen, ik heb ze voor dat geld nog niet voorbij zien komen, terwijl als er 1455 opstaat er 45000 voor gevraagd word🤷‍♂️
+1
mklok
@dennisbouter hobby mag geld kosten 😉
+2
dennisbouter
@mklok de zaak betaald.. 🤣
+1
Ford 8700 force
@dennisbouter een blauwe is andere prijs dan een zilvere daar zijn er 150 van gebouwd en de blauwe ‘met cabine bijna 15000 stuks....
+1
dennisbouter
@Ford 8700 force vind je? Ik vind van niet, je kan namelijk nergens aan zien dat het een originele zilvere is en iets wat je niet aan kunt tonen kun je ook geen geld voor vragen🤷‍♂️
+1
Ford 8700 force
@dennisbouter bij een originele jubilee kan je qua bouwperiode en sporen in cabine redelijk goed achterhalen dat het een originele is.
+1
dennisbouter
@Ford 8700 force 1tje van 90 zal geen orginele zilvere zijn als ze een 89 zijn uitgegeven maar als hij over gespoten/gerestaureerd is toon het dan maar eens aan
+1
mklok
@Valtra man ja klopt , was niet echt een succes in het begin. Directeur van de fabriek van basildon wou ze eerst helemaal zilver spuiten. Maar dat vonden ze in Amerika te duur. Achteraf wel een goed keuze.
+2
MaxxuM4ever
Mooi verhaal. Zijn er meer 7810’s verkocht dan 7710’s?
+2
mklok
@MaxxuM4ever geen idee, 7710 heeft veel langer in productie geweest. Laat het over aan de deskundige.
+11
caseboy
Mooi dat je de tijd neemt om zo'n verhaal te schrijven en je kennis te delen. Ik lees graag zulke verhalen.
+6
Massey 2705
Mooi die geschiedenis ! En bedankt dat je het met ons deelt .
+5
2850Johndeere6R
Mooi verhaal het voeg een bult informatie bij de foto.
+7
DualPower
Als ik me niet vergis was de 7910 de trekker waarmee Ford de 100pk zescilinder dacht te hebben afgedekt. Maar dat was een row-crop trekker (hoge bodemvrijheid, tank boven de motor) en daar was in Europa niet zo'n behoefte aan. De 7810 werd echter een enorme hit en is anno 2021 nog één van de meest gewilde Fords.

Edit: dit verklaart ook waarom er geen 7810's Gen I zijn, maar alleen II en III.
+3
mklok
@DualPower Dat klopt , Ford dacht dat ze met de 7910 en 8210 met de zescilinders wel dat gat hadden dichtgemaakt. Enkel de gebruikers vonden ze te zwaar. En de 7610 en 7710 waren weer vier cilinders. En ze wilden graag een licht gewicht zescilinder hebben.
+2
JD3010
@DualPower De 7910 was best wel een leuke trekker.
+3
jammermaarhelaas
Mooi dit verhaal. Bij onze loonwerker hebben ze er destijds ook twee gekocht, hadden tot dan toe wel 7600 en 7710, maar waren zeer te spreken over de 7810.

Heb me voor ik dit las wel eens afgevraagd waar binnen Ford dit concept tegen gehouden werd (om dus af fabriek zelf hiermee te komen, ipv. de conversies zoals de 6500, 7400) want bijvoorbeeld IHC had al lang de 1046, 955, 1056, enz, in mijn ogen eenzelfde soort trekker, waren en zijn ook nog steeds geliefd.

En, wat hadden ze bij Ford in die tijd mooie folder foto's!
+2
dennisbouter
@jammermaarhelaas zal wel als reden opgegeven zijn : productieaantallen
+1
jammermaarhelaas
@dennisbouter

Misschien. Ik denk echter dat men er te rationeel was om het nut van een 6 cilinder in te zien in een klasse waar ze reeds twee 4 cilinders in hun aanbod hadden. Niet zagen dat een 6 cilinder een heel andere beleving geeft, echt een aanvulling kan zijn.
+1
Valtra man
@jammermaarhelaas of te ver vooruitziend, tegenwoordig moet je al bijna naar de 150pk om een 6 cilinder te vinden.
+1
jammermaarhelaas
@Valtra man

Dat sluit ik niet uit.
+4
mklok
@jammermaarhelaas Ford had al best veel geïnvesteerd in New Holland en Versatile. Daarnaast ging er best veel geld naar de ontwikkeling van de 40 serie die al begonnen was in 1985. En ze hadden gehoopt dit uit te zingen tot de nieuwe 40 serie klaar was. Neem niet weg dat ze in mijn ogen al veel eerder met zoiets hadden moeten komen , misschien wel met de 1000 serie. De 7000 met 95 pk viercilinder was in die tijd best al heel wat.
+8
DualPower
@mklok Er was al de 7610 met viercilinder turbo, die was net zo sterk maar lichter en wendbaarder. Dus snapten de hoge heren wellicht niet waarom je die dan niet zou pakken. Ook was de 7000 destijds de eerste massageproduceerde trekker met turbomotor, dus ook wel een soort van 'paradepaardje'.

Nu je over de 40-serie begint; het zou wel leuk zijn om te weten of Ford voor de 40-serie de 7840 al gepland had, of 'm snel hebben toegevoegd toen ze zagen hoe goed de 7810 verkocht 😉
+2
MaxxuM4ever
@DualPower moest ik net aan denken bij het lezen over de 40 serie idd. De 7740 en de 8240 zitten qua vermogen wel erg dicht op de 7840.
+2
mklok
@DualPower volgens mee hadden die niet op de planning staan , maar omdat de 7810 een groot succes was konden ze daar niet om heen. 7840 is dan met een 6,6 liter blok uitgerust , terwijl de 82 en 8340 de motor 7,5 liter was.
+4
Renze
@DualPower de 7810 was de lage neus en de vooras kort voor de motor, wielbasis circa 2.5 meter. De 8210 en 7910 hadden de vooras helemaal aan het puntje van de neus gemonteerd met een wielbasis van 2.75, dus erg log voor n 100pk.
De 7910 werd wel redelijk verkocht in Frankrijk.

De 7710 had de viercilinder met de vooras aan de voorkant van de neus, de 7810 zescilinder met de as direct voor de motor, dus qua wielbasus draaicirkel waren ze bijna gelijk.

Echter het grote nadeel van de 7710 was dat de turbo uitwaaide als ie onder de 1700 toeren kwam, je moest echt trappen om de turbo bij de les te houden.

De 7840 was niet de opvolger van de 7810 maar van de 7910, want hij had dezelfde wielbasis als de 8240 en 8340....
+3
mklok

(klik om te vergroten)

Dit zeggen in Engeland erover.
+1
Renze
@mklok hoeveel werd de 7910 überhaupt in Engeland verkocht ? In Nederland ben ik er nog nooit een tegengekomen. Dus logisch dat je m 78 ipv 79 noemt als je het verschil tussen de 6610/6710, 7610/7710 en 7810/7910 laat vervallen met de 40 serie: Ze namen t meest populaire modelnummer van elke variant: 6640, 7740, 7840...
+1
mklok
@Renze 7910 is veel in Frankrijk verkocht geweest. Hier had je ook een 6810 die in Frankrijk weer de 7410 werdt genoemd. In de tien serie waren best veel types. 5110,5610,6410,6810,7610,7710,7810,7910 en de 8210 in de Gen III. Hier in Nederland is gekozen om de 7910 niet te verkopen.
+1
PieterA
@mklok 6610 en 4610 had je ook nog. Dat waren hier best voorkomende types
+1
dennisbouter
@PieterA een 6610 is gen 1 -2 en in de 3 opgevolgd door een 64 en 6810
+1
PieterA
@dennisbouter Wist ik me ook nog te herinneren
+2
mklok
@PieterA ook 3610 , 3910 , 4610. Waren natuurlijk 3 cilinders.
+2
jammermaarhelaas
@mklok

In de 3 cilinders zijn in de loop van de tijd ook best wat typeaanduidingen langs gekomen. En de achteras met enkele eindvertraging en trommelrem is er helemaal uit gegaan (ben echter wel zeer content met dat type, zeer wendbaar, mooi licht en toch goed inzetbaar).
+1
mklok
@jammermaarhelaas Ben er zeker ook content mee , wij hadden een 4600. Dat was een toppertje. Mooi wendbaar , lekker buiten en er zat kracht genoeg in.
+2
DualPower
@PieterA Hier ook ja. Onze 6610 Gen I kreeg een barst in het blok, hebben er toen een 7610 kruisblok voor gezet. Dat daar een turbo op zat was wel te merken.
Later was de motor van onze 5610 Gen II af, denk zuigerveren kapot, hebben het 7610 kruisblok toen daarvoor gezet en de 7610 Gen I met 5610 motor weggedaan. Mooie sleutelprojectjes maar het past allemaal (op de drukgroep na, die moet je aan de trekker laten zitten
ipv de motor).
+1
Renze
@mklok wat was het verschil in 6410 en 6810 ? Hetzelfde als tussen 6610 en 6710 ?
+1
dennisbouter
@Renze nee want een 6410 en 6810 zijn beide opvolgers van een 6610 de 6710 had een hoog chassis
+2
mklok
@Renze 6610 en 6710 waren net zo sterk. 80/82 pk. Enkel was de 6710 het luxe model , en zwaarder vergelijkbaar met de 7710. De 6410 en 6810 zit 10 pk verschil, 80 en 90 pk. 6410 en 6810 alleen in de Gen III geweest.
+1
Renze
@mklok ja ik had het inmiddels gezien: Met generatie 3 stopte Ford dus met de hoge uitvoeringen van de viercilinders...
Waren er trouwens ook verschillen in de achterbrug, 6610 versus 6710, of alleen de bandenmaat en de hoogte van de kabine ?

konedata.net/traktorit/ford/…
+1
mklok
@Renze Nee , volgens mij zijn de achterbruggen nog in de 40 serie gebruikt , maar dan met powershift erin.
+1
MaxxuM4ever
@mklok zeker in de SL 40 serie. Die heeft nog de trekkracht regeling via de topstang. De SLE volgens mij al via de trekstangen.
+1
jammermaarhelaas
@mklok

Als ik zie hoe de astrompetten en hefdeksel er uit zien van onze 6640 (SLE) en hoe die van een 5610 er uit zag, dan weet ik zeker dat ze nieuw ontworpen zijn. De 40 serie heeft bijvoorbeeld hydraulische remcilinders, en de versnellingsbak (4 traps ps) is ook anders, zit bijvoorbeeld een deksel aan de zijkant waar oliekanalen door lopen en waar de diverse kleppen voor de koppelingen van bv. de bak en 4wd op zitten.
Ook de vooras van de 2wd versie 40 serie is anders.
Veel zou beter kunnen zijn, maar de cabine is wat mij betreft bij de 10 serie gen 2 en 3 veel beter dan op de 40 serie. De 40 serie cabine is ruimer, en heeft meer glasoppervlak, maar daarmee is alles gezegd wat mij betreft.
+1
mklok
@jammermaarhelaas Zal uiteraard
veranderd zijn. Maar aan de as trompetten is er veel gelijkenis qua uiterlijk. Binnen niet meer.
+2
jammermaarhelaas
@mklok

Heb alles niet paraat, maar de 8100 en 8200 zijn geloof ik ook nooit bij Ford gebouwd, maar elders (County, SEM?) gebouwd, en leverbaar geweest via de Ford dealer?
En de 8210 pas bij Ford in eigen fabriek? Of juist niet omdat de 7810 een motor uit de TW serie had? Zit geloof ik ook nog weer verschil in de 6 cilinder blokken wat betreft externe hydrauliekoliepomp of een andere aanbouw-plek waardoor je niet zomaar een 6 cilinder uit de ene serie in de andere serie kon bouwen?
En dan de EVA conversies 6500 en 7400 waren geloof ik ook via de dealer te koop? Heb duitse folders gezien waar ze bij op het productpallet stonden.
+2
mklok
@jammermaarhelaas 8100 en 8200 zijn bij County gemaakt. Toen de 8100 vervangen ging worden was SEM ook in de race om deze te bouwen. Eric May van SEM deed hetzelfde trucje als met de Australische 8401 , een 7600 achterbrug met een TW 10 motor ervoor. Prototype was dan de europese 8401 met Q cab. Als je dit type even op google zoekt kom je deze trekker tegen. Enkel was het bij County al zo dat ze daar al een grotere productie capaciteit hadden dus ging de opdracht naar County. 8210 is wel in Basildon gebouwd. Met de bouw van de 7810 was het probleem dat de grotere oliepomp , die nodig was om de grotere turbo te voeden , de vooras ophanging niet kwijt konden . Door de techniek van de motor van de 9600 , waar de oliepomp in het midden zat , konden ze de wel de vooras ophanging op de juiste manier monteren ( gaat dus om het stuk wat tegen de voorkant van de motor is gemonteerd, andere kant komen de frontgewichten)
+1
dennisbouter
@mklok maar een 7810 heb toch helemaal geen turbo?
+2
mklok
@dennisbouter Klopt daarom konden ze de oliepomp in het midden plaatsen. Zo was er weer plaats om het blok waar de vooras ophanging zit te monteren aan de voorkant van de motor. De TW en 8210 hebben een andere vooras ophanging.
+1
JB7810power
@mklok Heb zelf een complete motor van een 4wd in m'n 2wd 7810 omdat de originele niet goed meer was, volgens mij is de uitsparing in het (speciale 7810 carter) voor de 2wd modellen en dus echt een voor de Ford 7810 ontwikkelde motor denk ik dan of heb ik het mis?
+1
mklok
@JB7810power carter is speciaal voor de 7810 ontwikkeld als ik het goed heb.
+4
draaipiet
Prachtig verhaal.
De rode draad van dit verhaal kon ik al, maar hiermee is mijn geheugen weer op gefrist en komen de details meer naar boven 👌
+10
roscho
Je gaf in een andere thread aan dat je het nog niet zag zitten om zelf een verhaal te schrijven. Ik ben blij dat je jezelf overwonnen hebt, het is zeker de moeite waard. Dank, ik heb met interesse gelezen.
+4
Fred4130
Dit zijn de mooie verhalen , net als die van de schlutermannen. Mag ze graag lezen. Ga zo door!
+1
mklok
+1
dennisbouter
@Ford 8700 force 1tje van 90 zal geen orginele zilvere zijn als ze een 89 zijn uitgegeven maar als hij over gespoten/gerestaureerd is toon het dan maar eens aan

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!