Foto van een John Deere 6110 in de schuit van de zomer persen in vaarland blijft prachtig mooi werk🤩

John Deere 6110

+10
Basdeutz
Foto van een John Deere 6110 in de schuit van de zomer persen in vaarland blijft prachtig mooi werk🤩
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Basdeutz:
Foto van een John Deere 6110 in de schuit

Nog ff en je hebt morgen je 1e dagtopper binnen Bas!
+1
Basdeutz
@WaterDeutzer jaa zat net te kijken maar wel al meest besproken gaat mooi snel zo😁👌🏻
+1
Terwisscha
@Basdeutz Ook niet zo vreemd met zulke mooie en bijzondere foto's 👌😜

Reacties

+11
zettelmeyer
Eerste reactie toen ik de foto zag die is door de brug heen gegaan tot dat ik het beter bekeek en beschrijving zag! Mooie foto!
Doen jullie zo veel persen en hoe halen jullie de balen op?
+5
Basdeutz
@zettelmeyer heb die zomer rond de 200 balen geperst bij die boer en die haalt ze in diezelfde boot ook naar huis
+4
Fendt926Driver
@Basdeutz hoe weet je de eerste keer dat de boot het gewicht van trekker met pers (6 ton??) Kan hebben?
+3
casejxu
@Fendt926Driver dan loopt ie niet vol water 🤣
+5
Fendt926Driver
@casejxu ha ha grapjas...
Zijn er papieren of berekeningen bij zo n boot als je hem koopt?
Om een 6 ton in een boot te verplaatsen heb je toch ook al snel een 40pk diesel nodig voor de aandrijving?
Waar staat dat ding (die motor) want je rijdt er toch voorwaarts??? weer uit
En een (joekel van een) boegschroef om alle nauwe vaargangen in te komen?
+3
valmet6400power
@Fendt926Driver
Volgens mij is voorop de boot bij die hark een opstaande rand te zien. Dus ik denk vooruit erop rijden en dan achteruit er weer vanaf?
+5
casejxu
@Fendt926Driver @valmet6400power meestal hebben zulke pramen maar aan 1 kant zo,n mooie laadklep idd. En ze kunnen natuurlijk precies uitrekenen hoeveel drijfvermogen zoiets heeft heb ze overigens ook nog wel eens groter gezien. En dan zijn ze goed werkplaats vullend.

Dit gaat veelal fout met losse wagens die niet goed vastgezet zijn. En dan staat er midden in de polder een wagen met hooi letterlijk tussen wal en t schip
+2
Rondeutz06
@casejxu Dit gaat veelal fout met losse wagens die niet goed vastgezet zijn. En dan staat er midden in de polder een wagen met hooi letterlijk tussen wal en t schip

Reageer @casejxu

+1 

Rondeutz06 9u

Heb je hier ervaring mee?
+3
casejxu
@Rondeutz06 niet persoonlijk. Heb alle percelen waar ik ooit ben geweest gelukkig rijdend kunnen bereiken. Maar heb heel wat uurtjes in de eilandspolder gesleten en zo nog wel eens het een en ander gezien daaro😅
+2
Rondeutz06
@casejxu eilandspolder is ook zo een lekker gebied, daar zitten ook niet veel boeren meer. Prins en Zijp?
+3
casejxu
@Rondeutz06 vertel mij wat. Vanaf me 12e heel wat jaartjes in gewerkt.... Ruiter zit er ook nog. En me oom zit er tegen aan tussen grootschermer en driehuizen
+3
Rondeutz06
@casejxu dan weet jij wel hoe het daar werkt, dan waardeer je de schermer des te meer
+3
casejxu
@Rondeutz06 haha klopt. Wel eens thuis aan het maaien geweest en daarna me oom helpen.... 4 versnellingen omlaag 4wd en sturen maar🤣
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
Prins en Zijp?

In m'n Beerepoot tijd kwam ik ook geregeld bij (Piet?) Praag in Jisp. Is nu meer op de toeristen met roeibootverhuur dacht ik. Jaren '70 had hij alles vaarland en dus ook veel eigen werktuigen. Was vriendelijk volk daar herinner ik mij.
+2
Rondeutz06
@Fendt926Driver je rijdt er vooruit in en achteruit er weer uit
+3
Rondeutz06
@Fendt926Driver er varen er nog veel met een g15pk buitenboordmotor en dat gaat prima hoor. Een boegschroef is helemaal niet nodig.
+4
Fendt926Driver
@Rondeutz06 helemaal nieuw voor mij.
Vindt elke uitleg prachtig..
Maar hoe hou je overzicht als je aan 1 kant zit bij de buitenboord motor met 0,0 uitzicht aan de andere kant van de boot.
En ook geen spiegels om dode hoeken te bekijken
+3
Rondeutz06
@Fendt926Driver dat is wel eens lastig maar het is niet erg druk in de polder en je kan links en rechts langs de lading kijken
+5
Terwisscha
@Fendt926Driver

Filmpje van de boer waar m'n zus werkt. Die gaat met alles de zolderschuit op. Hadden 40 ha vaar land.
+3
Fendt926Driver
@Terwisscha mooi filmpje.
Beste schuit ook waar een 10 tons ahlmann plus een trekker op kan.
Veel speciaal gereedschap voor laden en lossen.
Een praam of schuit hoe die dan ook maar heet zal wel duur zijn anders had ik er wel 2 of 3 van.
Kun je door blijven varen.
Maar dat zeg ik ook maar met mijn zandgrond verstand...
+3
Rondeutz06
@Fendt926Driver wij hadden er ook 2 Huub, net als de meeste bij ons in het gebied
+3
Terwisscha
@Fendt926Driver geen idee hoe duur zo'n zolder schuit is. Maar als 2 of 3 van die bakken hebt, moet je ook 3 trekboten hebben. Ze gaan hier het Pikmeer, en prinsesmargriet kanaal over. Dat moet maar niet met 3 bakken achter elkaar.
Ligt trouwens een 150 pk john deere motor in dus kunnen wel goed door varen.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Terwisscha:
Maar als 2 of 3 van die bakken hebt, moet je ook 3 trekboten hebben

Bedoel meer dat je een volle naar huis trekt.
Die afmeert.
De lege daar weer mee neemt met de boot naar het vaarland.
Die daar aanmeert en de volle weer .eenee.t naar huis.
Dat kan 1 bootje doen..
+3
Terwisscha
@Fendt926Driver Op die manier. Ja zou niet zo'n gek idee zijn. ze hadden het in dat filpmje over dik 500 balen die geperst waren. Als je dan 64 mee neemt, ben je nog wel even bezig.... maar wel een hele ervaring volgens Aukje (m'n zus). Het is 1 uur heen en 1 uur terug varen
+2
Rondeutz06
@Terwisscha 1 uur heen en 1uur terug is geen straf met mooi weer
+3
Terwisscha
@Rondeutz06 nee zeker niet, maar de capaciteit gaat er wel hard op achteruit. Met het huis halen van de balen ben je ook nog wel dik 2 dagen mee bezig.
+2
Rondeutz06
@Terwisscha inderdaad, maar dan heb je met 500 balen wel een portie voer binnen. En daarna de pinken erin of nog een snede maaien?
+3
Terwisscha
@Rondeutz06 dan gaan de pinken er in
+4
Rondeutz06
@Terwisscha en hoe meer schuiten je hebt ,hoe meer je er moet onderhouden en ik kan uit ervaring zeggen dat het geen lolletje is om onder zo een schuit te zitten met de hogedrukreiniger
+3
Rondeutz06
@Terwisscha wat een mooi filmpje om te bekijken, deze boer is goed ingesteld op het vaarland, het verschil met ons gebied is denk ik dat deze boer via goed bevaarbaar water naar een blok van 40(??)ha kan varen, terwijl wij door ondiepe, smalle slootjes 20ha verdeeld over 30 eilandjes bewerkte
+3
Terwisscha
@Rondeutz06 boeren al zeker een halve eeuw gedeeltelijk op deze manier en is een mooie aanvulling op de biologische bedrijfsvoering. En ja de route is door groot vaar water waar ook vracht schepen van max. 110 meter lang door heen varen.
+4
Basdeutz
@Fendt926Driver als het de eerste keer goed gaat kan het😉
+3
Rondeutz06
@Basdeutz anders gauw weer achteruit 🤣🤣
+3
Quote Reactie van @Basdeutz:
die haalt ze in diezelfde boot ook naar huis

Zet die dan de boot vol met de ene Balenklem, en met een andere trekker+ klem de balen er weer af halen?
+2
Rondeutz06
@ronald-deutz-fahr klopt Ronald, je moet 2 balen klemmen hebben
+5
@Rondeutz06 haha, mooi om te zien! Maar het is niks voor mij, zo’n systeem van boeren..
+4
Rondeutz06
@ronald-deutz-fahr nee, dat snap ik. Hier moet je mee opgegroeid zijn.
+6
Rondeutz06

(klik om te vergroten)

+5
a3vandiejen
Prachtige foto.
+4
Massey 2705
Mooi plaatje ! 👍
+5
Rondeutz06
Met deze manier van hooien moet je geen haast hebben, het heeft toch geen zin het schiet evengoed niet op en een foutje door haast kan desastreuze gevolgen hebben
+3
WaterDeutzer
Aan de bandjes te zien heeft de pers ook veel over asfalt gereden. Of de as moet krom (gelast) zijn, dat kost ook altijd veel rubber.
+3
a3vandiejen
@WaterDeutzer Kan je zien dat jij wat met persen hebt gehad Nico, was mij niet opgevallen.😅👍
+3
Rondeutz06
@a3vandiejen Nico is van de details he🤣🤣
+3
a3vandiejen
@Rondeutz06 Absoluut..😁👌
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @a3vandiejen:
Kan je zien dat jij wat met persen hebt gehad Nico

🤣🤣🤣
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Terwisscha:
Filmpje van de boer waar m'n zus werkt.

Wat een geweldig mooi filmpje!! Bijvoorbeeld op 't eind die souplesse waarmee de shovelmachinist de 2 balen kantelt: een vakman. @Rondeutz06 @Basdeutz kunnen jullie op TF niet een aparte "vaarpost" bijhouden? Ik vind al de foto's met machines op 't water prachtig.😘
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer dat vind ik ook mooi om te zien, ik zal de fotoboeken nog eens doorspitten.
Ik heb nog wel veel foto's van de koeien in de schuit, mag dat ook op tf??
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
mag dat ook op tf

Als er maar ergens een stukje trekker te zien is dan zijn koeien ook ok.😋
+2
Rondeutz06
@WaterDeutzer ik zal het wel een keer voorzichtig proberen
+3
Terwisscha
@Rondeutz06 ja plaats maar! Leuk! Heb ik ook een idee hoe het vroeger ging. Moet eigenlijk ook nog eens bij een boer met grupstal kijken maar die zijn er niet zoveel meer
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Terwisscha:
bij een boer met grupstal kijken

Als LMB monteur had je vroeger ook de mindere klussen. Dat was bijvoorbeeld reparaties aan mestafvoersystemen in grupstallen. Beerepoot (mijn baas) leverde 2 systemen: rondgaande ketting van JOZ of een combi schuifstangen/opvoerketting van De Boer.

Bij de 1e had je "binnenbochten" en "buitenbochten". Die laatste wilde wel een uitbreken. Zeker bij vorst, zonder maatregelen.
Maar de aandrijfstations van de De Boer schuifstangen waren erger: onder een luik in de vloer met de koeien erboven. Een troost was dat je altijd een "mest-toeslag" op je loon kreeg voor dit werk.
+3
Terwisscha
@WaterDeutzer kreeg je dan ook wel eens een boodschap van boven???
Had je later dan een mest schuif onder de vloer?
Eerst een dichte vloer waar de schuif op lag met een hydraulische cilinder die de schuif liet bewegen en daarboven gewone roosters?
Dit systeem hadden ze in Zweden vooral bij stallen die rond de jaren 80- 90 zijn gebouwd.
Of zijn wij hier in NL van de grup gelijk over gegaan op roosters met de mestput er onder?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Terwisscha:
kreeg je dan ook wel eens een boodschap van boven

Nee je moet het zo zien: onder 1 koeplaats was een gat gegraven en met beton of stenen afgewerkt. Daar paste dan net een krachtstroom motor en aandrijfmechanisme in. Het stalendeksel erop was natuurlijk nooit dicht. Het was maar net hoe netjes de boer was of dat station vol stront stond of regelmatig schoongemaakt werd.
+3
Rondeutz06
@WaterDeutzer en geld stinkt niet
+3
rommert14
@WaterDeutzer
Quote:
opvoerketting van De Boer.

Die hadden wij ook, maar eigenlijk nooit een monteur erbij, mn pa deed alles zelf
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @rommert14:
mn pa deed alles zelf

In die tijd waren er nog niet veel "sleutelboeren" en liet men zo goed als alles door LMB doen.
+4
Massey 2705
@Rondeutz06 heeft die boot niet een klein Deutz motortje ? Dan is het Probleem opgelost ..... ! Haha 😅
+2
Rondeutz06
@Massey 2705 we bedenken er wel wat op, ik had inderdaad wel een slepertje met een 2 cyl Deutz .
Komt goed 👍
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
ik had inderdaad wel een slepertje met een 2 cyl Deutz

Foto? Ik schreef al even over mijn ervaring in Loonbedrijf verhaal over een sleepbootje. Was zoiets als "de Kameleon" (die reeks las ik allemaal als kind). Kaasboer Molenaar uit Den Ilp had zo'n slepertje met een Mercedes 180D motor erin. Daar heb ik wel aan gesleuteld voor m'n baas.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6110 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!