Als ik onderweg bij een klant ben loop ik vaak nog even bij de machines langs die er staan..Hier heb ik toch even een poosje bij staan kijken wat hier nu het nut van was.Rechts is dat soort dubbelluch

Kuhn Hark

+6
KlaasM
Als ik onderweg bij een klant ben loop ik vaak nog even bij de machines langs die er staan..
Hier heb ik toch even een poosje bij staan kijken wat hier nu het nut van was.
Rechts is dat soort dubbellucht. Die snap ik nog als je weinig draagkrachtige grond hebt. Maar waarom die dan links niet zit. En het middelste wiel doet niets. Die hangt gewoon los. Later bedacht ik dat dat waarschijnlijk is om het zwad weer iets aan te duwen..
wim-same
@KlaasM dat is inderdaad voor over smalle bruggetjes. Kleine pakjes persen hadden ook vaak een middenwiel. In de Krimpenerwaard had je veel van die bruggetjes langs de tiend wegen.
Piet1960
@wim-same Maar als je de hark al zo moet aanpassen voor smalle bruggen, hoe gaat de rest er dan over om gras op te halen?
+2
wim-same
@Piet1960 met kleine wagens. Toen de loonwerkers grotere machines gingen rijden, zakten ze ook vaak door deze bruggen. De loonwerker kreeg de schuld. Toen de boeren zelf grotere machines gingen rijden. kwamen er ineens wel bredere en sterkere bruggen.
Ik heb het ook nog wel ghenoeg keren mee gemaakt in Ouderkerk aan den IJssel en Gouderak, dan we met de grootpakpers en de wikkelaar een paar keer moesten steken, om over de brug te komen hoor. En we zijn ook wel eens door een brug heen gezakt.
+2
Piet1960
@wim-same Ja zo maakte je nog eens wat mee. Hier in 't verleden al vroeg de verkavelingswegen, kon je de slechte bruggen nog wel eens mis rijden achterom. Anders inderdaad brug vernieuwen of dek breder opstorten.
+1
wim-same
@Piet1960 De Alblasserwaard was al vroeg verkaveld, maar de Krimpenerwaard is nooit verkaveld.
+2
deerejohn
@wim-same paar weken terug daar 3 dagen aan het fietsen geweest met het vrouwtje , is daar mooi om te fietsen , wel opletten dat je niet te water gaat , maar lastig boeren met al dat water , en s maandags nog een handeltje bekeken
wim-same
@deerejohn je komt er wel meer mooie handeltjes tegen ha ha. en water moet je gewend zijn. Als dat niet ken schijnt het doodeng te zijn.
+1
deerejohn
@wim-same dat wel vooral bij boeren die nogal eens achterstevoren op de fiets zitten omdat ze weer wat gezien hebben
wim-same
@KlaasM Maar hij staat in Moordrecht bij vd Broek zo te zien.
+2
KlaasM
@wim-same klopt..
+1
wim-same
@KlaasM Ook al woon ik nu niet meer in Moordrecht, kom ik nog regelmatig bij vd Broek. Ik ken Dirk Jan van den Broek al van kind af aan. Toen is Dirk Jan begonnen met een loonberdrijf,waar ik ook regelmatig voor hem werkte. Hij is begonnen met een Ford Dexta van zijn vader, mar een Welger opraapwagentje. Later kocht hij zelf een Fordson super major met een Fleming slootmachine, en een Super Major met een Alas 512. Zij eerste trekker die hij nieuw kocht was een Same Centauro, met een Sewcura cabine, en nog weer later ging hij over op MF. Een 148 MP, 185 en een 188 MP. de MF's hadden een Sirocco jas. Met regenachtig weer vochten wij om de Same, want daar zat een cabine op. Later is hij ook landbouw mechanisatie gaan doen. Nu zitten er 2 zonen in de zaak, en het is een grote zaak geworden die ook machines bouwd. Loonwerk doen ze al jaren niet meer.

Reacties

+1
bluepower12
Misschien aan één kant dubbellucht ivm sloot/greppels? Ik kan me er niet echt wat bij voorstellen
+1
ArieV
@bluepower12 dat was mijn gedachte ook als eerste. En minder wringen in bochten dan één
brede band
+1
Welgerap52
@ArieV standaard wielen vervangen voor bredere is bij veel merken niet echt een optie omdat ze al bijna 3m breed zijn op standaard wielen ,maar dit is echt voor smalle wegen en bruggen {er zijn er verschillende met links en rechts een extra wiel} wij hebben ook land in gebruik met smalle betonen bruggen waar meer rubber van de band naast de brug zit als erop..
wim-same
@Welgerap52 Klopt op mijn wikkelaar konden ook geen bredere banden, want met de standaard banden was hij al precies 3 meter. Wij hadden één klant in Hazerswoude waar de pers net wel over een brug kon, en de wikkelaar niet. Dus de trekker met de voorlader moest die balen eerst over de brug halen om te kunne wikkelen. Lagen ze wel al vast korter bij de werf natuurlijk. ha ha
+3
newholland6640
Denk vooral voor smalle bruggetjes??
+1
GerbertXL
@newholland6640 denk het ook, er is hier ook iemand op tractorfan met een ouwe claas en de wielen aan de binnenkant om die reden.
+1
newholland6640
@GerbertXL

Slingeland is ook wel n gebied waar dat veel voorkomt
ArieV
@newholland6640 volgens Google zit hij in Vlist. En daar zit redelijk wat water...
deutzieee
@ArieV ja water hebben we genoeg🙈🙈😭

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kuhn Hark ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!