Vraagje banden spanning trekkertrek

Hallo,
Ik mag graag mee doen aan trekkertrek dit doe ik met een claas arion 420 en ik doe mee in de 5,5t klasse, maar nu heb ik een vraag over de banden spanning onder de claas liggen trelleborg tm 700 in de maat 520/70R38 met 95% profiel daar naast zit dubbelelucht maar deze is 5 cm kleiner, hoe pak ik dit aan qua bandenspanning nu heb ik aflopen jaar getrokken met de trekkerband op 0.6 en de dubbelelucht op 0.8 nu zou ik graag jullie visie hier over horen.
Groet Jorrick

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Jorrick 1455XL: Gezien de prestaties ( getuige de foto's in jou T.F.-album) met genoemde trekker in het dagelijkse werk dan hebben -fabrikant, -importeur, -dealer en CLAAS/TRELLEBORG-trekkerfans liever dat je niet meedoet aan T.T. .

tractorfan.nl/picture/958440/…

Een T.T.-bandenspanningsadvies kan het best worden gegeven als je op z'n minst een filmpje plaatst van de trekker "bezig met trekkertrek".
Jorrick 1455XL
@Wimsumar Hehe, een filmpje had ik nooit aangedacht

Nu ben ik zelf al zover dat ook de snelheid te laag ligt maar ik ben ervan overtuigt dat de bandenspanning ook nog niet juist is.
+1
boerlover
Jorick1455Xl als je zo'n foto plaats met jouw Claas op het forum dan is het moeilijk om hier serieus op in te gaan. Ik hoop dat ik dit niet nader hoef te verklaren. Dit lokt slechts hoon en spot uit en als dat de bedoeling is, dan is het aardig gelukt.
Jorrick 1455XL
@boerlover Sorry ik hoop toch dat je t wil verklaren ik was wel serieus hier over ik heb het natuurlijk niet over ntto trekkertrek of iets in die richting.
arnoud
Op zand 0.55 op klei 0.7 gewoon Michelins eronder met 25 mm
Jorrick 1455XL
@arnoud 0,7? Dat lijkt me wel erg hard, of ligt dat weer aan de band michelin zal wel eerder "wangen" zegmaar.
+1
jojodeere
@Jorrick 1455XL Michelins eronder en je zal een stuk verder geraken
arnoud
@Jorrick 1455XL 0.65 of 0.7 op klei rijden we altijd met michelin anders trek je de band vanzelf wel kapot als je op klei onder de 0.6 gaat rijden in een wat hogere klasse
+1
1046
@arnoud valt wel mee hoor , durf ze zelfs op 0,5 te zetten op de klei en dan is er nog niks an de hand
arnoud
@1046 in de 5.5 zal het vast wel kunnen maar als we met de 614 in de 9 ton zo gaan rijden op klei gaan ze er vanzelf aan, bij ons gaan ze bij lager dan 0.55 hol staan dus heeft ook niet veel zin
1046
@arnoud als ze hol staan ,en je rijd prijs, is et dan erg?????
+1
JD2140
@1046 0.2 op de klei gaat ook magistraal 👌👌
valmet6400power
@JD2140

In de 1,5 ton ofzo? 😅
unipower
@JD2140 Haal die dubbellucht er maar eens af dan kom je daar wel van terug haha, op klei zonder dubbellucht is 0,6 slap genoeg anders hou je geen banden over 😅
valmet6400power
@unipower

Nee als je dat soms ziet gaan hou je ook je hart vast 😃
unipower
@valmet6400power Inderdaad haha
+1
unipower
Zelf kijk ik meestal in het gegraven gat of deze hol/bol of vlak is, hol staan ze te slap bol staan ze te hard en vlak is goed, met dubbellucht heb ik geen ervaring maar hoor meestal dat ze die slapper zetten dan de gewone banden 😉
+1
boegie
De spanning zou opzich wel goed kunnen zijn. Ik zou zeggen ga eerst maar eens sneller rijden, en dan weer naar de bandenspanning kijken.
+1
claasfan
Inderdaad eerst een proberen met meer snelheid, de spanning lijkt zo niet heel verkeerd, gang is alles
+1
Jorrick 1455XL
@claasfan Ja dat ga ik zeker doen jah.
+1
Wimsumar
Beste Jorrick 1455XL: De trekker weegt (konedata.net/traktorit/claas-traktorit/… ) ongeveer 4.800 kg. Met de dubbellucht ga je dus al behoorlijk richting de grens van 5,5 ton. Als er geen 4-wd gebruikt mag worden dan nog wat laatst mogelijke kilo's gewicht net voor de achteras zien aan te brengen ( met 4-wd-gebruik: dan gewicht voorop aanbrengen). Ook zal je prestatie aanzienlijk verbeteren door een zelfde maat (en profiel!) dubbellucht als de trekkerband te gebruiken (let op het gewicht van deze groter maat dubbellucht!). Met gelijke maat achterband/dubbellucht kun je, gezien de geringe' vervorming van de banden op het getoonde filmpje) nog iets lager bandenspanning toepassen.
Heb je ook de trekhaak op het toegelaten maximum hoogte?
Snelheid is niet alles ( de afstand is klassementsbepalend, de tijd niet), maar met deze trekker kun je eventueel "terug powershiften" als blijkt dat de motor het te zwaar krijgt.
Jorrick 1455XL
@Wimsumar Dat heb je goed gezien met de dieseltank driekwart vol weeg ik precies 5,5t, een andere dubbelucht aanschaffen gaat em nog niet worden ik had ingedachten de trekkerband lager inspanning dan de dubbelucht zo trekt die vanaf het begin mee, maar hier kan ik de plank ook wel mis slaan. De lagere spanning is nog even afwachten ( trelleborg adviseert op hun site niet lager te gaan als 0.6 ) op raad van jullie TF'ers. De trekhaak zat precies op 50 cm . De powershift maak ik ook zeker gebruik van ik start in een hogere versnelling in de groep, zo kan ik terug "powershiften" als die het moeilijk zou krijgen, maar zoals in het filmpje te zien is was het zo gebeurt de trekker zakte nog geen 200 toeren af dus die snelheid moet omhoog denk ik.
Groet Jorrick
+1
Wimsumar
Beste Jorrick 1455 XL:

Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
de trekker zakte nog geen 200 toeren af dus die snelheid moet omhoog

Een hogere aanvangsnelheid zal niets uitmaken omdat je enkel meters voor de plek waar je eindigt terug moet schakelen naar de versnelling waarin uiteindelijk ook de motor weer die 200 toeren zal verliezen.
+1
boegie
@Wimsumar Slip is geen grip. Om niet te gaan slippen zal je dus toch een groep hoger moeten, of de bandenspanning nog verder verlagen, maar daar is nu sws niet veel meer te verdienen aangezien de spanning al aardig laag is.

@Jorrick 1455XL Reed je in de A of de B? 200 toeren zakken is ook te weinig, eigenlijk zou het mooiste zijn als je bij de 100 meter rond z'n maximum koppel rijdt.
Jorrick 1455XL
@boegie Ik reed weg in A4 en 2000 toeren daar heeft die zn hoogste koppel, de volgende keer wil ik weg rijden in B3.
+2
boegie
@Jorrick 1455XL ja precies, B lijkt mij ook een stuk beter. Weet je zeker dat 2000 toeren max koppel geeft? Dacht dat het bij deze Arions rond de 1600 rpm ligt
Jorrick 1455XL
@boegie Oh ja dat wist ik niet heb je ook ergens bewijs zegmaar? Dat van die 2000 toeren stond in de folder volgens mij.
+1
boegie
@Jorrick 1455XL Als het in de folder staat zal het wel kloppen, maar moet je het wel zeker weten 😉 😂 .

Heb het gevonden: bahrain.claas.com/blueprint/servlet/…

De loop van de koppelgrafiek is schijnbaar behoorlijk vlak van boven, vandaar het brede gebied van max koppel. Ligt dus tussen de 1300-1650 of 900-1650, afhankelijk van de uitvoering zoals te lezen is
Jorrick 1455XL
@boegie Haha ja dan had ik het verkeerd. We hebben een Cis dus dan zou ik moeten weg rijden met 1650? Of iets hoger tegen de 1800 ofzoiets.
boegie
@Jorrick 1455XL je kunt beter wel volgas wegrijden denk ik, maar als je op een gegeven moment terugschakelen moet, zou je dan moeten zorgen dat je niet te hoog in toeren terugkomt waardoor je slippen gaat. Maar heb geen ervaring verder met schakelen tijdens de trek
Jorrick 1455XL
@boegie Dan zou je gas terug moeten geven tijdens het schakelen lijkt me ook wel tricky..
boegie
@Jorrick 1455XL even slippen is niet zo heel erg, zul je gewoon even moeten proberen volgend jaar wat het beste is
claasfan
Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
gas terug moeten geven tijdens het schakelen

Waarom?
Wimsumar
Beste Jorrick 1455XL:

Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
dus dan zou ik moeten weg rijden met 1650?

Nee.
Je geeft immers aan dat de motor tijdens de run in het filmpje bij (bijna) volgas (2.000 toeren) op het eind ongeveer 200 toeren smoorde. Je had dus aan de +/_ 100 p.k motorvermogen net iets te weinig om op toeren te blijven. Wil je nu gaan rijden op maximum koppel van de motor (= op 1.300 toeren), dan heb je slechts 60 `a 70 p.k. ter beschikking en komt daarom al veel eerder tot stilstand.
DANOONTJE POWERR
@Jorrick 1455XL B moet makkelijk kunnen denk ik maar als je niet terug geschakeld had dan was je verder gekomen.
Bandenspanning is wel redelijk goed denk ik.
Jorrick 1455XL
@DANOONTJE POWERR Ik heb 1x keer terug geschakeld hij begon gewoon te graven op een gegeven moment.
boegie
@Jorrick 1455XL als de trekker zoals je zei dan nog rond de 2000 toeren liep had je beter op kunnen schakelen ipv terug. Maar volgende keer in de B zal dat wel goedkomen met grip lijkt me
+1
Wimsumar
Beste Jorrick 1455XL:

Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
hij begon gewoon te graven op een gegeven moment.

En of je nu langzamer, even snel, of sneller (bij laatstgenoemde met een lager koppel aan de trekkerbanden(!) ), je zult steeds op dezelfde plek eindigen. Dit domweg omdat de weerstand van de sleepwagen daar ieder keer dusdanig opgelopen is dat de ondergrond het trekkrachtkoppel van de trekkerbanden niet langer verdraagt en de trekker in slip raakt.
Jorrick 1455XL
@Wimsumar Daar zal zeker een kern van waarheid inzitten, maar ik ga het toch proberen met meer snelheid ik ga er dan vanuit dat die meer in de ketting gaat hangen. Want zoals in het filmpje zichtbaar is gaat die pas een beetje achterover hangen als het bijna gebeurt is. En als dat niks of erg weinig uitmaakt ga ik toch over op gewichten achterop maken. Want de eerste wedstrijd woog ik 300 kilo te weinig, de 2de wedstrijd woog ik precies 5,5t en dat scheelde 10 meter..
stannetje96
Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
Want de eerste wedstrijd woog ik 300 kilo te weinig, de 2de wedstrijd woog ik precies 5,5t en dat scheelde 10 meter..

Dat kan je natuurlijk niet vergelijken
Arie_MF
@Wimsumar toch heeft snelheid wel invloed op de afstand, is misschien de massatraagheid die je bij een hogere snelheid net door dat slechte plek heen duwt? En als een supersport trekker aan het begin van de baan niet goed op snelheid komt zie je dat terug in de afstand.
Wimsumar
Beste Arie-MF:

Quote Reactie van @Arie_MF:
net door dat slechte plek heen duwt?

Bij de "boeruh-trekkertrek-snelheden" heb je voorlopig nog geen last van dat de sleepwagen door gaat duwen als de trekker 'vastgereden.nl' komt te staan.
+7
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Wimsumar:
je zult steeds op dezelfde plek eindigen.

Heb je nooit gemerkt dat als je met de auto door het (natte) land rijdt je beter in een hogere versnelling en met minder gas kan gaan omdat je dan verder komt?

Als je geen verstand hebt van trekkertrek kun je beter niet reageren, zo help je die jongen echt niet.
Jasperfendt
@DANOONTJE POWERR Met zoveel mogelijk gang erin en blijven rollen werkt beter 😛
+2
Wimsumar
Beste Danoontje-Powerrrr en jou "5+" T.T./T.F.-vrindjes

Quote Reactie van @DANOONTJE POWERR:
help je die jongen

Die 'jongen' was nog toen ik al tot vervelens toe met eerste prijzen na trekkertrekwedstrijden huiswaarts ging. Maar meer om het tot vervelens toe langdradige afhandelen van de wedstrijden destijds (1 baan, 1 sleepwagen) en ook het vooral inzichtloze van andere deelnemers hebben mij al snel doen afhaken.
Hetzelfde inzichtloze zie je tot en met vandaag de dag terug, ook in dit topic, ook bij de topicvraagsteller. En nu wil jij (over inzicht gesproken) hem tippen een rijstrategie voor gevorderden, het "maximum koppelrijden" ( om ook de term maar eens misplaatst te gebruiken) toe te passen terwijl afstelling/uitbalancering van de trekker nog zeer te wensen over laat. Tjaaa, help jij die jongen maar.
+2
DANOONTJE POWERR
@Wimsumar Zielig figuur.
valmet6400power
@Wimsumar

Hahaha tot vervelens toe, jaa?
+1
DANOONTJE POWERR
@Jorrick 1455XL Als je 'm laat zakken in toeren ga je niet zo gauw graven.
+1
claasfan
Quote Reactie van @Jorrick 1455XL:
met de dieseltank driekwart vol weeg ik precies 5,5t

Tank een kwart vol doen en wat gewichtjes achterop hangen
Jorrick 1455XL
@claasfan Ik wil eerst kijken hoe het zonder extra gewichten gaat voordat ik voor 200 euro aan gewichten moet kopen.
+1
tone29
@Jorrick 1455XL ohwja en mocht het toch niet willen. Koop je ff net zoals ik een 2wd as 😂 dan kun je al een aantal blokjes meer verhangen
Jorrick 1455XL
@tone29 Haha ik zie dat al zo voor zal der echt niet uit zien 😂
tone29
@Jorrick 1455XL haha dat dacht ik eerst ook. Maar heeft wel degelijk geholpen
+1
mauser
Dit even over het koppel en snelheid waar jullie het even geleden over hadden...
Is dit niet met elke trekker voor trekketrek.
Er zijn er die beweren dat het trekken (in de standaartklassen dan) alleen over koppel gaat. Dus dat je niet heb aan vol gas weg rijden maar dat je het best op het toerental van het maximale koppel kan blijven rijden. Dan (zeggen ze) zakt hij niet snel, blijft lekker hangen aan het eind en kom je het verst. Zou er een kern van waarheid in zitten😵
+1
tone29
@mauser koppel zegt niet alles. Mn 856 heeft dat niet veel dus moet die molen wel op toeren houden. Binnen de top 3 van het eindklassement zat niemand met een extreem hoog koppel. En bij ons hebben ze banden en trekhaken allemaal wel goed voor elkaar
+1
mauser
@tone29
Oke. Bedankt voor de info.
unipower
@mauser Tuurlijk geef je van begin af aan volgas dan duurt het langer voor hij terug valt, je moet gewoon zo hard rijden dat hij vanzelf naar dat punt van max koppel terugvalt en dan kijken hoe lang hij daar wil blijven hangen, ik zelf doe mee met een fendt 308 en ik rij meestal zo hard mogenlijk dat hij terugvalt naar 1400 toeren ook al ligt het max koppel bij 1800 😉
valmet6400power
@unipower

Mooi vol gas blijven rijden inderdaad, dan heb je ook nog kans dat ie door een gat in de baan heen loopt terwijl die iets in toeren kan zakken! Ik ga alleen van het gas af als ik ga stuiteren voor de rest niet tijdens de run 😄
unipower
@valmet6400power Als hij gaat stuiteren 4wd uitzetten, met gas los is meteen de gang eruit en als je weer gas geeft springt hij toch weer verder 😉
Jorrick 1455XL
@unipower 4wd mag niet aan in deze klasse (of je moet zonder dubbelelucht trekken heb ik ooit is gehoord) is het niet schadelijk om de 4wd uit te schakelen als die belast word??
hobbyboer
@Jorrick 1455XL 4wd uitschakelen onder belasting gebeurd ook na het remmen als je de rem loslaat. Dan kan er ook flink spanning op staan.
Met een lamellenkoppeling kan het zeker, met een klauwkoppeling zou het ook moeten kunnen, maar ik ben er geen fan van.
Wat zit er eigenlijk in die Arion?
Jorrick 1455XL
@hobbyboer Qua motor? Een john deere 4.5l 4 cilinder 105 pk, maar na chiptuning 131 pk.
hobbyboer
@Jorrick 1455XL bedoelde de 4wd-koppeling.
unipower
@Jorrick 1455XL Oohw hier mag je altijd 4wd aan. Eruit kan makkelijk, erin zou ik niet doen onder belasting 😄
valmet6400power
@unipower

Nou bij mij niet;

unipower
@valmet6400power Bij het eerste filmpje springt hij weer gewoon verder 😅 maar als hij zo springt waarom hang je dan niet al je gewicht achterop? Ik hang 450 kilo achterop en hij springt nooit 😉
valmet6400power
@unipower

Eerste filmpje was de tweede trek, de sleepwagen bleef hetzelfde staan dus versnelling hoger en ik had evengoed full pull ipv 95 meter de eerste trek.. had vorige editie onder dezelfde omstandigheden gewicht achterop en dat hielp niet of nog minder dan nu. Ga van het voorjaar ff wegen met de 650's en 480's van de valtra of die nog binnen de4500 past 😄
Arie_MF
@mauser wanneer de trekker van volgas terugzakt naar het toerental van max koppel ben je toch weer meters verder, dus ik zou niet op toerental van max koppel wegrijden maar volgas.
+2
tone29
Beste,

Het is altijd weer een sport om de juiste afstelling te vinden. Heb afgelopen jaar 17 wedstrijden gereden en het is telkens weer net iets anders. Ligt ook voornamelijk aan de baan. Is het veel klei of zand bij jullie? Ohwja en nog een tip. Zorg dat je trekhaak in lengte verstelbaar is. Hoe verder naar achter, des te meer gaat je machine in de ketting 'hangen'. Dus neer druk oo de achterwielen.
Zelf rijd ik rond met michelin 600 en daarnaast 18.4 michelin op dubbellucht. Rijd op klei met een bandenspanning rond van dubbellucht op 0.2bar en trekker op 0.35bar. Dit omdat de dubbelluchten iets stugger zijn. Verder is het ook belangrijk de juiste kant van de baan te kiezen. En kijken wat je voorganger doet.

tractorfan.nl/movie/44989/
Jorrick 1455XL
@tone29 Daar heb je volkomen gelijk in, maar ik durf mn trelleborgs niet naar 0.35 te doen, ik heb de laatste keer op 0.4 getrokken maar dat was gewoon op een een mais land, dus veel wijzer werd ik daar niet van.
tone29
@Jorrick 1455XL ik was er eerst ook geen voorstander van. Totdat ik mn ventiel kwijt werd... toen moest t wel haha. Dat gaat tot nu toe prima. Banden lijden er niets aan
worteljcb
@Jorrick 1455XL Te zachte banden ga je het ook niet mee winnen.

De dubbellucht is lager zeg je, dan zou ik de trekkerband zachter doen. Zet deze eens op 0.45 - 0.5 en de dubbellucht op 0.7. Dat kan makkelijk in de 5.5 ton.
Verder zou ik inderdaad een tandje hoger rijden en de trekker meer laten afzakken. Mooiste is aan het einde op ong. 1600 tpm is mijn ervaring. Niet te vroeg terugshiften, maar ook niet onder de 1400 tpm laten komen. Vloeiend shiften is heel belangrijk om de treklijn te behouden.
Verder is de trekhaakhoogte heel belangrijk. Daarom ben ik van mening dat de balans heel belangrijk is. Steigert de trekker, dan zakt de trekhaak en verlies je trekkracht.
stephan-inter
Ik rijd met trekker 0.5 en dubbellucht0.4.

Ik heb trekhaak juist zo kort mogelijk op de trekker. De theorie van hierboven met ver weg kan ik het niet mee eens zijn
tone29
@stephan-inter ik kan hem verstellen. Heb hem op klei extreem kort. Dit omdat ik enorm grip kan pakken met mn banden combi. En niet veel blokjes kan verhangen. Blijft de trekker langer aan de grond met een korte trekhaak
valmet6400power
@tone29

Je zou toch zeggen dat ie met meer grip eerder los komt van voor 😃
selten
@valmet6400power
Trekhaaklengte doet echt veel
Jorrick 1455XL
@selten En hoeveel speel ruimte heb je met de trekhaak lengte of zitten hier niet zoveel regels aanverbonden?
DANOONTJE POWERR
@Jorrick 1455XL Minimaal 45 cm vanaf hart achteras.
Langer mag altijd.
selten
@Jorrick 1455XL
Minimaal 450mm vanuit hart achterwiel. En tot achterkant achterwiel
valmet6400power
@selten

Heb mooi de verstelbare hangertrekhaak eraan zitten, bevalt me prima 😃
selten
@valmet6400power
Kun jij dan met lengte spelen?
valmet6400power
@selten

Nee, daarom 😄
tone29
@valmet6400power ja. Maar daarom is mn trekhaak enorm kort. Heb wel een filmpje wanneer je precies kunt zien dat de messen erin gaan. Voortijd blijft ie gewoon aan de grond
valmet6400power
@tone29

Welke? Ben benieuwd!
+1
tone29
@valmet6400power tractorfan.nl/movie/46559/ 2e run andere trekhaak als 1e run. 2e run was ie korter. Zo ineens was het over... gewichtendrager ook krom😅
+1
1046
Er zijn vele theorieen. Maar ervaring is de beste leermeester. Iedere baan is anders en vergt een andere aanpak. En een baan kan per jaar ook verschillen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekkertrek , claas , banden , maat , getrokken en claas arion geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
86
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
1.287