Illustratie van:

Deutz D4006 - Problemen met de dynamo

Goedendag iedereen.

Mijn deutz start de laatste tijd slecht. De accu laad onvoldoende op tijdens het rijden.

Vraag 1:
Mijn accu is vernieuwd door een accu van 12V 100 Ah. Is dit voldoende? Volgens plaatselijk lmb wel. Eerst stond er 1 in met 110Ah.

Vraag 2,3,4
Tijdens het meten met draaiende motor verspringt het voltage tussen de 10 en 16 volt. Is de spanningsregelaar dan kapot? Zit deze bij deze trekkers intern in de dynamo? Is die los te vervangen of moet je dan een hele nieuwe dynamo hebben?

Alvast dank voor de reacties.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Mijn-eerste-Deutz: Ik heb op mijn trekkers accu's van ruim 50 Amh, dus, die 100 Amph accu op jouw Deutz is zeker voldoende (het gaat bij het starten om de beschikbare startstroom , de zogenaamde Cold-crancking-ampères).
Het verlopen van het voltage wijst inderdaad op een defecte spanningsregelaar. Bij een gelijkstroomdynamo zit deze in een apart kastje op de trekker gemonteerd. Bij een wisselstroomdynamo zit de spanningsregelaar in/op de dynamo. Vermoedelijk heeft jouw Deutz een gelijkstroomdynamo.
Het is te overwegen een wisselstroomdynamo te monteren als de spanningsregelaar inderdaad defect is.
Zijn de regelaars bij wisselstroom dynamo 's wel los te vervangen?
Wimsumar
Quote Reactie van @Mijn-eerste-deutz:
los te vervangen?

Jawel. Maar het hangt erg van type/merk dynamo af of het financieel de beste keus is.

Typ in het zoekvenster op onderstaande website het onderdeelnummer van de dynamo (+ spannningsregelaar) in:

techniekonline.nl/index.php/…
Deutz Hedel
De meeste 06 en hebben al een wisselstroomdynamo, de gelijkstroom dynamo's zijn ongeveer 10 cm rond en de wisselstroom zeker ruim 15 en daar zie je bij de originele windschubben zitten.
Wimsumar: is de eerste regelaar hetzelfde als de mijne op uw link? Ben verder een electra leek maar dat was u al wel opgevallen. Ps ik heb de foto ervan
op tf gezet
Wimsumar
Beste Mijn-eerste-Deutz:

Quote Reactie van @Mijn-eerste-deutz:
is de eerste regelaar hetzelfde als de mijne op uw link?

Nee, die op mijn (PERDOK)-link is zomaar een voorbeeld.
Die CARGO 130676 spanningsregelaar blijkt na wat geGOOGLE van Russisch fabrikaat. (Vandaar de grafsteenvormige koolborstels. 😉 ). Ik kon geen vervangende regelaar vinden.

(Zie foto van jouw regelaar):
De ene koolborstel lijkt me nog lang zat. De andere is net zo lang maar klemt door vervuiling vast?

tractorfan.nl/picture/1130928/…
basia
@Wimsumar

Even een beetje beter googlen Wim ; regelaar Bosch dynamo ; elke automaterialen heeft ze ; zelfs vanaf 15 euro
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
regelaar Bosch dynamo

Welk nummer Bosch-regelaar kan de CARGO-13066 vervangen?
basia
@Wimsumar
0147311023 is een meyle regelaar of zoiets ; 14,1 v prijs ; 10,18 euro !
google ; spanningsregelaar dynamo offinga .nl
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
of zoiets

Wie weet heeft de topicvraagsteller z'n trekkerdealer ze op de plank liggen. 😉
Anderszijds, met zulke versleten koolborsteltjes zal de collector ook niet geheel nieuw meer zijn. En hoe geruisloos draaien de lagers nog? M.a.w., het kan toch uitdraaien op een nieuwe dynamo.
basia
@Wimsumar

I daad ; als collector slecht is vreten nieuwe borstels ook weer weg .

Nieuw Alternatortje ben ik ook tegengekomen op internet voor dikke 80 euro.s
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
vreten

Dat doet me denken aan "koken".
Maar 'koken' doet me weer denken aan wat een accu gaat doen als de laadspanning als gevolg van een defecte spanningsregelaar gaat doen. (Om maar te zwijgen wat andere electrische compnenten op een voertuig gaan doen bij een spanningsoverbelasting). Kortom, een relatief dure nieuwe dynamo is wellicht zo gek nog niet om gevolgschades te vermijden.
jo845xl
Zo te zien hebben de koolborstels hun beste tijd gehad , dus vervangen die regelaar .
Ja ik ga maar gelijk bestellen. Verklaart wel de spanning schommelingen
Heren, beide bedankt weer voor de hulp. Ben vandaag weer wijzer geworden.
Beide borstels zitten niet vast. De ene is echt volledig afgebroken.
Met de prijzen die ik net lees kan ik het risico wel lopen om eerst de regelaar te vervangen.
De lagers lopen nog goed en ik hoor er niks aan.
jaap-diphoorn
Kan ik zo ombouwen van een gelijkstroom naar een wisselstroom dynamo?
basia
@jaap-diphoorn

Ja ; dat kan (heb ik bij meerdere Fendt trekkers ook gedaan)
Wel zul je de steun moeten aanpassen (bevesteging is vaak anders )
Regelaar kun je laten vervallen en een laadkabel van dynamo rechtstreeks naar accu of + van startmotor leggen , wel de contactdraad (controlelampje)weer aan de d+ van de dynamo monteren
+1
geertyb0y
@jaap-diphoorn Bij sparex verkopen ze een setje om een dynamo op te bouwen, heeft een goede capaciteit en komt met diverse soorten steuntjes om de dynamo te monteren, heb dit zelf ook gedaan en het is een handig setje
jaap-diphoorn
Dank je wel hoor, ik ga er mee aan de slag.
+1
jaap-diphoorn
Missie geslaagd hoor. Heb een 55amp. wisselstroom dynamo er op gezet en werkt perfect. Dank je wel voor de info.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4006 en hebben de trefwoorden deutz , motor , dynamo , trekkers , meten , vervangen en startprobleem dynnamo geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
237