Bij deze kou; draaien jullie de trekker eerst warm alvorens de weg op te gaan? Is het nodig en hoe

Is het bij de moderne trekkermotor nog nodig om hem bij een pittige nachtvorst eerst warm te draaien? Is het eventueel ook nodig voor powershift of variobak? Onze loonwerker zei namelijk laatst, ik schiet m'n personeel af als die gelijk volgas de weg op gaan bij minus temperaturen. Anderen beweren juist dat je wel gelijk kunt wegrijden, alleen nog niet volgas.

Deel dit topic

Reacties

+1
mike_v
Het is sowieso niet goed om een koude motor meteen hoog in de toeren te jagen. Echter wordt ook gezegd dat stationair warmdraaien niet helemaal top is voor je motor(?).
+2
Wimsumar
Beste Mike_V:

Quote Reactie van @mike_v:
stationair warmdraaien

Bij stationair toerental duurt het domweg te lang voor alles iets op temperatuur komt.
Ik laat de trekker(s) met iets verhoogd stationair toerental wat warmlopen. Hierbij de olie (kuilsnijder o.i.d.) rondpompen zodat dit ook wat 'ontdooit'.

P.S.: (Krantenartikel deze week)
Bij auto's wordt het zeer sterk afgeraden de motor warm te laten draaien terwijl je de ramen ijsvrij aan het krabben bent: Het milieu zou ernstig schade krijgen van de uitlaatgassen.
Een boete voor het rijden met bevroren ramen zou € 450,- bedragen.
Daarom: Føck het milieu, en kies voor eigen comfort en verkeersveiligheid: Auto in, kachel heet (= ramen ijsvrij)!
Jasperfendt
@Wimsumar Binnen zetten is handiger 😉
+2
ster
Gewoon starten en dan met beleid weg rijden, dit is gewoon het beste en hou de rechter voet wel in bedwang.
En een voordeel weer, alles is dan eerder op temperatuur.
+1
IHC forever
Nou als het al redelijk gevroren heeft, ben ik al blij dat onze trekker start. En meteen wegrijden is zowiezo al niet mogelijk omdat de powershift niet wil shiften bij kou. Dus dan kan motor ook effen 10 min. warmdraaien. Het merk tractor? Duits fabr. en ze maken ook hakselaars en combines en maaiers en schudders.
+1
walker1
@IHC forever en toevallig ook caravans?
IHC forever
@walker1 Nee, ze maken bij mijn weten geen caravan's
Hurli356
@walker1 verkeerde tinten groen-rood. Die jij bedoelt heeft nog maar net hooibouw in het assortiment. Dan is het wel zo dat de andere groen-rode uit Frankrijk komen
walker1
@Hurli356 Oh die, die eerst oranje waren 😄
Hurli356
@walker1 exact 😁
Jasperfendt
Direct afschieten is ook wel heel drastisch 😂 Maar hem direct volgas trappen is ook wel heel slecht
+6
casejxu
Goeie reden om te roken. Ik start m. Draai me sheggie en ga dan kalm an rijden
+1
ZetorTwente
De Tsjech hier, moet starten en lopen, ongeacht de kou, voorgloeien wordt ook niet altijd gedaan, vervolgens toeren iets hoger dat hij iets mooier loopt maar wel gewoon direct aan het voeren, de vorige trekker kreeg precies hetzelfde die heeft er naar mijn weten niet echt last van gehad, al lijkt het me ook niet helemaal goed... Maar met enig beleid moet het goed gaan lijkt me. Je kunt ook typisch russisch gaan en eerst een vuurtje onder de trekker stoken, zodat hij warm wordt en hem vervolgens starten 😝
jannie2001
@ZetorTwente haha deed mijn op ook met een petrolium stelletje
+1
erik9831
Een motor is een motor ... ongeacht het eentje is voor auto of trekker.

autoblog.nl/archive/2010/…
ford3000case745
En bij oudere trekkers hoef je hem ook niet warm te laten draaien. Gewoon even kalm aan doen op de weg
Huuuuub
Effe een minuutje laten draaien en dan rustig aan de weg op. niet meteen volgas.

En met werken ook niet meteen vol belasten maar gewoon rustig aan.
walker1
@Huuuuub Zo doe ik het ook meestal, starten, ruiten ijsvrij maken, achterruit ontdooit wel door de achterruitverwrming, bij starten ook airco aan, dan is condens ook snel van ramen af. zodra voorruit en zijruiten ijsvrij zijn rij ik weg.
jannie2001
Als ik de 5610 start met koud weer loopt hij stationair onregelmatig. wat meer gas even warm laten draaien en dan loopt hij stationair goed. Ik denk dat het ook beter is voor het behoud van je trekker. Heb ook een keer iets gehoord over turbo's die koud nog net werken of dat je die eerst even moet laten warm worden
ford3000case745
@jannie2001 met een turbo motor mag je nooit gelijk na het starten vol gas geven. Omdat de smeering dan nog niet bij de turbo is. En ook voor het uitzettem eerst toeren weer aflaten zakken naar stationair, daarna pas uit doen
walker1
@Rode Peter Dat snapt iedereen met enige technische kennis zelf toch wel, dat volgas wegrijden met koude motor niet verstandig is.
jo845xl
Als je het helemaal goed wilt doen gebruik je 1 van de volgende systemen , ikzelf gebruik calix ( kramp )

calix.se/produkter/motorvaermare/

carlor.com/nl/producten/…
+1
boerlover
Ik ben altijd al blij als de trekker wil starten. Dan laat ik hem altijd hoestend en proestend een paar minuten warmdraaien totdat ie regelmatig loopt en het roken over is. Het shiften gaat dan ook wat beter. Het eerste halfuur nog niet vol belasten en daarna pas gaat het gas erop. En zo draaien we al 14000h met ons beestje.
ZetorTwente
@boerlover Gaat dat hoesten en proesten niet over als je hem iets meer gas bij geeft?
kerstrunner
Zoals gezegd krijg je een motor stationair toch niet op temperatuur,alleen wat minder koud. De meeste slijtage gebeurt bij koude motor,dus direct maar rustig vertrekken.Ook de euro of Tier normen worden pas gehaald bij warme motor. Stel dat je de motor toch warm zou krijgen stationair,dan is de versnellingsbak nog altijd koud
+1
Warm draaien is altijd goed.
Powershift bakken en vario's hebben een veiligheid op temperatuur.
Eerst op werk temp en dan werkt het pas.
Dan werkt de smering ook goed.
Gewoon starten en rustig aan de gang gaan. Scheelt dat wij met dit weer alleen voeren, dan hoeft de mengwagen de eerste 10 minuten niet te draaien, en dan rond halfgas beginnen te mengen, goed genoeg vind ik.
Stationair laten lopen terwijl moter onregelmatig loopt lijkt mij niet goed, geef dan liever 1000 toeren en dan constand lopen..
+1
roelvdw
Hier heeft iedereen gewoon een verwarmings elementje in het koelsysteem die dingen kosten geen drol en je trekker start altijd makkelijk als je hem ingeplugt hebt natuurlijk vooral voor de oude beestjes met slechtere compressie die voor de voerwagens staan die starten dan heel makkelijk en kunnen nog jaren mee zo ,snap niet waarom dat niet veel gedaan wordt het is veel beter voor de motor ,de meeste vario's hebben het hier ook op de achterbrug
jo845xl
@roelvdw Inderdaad , ik had het hierboven ook al aangegeven maar dat het zelfs al gebruikt word in een achterbrug , dat wist ik niet .
prairie
Block-Heater aanschaffen. Heb je al vanaf € 40.=
DualPower
De moderne trekker heeft geen moeite met starten in de kou, maar je moet wel rustig aan doen tot de wijzer van de koelvloeistoftemperatuur van zijn plek komt. Dan is hij goed 'ontdooid' en wordt de olie ook al mooi dun. Rustig optrekken en de toeren niet te hoog houden.

De 2 trekkers die wij het meest gebruiken gloeien automatisch als het koud is en starten dan direct. Handig, maar veel minder leuk dan rokend en proestend een oude trekker tot leven wekken zoals bij hun voorgangers...Daar moest je geduld voor hebben en als je het niet goed deed was de accu leeg.
Quintto
@DualPower je kan niet altijd uit gaan van de koelvloeistof meter, als de koelvloeistof op temperatuur is betekend dat niet dat de olie dat ook is, vooral met grote trekkerdiesel motoren met veel olie, duurt dit iets langer.
DualPower
@Quintto De koelvloeistofmeter komt meestal rond de 50/60 graden van zijn plek (bij onze trekkers dan), de olie kan wel iets kouder zijn maar het maakt elkaar niet heel veel. Onze grootste trekker is een 100pk 4-pitter en ik vind deze manier er goed bij passen.

Voor mij is het een teken dat de motor niet meer koud is en ik ga vanaf dan wat meer gas geven. Vol gas gaat hij echter pas op bedrijfstemperatuur!
+2
Pascal
Ik heb een standkachel op de trekker. Vanuit huis 1 druk op de afstandsbediening en het systeem start. Warm eerst de motor op en schakelt dan over om cabine te verwarmen.
boerlover
Bij mijn stageboer in Canada heb ik ergens eind vorige eeuw meegemaakt bij een extreme koudeperiode dat de boer de kleinste trekker op zijn bedrijf 's-nachts door liet draaien met een noodstroomaggregaat aan de aftakas. Hij liet dan de nodige electrische verwarmingselementen her en der op z'n bedrijf op deze stroom draaien. Voordeel is dat de trekker op bedrijfstemperatuur blijft en dat je de volgende morgen in ieder geval een draaiende trekker hebt.
Dieselprijs toen niet van betekenis.
+1
Quintto
@boerlover nadeel is dat je misschien s'ochtends een afgebrande trekker vind
boerlover
@Quintto Overdag branden trekkers trouwens ook wel eens. Stageboer had de trekker onder een apart afdakje staan weg van de andere bedrijfsgebouwen. Deze boer is een echte canadees, d.w.z. men maakt zich bijna nooit ergens druk om. Als s'-avonds maar op tijd het eten klaar was.
Hij deed het altijd zo.
walker1
@boerlover Bij extreme kou moet je iets, hier hebben we vanaf de herfst al winterdiesel, maar als het extreem koud wordt zoals in Canada wel eens gebeurd, dan kan zelfs de winterdiesel gaan vlokken.
boegie
Vind het altijd wel fijn als voorgloeien een stand op het contactslot is, en dat je hem niet vlak tegen starten aanhouden moet. Kun je bij koud weer wel verkrampte vingers bij krijgen 🙃
Fordje4600
Onze kraan moet je warm laten lopen voordat je hem uberhaupt van de plek krijgt
+2
jammermaarhelaas
Quote:
draaien jullie de trekker eerst warm alvorens de weg op te gaan?

Hoe ik het doe:

Na een koude start, of het buiten nu 35 graden boven of 20 onder nul is, laat ik de motor de eerste minuut niet sneller dan 1000 toeren draaien. Moet de tractor dan behoorlijk trekken, of hoog in de toeren, dan gewoon eerst even wachten tot de motor op temperatuur begint te komen (meter komt halfweg de normale stand).

Ben ik bv aan het bloten dan maak ik na een koude start eerst een rondje in een veel lagere versnelling, op 1200 motortoeren, werkt even goed dan in de normale versnelling op 1800 tpm. Dan wordt de motor niet te zwaar belast, komt ie op temperatuur en heb je toch mooi alweer een ronde gemaakt. Zelfde met mixen van mest. Ook eerst een minuut of 10 op 1000 motortoeren, de motor kan het makkelijk trekken (want de schoep neemt nog weinig mee), hij komt op bedrijfstemperatuur en daarna kan ie volgas.

Wil je de weg op en er is haast bij, dan gewoon een minuut of 10 van te voren starten, en op 900 a 1000 tpm laten draaien, heb je meteen de cabine/kachel warm.
valmet6400power
Wij hebben de trekkers in ieder geval binnen staan dat scheelt al een bult maar altijd half gas het land in en de weg op totdat de temperatuur meter in het midden staat. Zelfde geldt voor hem laten draaien voor die uit gezet wordt, "gelijk" uitzetten na zware arbeid is voglens mij bijna nog slechter dan gelijk met koude motor gas geven..
+1
ZetorTwente
@valmet6400power Waarom leeft onze trekker dan nog 😂
ster
Quote Reactie van @ZetorTwente:
Waarom leeft onze trekker dan nog

Omdat het een Tsjech is 😆
Quintto
@valmet6400power gelijk uit zetten is alleen of vooral slecht voor een turbo motor, omdat de turbo na zwaar werk er heet is, heeft die de koeling van de olie nodig en als die opeens stopt kunnen er onderdelen krom worden of kapot gaan
valmet6400power
@Quintto

Alle 3 de tractoren hebben 4 cilinder turbo (intercooler) dus vandaar 😄
Sjon
@Quintto
Hoe moet dat dan met beregeningspompen (pompsets), deze staan zomaar 10uur achtereen te draaien op 1700rpm. Als de haspel opgerold is slaat de motor meteen af. En de nieuwste pompsets hebben gewoon allemaal een turbo.
+1
hobbyboer
@Sjon die draaien niet op volvermogen.
En hebben iets om de turbo extra te smeren (en dus ook koelen) tijdens en na het afslaan van de motor
(bv een extra olie potje die op druk gehouden wordt en langzaam leegloopt op het moment dat dat nodig is)

Oja, beregeningssets die eerst minder toeren gaan maken en dan pas afslaan, zijn er volgens mij ook.
Denk eigenlijk dat dat al de standaard is op bv de AP regenhaspels die ik hier veel zie.
+1
valmet6400power
@hobbyboer

Precies wat jij zegt inderdaad, over dat olie voorraadje en de systemen die de motor eerst minder toeren laten maken voor die uitgaat. Wordt steeds geavanceerder doordat de brandstofpompen in vergelijking met vroeger ook electrisch zijn ipv mechanisch.

Onze haspeltrekker zetten we ook altijd zelf uit als de haspel binnenkomt maar je ontkomt er soms niet aan dat ie bij een calamiteit met een hete motor uitgaat. Aan de andere kant heeft de turbo van die paar keren geen schade opgelopen maar beperken het dan ook tot een minimum!
Rode Peter
@valmet6400power Dat is nou precies de reden dat wij geen turbotrekker voor de beregeningspomp zetten. We laten hem altijd op de beveiliging of op de inhaalstop afslaan; bij 24h/dag dus ook s'nachts. Doe je dat bij een hete turbotrekker dan krijg je geheid problemen. Voor een motor zonder turbo is het al niet goed, maar ik ga er ook niet bijstaan wachten.
valmet6400power
@Rode Peter

Wij hebben geen trekkers zonder turbo dus dan is de keuze snel gemaakt.. Op de haspelcomputer kun je precies zien wanneer die binnenkomt dus als je dan 10 minuten van tevoren je wekker zet en daarna naar het land gaat sta je nooit lang te wachten + dat je dan kunt kijken of het binnenhalen goed gaat..
hobbyboer
Quote Reactie van @valmet6400power:
Wordt steeds geavanceerder doordat de brandstofpompen in vergelijking met vroeger ook electrisch zijn ipv mechanisch.

Bij die AP haspels die ik noemde zat toen nog gewoon een mechanische pomp met een elektrisch spindelmotortje (actuator) die de gashandel bediend.
Nick421
@Quintto niet alleen wordt de turbo erg heet, deze kan bij het afzetten van de motor na volgas nog duizenden toeren per minuut maken.

Dat duurt dan wel even voordat die stil staat, en dat dan allemaal zonder smering.
+1
trean
@Quintto grootste probleem is dan dat de turbo zo warm kan worden door volgas uitzetten dat de olie verband en daardoor de olie leiding in de turbo verstopt gaat en er helemaal geen smering meer is.
D439D
Ik gebruik speciale winter olie dan kan meteen het gas er op
+2
kerstrunner
@D439D Die word nooit koud?
walker1
@D439D Het kan, maar dat noemen ze geen winterolie, maar gewoon dunnere olie, bv 5W30 gebruiken ipv 10W40.
Enige voordeel is dat bij heel koud weer de motorolie wat makkelijker en sneller rondgepompt is na een koude start. Het blijft evengoed raadzaam om de trekker eerst goed op bedrijfstemperatuur te laten komen alvorens deze vol te belasten.
Verder lijkt het mij nogal overdreven om elk half jaar de olie te verversen, tenzij het een machine is die echt heel veel uren draait op jaarbasis.
Het aantal dagen dat het in Nederland zo koud is dat dunnere olie echt nuttig is en effect heeft is te verwaarlozen, ik heb ook nog nooit eerder gehoord dat iemand in de winter er andere olie op deed.
Bovendien hoeven veel machines niet eens gestart te worden als het echt zo koud is, dan ligt al lang de hele bouw stil, in de landbouw is het in de winter ook rustiger.
D439D
@walker1 volsyntheet 10w60 race olie dan rookt ie pas echt goed

Natuurlijk klink klare onzin nooit synthetische olie in je oldtimer mikken en motor rustig warm rijden je voelt de weerstand als ie koud is dan alleen jaegermeister
deutz d25s
Ik start de tractor daar na laat ik hem 1000toeren draaien
En ik beging direct te rijden geen gas bij geven gewoon1000toeren laten draaien en als hij dan warm is kan de hand gas af en kun je gewoon rijden
Dit is hoe ik het doe bij onze tractors
Ik hoop dat je der wat aan hept
Landini 6500
En hoe zit met lucht remmen als de boel bevroren is ?
kan je motor warm draaien maar komt niet weg
BradBoschker
Zoals hierboven ook al gezegd word, wel direct de weg op maar gewoon niet te veel toeren maken. als de temperatuur meter stijgt kun je langzaam aan wel meer gas geven
fendt-vario
T is al erg zat om smorgens de koude auto in te stappen. Eerst de trekker warm draaien en dan pas het hok in
Wimsumar
Beste Rode Peter (topicvraagsteller) e.a.:



Tjeeee....., in een ander topic sprak ik m'n twijfel uit over "maximum-koppel-rijden". Een horde onverlaten belaagden me als met de woorden: "Blijf effe zo staan. Dan halen wij 2 balken en flink wat spijkers''.

Nu echter in dit topic blijkt grote overeenstemming bij een koude motor te kiezen voor "iets gas geven" , "half gas" maar zeker niet "vol gas" om de motor warm te laten draaien. Dus het toerentaltraject van 1.000 tot 1.500 motortoeren.
'Grappig' is nu dat dit juist het toerentaltraject is van het maximum koppel van de motor. Het toerentalgebied waarbij de zuigers de hardste werkslagklappen te verduren krijgen. Iets wat 'we' bij het warmdraaien nou precies niet wilden.
boegie
@Wimsumar scherp punt (alweer), toch ben ik er niet helemaal mee eens. Bij een hoog toerental heb je bij koude motor meer kans op het 'kantelen' van cilinders door de speling tussen zuiger en bus wat tot schrapers lijdt. Maar wat nou het beste is? Ik heb geen idee
+1
roelvdw
@Wimsumar het beste is dus gewoon een block heater erop
+1
Deutz-oldie
@Wimsumar Rond de 1500 rpm KAN de motor maximaal koppel leveren, wat hij levert hangt af van de belasting. Een gematigd koppel leveren rond 1500 rpm is voor de motor dus veel makkelijker dan datzelfde koppel leveren bij lage of hoge toeren.
+1
Wimsumar
Beste Deutz-Oldie:

Quote Reactie van @Deutz-oldie:
Rond de 1500 rpm KAN de motor maximaal koppel leveren


Terechte opmerking van jou. Het maakt inderdaad nogal wat uit hoe hard de "maximum-koppel-werkslagen" op de zuiger overkomen bij onbelaste of bij volbelaste motor.
jammermaarhelaas
@Deutz-oldie

Dat is de kern van de zaak lijkt mij.

Want een motor die niet op bedrijfstemperatuur is, dus nog teveel speling in de passingen, kan het beste ontzien worden qua belasting en toerental.
De motor levert alleen het vermogen dat gevraagd wordt, dus draaien op max koppel toerental wil in dit geval alleen zeggen dat de gaswisseling in de cilinder optimaal is.
D439D
Een perkins motor niet onder de 900 toeren laten draaien staat in de manual van de AC fd3 uit 63
jd user
Er is hier niemand die ooit bij natuurkunde opgelet hebben.

Het is wel uitzetting en inkrimping Van metaal .Dat heeft weer met moleculen te maken die bij verschillende temperatuurstijging groter of kleiner worden.

Ook een bevroren motor zonder koelvloeistof erin gaat knappen,scheuren.Dit alles heeft met uizetting inkrimping te maken. De zg.uitzettingscoefficient.

Een motor kan een lekke koppakking krijgen door meteen vol gas met koude motor te gaan werken. Het onderblok is immers koud.En boven is warm tot gloeiend heet.Dit temperatuurverschil moet geleidelijk opgevangen worden.Dit doe je doormiddel van een blockheater zoals wimsumar al heeft aangegeven.Dan kun je meteen aan de slag.Scheelt brandstof en verkleumen van jezelf en je baas is niet meer geirriteerd ,omdat je staat te lullen met de andere werknemers.Want tijd is geld.

En een motorblok is best wel taai!...Dus kan ook wel wat hebben
Wimsumar
Beste JDUser:

Quote Reactie van @jd user:
bij natuurkunde opgelet

Een motorenfabrikant zal bij (bedrijfs)economie niet goed opgelet hebben en z'n eigen (fabrieks)glazen ingooien door de materialen waarmee een motor is opgebouwd niet zorgvuldig kwa uitzettingscoëfficienten bij elkaar te zoeken.

P.S.: Heb jij wel opgelet bij (mizsgien niedt heellullemaal ju goeiste fack) Nederlandse taal (lezen + schrijven)?
De blockheatertip is namelijk van RoelvdW..

Overigens, wat de toepassing van een blockheater hier in Nederland betreft is welhaast voorspelbaar dat dat vrijwel geen optie is.
Op de eerste plaats is de winteroverlast (in tegenstelling tot het Canada van RoelvdW.) dan ineens niet langer gerechtvaardigd dergelijke accesoires te kopen.
Daarnaast, hier in Nederland zijn we met z'n allen leip genoeg in plaats van het bedingen van een goede melkprijs een afleidingssysteem in het leven te roepen wat zogenaamd goed zou zijn voor het milieu: Wie door middel van z'n energierekening jaarlijks aantoont een dalend verbruik te realiseren, krijgt een bonus voor een hogere melkprijs. Hoe fractioneel deze regeling uiteindelijk ook moge zijn, het zal menigeen weerhouden een "stroomvretende" blockheater aan te schaffen/te gebruiken. " Liever een trekker naar de barrebiesjes, dan de bonus te missen''.
jo845xl
@Wimsumar Dag Wimsumar , ik gebruik zelf van die "stroomvretende" blockheaters . Zie m'n reactie hierboven .
750W p/stuk , een timer ertussen en als ik de trekker nodig heb zorg ik ervoor dat ie tussen de 3 en de 4 u kunnen opwarmen heeft .
Vroeger heb ik m'n eigen ook bezig gehouden met "goede baterijen , dikkere kabels , 9V starter" en weet ik veel wat allemaal , ik heb alleen maar spijt dat ik dingen vroeger al niet kende .
Wimsumar
Beste Jo845XL:

Quote Reactie van @jo845xl:
ik gebruik zelf van die "stroomvretende" blockheaters

Zeker, een paar keer tijdens een Nederlands/Belgische winter een trekker 'primitief ' starten (hulpaccu, startkabels etc.) is niet zo erg, maar het gaat wel snel de keel uithangen. Helaas is een blockheater ook niet perfect.
Kijk, op 1 van m'n trekkers zit een 18 jaar oude startaccu. Zolang de temperatuur maar iets boven nul graden is, dan hoeft de motor de startmotor maar te 'ruiken' en hij slaat aan. Bij lager temperatuur (vorst) heeft deze accu (zoals in veel gevallen) geen kracht meer. Een blockheater biedt hierbij geen oplossing. Wel heb ik vandaag een thermostaatgeregelde verwarmingslint om de accu aangelegd. "Gewoon" even proberen of dit mij (en de accu) zo door de winter kan helpen. Kosten: € 30,- en stroomverbruik 20 watt.
Het blijft immers een sport om de aankoop van een nieuwe accu tot uiterst uit te stellen nietwaar?

omnia-online.nl/contents/nl/…
roelvdw
@Wimsumar ja bij een slechte accu helpt een blockheater niet ,maar na 18 jr oude accu zou ik geen 30 euro aan besteden en dan met kabels gaan hannessen ,maar zo'n lint moet wel werken volgens mij om de accu warm te houden
jd user
@Wimsumar ga jij maar de kontjes van alle fcdf likken.
roelvdw
Mijn ervaring is half uurtje aan is al voldoende,dus gewoon een een timer ertussen .meeste veehouders hebben toch een vrij vast schema van voeren dus dat moet niet zo'n pobleem zijn die kosten
mgoudsblom
Ik laat hem altijd even op 900-1000 toeren 10 minutjes draaien, daarna gewoon rustig wegrijden.
-NEW-HOLLAND-
Onze New Holland TS en TD draaien vaak even warm(1200 toeren), de shovel en Ford 4600 krijgen direct op hun donder😅
+1
jan-broekate
@IHC forever er word toch ook gezegd een inter start niet in de winter
teunis
Mijn auto schakeld niet eens op naar de hoogste versnelling als de bak nog niet warm genoeg is....

Trekker laat ik een paar minuten warm draaien voor ik rustig door de polder hem warm draai

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , motor , warm , loonwerker , personeel , wegrijden en warmdraaien geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
80
DEELNEMERS
43
WEERGAVES
2.725