Bij deze kou; draaien jullie de trekker eerst warm alvorens de weg op te gaan? Is het nodig en hoe
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden trekker , motor , warm , loonwerker , personeel , wegrijden en warmdraaien geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En een voordeel weer, alles is dan eerder op temperatuur.
autoblog.nl/archive/2010/…
En met werken ook niet meteen vol belasten maar gewoon rustig aan.
calix.se/produkter/motorvaermare/
carlor.com/nl/producten/…
Powershift bakken en vario's hebben een veiligheid op temperatuur.
Eerst op werk temp en dan werkt het pas.
Dan werkt de smering ook goed.
Stationair laten lopen terwijl moter onregelmatig loopt lijkt mij niet goed, geef dan liever 1000 toeren en dan constand lopen..
De 2 trekkers die wij het meest gebruiken gloeien automatisch als het koud is en starten dan direct. Handig, maar veel minder leuk dan rokend en proestend een oude trekker tot leven wekken zoals bij hun voorgangers...Daar moest je geduld voor hebben en als je het niet goed deed was de accu leeg.
Dieselprijs toen niet van betekenis.
Hoe ik het doe:
Na een koude start, of het buiten nu 35 graden boven of 20 onder nul is, laat ik de motor de eerste minuut niet sneller dan 1000 toeren draaien. Moet de tractor dan behoorlijk trekken, of hoog in de toeren, dan gewoon eerst even wachten tot de motor op temperatuur begint te komen (meter komt halfweg de normale stand).
Ben ik bv aan het bloten dan maak ik na een koude start eerst een rondje in een veel lagere versnelling, op 1200 motortoeren, werkt even goed dan in de normale versnelling op 1800 tpm. Dan wordt de motor niet te zwaar belast, komt ie op temperatuur en heb je toch mooi alweer een ronde gemaakt. Zelfde met mixen van mest. Ook eerst een minuut of 10 op 1000 motortoeren, de motor kan het makkelijk trekken (want de schoep neemt nog weinig mee), hij komt op bedrijfstemperatuur en daarna kan ie volgas.
Wil je de weg op en er is haast bij, dan gewoon een minuut of 10 van te voren starten, en op 900 a 1000 tpm laten draaien, heb je meteen de cabine/kachel warm.
En ik beging direct te rijden geen gas bij geven gewoon1000toeren laten draaien en als hij dan warm is kan de hand gas af en kun je gewoon rijden
Dit is hoe ik het doe bij onze tractors
Ik hoop dat je der wat aan hept
kan je motor warm draaien maar komt niet weg
Tjeeee....., in een ander topic sprak ik m'n twijfel uit over "maximum-koppel-rijden". Een horde onverlaten belaagden me als met de woorden: "Blijf effe zo staan. Dan halen wij 2 balken en flink wat spijkers''.
Nu echter in dit topic blijkt grote overeenstemming bij een koude motor te kiezen voor "iets gas geven" , "half gas" maar zeker niet "vol gas" om de motor warm te laten draaien. Dus het toerentaltraject van 1.000 tot 1.500 motortoeren.
'Grappig' is nu dat dit juist het toerentaltraject is van het maximum koppel van de motor. Het toerentalgebied waarbij de zuigers de hardste werkslagklappen te verduren krijgen. Iets wat 'we' bij het warmdraaien nou precies niet wilden.
Het is wel uitzetting en inkrimping Van metaal .Dat heeft weer met moleculen te maken die bij verschillende temperatuurstijging groter of kleiner worden.
Ook een bevroren motor zonder koelvloeistof erin gaat knappen,scheuren.Dit alles heeft met uizetting inkrimping te maken. De zg.uitzettingscoefficient.
Een motor kan een lekke koppakking krijgen door meteen vol gas met koude motor te gaan werken. Het onderblok is immers koud.En boven is warm tot gloeiend heet.Dit temperatuurverschil moet geleidelijk opgevangen worden.Dit doe je doormiddel van een blockheater zoals wimsumar al heeft aangegeven.Dan kun je meteen aan de slag.Scheelt brandstof en verkleumen van jezelf en je baas is niet meer geirriteerd ,omdat je staat te lullen met de andere werknemers.Want tijd is geld.
En een motorblok is best wel taai!...Dus kan ook wel wat hebben
Trekker laat ik een paar minuten warm draaien voor ik rustig door de polder hem warm draai