Illustratie van:

Holder ED 10 - Koppeling defeckt ? ?

Dag allemaal!!

Ik heb een Holder ed2 "Barn find" gekregen, deze stond jaar en dag buiten. Zowat alles zat vast..
Nou wat uren aan gewerkt en alles is los mooi voorzien van olie enzovoort, motor draait terug lekker!
Ik zo verheugd er eindelijk eens mee te rijden, wil hem in versnelling zetten en zoals je kan raden, gaat niet in versnelling.. heb de koppeling kabel zover moggelijk aangedraaid maar niets helpt..
Iemand een idee wat het kan zijn? Koppeling platen versleten?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

erik9831
Misschien dat @holderb51 je hiermee kan helpen ... Hij is gekend met het merk.
holderb51
@erik9831 Zie het antwoord van ag35, kan ik me helemaal in vinden. En als je de holder uit elkaar hebt, kun je ook de oorzaak vinden. Komt het gewoon door het lange staan, of is er iets anders aan de hand, bijvoorbeeld een olielekkage die het plakken veroorzaakt. Veel succes ermee!
AG35
Waar de koppelingskabel, aan de hendel die het koppelingshuis in gaat vastzit, zit ook stelmogelijkheden. Heb je die ook gebruikt? Kan ook zijn,dat de koppeling vastgeplakt zit na het lange stilstaan.
wim-esselens
@AG35 je kan het een beetje stellen door een boutje te versteken enzo de kabel aan te spannen..
Moesten de platen vast zitten, hoe zou ik ze loskrijgen?

Alvast bedankt! !!
+2
AG35
@wim-esselens

Bij zon grote eenasser, is er maar een mogelijkheid om een vastgeplakte koppeling los te krijgen.
De motor eraf, en de koppeling er uit halen, en weer gangbaar maken.
Alle andere trucjes, werken soms bij 4 wielige tractoren, maar zijn bij zo een grote eenasser levensgevaarlijk!!
wim-esselens
Dag allemaal!
Heb de motor weer eraf gehad en er viel meteen een lagertje van tussen de koppeling en vliegwiel, mijn eerste gedacht dat het dat wel zal zijn, nieuw lagertje gestoken en motor gemonteerd..
Nu wil hem terug laten draaien, hij start draait halve minuut en valt stil.. krijg hem ook niet meer ingang, hem naar mijn weten/kunnen de mazout ontlucht, wat me wel is opgevallen dat er met moeite een druppeltje diesel uit de leiding komt vanboven aan de injectie.. pompje kapot of?
AG35
@wim-esselens

Waarschijnlijk nog niet goed genoeg ontlucht, zijn lastige motoren om te ontluchten.....
ontlucht ze altijd eerst, het filter, dan aan de pomp, tot er geen luchtbelletje meer uit komt, en als het moet ook boven de leiding aan de verstuiver. En dan lonthouder eruit en slingeren tot het er mooi uit komt. En soms moet je twee keer ontluchten....... Volle tank helpt ook.
wim-esselens
Heb de mazout overal zoals je zei goed laten uitlopen, en zelfs langs boven mazout ingespoten, hij starte van de eerste keer 😄
Maaaar........ hij ontkoppeld nog niet !
wat ik voor het monteren heb gedaan, koppeling plaat gekuist met staalwol en omgeving, lagertje vervangen en goed ingevet met kopervet.
Wa ligt er achter het vliegwiel?
Ook al is men kabel volledig gespannen doet hij niets..

Bedankt!
AG35
@wim-esselens

de koppelingsplaat, was niet te ver versleten? Als de voering, gelijk ligt met de klinknagels, is de voering op. Druklager is bij deze, meen ik een kogellager? Als je de kabel, aan de koppelingskant los haalt, en je zet een buisje op de as, waarmee je de koppeling bedient.
Voel je dan wel dat je de koppeling bedient?
wim-esselens
@AG35 tgoh daar heb ik niet op gelet of het gelijk met de klinknahels is..
Het is niet de druklager die ik vervangen heb, maar een klein lagertje tussen de koppeling en het vliegwiel..
Heb er meermaals een vicegrip op dat hendeltje gezet maar dat helpt niet..
H4 B25
Hoi Wim,
als je op de website van Jochen Frank kijkt vind je alle gegevens van de ed10
gebruiksaanwijzing en de onderdelenlijsten
frank-motorgeraete.de/ueberuns/13924/
zit de gaffel wel goed op het druklager? is de spanstift die er inzit nog heel?
succes er mee
wim-esselens
@H4 B25 hallo!
Wat is een graffel? Als je dat gene bedoeld dat je via de hendel tegen het druklager duwt, normaal wel.. Waar zou dat span stifjejuist moeten zitten?
Kanje al deze onderdelen nog bestellen?
Grt
AG35
@wim-esselens

Dan zit er niks anders op, als de motor weer er van af te halen en alles wat hierboven genoemd is te controleren, dus kijken of de gaffel die het druklager bedient nog goed is, en nog goed vast zit op de as. Dan het het druklager, dan Drukgroep, en vooral de drukvingers controleren. En de koppelingsplaat.
wim-esselens
@AG35 het zal denk ik de koppelingsplaat zijn, heb met moeite een mm over tot de klinknageltjes..
AG35
@wim-esselens

1mm over de klinknagels, moet normaal nog kunnen....
hoe ziet de gaffel er uit, en het druklager, slijtsporen?
vindt het raar dat je met een griptang, op het bedien asje nog niets voelt koppelen......
de drukgroep is in orde?
wim-esselens
@AG35 wat is juist een gaffel?
Wat bedoel je met drukgroep?
AG35
@wim-esselens

Als je naar het onderdeelboek gaat van de ED10, in de link hierboven, is nr 338 de gaffel, 329 het druklager en 335 de drukgroep.
wim-esselens
@AG35 bedankt!
Dit lijkt me allemaal inorde ja.. hoeveel mss moet er normaal op een koppeling zitten?
Grt
AG35
@wim-esselens

Heb na wat zoeken hier, nog een nieuwe koppelingsplaat gevonden, voor een b10.
Heeft dezelfde afmeting en dikte, als die van de ed10, maar de naaf is anders.
de plaat is 7mm dik, en heeft ook minder dan 1mm boven de klinknagels........
Denk dat jouw koppelingsplaat nog goed is.
probleem zit waarschijnlijk toch, in de gaffel, druklager, of drukgroep.
wim-esselens
@AG35 misschien dat het druklager verkeerd steekt?
Hij stak met de dunste kant richting de koppeling, dus met de grootste diameter tegen de gaffels
AG35
@wim-esselens

Je kan in het onderdeelboek kijken hoe het daar zit, maar een kant moet de drukvingers op het druklager bedienen, en de andere tegen de gaffel. In mijn herinnering, staan de drukvingers verder uit elkaar, als de gaffel. kwestie van erop leggen en kijken wat past.
wim-esselens
@AG35 heb hem omgekeerd gemonteerd en hij rijd maar de koppeling staat wel op een maximum, dus zal toch eens vervangen moeten worden.. ik meteen in de donkere op een akker geprobeerd maar vind dat hem snel rijd tijdens het frezen en daardoor bijna doodvalt.. staat er een kruipvitesse op dat je weet?
AG35
@wim-esselens

Denk dat jij, die koppeling niet meer versleten krijgt.... Kan je de kabel niet wat inkorten?
De ed10 is de 'langzame' speciaal om te frezen.
Heb je de 1e versnelling ontdekt? Zit tussen de vrij, en de achteruit.
Tussen 1 en achteruit, zit meen ik nog weer een vrij.
wim-esselens
@AG35 de versnellingen ken ik goed van buiten, heb nog een ed10 om te ..

Waar ik nu aan bezig ben is een ED2!

Zitten wat meer prulletjes op zoals difflock.
AG35
@wim-esselens

Is ook weer opgelost, de ed2 is de snelle, maar beperkt geschikt om te frezen.
Wil je snel en frezen, met deze Holders moet je naar de opvlgers e11/12/14 die hebben 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
wim-esselens
@AG35 nou dat is ook weer balen!
De holder gaat zo met je lopen in die hoge versnellingen 😯
AG35
@wim-esselens

Weet je nu wel, het grote verschil tussen ed10 en ed2!
wim-esselens
@AG35 welke olie doen jullie in het tankje?

Grt
AG35
@wim-esselens

Een minerale 15w40 motorolie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Holder ED 10 en hebben de trefwoorden olie , kapot , motor , koppeling , Holder en versnelling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
988