Illustratie van:

Ford 3055 - Hoe kan ik zien of het gloeien nog werkt

Ik heb een mooie ford 3055 aleen ik heb het idee dat de gloei rommel stuk is iemand een idee hoe (waar) ik kan zien dat het stuk is ?

Deel dit topic

Reacties

+1
5000 fan
Kun je niet zien, maar moet je voelen. Vooraan op/in het inlaatspruitstuk zit de gloeispiraal. Even de sleutel op de gloeistand en dan voelen of het warm wordt. Gewoon aan t spruitstuk, je hoeft de spiraal er niet uit te draaien.
+1
jammermaarhelaas
Als aanvulling nog even dit: Wanneer je de sleutel linksom draait, dus van 12uur tegen de klok in naar 10uur, dan staat ie op gloeistand. Je moet de sleutel 15seconden in deze stand vasthouden om voldoende te gloeien en daarna kun je starten door de sleutel verder tegen de klok in draaien naar 9uur.

Wanneer de motor draait wel de sleutel met de klok mee handmatig op 2 uur zetten, anders laadt de accu niet bij.
hielko-vermeulen
@jammermaarhelaas
Dus het is normaal dat je hem ook links om kunt starten ?
+1
jammermaarhelaas
@hielko-vermeulen

Ja, maar je moet er daarna wel aan denken de sleutel nadat de motor draait op contact te zetten zodat de accu bijlaad. Daarom kun je, als je niet voorgloeit, het beste gewoon rechtsom starten.
messmail
@jammermaarhelaas oude post maar dat is nieuw voor mij. Als ik de sleutel rechtsom draai heb ik 3 stappen. Er is mij verteld dat de eerste stap "aan" de tweede gloeien en de derde starten is. Zo lijkt het ook te werken maar klopt dat niet?
jammermaarhelaas
@messmail

Er zijn diverse sloten in omloop, bij mijn weten was het origineel zoals ik reeds beschreef (op de 1000 en 600 serie voor zover ik weet)
Op de 10 serie gen.2 kom ik op de modellen zonder cabine het cabine-contactslot tegen, en die werkt alleen rechtsom, eerst klein contact (op 1 uur) dan groot contact (op 2 uur) dan gloeien (op 3 uur) en dan starten (op 4 uur), grote voordeel is dat je dus na starten de sleutel automatisch weer op groot contact hebt staan, en de accu oplaad.

Kan best wezen dat er een nieuw of ander slot in zit, door veel sleutel in en uit doen kan hij zo ver slijten dat de sleutel er van zelf uit valt.
messmail
@jammermaarhelaas oké, bedankt. Hij kan bij mijn 3050 inderdaad best vervangen zijn door de vorige eigenaar..
+1
fredjanssen
Hallo,de contactsleutel 25 tellen naar links draaien,dan zie je heel vaag damp (warmte) uit de uitlaat komen.dan kun je starten bij mij slaat hij meteen aan.zomers is dit helemaal niet nodig als de motor nog in goede conditie is.
hielko-vermeulen
Bedankt morgen gelijk proberen
+1
Jowie
Waarschijnlijk heb je 1 gloeispiraal in het inlaatspruitstuk met een stalen dieselleiding erop en 1 dikke draad ?
Ik zou eerst met het contactslot in de gloeistand meten of er 12V op de gloeispiraal komt en of dat er diesel in de leiding zit. Zo ja dan kan je even de slang op het inlaatspruitstuk loshalen en zie je als het goed is de gloeispiraal zitten. Dan zie je snel genoeg of er wat gebeurd terwijl je gloeit. Het zou tenslotte kunnen dat de gloeispiraal stuk is als er dan niets gebeurd.
+1
Wimsumar
Beste Hielko-Vermeulen: Het voorgloeisysteem is een 'stroomvreter'. Als je de verlichting aan doet en gaat daarna gloeien zul je zien dat de verlichting iets zwakker wordt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 en hebben de trefwoorden ford , rommel en startproblemen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN