Illustratie van:

Fordson Dexta - Ombouwen motor perkins 144 naar 152

Hallo,
Is er iemand die ervaring heeft met het ombouwen van een gewone dexta met 144 motor naar een 152? 'Compleet overzetten of alleen het onderblok gebruiken. Mijne heeft vorstschade.
Heb een compleet blok van een ferguson 135 staan. Liefst zou ik het complete blok ombouwen wat ga ik tegen komen?

Deel dit topic

Reacties

jannie2001
De plaat tussen het koppelingshuis en de motor moet op de 152 passen. volgensmij is dat gelijk zoals bij mijn super dexta daar zit een 152 op. je hoort ook wel eens super dexta met dexta motor dus in mijn ogen zal dat moeten kunnen.
yannickv
Mijne dexta blok was gebarsten door de vorst. ik ben nu een blok aan het ineen steken van een MF135, dus een 152; hij is bijna klaar om te monteren. de tussenplaat is anders alsook de karterpan;
ook de nokkenas was verschillend, op de 152 had ik de opvoerpomp bediend door de nokkenas.
op de 144 stond deze op de mazoutpomp.
de mazoutpomp is natuurlijk ook anders evenals de waterpomp.
deze moet ik nog van de 144 blok nemen. anders passen mijn aansluitingen op mijn radiator van de dexta niet.
ook de polie op de krukas van de 152 is groter dan deze van de 144, dus ga ik zeker deze grotere nemen zodat mijn waterpomp sneller draait. ik weet nog niet welke riem ik dan moet leggen.
ook de inlaat ga ik van de 144 moeten over bouwen, deze verschilt in lengte.
de uitlaatcollector ga ik ook overzetten omdat deze bij de mf onder de kap uit draait en bij de dexta doorheen de kap zit.
het kleppendeksel en distributiedeksel is ook verschillend, bij de dexta staat de oliestop boven op het kleppendeksel, bij de mf op het distributiedeksel.

de enige twijfelis mijn vleigwiel, dit heb ik niet van de 152 en hoop dat mijn van de 144 zwaar genoeg is.

ik zal straks nog eens nadenken en indien je wenst zet ik er wat fotosop. laat maar weten;
jannie2001
@yannickv Ja dat klopt het past er niet zo op. het Perkins blok zelf blijft wel toepasbaar.
dan zou je het een en ander over moeten zetten alleen heeft dexta een vacuumgeregelde pomp en super dexta 152 dus een lijnpomp
yannickv
@jannie2001
mijn 144 blok had een lijnpomp en het 152 blok van mf heeft een DPA roterende pomp.
geen van de 2 was een vacuum geregelde.
wilfred-mesken
Ok bedankt voor de info! Ik ben van plan om het complete blok om te bouwen. Dus ook brandstof pomp ed. Zal wel wat onderdelen moeten gebruiken van een super dexta gashevel,inlaat
yannickv
@wilfred-mesken je moet de inlaat van een dexta gebruiken en niet van een super dexta.
zoals hierboven vermeld is de super dexta een vacuumgeregelde pomp denk ik. de pomp van een mf 135 blok is een dpa pomp.
als je de ganse motor over zet is het vooral de waterpomp in combinatie met de radiator.
de koppelplaat en de carterpan in combinatie met de voorasbevestiging.
Kidd
@yannickv Super Dexta heeft altijd een mechanische pomp, de laatste Dexta's hadden ook de mechanische pomp.
yannickv
@Kidd ok dan kan je ook de inlaat van super dexta gebruiken.
wilfred-mesken
Apart genoeg kom ik nu niet meer onder dexta narrow op dit forum maar ok.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden ferguson , blok , motor , fordson , dexta , vorstschade , ervaring , ombouwen , perkins en fordson dexta geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0