Wielgewichten

Hallo,

hoe zitten wielgewichten bevestigd?
zitten die met aparte bouten vast in de losse gaten in de velg, of zitten die vast door middel van de bouten op de as?

bijvoorbeeld bij de wielgewichten van een ford, die hebben een moedergewicht volgens mij van 222 kilo. correct me if i'm wrong.
en daar kunnen weer losse gewichten aan van 39 kilo per stuk volgens mij.
misschien dat iemand een goede foto kan plaatsen van deze gewichten. en hoe ze vast zitten.

gegroet mensen

Deel dit topic

Reacties

joris
Of ze zitten op de as (bij amerikaanse trekkers) maar je hebt er ook die met bouten door de velg zitten. bij onze fiat zitten er al gaten in de velgplaat vanaf fabriek om die dingen aan te hangen
ljdekker
Zitten in de velg meestal, of je moet steekassen hebben maar die zie je hier in nederland niet veel.
tractorliefhebber
Gewichten hangen volgens mij nooit aan de as maar altijd aan de velg. Zou niet echt handig zijn aan de as als je een wiel wilt wisselen.
Tim Schenk
Wielgewichten bevestig je altijd aan de velg. Je ziet ze veel aan de buitenzijde van de velg maar ze worden ook vaak aan de binnenkant bevestigd.
Of je zult als er geen gaten in zitten zelf gaten erin boren. Moet je wel even goed uitmeten.
Er zitten in de velgschotel vaak een stuk of 4,5 extra gaten in en daar kan je ze aan bevestigen.
landbouw
Bij ons zitten ze op 5 van de 10 asbouten bevestigd waarop dan de gewichten hangen (kijk effe bij men foto's ,daar zie je de platen soms bij de 820
collega hobbyboer
Ja het is op de meeste plaatjes maar moeilijk te zien hoe ze bevestigd zitten, maar had al zo mijn vermoedens..

dat wat ik zei over die gewichten van een ford heb ik dat wel goed?
bomhofpwer
Moederblok wordt met moeren vastgemaakt aan de voorkant van de ford trekker. daar kun je zo in draaien. de andere gewichten aan het moederblok hang je er gewoon aan. en die gewichten hang je op een rij. lange moer en doorheen boutje dr an. en laat nooit meer los
NH FENDT
Die wielgewichten van een ford zitten met de 3 bouten van het vorige gewicht vast, hier draai je dan de moeren op maar van te voren steekt hier eerst 3 bouten in voor het volgende gewicht. De eerste zit met 3 bouten aan de velg vast.
tractorliefhebber
@ bomhof 1 Hij heeft het over wielgewichten jij volgens mij over frontgewichten.
2 Een moer door het kopgewicht duwen lijkt me lastig eerder een draadeind of lange bout met daarop een moer.
Bij m`n 1100 kan je gewoon 4 van de 8 wielmoeren eraf draaien.. daar draai je dan moeren met een lange bus erop, en daar schuif je de wielgewichten over. vervolgens kan je dan je setje weer borgen met de wielmoer die eerst aan de wielflens zat.
tractorliefhebber
Maar dat is toch ook omslachtig of niet?
Nou niet echt, want wij hebben geen bandenverwissel kar ofzo dus dan beur je je dood aan de wielen.. pak liever 5 plaatjes van 50kg eruit waar je mooi bij kunt (geen zere rug) en dan het wiel eraf
930triplemaaier
Wat martijn beschrijft heeft fendt ook daar heb j een moeder gewicht wat op 5 van de tien wielbouten bevestigd en daar bout je dan de andere gewichten weer aan

bij john deere zitten de gewichten weer bevestigd aan de velg.
Tom VB
Een paar draadeinden door de velg met moeren en goed vast zetten voldoet prima.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
6