Illustratie van:

Renault 551 - Tractor springt/stuitert bij bepaalde snelheid

Zoals de titel al zegt springt de tractor behoorlijk, het doet zich alleen voor in de 4e versnelling.
Het "springen lijkt uit de achterbanden te komen. Heb al geprobeert met verschillende bandenspanning maar dat maakt geen verschil.
Heeft iemand een idee waar dit springen vandaan kan komen en/of er een oplossing voor is?
Alvast bedankt voor de reacties

Deel dit topic

Reacties

Bleistra
Zijn je banden gelijk afgesleten, heeft de trekker tijd stil gestaan ?
josp
De trekker loopt eigenlijk wel regelmatig dus banden hebben geen vlakke kant wat wel is de banden zijn vrij ver afgesleten. En de blokken lijken niet allemaal even hoog.
+1
Bleistra
@josp dan is dat je gestuiter, omdat de nokken niet allemaal meer gelijk zijn.
jehan
@josp kijk ook eens naar de bout gaten in de velg zijn die erg uit gesleten kan dat ook een hobbel gevoel geven ..krik onder de as moeren losdraaien krik iets laten zakken tot je kunt zien of er erge speling in de gaten zit ..middelpunt uit zoeken en dan de moeren weer goed aandraaien ..
ford3000case745
Ff wat minder lucht in de achterband doen. Zon 1,5 bar is zat
boegie
Ook naar de voorbanden gekeken? Als die knetterhard zijn verergeren ze het hobbelen van de achterbanden
wim-same
Banden zijn niet rond. fabricage fout. Ik heb dit ook wel eens gehad, en zelfs met een duur merk. rij je zachter dan een bepaalde snelheid heb ,e geen last, rij je harder gaat het ook weer over. maar het is wel heel irritant
LandbouwLeistra
Ik heb juist met een hogere spanning minder gehobbel op volle snelheid dan met zachte banden...
nielsve
Onze mf 6480 durft ook wel eens te stuiteren op hoge snelheid. Bij ons word dat opgelost met een gewichtblokje van een 450 a 500kg. In de fronthef. Dan hebben we geen last meer van het gestuiter.
Rickvh94
@nielsve doe onze 6445 ook, maar om altijd nou met 500kg voorin te gaan rondrijden..
nielsve
@Rickvh94 fie 500kg hangt er niet altijd aan hoor. Hij heeft het springen enkel rond de 40-43km/h. Als we willen kunnen we hem wat sneller laten gaan en is het springen over.
Eigenlijk geen idee waar het aan ligt.
Is die van jullie ook met een dynashift transmissie of een dyna-4?
Rickvh94
@nielsve dyna 4 + handgeschakeld
zitten kleine banden onder dus op gps loopt hij maar 38 , rij gewoon 30 op de weg dan nergens last van
+1
3130ls
Je moet hem eens opkrikken en in zijn laagste versnelling laten rollen. Dan moet je kijken of hij op de hele band even ver van de grond komt.als hij op 1 plek dichtbij de grond komt zit het in je band.dat kan alleen een banden boer wat aan doen. Het beste kan je gewoon de banden boer bellen
Wimsumar
Beste 3130LS e.a.:

Quote Reactie van @3130ls:
als hij op 1 plek dichtbij de grond komt zit het in je band.

Een zelfde hoogteslag kan ook in de velg zitten.
(Zeer goed te zien/te ontdekken door de trekker wat op te krikken en het wiel "redelijk snel" rond te laten draaien).
+1
jehan
@3130ls dat advies wou ik hem ook geven
JvH 1120
Gewoon even een vast punt houten latje ofzo langs de velg of band zetten en dan met de hand rond draaien zie je het ook of hij hoogte of zijdelingse slag heeft en is een stuk veiliger.
josp
@JvH 1120 dat ga ik eens proberen bedankt.
Wimsumar
Beste JosP:

Quote Reactie van @josp:
proberen

Als je de de band een heel klein stukje los van de grond krikt dan zal het wiel weer aan de grond vastlopen op de plek waar de hobbel in de band zit.
+1
fastrac3155
Band los laten drukken van de velg, en dan de band een halve slag doordraaien, als je een beetje geluk hebt dan is het over.

Hebben we bij onze tm 120 ook gehad, liep eerst rustig, toen de banden een keer van de velg gehad en toen was er boven de 30 niet mee te rijden, vervolgens de banden een halve slag doorgedraaid, en nu is het weer over
kerstrunner
Een band is nooit (of toch niet altijd) 100% rond en een velg ook niet,je kan dat laten uitmeten en als er een hoogteverschil in de band en velg zit,bepalen ze het punt waarop de hoogte verschil band/velg tegenover mekaar komen te zitten en het verschil zo opheffen. Maar als de banden al oud en versleten zijn,zit het waarschijnlijk in de onregelmatige slijtage van de band en dat kan je alleen oplossen door nieuwe banden te leggen. Bij mijn trekker is het springen opgelost door de spanning te verlagen naargelang de belasting,ik rij nu meestal op 1 bar of zelfs nog lager. Er bestaan tabellen waar je per band (merk,type en afmetingen) kan zien welke spanning bij welke belasting je mag hanteren.
Rickvh94
@kerstrunner klopt, stond toen een stuk van in trekker&werktuig. dat trekker tedewoordig harder lopen en daarom meer last hebben van die centimeter of soms zelfs 3 centimeter verschil

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 en hebben de trefwoorden renault , tractor , versnelling , bandenspanning en snelheid geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
0