Illustratie van:

Deutz D8006 - Startproblemen

Hallo,

Ik heb een vraagje over een 8006. Ik ben zondag middag naar een trekker wezen kijken. Leek een aardig mooi projectje, alleen toen hij gestart werd, viel mij het op dat het erg lang duurde voordat hij aansloeg.(ong 40 sec.) er zit een nieuwe startmotor en accu op waardoor hij dus wel op redelijke snelheid rond ging. Nu was het ook aardig koud, maar alsnog duurde het volgens mij erg lang. later toen hij warm was nog even weer uitgezet, en toen weer gestart. Hij pakte toen gelijk aan en na 2 slagen rond was hij aan.
Motor liep goed, geen carterdruk en cilinders leken mooi droog. Alleen het brandstofkraantje/slangetje was lek waar hij de tank uit kwam (onder aan de tank).
Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het slecht starten?

Mvgr

Andre

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Andre-Huizingh: Vermoedelijk brengt een verstuiverstest en compressiemeting de oorzaak van de 'slechte' koudestart aan het licht.
deutzke106
Komt er geen lucht bij de brandstof door dat lek?
Gerron
@deutzke106 Dat is vrijwel niet mogelijk omdat de tank boven de motor zit. Er zit dus ook geen opvoerpomp op.
goeiedag eem
@andre-huizingh , kan meerdere problemen zijn maar vaak is het een compressie probleem zoals jij omschrijft, met slechte verstuivers had hij wel iets eerder aan gepakt, maar dat werkt ook niet mee aan een snelle start. Als de prijs er na is en de versnellingsbak en de rest technisch goed is kun je de overweging maken hem te kopen, het is goedkoper om de motor te reviseren dan een versnellingbak, maar moet je het wel zelf kunnen doen, anders loopt het nog in de papieren
andre-huizingh
@goeiedag eem als het een compressie probleem is, dan zal je toch ook carterdruk hebben/zien?
+4
goeiedag eem
@andre-huizingh hoeft niet bij de mijne waren de kleppen compleet eruit gebrand en daardoor was de compressie zeer slecht, maar hij had geen carterdruk je kon er toen wel een kaars onder zetten, als de kleppen lek zijn gaat de lucht weer terug naar de inlaat of de uitlaad maar niet via de zuigers naar beneden. Gaat hij ook flink roken uit de carter ontluchting als hij loopt, kan het zijn dat de zuigerveren en de bussen op zijn,maar ook dat de koppen lek zijn vaak is alles wel aan revisie toe. wil je meer weten wat het kost aan onderdelen en zo, stuur maar een pb, kan het je nagenoeg precies uitreken, heb vorig jaar zelf de motor van de 10006 gereveiseerd, en ben genoeg tegen gekomen. Maar je hebt hem nog niet gekocht dus zou alles eerst even goed bekijken, of opzoek gaan naar een die wel goed start en iets meer betalen. Maar als je ziets hebt, nooit direct de boel uitelkaar sleutelen en dan nadenken wat er mis is, altijd beginnen met een compressietest en een oliedruk test van de motoroliedruk, dan kun je ook vaak al heel wat zeggen over de lagerschalen en zo en verdere slijtage, of de oliepomp, maar dat laatste zijn al 2 stadiums verder dan dat jij nu bent, je hebt nog niets gekocht zoals je in je topic omschrijft
Deutz D13006
Hoe doe je een compressietest en oliedruk test? @goeiedag eem
Wimsumar
Beste Deutz D13006:

Quote Reactie van @Deutz D13006:
compressietest en oliedruk test?

Om een compressietest bij een dieselmotor te doen wordt de verstuiver van de te testen cilinder verwijderd en een speciale compressiedrukmeter op deze plek gemonteerd. Vervolgens moet de motor enkele slagen in de rondte doorgestart worden. De naald van de compressiemeter blijft op de hoogste waarde staan.
De oliedruk kan met een eenvoudige manometer worden gemeten bij voorbeeld op de plek waar de oliedrukschakelaar van het controlelampje zit.

Compressie meten:
WouterF
Ik ben het met wimsumar eens: grote kans dat de verstuivers het probleem zijn. Is makkelijk en voor weinig geld te meten door een goede LMB, en het is weinig werk om ze er uit te halen. Vaak zit het probleem in de startmotor, maar die is al nieuw. Oh ja: de nieuwere types, met een roterende brandstofpomp, hebben het met koud weer altijd veel lastiger om te starten.
andre-huizingh
@WouterF Ja oke, maar heb de trekker nog niet gekocht, dus lastig om de verstuivers eruit te halen en te testen.
Wimsumar
Beste Andre-Huizingh:

Quote Reactie van @andre-huizingh:
trekker nog niet gekocht

Je kunt er met je prijsbieding rekening mee houden de verstuivers te moeten laten testen/vernieuwen. ('Helaas' zijn er 6).
andre-huizingh
@Wimsumar Ja dat is zo.. maar is de kans erg groot dat het de verstuivers zijn, of kan het ook nog wat anders zijn? zo ja wat?
+1
Welgerap52
Het zou ook kunnen zijn dat de start opbrengst van de brandstof pomp te laag is!
Al zou de compressie laag zijn door lekke kleppen dan is dat heel goed te horen in de inlaat ( even het lucht filter eruit)
Ook kan het zijn dat de brandstof pomp niet hellemaal op tijd staat!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D8006 en hebben de trefwoorden trekker , zondag , accu , deutz , carterdruk , startproblemen , lek , startmotor , warm , snelheid en koud geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0