Illustratie van:

Fordson Super Dexta - Vlamstart lekt in inlaat wat is de oorzaak?

Bij mijn super dexta met mechanische sims pomp lekt de vlamstart in de inlaat soms de hele cilinder vol.
het injectortje van de vlamstart heb ik reeds schoon gemaakt en een ander kogeltje geplaatst, maar het lijkt mij straf dat dit de brandstof moet tegenhouden
het kraantje met pompje op de tank is nog niet zo oud, wie kan mij zeggen of dit volledig afsluit aan het vlamstart gedeelte?
het pompje op de kraan lijkt te werken, maar waarschijnlijk zal hier een klepje/kogeltje inzitten dat het lekken als je niet pompt moet voorkomen.
als ik de brandstofkraan telkens sluit zal ik het probleem waarschijnlijk niet hebben, maar dat wordt natuurlijk vergeten
Kan ik dit nog in orde brengen? moet ik de kraan vervangen of het injectortje? het injectortje is nergens te krijgen in namaak dus ik vermoed dat dit niet zo vaak vervangen wordt.
kan ik het pompje in de kraan open maken om schoon te maken? het lijkt me een namaak pompje te zijn

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

jannie2001
Is een veel voorkomend probleem bij dexta's. een nieuw kraanpompje is duur en de gewone kraan kost een 10tje. weet niet of de injectie nodig is anders kan je het er ook afhalen
raf-leyssen
Ik zou hem graag zo origineel mogelijk restaureren, ik heb voorlopig een kraantje gezet in de leiding naar de vlamstart dan kan ik hem nog gebruiken indien nodig. De kraan zelf is nog redelijk nieuw heeft iemand ervaring met het loshalen hiervan?
jannie2001
@raf-leyssen ja dat zou wel een goeie oplossing zijn. kraantje tussen de leiding naar de vlamstart. zodat die niet door kan lekken
raf-leyssen
Dat heb ik voorlopig gedaan, ik dacht er eventueel aan een elektrische benzineafsluiter van een, lpg installatie tussen de leiding te zetten en deze voeding te geven via de gloeiknop
maar origineel zou ik beter vinden
SuperDexsta 91
Volg de leiding vanaf het pompje maar, je komt vanzelf aan het eind een messing kraantje tegen die je kunt dichtdraaien
Dit kraantje zit er vanaf de fabriek op
raf-leyssen
Dat kraantje dat je bedoeld is toch de volledige afsluitkraan, dan kan hij ook niet blijven lopen toch
voor de vlamstart apart zit er volgens mij geen kraantje op.
jammermaarhelaas
Klopt, het kraantje onder de dieselolie tank is de afsluitkraan voor de dieseltoevoer.
Een afsluitkraan in de vlamstart leiding lijkt mij een goede oplossing (indien die ook echt goed sluit).

Voorbeeld van nieuwe pomp:
trekker-onderdelen.nl/page9.php/…

Het pompje demonteren en opknappen is naast het behouden van de afsluitkraan in de vlamstart leiding misschien ook een optie.
Van groot belang is wel dat de oplossing werkt, en dat je de extra afsluitkraan dicht zet na gebruik. Je loopt anders volgens zeggen een risico op "waterslag" wanneer er teveel diesel in een cilinder loopt via de vlamstart leiding, vlamstarter, spruitstuk en een inlaatklep. Zoiets kost snel honderden euro's.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta en hebben de trefwoorden kraan , super , lekt , pomp , fordson , dexta , cilinder , vervangen en brandstof geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0