MF 155 na lange tijd weer opstarten; waar op te letten

Zo'n 6-7 jaar heeft onze MF155 zonder vooras in de hoek gestaan, omdat deze as gereviseerd werd. Het was uiteraard niet de bedoeling dat dat zo lang zou gaan duren, maar door tal van omstandigheden is het zo gelopen.

Nu is eindelijk het moment dichtbij gekomen dat de vooras er weer tegenaan komt en de trekker weer opgestart kan worden. Ik durfde dat tussentijds niet aan, omdat de trekker zonder vooras toch minder stabiel staat.

Vlak voor dat hij stil kwam te staan is het blok compleet gereviseerd en heeft daarna nog zo'n 50 uur gelopen.

Hoe kan ik nu het beste het blok weer opnieuw opstarten? Ik had het plan opgevat om de verstuivers er uit te halen en eerst eens met een ratel op de krukas te voelen of het blok soepel rond komt. Vervolgens nog steeds zonder verstuivers de trekker aan te slepen om de olie weer goed door het blok heen te krijgen, zonder ergens kracht op uit te oefenen. En pas daarna als de olie goed op druk gekomen is en hij lekker rond heeft kunnen pompen, de verstuivers terug te zetten en te proberen te starten.

Is dit inderdaad de beste manier en zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

Gr. Marten

Deel dit topic

Reacties

+1
Wimsumar
Beste Hooidonk: Het verwijderen van de verstuivers lijkt mij overbodig. Het blok (krukas) kan zo ook wel handmatig rondgedraaid worden.
Slepen, om de olie door te pompen is ook omslachtig. Met de stopknop uitgetrokken en 'doorstarten' (de motor krijgt geen brandstof en kan niet aanslaan) kan de olie ook (tot het oliedruklampje uitgaat. Of heeft de 155 een drukmetertje?) rondgepompt worden.
Houdt er rekening mee dat de koppelingsplaat vastgeplakt zit door de langdurige periode van stilstand. (ook daarom niet gaan slepen!).
deutz d25s
Kleine tip gebruik GEEN startpilot gewoon nooit
gr Deutz D25S
valmet6400power
Wellicht nieuwe motorolie erin of anders nadat je hem lopend hebt en de olie dun is gelijk de oude olie aftappen en het filter vervangen; dit geldt ook voor de achterbrugolie. Die verouderd snel als deze een paar jaar gewoon "stil" ligt..
KlaasM
Olie verversen zou ik inderdaad doen. Maar ik zou ook naar de diesel kijken. Als je die wel gemakkelijk af kunt tappen zou ik er nieuwe in doen. Dan zoals wimsumar al zei starten met de stopknop uit. en na even starten gewoon aan laten slaan.
+3
Deutz-oldie
Wij hebben in zo'n geval altijd een sleutel bij de hand om de verstuiverleidingen snel los te kunnen draaien mocht de motor door zijn toeren gaan doordat de regulateur lang stilgestaan heeft en dus misschien vast kan zitten.
ronald73
@Deutz-oldie Jij kan snel sleutelen 😄 Misschien lukt het je wel bij en een- of tweecilinder, maar ik wil wel zien hoe snel jij bent bij een V8 😉
Deutz-oldie
@ronald73 Haha dikke 155 wel met een V8 😛 Dan moet je je vrouw aan de andere kant zetten 😛 We hebben het inderdaad slechts 1x meegemaakt met een 1 cl voor zover ik weet 😄 Je zorgt er bij lange stilstand vooraf in elk geval best voor dat je vooraf een idee hebt van hoe je de motor zal stilzetten als de brandstofpomp maar blijft gas geven.
+1
echte844
Zorg dan dat je een fatsoenlijke lap bij je hebt dan kun je de motor laten stikken door deze op de luchtinlaat de drukken.
Wimsumar
Beste Echte 844:

Quote Reactie van @echte844:
fatsoenlijke lap

In de vorm van een dikke prop (om geen seconde te verliezen bij ingreep).
fendt2
Ik hoop voor de 155 dat die 7 jaar wel binnen waren. Maar als je weet wat sommige mensen gewoon doen! Jij denkt er in iedergeval nog over na. Maar verwacht dat de 155 zonder problemen gewoon gestart kan worden.
+1
hooidonk
Hallo allemaal, wat een hoop (goede) reacties, bedankt!

@Wimsumar
Ik kan me slecht een beeld vormen van in hoeverre de olie na al die jaren is weggezakt. Als de lagerschalen nog in de olie zitten, lijkt me het geen probleem om de verstuivers te laten zitten, maar als dat niet zo is moet hij de kracht die de compressieslag levert met droge lagers opvangen. Dus vandaar dat ik met dat idee in m'n hoofd zat om de verstuivers er uit te halen.
De 155 heeft volgens mij een oliedrukmeter, dus die oliedruk is vrij goed te volgen.

@deutz d25s
Goed dat je het noemt, maar ik was ook zeker niet van plan dat te gebruiken.

@valmet6400power
Goeie tip de olie+filter te vervangen, dat komt goed. Is een olie in een afgesloten blik ook aan achteruitgang onderhevig of is dat nog heel lang bruikbaar?

@KlaasM
De diesel zal inderdaad na al die tijd ook niet zo pittig meer zijn. Volgens mij is die vrij goed af te tappen, dus misschien voor die tijd maar vervangen.

@Deutz-oldie en @echte844
Ohja, op hol slaan kan ook nog. De werking van de regulateur is van te voren niet eenvoudig te checken zeker? Er zit een roterende CAV-pomp op. En volgens mij reageert hij dan ook niet meer op de stopknop?

@fendt2
Ja, hij heeft gelukkig wel netjes binnen gestaan. Bedankt verder voor je hoopvolle reactie!

Vandaag de nieuwe wielbouten er in geperst, de lagerschalen voor de wiellagers en de keerring die daar weer achter zit. Hopelijk kom ik morgenavond zover dat ik de naven kan monteren. En dan is het nog een kwestie van de as in de kleur spuiten en kan hij tegen de trekker.

(klik om te vergroten)

+1
Wimsumar
Beste Hooidonk:

Quote Reactie van @hooidonk:
Dus vandaar dat ik met dat idee in m'n hoofd zat om de verstuivers er uit te halen.

Maak dan tevens gebruik van de mogelijkheid iets motorolie via de verstuiveropening op de zuigers te gieten. De (ongetwijfeld) droge zuigerveren en cilinderwanden zullen er 'dankbaar' voor zijn.
N.B.: Wees er dan A.U.B. wel van overtuigd lang genoeg "drukloos" doorgestart of gesleept te hebben dat de olie uit de zuigerkom is geslingerd alvorens een echte startpoging te doen.
stephan-inter
Ik zou de motor eerst stationair een half uur laten draaien. Uitzetten en dan direct motorolie aftappen. Vervolgens nieuwe olie en vers filter.
Als de koppeling vast zit wil het wel eens helpen om hem in de versnelling te starten.
Wimsumar
Beste Stephan-Inter:

Quote Reactie van @stephan-inter:
wil het wel eens helpen om hem in de versnelling te starten

"Gelukkig" moet bij zo'n M.F. de gearingpook in neutraal staan om te kunnen starten (startveiligheidsschakelaar). De trekker staat ergens in een hoek van de schuur en zou pardoes bij de muren op kunnen rijden bij jou plan. 😎
stephan-inter
@Wimsumar

Ik bedoel dit natuurlijk wel buiten.
Wist niet dat deze in de vrij moest staan.

Zou dan eigenlijk ook geen andere optie weten om een klevende koppeling los te krijgen behalve de trekker te splitsen.
Wimsumar
Beste Stephan-Inter:

Quote Reactie van @stephan-inter:
Ik bedoel dit natuurlijk wel buiten.

En ik bedoel natuurlijk : De "in de versnelling starten''-methode is een dollemansrit waarbij je goed bij positieven moet blijven aangezien de trekker alleen te stoppen is op een manier waarop je normaal gesproken de trekker niet tot stoppen brengt als de koppelingsplaat niet los wil schieten. 😉
John Deere 8345r
@Wimsumar nee hoor mijn mf start zowel in de hoge als de lage gearing 😉
Wimsumar
Beste John Deere8345R:

Quote Reactie van @John Deere 8345r:
mijn mf start zowel in de hoge als de lage gearing

Ja jonguh, bij een M.F. gaat alles kapot. Zelfs de startveiligheidsonderbrekingsschakelaar. Natuurlijk worden dan de draadjes 'gewoon' aan elkaar doorverbonden. 😎
John Deere 8345r
@Wimsumar hahaha precies maar dat heb ik niet gedaan, zal mn overgroot opa wel gedaan hebben omdat het volgens hem te omslachtig zou zijn. 😛
hooidonk
Vanavond ben ik hier weer verder mee aan de slag gegaan.
De brandstoftank afgetapt en weggehaald.
Vervolgens de verstuivers er uit gehaald.

Vandaag was ook m'n oliezuigdingetje binnen gekomen, dus die kon ik mooi gebruiken om wat olie op de zuigers te spuiten.
Ik had wel zoveel mogelijk met het slangetje naar de kant gemikt, maar omdat er een kamer bovenop de zuiger zit, wist ik niet zeker of het nou aan de zijkant van de zuiger terecht gekomen was of enkel wat in die kamer gelopen was.
Dus daarna met het luchtspuitje wat lucht op de zuiger gespoten om de olie wat rond te spetteren door de cilinder en warempel; bij de laatste zuiger zag ik opeens de koelvin bewegen.
Dat kon maar één ding betekenen; beweging in het blok!

Ik moest hem in het begin even iets helpen, want de v-snaar slipte eerst even, maar daarna kon ik hem prima aan de koelvin ronddraaien.

Dus een hele opluchting dat het blok niet vast zit en ook niet met veel weerstand op gang gekomen is.

Nu eerst maar eens het brandstofsysteem goed schoonmaken, onderin de tank zit een hoop troep.

Kan ik die het beste met peteroleum schoon spoelen?

Groetjes
casejxu
@hooidonk in zo.n geval demonteer ik de tank en reinig deze met stoomcleaner( goed warm) hierna meteen de verf brander er in hangen om op te drogen.
+2
hooidonk
Vandaag de trekker aan het lopen gekregen.

Eerst ben ik met een andere trekker een poosje op sleeptouw genomen.
De verstuivers waren er nog uit, zodat ik op m'n gemak de belangrijkste functies van de motor kon testen.
Doordat ik wat olie op de zuigers gegoten had, werd ik eerst getrakteerd op een douche van olie en diesel..heerlijk..
De oliedruk kwam mooi vlot op zo'n driekwart van het groene gebied en ik kon ook zien aan de diesel die nog uit de verstuiverleidingen kwam, dat de pomp goed reageerde op gas geven en de stopknop. Een geruststellende gedachte voor de eerste startpoging.

We hadden het brandstofsysteem goed schoon gemaakt en voorzien van een vers brandstoffilter.

Ik had hem ontlucht tot de pomp en er op gegokt dat ik hem er doorheen kon starten.
En warempel, na even goed doorstarten kwam er wat rook uit de pijp en sloeg ook vrijwel meteen de motor heel rustig aan!

Even een poosje rustig stationair laten draaien, een paar hikjes, maar hij liep al vrij snel mooi constant, een mooi moment!
+1
mklok
@hooidonk gefeliciteerd, en geniet ervan. Denk dat je een goed weekend hebt.
hooidonk
@mklok
Bedankt, dat zeker! 😉
a3vandiejen
Mooi gedaan, succes nog verder.
GD tuning Garyp
Netjes gedaan en goed over nagedacht 👍 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , trekker , mf , blok , slepen , pompen , druk , starten , vooras en as geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0