MF 155 na lange tijd weer opstarten; waar op te letten
Nu is eindelijk het moment dichtbij gekomen dat de vooras er weer tegenaan komt en de trekker weer opgestart kan worden. Ik durfde dat tussentijds niet aan, omdat de trekker zonder vooras toch minder stabiel staat.
Vlak voor dat hij stil kwam te staan is het blok compleet gereviseerd en heeft daarna nog zo'n 50 uur gelopen.
Hoe kan ik nu het beste het blok weer opnieuw opstarten? Ik had het plan opgevat om de verstuivers er uit te halen en eerst eens met een ratel op de krukas te voelen of het blok soepel rond komt. Vervolgens nog steeds zonder verstuivers de trekker aan te slepen om de olie weer goed door het blok heen te krijgen, zonder ergens kracht op uit te oefenen. En pas daarna als de olie goed op druk gekomen is en hij lekker rond heeft kunnen pompen, de verstuivers terug te zetten en te proberen te starten.
Is dit inderdaad de beste manier en zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?
Gr. Marten
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Hebben de trefwoorden olie , trekker , mf , blok , slepen , pompen , druk , starten , vooras en as geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Slepen, om de olie door te pompen is ook omslachtig. Met de stopknop uitgetrokken en 'doorstarten' (de motor krijgt geen brandstof en kan niet aanslaan) kan de olie ook (tot het oliedruklampje uitgaat. Of heeft de 155 een drukmetertje?) rondgepompt worden.
Houdt er rekening mee dat de koppelingsplaat vastgeplakt zit door de langdurige periode van stilstand. (ook daarom niet gaan slepen!).
gr Deutz D25S
@Wimsumar
Ik kan me slecht een beeld vormen van in hoeverre de olie na al die jaren is weggezakt. Als de lagerschalen nog in de olie zitten, lijkt me het geen probleem om de verstuivers te laten zitten, maar als dat niet zo is moet hij de kracht die de compressieslag levert met droge lagers opvangen. Dus vandaar dat ik met dat idee in m'n hoofd zat om de verstuivers er uit te halen.
De 155 heeft volgens mij een oliedrukmeter, dus die oliedruk is vrij goed te volgen.
@deutz d25s
Goed dat je het noemt, maar ik was ook zeker niet van plan dat te gebruiken.
@valmet6400power
Goeie tip de olie+filter te vervangen, dat komt goed. Is een olie in een afgesloten blik ook aan achteruitgang onderhevig of is dat nog heel lang bruikbaar?
@KlaasM
De diesel zal inderdaad na al die tijd ook niet zo pittig meer zijn. Volgens mij is die vrij goed af te tappen, dus misschien voor die tijd maar vervangen.
@Deutz-oldie en @echte844
Ohja, op hol slaan kan ook nog. De werking van de regulateur is van te voren niet eenvoudig te checken zeker? Er zit een roterende CAV-pomp op. En volgens mij reageert hij dan ook niet meer op de stopknop?
@fendt2
Ja, hij heeft gelukkig wel netjes binnen gestaan. Bedankt verder voor je hoopvolle reactie!
Vandaag de nieuwe wielbouten er in geperst, de lagerschalen voor de wiellagers en de keerring die daar weer achter zit. Hopelijk kom ik morgenavond zover dat ik de naven kan monteren. En dan is het nog een kwestie van de as in de kleur spuiten en kan hij tegen de trekker.
(klik om te vergroten)
Als de koppeling vast zit wil het wel eens helpen om hem in de versnelling te starten.
De brandstoftank afgetapt en weggehaald.
Vervolgens de verstuivers er uit gehaald.
Vandaag was ook m'n oliezuigdingetje binnen gekomen, dus die kon ik mooi gebruiken om wat olie op de zuigers te spuiten.
Ik had wel zoveel mogelijk met het slangetje naar de kant gemikt, maar omdat er een kamer bovenop de zuiger zit, wist ik niet zeker of het nou aan de zijkant van de zuiger terecht gekomen was of enkel wat in die kamer gelopen was.
Dus daarna met het luchtspuitje wat lucht op de zuiger gespoten om de olie wat rond te spetteren door de cilinder en warempel; bij de laatste zuiger zag ik opeens de koelvin bewegen.
Dat kon maar één ding betekenen; beweging in het blok!
Ik moest hem in het begin even iets helpen, want de v-snaar slipte eerst even, maar daarna kon ik hem prima aan de koelvin ronddraaien.
Dus een hele opluchting dat het blok niet vast zit en ook niet met veel weerstand op gang gekomen is.
Nu eerst maar eens het brandstofsysteem goed schoonmaken, onderin de tank zit een hoop troep.
Kan ik die het beste met peteroleum schoon spoelen?
Groetjes
Eerst ben ik met een andere trekker een poosje op sleeptouw genomen.
De verstuivers waren er nog uit, zodat ik op m'n gemak de belangrijkste functies van de motor kon testen.
Doordat ik wat olie op de zuigers gegoten had, werd ik eerst getrakteerd op een douche van olie en diesel..heerlijk..
De oliedruk kwam mooi vlot op zo'n driekwart van het groene gebied en ik kon ook zien aan de diesel die nog uit de verstuiverleidingen kwam, dat de pomp goed reageerde op gas geven en de stopknop. Een geruststellende gedachte voor de eerste startpoging.
We hadden het brandstofsysteem goed schoon gemaakt en voorzien van een vers brandstoffilter.
Ik had hem ontlucht tot de pomp en er op gegokt dat ik hem er doorheen kon starten.
En warempel, na even goed doorstarten kwam er wat rook uit de pijp en sloeg ook vrijwel meteen de motor heel rustig aan!
Even een poosje rustig stationair laten draaien, een paar hikjes, maar hij liep al vrij snel mooi constant, een mooi moment!